AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 Jeg får ikke grunnstipend, og ikke penger av foreldrene mine heller, jeg bor alene men har ikke rett på bortebostipend heller siden skolen ligger for nærmt foreldrene mine. Jeg har veldig problemer med familien min, noe som gjorde at jeg måtte flytte ut, for jeg rett og slett taklet ikke de lengre. Jeg har allerede en jobb for å betale for leie, men jeg føler jeg snart når bristepunktet. Hadde jeg fått grunnstipend på 20 tusen i året, hadde det blitt minst tusen kr i måneden på å bruke på mat i det minste, jeg har så mange ubetalte regninger og kan ikke skaffe meg enda en jobb samtidig som skole. Jeg har lest foreldre har forsørgerplikt til du har fullført videregående, men jeg er jo myndig? Hvordan skal jeg kreve penger av de? Hvor mye kan jeg kreve? Kan jeg få noen som helst stønad? Jeg har forresten fra før høyt fravær og dårlige karakterer på skolen, er veldig deprimert og utslitt. Så jeg klarer ikke enda en jobb , og målet mitt er bare å fullføre skolen nå, ikke droppe ut når jeg har gått halve året. Anonymous poster hash: 62d71...c35
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Barnelova: § 68. Kor lenge fostringsplikta varer. Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 Anonymous poster hash: 998f9...a26 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #3 Skrevet 20. desember 2013 Finnes det noen stønad jeg kan få, eller får man bare det dersom man ikke jobber eller ikke går på skole? Anonymous poster hash: 62d71...c35
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #4 Skrevet 20. desember 2013 Nei, det finnes ingen stønader. Foreldrene dine er forpiktet til å forsørge deg så lenge du går i grunnskolen eller på videregående skole. Utover det er det Lånekassen og/eller jobb. Anonymous poster hash: 998f9...a26 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Hvis de nekter å betale (skriftlig) kan du ved hjelp av PP/OT få stipend alikevel. Anonymous poster hash: e324f...9d8 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Hos lånekassen står det: Bostipend Dersom særlige forhold av personlig eller sosial karakter, for eksempel alvorlige konflikter i hjemmet, gjør at du vil bli hindret i å gjennomføre utdanningen, kan du få bostipend selv om du ikke kan få det på grunn av reisetid eller avstand. Det samme gjelder dersom foreldrene dine er skilt og du ikke kan bo hos noen av dem. Kontakt PP- tjenesten på skolen din. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Hadde jeg fått grunnstipend på 20 tusen i året, hadde det blitt minst tusen kr i måneden på å bruke på mat i det minste, jeg har så mange ubetalte regninger og kan ikke skaffe meg enda en jobb samtidig som skole. Anonymous poster hash: 62d71...c35 Men får ikke alle et slags grunnstipend da? Anonymous poster hash: 9cbde...6f4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Du får ta opp studielån.Anonymous poster hash: add9f...275
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Men får ikke alle et slags grunnstipend da? Anonymous poster hash: 9cbde...6f4 Nope. Utstyrstipend det Og det er ikke mye. De linjene hvor man ikke trenger masse utstyr får man 930 kroner, også har man noen linjer hvor man får 2060, også noen linjer hvor man får 2970 kroner, og det skal jo gå til utstyr. Dessuten tviler jeg sterkt på at man overlever så lenge på kunn det, siden det er et engangsbeløp. Anonymous poster hash: f24bf...3e0
strawberry Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Broren min og jeg fikk legeerklæring på at vi ikke kunne bo hjemme, og fikk derfor borteboerstipend selv om vi bodde akkurat på grensen til at det var nært nok.
Rosalie Skrevet 21. desember 2013 #11 Skrevet 21. desember 2013 (endret) Siden foreldrene dine har forsørgelsesplikt så lenge du bruker ungdoms retten din på vgs, bør du søke om barnebidrag frem til du er ferdig på vgs. https://www.nav.no/Familie/Barnebidrag Du bør også kunne få borteboerstipend grunnet uutholdelig bosituasjon. Ta kontakt med rådgiver. Endret 21. desember 2013 av Rosalie 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå