~umulia~ Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Jeg skal hold et lite grill-spleise-lag på 17 mai, der alle tar med seg vin og kjøtt til seg selv, og jeg skal lage tilbehøret. Nå lurer jeg på hva jeg skal lage. Er det noen som har noen tips? I utgangspunktet har jeg tenkt på en grønn salat, potetsalat, ailo, godt brød, pastasalat med pesto + div potetgull og dipp. Og selfølgelig sennep, ketschup, pølsebrød og lomper. Hva mer bør jeg lage? Hva pleier dere å servere til grillmaten? Har dere noen gode oppskrifter og dele med meg?
Amarone Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Waldorfsalat er godt til grillmat. Har dessverre ingen oppskrift (har bare spist mammas ). Hjemmelaget ketchup er genialt! Vi lagde etter oppskriften til Viestad i Dagbladet. Den kan du finne om du søker på Dagbladet. Det tar litt tid, men det er verdt det!!! Amarone
Thomasine Skrevet 13. mai 2004 #3 Skrevet 13. mai 2004 fersk sopp, løk og krydder legges i en foliepose og varmes på grillen. Kjempe-godt tilbehør til nesten alt som kan grilles!! :)
Arkana Skrevet 13. mai 2004 #4 Skrevet 13. mai 2004 Uansett hovedrett liker jeg å lage f.eks. grønnsaksspyd og/eller potetsalat som tilbehør. Så har jeg rene kjøtt/fisk-retter ved siden av, f.eks. marinerte koteletter, svin indrefilet, biffspyd, laksekoteletter, kyllinglår osv På grønnsakspydene bruker jeg gjerne champignon, småløk, paprika, squash, aubergine, babymais, purre og cherrytomater. Jeg har også en kjempegod oppskrift på potetsalat som alle synes er nydelig. Jeg pleier også å lage foccacia til grillmat eller hvis jeg ikke orker steker jeg bare hvitløksbaguetter. Bakt potet på grillen er også kjempegod. Bare pakker inn i aluminiumsfolie og griller ca 1 time. Løk og hele hvitløk kan bakes på samme måten, sistnevnte kun 20 minutter da. Hvitløken blir herlig myk og mild og du bare skviser den ut av skallet. På den bakte poteten har jeg gjerne hjemmelaget hvitløk-/urtesmør eller rømmedressing. Potetsalat 8-10 kokte poteter 1 liten rød løk 4-5 hardkokte egg 1 boks maiskorn 1 bunt gressløk ca ½ beger lettrømme 1 ss balsamicoeddik 2 eggeplommer 1 ts sennepspulver salt/pepper ca 2 dl olje (jeg bruker 50/50 blanding av god olivenolje og maisolje) en skvett sitronsaft Skjær poteter og egg i biter og hell i en bolle sammen med hakket rødløk, hakket gressløk og mais. Lag hjemmelaget majones (jeg kan love deg at kjøpemajones ikke blir det samme!) ved å vispe sammen eggeplommer, sennep, salt og pepper. Visp inn (bruk elektrisk håndmikser) oljen, først dråpevis så si en tynn stråle. Til slutt smaker du den til med sitronsaft og evt mer salt og pepper. Bland i salaten sammen med rømme og eddik. La gjerne stå i kjøleskap et par timer før servering. Kjempegodt! Skulle majonesen skille seg kan du først prøve å redde den ved å vispe inn litt sitronsaft. Virker ikke det har du en ny eggeplomme i en ny bolle og visper den "ødelagte" majones i skjevis, og så fortsetter du som vanlig med resten av oljen. Foccacia 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og rosmarin. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Passer godt til salat, suppe og pasta. Hvitløks-urtesmør 125 g mykt smør 2 ss crème fraîche 3 ss hakkede urter (persille, gressløk) 3 hvitløksfedd salt/pepper Smør og crème fraîche vispes til det skummer i hurtigmikser. Press eller finhakk hvitløk og finhakk urtene. Rør inn sammen med salt og pepper. God grillsaus 1 dl vann 1 dl tomatpuré 1 ts Dijon-sennep 2 fedd presset hvitløk ½ dl sitronsaft 1 ss brunt sukker 2 ss olivenolje 2 ss worcestershiresaus ½ ts spisskummen ½ ts chilipulver 1 ts pepper 1 ts salt Bland alle ingrediensene i en kjele og kok opp over svak varme. La sausen småkoke 15 minutter under omrøring.
~umulia~ Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2004 Tusen takk for fine tips og oppskrifter!!!!
Fakse Skrevet 16. mai 2004 #6 Skrevet 16. mai 2004 fersk sopp, løk og krydder legges i en foliepose og varmes på grillen. Kjempe-godt tilbehør til nesten alt som kan grilles!! :) Mener du en stekepose? Smelter ikke den?
VesleBråka Skrevet 16. mai 2004 #7 Skrevet 16. mai 2004 Jeg synes det er veldig godt med stekt potet til grillmat. Det kan man ha hvis man er hjemme. Skjær poteter i båter, legg de i en langpanne, ha på god olivenolje (rør rundt i potetene med hendene så de er helt dekket, så legg de med skinnet ned) og pepper og salt og andre krydder. Stek de i ovnen på 220 grader i ca 20 min. Når det er ferdige er de oppblåste og har fin stekefarge. Litt sweet chilli saus og grillet kjøtt og grillede grønnsaker... yum.
Gjest Malama Skrevet 16. mai 2004 #8 Skrevet 16. mai 2004 Personlig gjør jeg det enkelt med grillmat, jeg liker kokt ris (krydret med noe av det jeg krydrer kjøttet med) og en grønn salat. Alternativt, om ikke servert sånn at å koke ris er så lett, baguetter i biter. Til andre ville jeg sørget for en dressing til salaten, ketchup og det der, potetsalat og muligheten for grillede grønnsaker, enten som grønnsaksspyd eller en "lun salat" som mamma kaller det, diverse grønnsaker og litt smør/olje i en liten "form" av alu-folie på grillen. Eller, enkelte grønnsaker kan legges på grillen som de er. Og, grillede poteter
Gjest 1111 Skrevet 16. mai 2004 #9 Skrevet 16. mai 2004 Grillede maiskolber er godt tilbehør til grillmat.
monja Skrevet 16. mai 2004 #10 Skrevet 16. mai 2004 Mener du en stekepose? Smelter ikke den? Tror du ikke hun mener en pose laget av alu.folie? Kjempelett å lage selv og passer perfekt på grillen
Fakse Skrevet 16. mai 2004 #11 Skrevet 16. mai 2004 Tror du ikke hun mener en pose laget av alu.folie? Kjempelett å lage selv og passer perfekt på grillen
Thomasine Skrevet 17. mai 2004 #12 Skrevet 17. mai 2004 Ja, det er det jeg mener!!! ...pass bare på at det ikke ligger for lenge på grillen, kan bli brent der også... :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå