Gå til innhold

Dobørste

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Nå har vi en "dyr" dobørste som kostet femtilappen eller neo sånn. Den har stått en stund. men jeg heller domestos fresh over som den står i hele tiden. Ellers kjøper vi sånne 10-kroners på IKEA og bytter sånn med ujevne mellomrom som så mange andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Hehe, etter min mening er mange i denne tråden rimelig hysteriske.. En dobørste er vel i prinsippet like uhygenisk etter én gangs bruk, som etter 15.. Dessuten, man bruker ikke den til å pusse tennene med, som noen påpekte tidligere. Folk burde heller være mer påpasselige på å vaske kjøkkenkluten, DER er det mye bakterier..og de kan man faktisk få i seg.

Jeg bytter børsten når det gamle ser litt molenfunken ut, kanskje to ganger i året. Kanskje mindre? Husker ikke. Vi har ingen barn, vi leker ikke børsten og tror ikke bakteriene klarer å hoppe opp fra skålen heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobørster er noe av det mest disgustinge jeg vet om :kvalm:

Jeg kjøper billige oppvaskbørster til dovask som kastes etter én gangs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobørster er noe av det mest disgustinge jeg vet om :kvalm:

Jeg kjøper billige oppvaskbørster til dovask som kastes etter én gangs bruk.

Og hva gjør gjestene dine dersom de setter igjen et "bremsespor" i skåla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal
Jeg har dobørste og holder i stål hvor selve børsten kan byttes ut. Kjøper pakker med 5 børster så jeg har alltid noen på lager.

Hvor får du tak i det? og hva er prisen?

Merker at jeg fikk litt panikk av å lese tråden, mtp at sambo har vært alene hjemme i 5 mnd (jeg er sikkert litt vel opptatt av hygiene). Vi hadde en slik stålsak, men børsten knakk fra lokket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør gjestene dine dersom de setter igjen et "bremsespor" i skåla?

Det vet jeg sannelig ikke..

:ler: Det har aldri falt meg inn at noen ville sette seg ned og gjøre fra seg oppetter kantene på besøk hos andre.. seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Det har aldri falt deg inn at gjester kan få vondt i magen? Eller at "bremsespor" kan dukke opp, om ikke oppetter kanten, så nettopp "nedi vannet der" når gjester går på do? Har du aldri gjester som er der mer enn et par timer, og dermed kanskje må på do?

Slike spor lager man jo ikke med vilje, hverken hjemme hos seg selv eller andre steder, men det hender en børste er god å ha... seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er eksempel på hygienehysteri som er veldig typisk for tiden vi lever i, med antibakterielle bla bla bla osv.

Synes forslaget om å bytte børste for hver gang og alltid ta dopapir i do før man gjør fra seg er spesielt lite miljøvennlig. Herregud folkens, er dere klar over at å bite negler er det samme som å slikke doskåla ren? Tenk på det dere hygiene-friker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er eksempel på hygienehysteri som er veldig typisk for tiden vi lever i, med antibakterielle bla bla bla osv.

Er det hysteri å bytte dobørste en gang i blandt eller å la børste få nærkontakt med noe som tar livet av bakterier dersom man har en dyr børste der det ikke er mulig å bytte børstehode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Er det hysteri å bytte dobørste en gang i blandt eller å la børste få nærkontakt med noe som tar livet av bakterier dersom man har en dyr børste der det ikke er mulig å bytte børstehode?

Nei, men å bytte den etter HVER GANG er nå noe annet enn å bytte den en gang i blandt, sant? Det er jo nettopp det å bytte den etterhver gang, eller å fylle toalettet med papir for at det ikke skal bli streker hun kommenterer, ikke det å bytte ut kosten innimellom, eller rengjøre den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å bytte den etter HVER GANG er nå noe annet enn å bytte den en gang i blandt, sant? Det er jo nettopp det å bytte den etterhver gang, eller å fylle toalettet med papir for at det ikke skal bli streker hun kommenterer, ikke det å bytte ut kosten innimellom, eller rengjøre den...

Jeg forsto det sånn at hun sikta til hele tråden, håper du tolka rett og jeg feil da :wink:

*Litt snurt og føler meg urettmessig beskyldt for å være renholdsfanatiker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte dobørste hver 14. dag høres da litt ekstremt ut, også å kaste dem etter få gangers bruk. De skal da bare brukes i do, eller? Det å rengjøre eller oppbevare børsten i Klorin eller Domestos fresh bør da holde i lange baner til slikt bruk?

Tenk heller gjennom hvor ofte dere skifter oppvaskkost! Den vasker man tross alt opp tallerker, glass og bestikk med - som man deretter spiser av og med hver dag. :o Det er antagelig ikke noe "pent syn" å se oppvaskbørsten sin i mikroskop, heller... :roll:

Jeg har for tiden både ny dobørste og oppvaskmaskin og regner med at hygienen er som den bør være i et hjem ...Men jeg vil gjerne vite hvor man kjøper ny dobørste til å skru på stålhåndtaket, altså... Og jeg kan godt ha gummihansker på meg når jeg skifter!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Synes det holder i lange baner å bytte den "når jeg synes det trengs, og kommer på å kjøpe en ny", hver 14. dag hadde blitt litt dyrt i lengden, og unødvendig mye søppel.

Jeg tror de fleste av oss har et "passe hygienisk" forhold til dette, men noen er nok litt overhygiensike etter mine (og mange andre) sine meninger ja.

Og, uten tvil, vi bytter oppvaskkosten oftere enn dokosten, også har vi oppvaskmaskin i tillegg da, så mye vaskes jo der. Dokosten brukes tross alt bare i do, og jeg skal ikke drikke av toalettet, så for meg er det nok å bytte den en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm...syntes det er helt utrolig at folk bytter dobørsten såpass ofte!? :hakeslepp:

Det har jeg faktisk aldri hørt om før :klø:

Hos oss, brukes dobørsten til å vaske toalettet med (i bunnen), og helt ærlig så brukes den sjeldent utover dette. Det er utrolig sjeldent at jeg trenger børsten til å gjøre rent i toalettet etter meg. Og at folk ikke har børste stående v/ gjestetoalettet syntes jeg er helt merkelig. Dersom jeg "uheldigvis" hadde satt flekker i skålen, er det første jeg vil gjøre å fjerne flekken! Tenk på de som kommer etter meg! Noe så flaut :oops: Og hva annet enn en børste kan man bruke. Aldri i verden om jeg stikker hånden nedi en fremmed toalettskål for å gjøre rent etter meg.

Om børsten ser slitt eller møkkete ut, bytter vi den.

Syntes det er utrolig flaut :oops: å skrive dette, ettersom flere av dere får helt hetta bare ordet DOBØRSTE nevnes, men her i huset byttes nok ikke børsten mer enn 1 gang pr. år - men selvsagt oftere dersom børsten ser "ubrukelig" ut.

Kunne egentlig aldri fallt meg inn å vaske børsten, men egentlig får den seg en skikkelig klorvask/salmiakkvask 1 gang. pr. uke når toalettet rengjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...