Gå til innhold

noen med erfaring med hay bar her? (til hest)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg vurderer å kjøpe en slik en til hesten min, http://www.hooks.no/product.aspx?productid=710060 heybar, da hesten griser mye i boksen. Men er det noen her som har erfaring med den? Bygger den mye ut i boksen? Hvilket type materiale er den lagd av?

Har i utgangspunktet ikke enorm plass i boksen, og vil helst ikke sette inn noe som stjeler mer plass, men hesten roter så grusomt i boksen, og jeg ønsket helst ikke å bruke høynett.

Takker for eventuelle svar. :)

Anonymous poster hash: b95c9...440

Skrevet

Og hvor mange kg rommer den? Ser de har to størrelser, ponni og full, er det veldig forskjell på disse to størrelsene, og hvor mye rommer hver av de?

Tar gjerne i mot generelle tanker om den også, om noen har noe klokt å komme med. :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har brukt ponni, til da så klart ponni ;) Det er god plass til en del høy oppi der om man stapper godt. Og det må man nok. Funket helt greit. Spesielt digg i boksene til søleponniene.

Men det skulle ingen ting før de falt av. Og etter at alle hadde falt av et par/tre ganger, så gadd vi ikke skru de opp flere ganger.

Jeg har brukt mest høynett. Og da hatt halvparten av maten på bakken, og halvparten i nett. Småmasket høynett. Og er det høy igjen i boksen om morgenen, så er det helt perfekt.

• Liker 1
Skrevet

Har brukt ponni, til da så klart ponni ;) Det er god plass til en del høy oppi der om man stapper godt. Og det må man nok. Funket helt greit. Spesielt digg i boksene til søleponniene.

Men det skulle ingen ting før de falt av. Og etter at alle hadde falt av et par/tre ganger, så gadd vi ikke skru de opp flere ganger.

Jeg har brukt mest høynett. Og da hatt halvparten av maten på bakken, og halvparten i nett. Småmasket høynett. Og er det høy igjen i boksen om morgenen, så er det helt perfekt.

Takk for svar. :)

Høres jo ikke bra ut. :-/ Datt alle av veggen? Jeg har brukt høynett, men jeg vil gjerne prøve noe som gir en mer naturlig spisestilling.

Og det må gjerne ligge litt Høy igjen, men ikke spesielt moro når høyet er tråkket ned og hesten virker sulten. :-/ (dette skjer ikke hver dag heldigvis, men hesten har en veldig tendens til å grise i perioder). Hesten er ganske kresen og Til tider.

Kan selvfølgelig henge opp høyhekk eller nett, men skulle gjerne hatt noe som gjør at hesten blir stående å spise i en mer korrekt stilling, så vidt jeg kunne se det, ser det ut som om denne hay bar-en er montert på gulvnivå. :)

Takk igjen for svar! :)

Skrevet

Forresten Belle Gunnes, husker du hvor mange kg ponnistørrelsen og hestestørrelsen rommer? Den må romme minst 5-6 kg, uten å bli dominant stor.

Skrevet

Jeg vurderte det til min rotehest, men brukte en stor, rund balje (sånn stor, svart murerbøtte-sak som mange bruker til vann i paddocker) på 120 liter eller noe sånt. Skulle egentlig kjøpe hay bar til henne, men kom ikke så langt, fordi nødløsningen fungerte så bra. :) Det kan jo være verdt et forsøk? Spesielt siden det koster en brøkdel av hva en hay bar koster. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderte det til min rotehest, men brukte en stor, rund balje (sånn stor, svart murerbøtte-sak som mange bruker til vann i paddocker) på 120 liter eller noe sånt. Skulle egentlig kjøpe hay bar til henne, men kom ikke så langt, fordi nødløsningen fungerte så bra. :) Det kan jo være verdt et forsøk? Spesielt siden det koster en brøkdel av hva en hay bar koster. :)

Tusen takk for tips! :)

Eneste jeg tenker på da, vil ikke den stjele en del plass? (har ikke enorme bokser fra før av, helt standar) Var liksom det som så så kjekt ut med den hay bar, den gikk oppover veggen liksom. :P Men kunne jo prøvd det i noen dager kanskje for å se om det er noe for hesten min. :) Takk igjen!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Forresten Belle Gunnes, husker du hvor mange kg ponnistørrelsen og hestestørrelsen rommer? Den må romme minst 5-6 kg, uten å bli dominant stor.

Nå var tørrstoffprosenten veldig varierende, så jeg aner ikke vekt. Men nok høy var det i hvert fall. Om man stappet godt. Men med en "normal" og lav TS, så var det nok fint 6-7 kg vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet

Var et par stykker som hadde slik på en stall jeg holdt til på før, de hadde ikke problemer med at den falt ned. Sikkert verdt å prøve. :)

Skrevet

Nå var tørrstoffprosenten veldig varierende, så jeg aner ikke vekt. Men nok høy var det i hvert fall. Om man stappet godt. Men med en "normal" og lav TS, så var det nok fint 6-7 kg vil jeg tro.

Det var da ponnistørrelse? :) (ikke meninga å mase og grave så altså).

Var et par stykker som hadde slik på en stall jeg holdt til på før, de hadde ikke problemer med at den falt ned. Sikkert verdt å prøve. :)

Tusen takk for svar, jeg heller veldig mot å prøve den ja, godt høre noe positivt også. :) selv om alle erfaringer er flott å høre da. :)

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe finmasket høynett i bomull? Horze har et supert et, og travparker selger også slike.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe finmasket høynett i bomull? Horze har et supert et, og travparker selger også slike.

Takk for svar. :) Nei, jeg har ikke så lyst til å bruke noe hesten kan sette seg fast i, broddene kan sette seg fast i de små hulla. :-/ Men takk for tips! :)

Skrevet

Takk for svar. :) Nei, jeg har ikke så lyst til å bruke noe hesten kan sette seg fast i, broddene kan sette seg fast i de små hulla. :-/ Men takk for tips! :)

Min har brodder og, når nettet er i bomull ryker det hvis hesten sitter seg fast! Det har skjedd før med min, hun er en kløpper på å rulle seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...