Gå til innhold

Kattene har begynt å gjøre fra seg inne :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to kattejenter på litt over et år. De er ute og inne. Har ikke katteluke, men de har pleid å vekke meg om natta hvis de må ut. De var innekatter i fjor vinter, for de var så små da vinteren kom. Da hadde jeg kasse inne til dem. De var flinke til å gå på kassa. Da det ble mildere i våres, lærte de seg raskt å gjøre fra seg ute. I det siste har jeg ikke hørt dem om natta, og de har gjort fra seg inne. Det har også hendt at de har tisset rett foran nesa på meg på dagtid også. Og da vet jeg veldig godt at de ikke har vist/sagt ifra at de må ut!

Den ene katten har pleid å like å ligge i senga mi om natta. Hun har tisset PÅ meg i senga to ganger!! :( Den andre katten tisser mest i badekaret og på badet (de har maten og vannet sitt i badekaret så ikke hundene skal stjele av den). De har tisset oppi vannet sitt til og med! Og det har hendt de har bæsjet rett ved siden av matskåla. Dette synes jeg er veldig rart! Jeg trodde dyr stort sett holdt det rent rundt maten sin! Det er et hjørnebadekar, så det ville ha vært plass til å gjøre fra seg i et annet hjørne enn maten står i også, men de velger å gjøre det oppi eller ved siden av maten..!! Ellers hender det at de tisser på klær/håndklær som ligger på gulvet på badet. Jeg prøver å ha dem ut med jevne mellomrom sånn at de ikke skal tisse inne, men det er ikke alltid det hjelper. En dag ga jeg kattene mat og vasket vannskåla for å gi dem nytt vann. Snudde ryggen til i 2 sekunder - og da jeg snudde meg rundt igjen, satt den ene katten og tisset!

Er det noen som har opplevd noe sånt før? Jeg er vokst opp med katter, men jeg har aldri opplevd noe sånt før. Ellers har de vært flinke til å si ifra når de skal ut - og de gjør det ofte nå også, men ikke hele tiden. Hva bør jeg gjøre? Skal jeg sette inn kattedo en periode, eller blir de bare latere av det? Jeg tror det kan ha en sammenheng med valpen vi har i huset. Hun herjer litt for mye med kattene (vi trener på at hun ikke skal gjøre det, men det er lettere sagt enn gjort!). Jeg tror/håper dette vil gå over når hun kommer over den verste valpeperioden.

Skal til veterinær nå for å vaksinere dem, så skal få veterinæren til å sjekke at alt er som det skal. Har tenkt på UIV.

Er takknemlig for alle råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal ha kattekasse inne uansett jeg, så slipper naboene dine å ha kattebæsj i blomsterbedene.

Skrevet

Du må nesten bare sette frem en kasse og se hva som skjer da.

Anonymous poster hash: d4f3f...f38
Skrevet

Synes du skal ha kattekasse inne uansett jeg, så slipper naboene dine å ha kattebæsj i blomsterbedene.

Vi bor langt ute på landet og har ikke naboer, så det er ikke noe problem her :) Småbruk :)

Skrevet

Du må nesten bare sette frem en kasse og se hva som skjer da.

Anonymous poster hash: d4f3f...f38

Har satt fram en allerede. De går rett oppi den... Det lukter så stramt av kattetiss og jeg er lei av å vaske nå, så får vi heller avvenne igjen til våren.

Skrevet

Synes det høres ut som et snev av demonstrasjonsbæsjing og -tissing jeg.

Når kattene begynner å bæsje eller tisse på rare steder med overlegg, betyr det som oftest at det er noe de er usikre på eller misfornøyde med.

Det faktum at kattene gikk rett i kassa da du satte den fram, indikerer at de ønsket seg en do inne slik at de slipper å gå ut nå som det er kaldt.

Det finnes mange gode typer kattesand som reduserer lukten fra tiss og bæsj, de vanlige strøsandene du får på butikken er ikke blandt dem.

TidyCats, Everclean eller en av perle-typene er gode merker som klumper seg og reduserer lukten med mellom 50 og 80%. Her i huset bruker vi blå TidyCats Multiple Cats til våre to små. De har også hver sin do.

Kattedo med overbygg og kullfilter reduserer lukten enda mer. De er ikke spesielt dyre, våre kostet rundt 300 kroner stykket.

Selv om kattene er utekatter og vant til å gjøre fra seg ute, er det en ekstra trygghet for dem at de har muligheten til å gå på do inne også. Særlig om det plutselig kommer en ny bølle i nabolaget, eller om det er for kaldt eller vått til at de vil gå ut.

• Liker 2
Skrevet

Det pleier å være en grunn for at katter plutselig gjør fra seg inne, at de er nervøse, eller føler seg truet enten inne eller ute. I deres tilfelle kan det jo både være den bøllete valpen pluss en eventuell truende katt i nabolaget. Sikkert lurt å ha den kassa stående inne.

Anonymous poster hash: 54a22...e03
  • Liker 1
Skrevet

Synes det høres ut som et snev av demonstrasjonsbæsjing og -tissing jeg.

Når kattene begynner å bæsje eller tisse på rare steder med overlegg, betyr det som oftest at det er noe de er usikre på eller misfornøyde med.

Det faktum at kattene gikk rett i kassa da du satte den fram, indikerer at de ønsket seg en do inne slik at de slipper å gå ut nå som det er kaldt.

Det finnes mange gode typer kattesand som reduserer lukten fra tiss og bæsj, de vanlige strøsandene du får på butikken er ikke blandt dem.

TidyCats, Everclean eller en av perle-typene er gode merker som klumper seg og reduserer lukten med mellom 50 og 80%. Her i huset bruker vi blå TidyCats Multiple Cats til våre to små. De har også hver sin do.

Kattedo med overbygg og kullfilter reduserer lukten enda mer. De er ikke spesielt dyre, våre kostet rundt 300 kroner stykket.

Selv om kattene er utekatter og vant til å gjøre fra seg ute, er det en ekstra trygghet for dem at de har muligheten til å gå på do inne også. Særlig om det plutselig kommer en ny bølle i nabolaget, eller om det er for kaldt eller vått til at de vil gå ut.

Hei og takk for svar.

Vi hadde dem som innekatter hele vinteren i fjor siden de var små puser da det ble vinter, så har diverse kattedoer og har prøvd ut de fleste typer kattesand allerede :) Men uansett, takk for tipsene! Har allerede sånn kattedo med overbygg og filter til dem. Plages ikke med lukta. Er bønder, så vi er vandt til møkklukt her :D Fjerner uansett etter hvert som de bruker doen, så det er ikke noe problem.

Vi bor såpass øde til at det ikke er noen naboer eller nabokatter her!! Eller... Nærmeste nabo ca. en halv km unna har en gammel, kastrert hannkatt. Det hender den ene katten er borte hos dem - og han tar seg en sjelden gang turen bort hit. Men de "kjenner" hverandre :)

Det er nok valpene i huset her som har uroet pusene litt. Har også hatt følelsen av at det er noe de ikke er helt fornøyd med! Det har foreløpig vært en veldig mild vinter, men det kan være vinteren som gjør det litt også. Jaja.. vi får håpe det retter seg til våren igjen :) Da blir det mildere i været og valpene har kanskje lært seg litt folke/katteskikk!

Skrevet

Hei og takk for svar.

Vi hadde dem som innekatter hele vinteren i fjor siden de var små puser da det ble vinter, så har diverse kattedoer og har prøvd ut de fleste typer kattesand allerede :) Men uansett, takk for tipsene! Har allerede sånn kattedo med overbygg og filter til dem. Plages ikke med lukta. Er bønder, så vi er vandt til møkklukt her :D Fjerner uansett etter hvert som de bruker doen, så det er ikke noe problem.

Vi bor såpass øde til at det ikke er noen naboer eller nabokatter her!! Eller... Nærmeste nabo ca. en halv km unna har en gammel, kastrert hannkatt. Det hender den ene katten er borte hos dem - og han tar seg en sjelden gang turen bort hit. Men de "kjenner" hverandre :)

Det er nok valpene i huset her som har uroet pusene litt. Har også hatt følelsen av at det er noe de ikke er helt fornøyd med! Det har foreløpig vært en veldig mild vinter, men det kan være vinteren som gjør det litt også. Jaja.. vi får håpe det retter seg til våren igjen :) Da blir det mildere i været og valpene har kanskje lært seg litt folke/katteskikk!

Everclean synes jeg lukter for mye parfyme. Har funnet ut at de typene som IKKE klumper kanskje er bedre. Kjøper en type som har en type "krystaller" som trekker urinen inn. Ser nesten ut som stor grovsalt. Fjerner det meste av de "gule" krystallene og selvfølgelig avføring. Bytter sand ofte. Har funnet en type pose som man kan legge nedi kattedoen. Bare å løfte ut hele greia! Veldig smart!! :)

Skrevet

Jeg bruker en lignende sand som heter porta-pine! Det er sponlignende, kan kastes rett i doen, lukter INGENTING og synes det er mye mindre "spon" utenfor kasse enn det var med vanlig sand.

Har før brukt everclean i alle år men aldri mer!:-) er virkelig utrolig fornøyd med porta-pine, og møter mange som også er superfornøyd med det og ikke vil gå tilbake til feks everclean eller litter perles igjen!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...