Gå til innhold

Multekrem - lange hvor lang tid i forveien?

KatteLatte

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en diger porsjon med multekrem i jula, og vil gjerne lage den i så god tid som mulig uten at den blir dårligere på noen måte. Kan den lages dagen før? Evt to dager før (sikkert ikke?), eller bør den lages samme dag?

Om det har noen betydning skal jeg benytte laktosefri fløte.

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj, var det jeg egentlig trodde. Da får jeg bare fikse det samme dag. Er SÅ mye som skjer i jula at alt nesten bare blir stress. Neste år skal det bli bedre (sier jeg til meg selv hvert år...) :)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker laktosefri fløte til all matlaging da jeg ikke tåler vanlig melk og det er ingen forskjell på denne og vanlig fløte i multekremen. Men som andre her anbefaler så lag den rett før servering. Da blir den best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lage den i for lang tid i forveien kan være farlig, for da er det lite igjen når den egentlig skal spises. :lur:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar virkelig ikke mange minuttene å lage, så jeg skjønner ikke hvordan det skulle hjelpe å gjøre på forhånd. Og som det ble sagt er krem best nypisket.

Anonymous poster hash: 74495...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar virkelig ikke mange minuttene å lage, så jeg skjønner ikke hvordan det skulle hjelpe å gjøre på forhånd. Og som det ble sagt er krem best nypisket.Anonymous poster hash: 74495...184

Er godt med alt som er gjort skjønner du, Anonym bruker. Når du har 25 gjester, unger løpende rundt og bråk og kaos over alt, så må man forberede det som forberedes kan.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Hennig Olsens Multe-iskrem et godt alternativ! :spise:

...god, men forholdsvis dyr hvis man skal ha til 25 personer.

:heks:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, men multene er selvplukket på fjellet og spart til anledningen, så multekrem skal det bli :) får bare bli litt kaos på kjøkkenet den dagen, det går vel bra :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ det være multekrem? Hva med å lage en annen dessert med multene til? Panna Cotta eller Fløterand, eller hjemmelaget isparfait? De kan lages på forhånd og er alle knallgode med multer til.

Anonymous poster hash: 97916...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har 25 gjester kan du sikkert få en av de til å piske kremen :) en vertinne trenger ikke gjøre absolutt alt selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Gamle damer mener bestemt at det går helt utmerket å lage multekremen tidlig på dagen.

Det gjør ingenting om den 'faller litt sammen'. Fordelen er at multesmaken kommer ut i kremen, - og det liker i alle fall gamle damer.

Jeg pleier blande en skvett Lakka sammen med multene et par dager før... og så åker multene, med promille, oppi med kremen før det røres rundt og får stå i kjøleskapet frem til servering.

Med sjåfører, gravide og barn utelates selvsagt den lille skvetten Lakka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor lagde alltid julaften formiddag. Men alltid rester og fullt spiselig både 1 og 2. dag også. Så ja, best relativt nylaget, men hvis ikke du stiller elstremt høye krav kan du lage på formiddagen.hvis den skiller seg etter å ha stått litt, rører du litt i den rett før servering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker laktosefri fløte til all matlaging da jeg ikke tåler vanlig melk og det er ingen forskjell på denne og vanlig fløte i multekremen. Men som andre her anbefaler så lag den rett før servering. Da blir den best.

Den synes jeg faller mye fortere sammen enn vanlig fløte.

Men uansett enig i at krem av alle slag er best helt nylaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid laget multekremen tidlig på dagen og satt den kaldt fram til desserten skal på bordet. Bare rører den opp litt først og legger vet litt ekstra multer på toppen. Faktisk synes jeg at det smaker bedre enn nypisket krem.. er i utgangspunktet ikke veldig glad i krem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage en diger porsjon med multekrem i jula, og vil gjerne lage den i så god tid som mulig uten at den blir dårligere på noen måte. Kan den lages dagen før? Evt to dager før (sikkert ikke?), eller bør den lages samme dag?

Om det har noen betydning skal jeg benytte laktosefri fløte.

Noen som vet? :)

Ser det er endel forskjellige svar. Prøv i dag og sjekk hvor lenge kremen holder seg god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krem holder fasongen bedre hvis den piskes med melis i stedet for sukker. Personlig synes jeg multekrem blir best når den har stått noen timer, da smaker den multekrem, ikke krem med multer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...