Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har folk mistet all respekt for andres tid i dagens samfunn? Mine opplevelser bare fra denne uken:

Venter på venninne på avtalt sted til avtalt tid. Tekster etter ti minutter og lurer på hvor hun blir av, da er hun ti minutter unna. Hun vet altså at hun blir minst 20 minutter forsinket, men tar seg ikke bryet å si fra. Hun har heller ingen spesiell grunn til forsinkelsen.

Venter på to venninner ved kino, venter med å sende mld til reklamen straks er slutt og filmen skal begynne. Dvs ca 15 minutter etter avtalt tid. De har bestemt seg for å bli hjemme hos den ene. Ikke tenkt å si fra, tydeligvis.

Venter på venn, han klarte i hvert fall å si fra at han ikke kommer, et kvarter før møtetiden. Men han har visst om at han likevel ikke kunne i et par timer, og bør ha skjønt at jeg nå var på vei til byen forgjeves.

Argh! Og de som i hvert fall møter opp, kommer som regel 5-10 minutter for sent. Og det er ytterst sjelden noen sier fra. Selv får jeg dårlig samvittighet om jeg blir 1 minutt for sen, blir det 5 har jeg alt sagt fra. Og jeg pleier beregne god dit. Er det jeg som er i utakt med tiden?

Anonymous poster hash: 86cf5...73a
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har folk mistet all respekt for andres tid i dagens samfunn? Mine opplevelser bare fra denne uken:

Venter på venninne på avtalt sted til avtalt tid. Tekster etter ti minutter og lurer på hvor hun blir av, da er hun ti minutter unna. Hun vet altså at hun blir minst 20 minutter forsinket, men tar seg ikke bryet å si fra. Hun har heller ingen spesiell grunn til forsinkelsen.

Venter på to venninner ved kino, venter med å sende mld til reklamen straks er slutt og filmen skal begynne. Dvs ca 15 minutter etter avtalt tid. De har bestemt seg for å bli hjemme hos den ene. Ikke tenkt å si fra, tydeligvis.

Venter på venn, han klarte i hvert fall å si fra at han ikke kommer, et kvarter før møtetiden. Men han har visst om at han likevel ikke kunne i et par timer, og bør ha skjønt at jeg nå var på vei til byen forgjeves.

Argh! Og de som i hvert fall møter opp, kommer som regel 5-10 minutter for sent. Og det er ytterst sjelden noen sier fra. Selv får jeg dårlig samvittighet om jeg blir 1 minutt for sen, blir det 5 har jeg alt sagt fra. Og jeg pleier beregne god dit. Er det jeg som er i utakt med tiden?

HATER disse menneskene! Er så sykt respektløs! Eneste som funker er å la de smake sin egen medisin. Ikke møt opp/kom 30 min for sent neste gang osv og forklar hvorfor hvis de spør "hva faen?"

La meg gjerne høre hvordan det gikk :D

Anonymous poster hash: f853c...172

• Liker 12
Skrevet

HATER disse menneskene! Er så sykt respektløs! Eneste som funker er å la de smake sin egen medisin. Ikke møt opp/kom 30 min for sent neste gang osv og forklar hvorfor hvis de spør "hva faen?"

La meg gjerne høre hvordan det gikk :D

Anonymous poster hash: f853c...172

Haha, spørs om de merker det da :P Hørte om en som pleide ringe forsentkommerne og si at han gikk til et annet sted mens han ventet, og når de nærmet seg det stedet så var han gått videre til neste, osv. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Når min familie inviterer til middag ol, så får min bror alltid et klokkeslett en time før alle andre. Så om middagen begynner klokken fem, så får han vite klokken fire. Alle er med på dette. Allikevel er han alltid for sent ute.

Jeg lurer på hvor mange timer av mitt liv jeg har venta på andre mennesker jeg... i regn og snø, på et creepy gatehjørne, i en bil osv osv. Jeg vet ikke om jeg er dum eller ekstremt tålmodig :P

Anonymous poster hash: 48d30...1b7
  • Liker 2
Skrevet

Sier du ifra til dem da? Iallefall i eksempel to hadde jeg blitt mektig forbanna, og det hadde de fått høre også. Man behandler ikke venner slik.

Anonymous poster hash: d8f56...5af
  • Liker 8
Skrevet

Høres ut som ekstremtilfeller du har vært borti da, TS. Jeg ventet 50 min på en venn jeg skulle møte på kafe her en dag, men da var vi to som ventet sammen (det er ikke like ille da).

Anonymous poster hash: 8893c...c86
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som ekstremtilfeller du har vært borti da, TS. Jeg ventet 50 min på en venn jeg skulle møte på kafe her en dag, men da var vi to som ventet sammen (det er ikke like ille da).

Anonymous poster hash: 8893c...c86

Hadde han noen god grunn da? Og ringte han og sa fra?

Skrevet (endret)

Høres ut som ekstremtilfeller at man ikke sier ifra. Scenario der du har avtale å dra på kino med noen, de ikke møter og ikke sier noe, og først forteller at de bestemte å bli hjemme etter du kontaktet dem, er noe jeg faktisk aldri har opplevd. Disse "vennene" er egentlig ikke dine venner - jeg ville bare droppet dem.

Når det gjelder generell forsentkomming så gir jeg alltid venner noe slækk, for det hender at de må gjøre det for meg også. Ting skjer og kommer i veien - jeg bor i London og det er ikke sjelden det er en ulykke, tuben står stille, billettmaskinen er i uorden eller et eller annet gjør at man blir forsinket. Er det en spesifikk avtale og jeg blir forsinket 10 min eller mer, sier jeg ifra.

Åpenbart kommer det an på naturen av avtalen. Cocktailselskap eller lunch eller en middag der det er mange invitert, har ofte et "fra" tidspunkt. Er man invitert i middag kl 20 er det normale å beregne så man er der 20.05 - man gir verten noe albuerom.

Skal man se en film eller et teaterstykke, må man være der presis.

At du får dårlig samvittighet av å være 1 min "forsinket" høres litt ekstremt ut. Men disse vennene som uteblir uten å i det hele tatt si ifra, burde bli satt på plass.

En venninne kansellerte så mange ganger (etter at jeg hadde gjort meg istand og forlatt huset) at jeg sluttet å ta initiativ til å dra ut. Hun spurte hvorfor, jeg sa at det var for mye vingling, og hun la seg flat. Vi kan begge være forsinket ang. å dra ut el.l., men sier alltid fra.

Endret av Marie90
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er en kronisk forseintkommer. Jeg har bestandig vært sånn og jobber med det hele tiden.

Jeg har dyskalkuli så tidsberegning er veldig vanskelig for meg. Bommer alltid på hvor lang tid jeg vil bruke på ting, selvom det er de samme tingene hver gang, som å ta på sko osv. For ting skjer ikke i samme rekkefølge hver gang, og da må jeg drive å regne sammen hvor lang tid de forskjellige tingene tar og da bommer jeg alltid. Veldig frustrerende og flaut.

Nå kommer jeg ikke en time for seint da, men mellom 5 og 10 minutter. En sjelden gang blir det 20 minutter. Og jeg sier ifra til nye folk, men folk jeg er mye med er vant til det så da gir jeg ikke lengre beskjed.

• Liker 1
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg har ingen venner som gjør sånt. Vi avtaler ofte "i femtiden" og melder hverandre alltid. "Kjører nå."

"Må ta enten ti-på-syv-bussen eller ti-over-halv-åtte. Hva passer best med dine busser?" "Er i byen nå. Setter meg på restaurant Lykke og tar et glass vin mens jeg venter."

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en kronisk forseintkommer. Jeg har bestandig vært sånn og jobber med det hele tiden.

Jeg har dyskalkuli så tidsberegning er veldig vanskelig for meg. Bommer alltid på hvor lang tid jeg vil bruke på ting, selvom det er de samme tingene hver gang, som å ta på sko osv. For ting skjer ikke i samme rekkefølge hver gang, og da må jeg drive å regne sammen hvor lang tid de forskjellige tingene tar og da bommer jeg alltid. Veldig frustrerende og flaut.

Nå kommer jeg ikke en time for seint da, men mellom 5 og 10 minutter. En sjelden gang blir det 20 minutter. Og jeg sier ifra til nye folk, men folk jeg er mye med er vant til det så da gir jeg ikke lengre beskjed.

Dummeste jeg har hørt. Hvis du alltid kommer 5-10 minutter for sent så klarer du å komme 5-10 minutter for tidlig også. Du får late som om avtalen er en halv time tidligere enn den er.

• Liker 17
Skrevet

To eksempler fra mitt liv:

1. Juleavslutting for 6a. Omtrent alle foreldre og barn møter opp presis. Så ønsker klassekontaktene velkommen og informere at vi venter på en person som skal komme og ønsker å være tilstede. Det viser seg at vi sitter i 30 minutter og venter på en mor med et barn. (barnet hadde ingen rolle på juleavsluttningen). - HVA MED Å VISE RESPEKT FOR ALLE SOM FAKTISK VAR KOMMET TIDSNOK ??? WTF ????

2. Fikk sms for noen dager siden fra familie som ønsket å levere noen julegaver, og de lurte på om vi var hjemme i dag i 12 tiden. Oki svarte vi, send en sms for sikkerhetsskyl så vet vi at dere er på vei. . I tolvtiden fikk vi en sms om at de kom i 14 tiden fordi småen skulle sove. FY SØREN, LIGGER OPP HELE DAGEN ETTER DENNE AVTALEN OG SÅ KOMMER DE IKKE NÅR DE SKAL ? DE HAR ET GANSKE STORT BARN OG VET NÅR DET PLEIER Å SOVE..HVOR VANSKELIG ER DET Å HUSKE PÅ??? WTF !!!! SNAKK OM Å VISE RESPEKT FOR ANDRE SIN TID!!!! UTROLIG KJIPT MED SÅNNE FOLK ! ! ! DE ER SÅNN ALLTID ELLERS OGSÅ !

Anonymous poster hash: ace64...2ad
Skrevet

Folk som kommer for sent til avtaler må være på toppen av lista mi over irritasjonsmomenter.

Selv er jeg alltid for tidlig ute og venter heller i bilen eller ute til avtaletidspunkt fordi jeg ikke liker å komme for sent. Syns det er respektløst av folk å ikke overholde avtaletidspunkter, det går an å beregne god tid.

Klart uforutsette ting kan skje og man kan bli forsinket, men da er det normal høflighet å si ifra til de man skal møte.

• Liker 5
Skrevet

Da legger du opp til å være der du skal være et kvarter før. Jeg har sterk ADHD, og jeg glemmer ting lettere enn andre, og derfor setter jeg på alarmer på mobilen min mange ganger hver dag. Det er ikke min feil at jeg surrer, men det er virkelig ikke andres heller, og det koster meg langt mindre å bøte på egne lyter enn å la andre betale for dem.

Jeg er helt enig med deg, TS. Jeg har som sagt ADHD, og er derfor sikkert disponert for forsentkomming også, men jeg legger alltid opp til nest siste buss/trikk/T-bane og legger inn ekstra tid hvis jeg skal kjøre et sted. Jeg skammer meg de dypt få gangene jeg kommer for sent, men det skjer heldigvis maks en gang i året. Da sender jeg også SMS (eller ringer) og sier fra om det. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan folk ikke bryr seg med å være presise. Jeg synes ikke bare det er litt rart, jeg fatter det ikke.

Det er kanskje det som irriterer meg mest med folks forsentkomming. De tar det ikke alvorlig i det hele tatt. Det er ingen kjempesak når det skjer en gang, men det virker som de overhodet ikke bryr seg. Det gjør dem null og niks. Jeg blir oppriktig irritert.

Anonymous poster hash: e4234...bab

• Liker 7
Skrevet

Har ei venninne som hater at folk bruker 5 min ekstra på å komme ut (hvis hun skal kjøre de et sted). Men hvis derimot HUN er forsinket så blir hu fly forbanna om noen ringer etter 10 min å lurer på hvor hun er. Forstå logikken den som kan...

Anonymous poster hash: 833fa...492

Skrevet

Husker godt en halveis kompis i ungdomstiden. Jeg og noen kompiser ringte på blokka han bodde i og han ropte at han kom snart. Vi venta. Og venta.. og vente..... det viste seg at han tok seg en middagslur.... tror det var all time high fra en unormal fyr. (Han endte opp med å bli kroppsbygger, full i steorider og satt flere år i fengsel for å dopet ned mindreårige jenter og hatt sex med dem.... ) Tror ikke han var normal i utgangspunktet..

Anonymous poster hash: ace64...2ad
Skrevet

Jeg var sånn selv før i ungdomstiden. Klarte sjelden å møte opp i tide til første time eller når jeg hadde avtalt å møte venner. Men etter jeg ble "voksen" skjerpet jeg meg og er nå alltid presis eller litt for tidlig ute.

Problemet er bare at nå er det jeg som har begynt å vente på andre. Alltid. Inntil et kvarter går det bra, men blir det lenger enn det begynner jeg å bli sur om de ikke har en god grunn eller i det minste gidder å si ifra. Er ikke så hyggelig å stå ute i regn/kulde en halvtime når du har ordnet håret/pyntet deg osv. Så kommer personen og håret er flatt, sminken renner osv. KJEMPEKOSELIG!

Skrevet

Min søster kommer svært ofte for sent. En gang for ikke så lenge siden da vi møttes kom jeg for sent pga barn/buss. Gjett hvor stort gliset mitt var da jeg skjønte at hun måtte vente på meg ca. en halvtime den dagen! Tidligere har jeg ventet tre kvarter på henne!

Anonymous poster hash: 76d04...9cc
Skrevet (endret)

Høres ut som du kjenner ekstremvariantene, TS, men ellers er jeg enig. Notoriske forsentkommere er en av de tingene som irriterer meg maksimalt. Alle og enhver kan bli forsinket en gang i mellom, men da sender man melding og sier fra så snart man vet man kommer til å bli sein. Når det skjer gang på gang på gang på gang så forsvinner min "forståelsesfullhet" som dugg for sola. Da er det slurv og manglende respekt for tiden til den eller de som står og venter.

Min hestekur er som føler: jeg venter ikke. Har heldigvis venner som stort sett er presise. Tror jeg har kun en notorisk forsentkommer. Vedkommende har rett og slett fått beskjed om at #er du ikke der på tida, så bare går jeg". Siden det som regel er denne personen som lager avtalene og bestemmer klokkeslettet så føler jeg ikke at jeg skylder å vente til langt uti aftensangen så jeg føler meg fri til å bare gå inn på kafeen, kinoen, svømmehallen eller hva vi nå har avtalt.

Endret av Cata
Skrevet

Det er et uttrykk for forrakt når noen ikke respekterer din tid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...