Gå til innhold

Er det galt å holde fast?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får litt delte meninger

Gutten min er veldig hyper når han skal legge seg og mer enn en gang har han endt opp med å slå hodet eller andre kroppsdeler i veggen og satt seg fast på fotenden avv sengen fordi han tøyser, hopper og turner. Jeg har prøvd det meste av sove oppskrifter og også fått hjelp av barnevernet før, men uten hell. Gutten er 4 år og kan holde på med denne turn og hoppeleken i timesvis før han sovner, men hvis jeg legger meg sammen med ham og holder godt rundt han så han altså blir holdt fast, men ikke hardt så kan han sovne på under 5 minutter. . Hvis jeg slipper grepet før han sovner har han flere ganger bedt meg holde fast/rundt igjen som om han skjønner og syntes det er godt å bli "tvunget" til å finne ro. Er dette da galt? Skal jeg gi meg med dette?

Anonymous poster hash: 3abe3...789

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skulle dette være galt? Barnet kjenner tydeligvis trygghet og finner roen på denne måten.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Bør kanskje teste han for ADHD? :) Hos gutter kan det bli oppdaget ganske raskt :)

Men...om ikke så kan det jo være en veldig aktiv 4åring du har :) Hva med Turn på fritiden/ettermiddag? rett og slett slite han ut før leggetid.

Det måtte min mor gjøre mot meg, turn fra jeg var 4-8, drilling 8-10, så var jeg ett par år på danseskolenmellom 10-13 tror jeg.men så flytta vi og den nye plassen hadde ikke noen sånne tilbud...bortsett fra håndball og det ble jeg med på i ett par år :fnise:
hun satte meg på slike ting fordi hun var redd for at jeg kom til å falle ned fra ett berg eller ett tre (veldig fæl å klatre) Eller lage "jungel lianer i trappa!" >.>

Skrevet

Ungen liker det, så jeg kan ikke se noe galt i det.

Skrevet

Dette har vi gjort veldig mange ganger med vår den gang 2 åring. Det var eneste måten å få ham til å sove når han var ekstremt overtrøtt. Følte oss jo ikke særlig greie som gjorde det der og da, men det var det eneste som funket. Vi holdt ikke hardt fast, men holdt liksom bare armen løst men stramt rundt ham så han ikke fikk sprelle i vei. Som et løst bånd rundt han på en måte. Han strittet ikke veldig imot, men sluttet å vri seg rundtom. Høres ut som om du gjør det på samme måte. Heldigvis trenger vi ikke gjøre det mer.

Barnet ditt syns jo tydeligvis at det er greit, så da ville jeg fortsatt.

Anonymous poster hash: ed86c...c20
Skrevet

Grunn til at jeg spurte om han har diagnose var for da kan han få kuledyne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gjør ofte noe av det samme vi også.

Endret av Lillenn
Skrevet

Han har ikke ADHD tror jeg, han kan fint. Sitte rolig lenge å leke med biler, tog og klosser. Men det ligger i familien (min far og bror) Han har reflux og får medisiner som ser ut til å virke, han har også mye mulig epilepsi, men det er ikke utslag på EEG og ingenting å se på MR så hn får ikke diagnosen. Han har uansett ikke alvlig epilepsi. Medisiner avventes litt for å se. Ellers skal han henvises til PPT nå fordi han ikke er aldersadekvat innenfor noe område ( såvidt innenfor på grovmotorikk) han stritter imot akkurat i det vi legger oss, men roer seg fort og han liker godt at jeg teller høyt til han sovner. Oftest kommer jeg ikke lenger enn til 250, en gang kom jeg bare til 39 før han sov godt.

Anonymous poster hash: 3abe3...789

Skrevet

Nei, det er ikke galt å holde han fast. Når det betyr at han da sovner fortere, så trenger han hjelp av andre til å roe seg slik at han klarer å sovne.

Noen barn klarer selv ikke å lande, og da må de ha hjelp av voksne til å finne roen , f.eks ved at de blir holdt fast til de roer seg, og evt til de sovner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...