AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 Var i byen igår med sønnen min, han er bare 4 år. Når jeg sto og så på julegaver ser jeg en dame som står å tar bilder av sønnen min med telefonen sin! Med blitz og ganske nærme. Synes dette var forferdelig skummelt jeg fikk helt sjokk.. Jeg lurer på om jeg kan anmelde dette?! En fremmed tar bilder av barnet mitt og da må det vel finnes en straff?! Tenker på personvern. Hilsen bekymret mor. Anonymous poster hash: 4717b...ed8
lulle Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Hvorfor stoppet du henne ikke, eller i det minste spurte hvorfor hun gjorde det? Kanskje han hadde noen fine strikkeklær på seg som hun ville kopiere.....litt spesielt, enig i det. 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #4 Skrevet 20. desember 2013 Hvorfor stoppet du henne ikke, eller i det minste spurte hvorfor hun gjorde det? Kanskje han hadde noen fine strikkeklær på seg som hun ville kopiere.....litt spesielt, enig i det. Jeg fikk helt sjokk, og når jeg kikket stygt på henne så var hun kjapp å gå. Det hele virket veldig skummelt og ekkelt! Det må vel gå an anmelde dette? Jeg vil ikke at et fremmed menneske skal gå rundt med bilde av mitt barn! Ts.Anonymous poster hash: 4717b...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Du aner jo ikke hvem det er, så du kommer nok ingen vei med å anmelde. Anonymous poster hash: bc015...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Du måtte bedt henne slette bildet, og hvis hun da ikke hadde gjort det kunne du anmeldt det, men da må jo du vite hvem du anmelder.. Når du ikke engang har et navn er det umulig for politiet å finne ut hvem hun er.... Anonymous poster hash: 7e6e2...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Jeg fikk helt sjokk, og når jeg kikket stygt på henne så var hun kjapp å gå. Det hele virket veldig skummelt og ekkelt! Det må vel gå an anmelde dette? Jeg vil ikke at et fremmed menneske skal gå rundt med bilde av mitt barn! Ts.Anonymous poster hash: 4717b...ed8 Siden du er i det offentlige rom, må du nesten tåle at noen tar bilder. Det var helt sikkert ikke vondt ment fra hennes side. Hun syntes sikkert at sønnen din var søt og hadde lyst til å ta bilde av han og våget ikke å spørre, men jeg er enig i at det kunne oppleves skummelt. Både min mann og jeg er fotografer, men spør alltid om lov før vi fotograferer barn. Jeg tror hun bare ville fange julestemningen og sønnen din var et fint motiv. Anonymous poster hash: 14a7f...153 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Sikker på at det var han hun tok bilde av? Lite du kan gjøre med dette. Anonymous poster hash: 3a737...985
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Lite du kan gjøre med det nå, men jeg ville virkelig ha grepet inn. Det der er ikke greit. Anonymous poster hash: 7d2bc...fb9
Peter007 Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Hvem som helst kan avfotograferes på offentlig plass. De som fotograferer gjør ikke noe ulovlig. Bruken av bilder i ettertid kan være ulovlig. Men kommer an på hvordan de blir publisert.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Vel, det kommer helt an på settingen. Tok hun bilder slik at du og andre kom med på bildet, området rundt, eller var det bare barnet? Dersom det var bare barnet som ble fotografert, da ville jeg ikke akseptert dette. Jeg ser ofte bloggere tar bilder av andres barn, helt tett på, slik at det er barna som er motivet, og det er ikke tillatt uten tillatelser fra foreldrene. Når de så poster det på face eller en blogg er det tydelig ulovlig. Finner du bilde av ditt barn på en nettside uten tillatelse fra deg så er det bare å anmelde nettsiden og fotografen. Jeg er selv hobbyfotograf og tar bilder utendørs og inne på plasser og av folkemengder, men jeg tar aldri nærbilder av fremmede barn og bruker det uten tillatelser på face. Om dette hender igjen, må du stoppe vedkommende. Anonymous poster hash: 37e55...80d
Gjest gurimalla Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 Jeg fikk helt sjokk, og når jeg kikket stygt på henne så var hun kjapp å gå. Det hele virket veldig skummelt og ekkelt! Det må vel gå an anmelde dette? Jeg vil ikke at et fremmed menneske skal gå rundt med bilde av mitt barn! Ts.Anonymous poster hash: 4717b...ed8 Det å si fra virker alltid bedre enn å se stygt på folk. Det er ikke alle som forstår den formen for kommunikasjon.
cattleya Skrevet 21. desember 2013 #13 Skrevet 21. desember 2013 Hvis dette var ulovlig, ville vel paparatzier ikke kunnet eksistert. Men helt enig med deg at dette er kreepy!
skruf Skrevet 21. desember 2013 #14 Skrevet 21. desember 2013 Samme skjedde her med minstejenta som da var 7 år, på en ferietur til Barcelona. Oppdaget plutselig at en vilt fremmed mann i 50-åra sto og tok bilder av henne. Rakk ikke å konfrontere han og høre hvorfor han i huleste tok bilder, og ville ha de slettet, før han tok beina på nakken og løp avgårde. Ekkelt!
Mafalda Skrevet 21. desember 2013 #15 Skrevet 21. desember 2013 I denne settingen, hvis fotograferingen kom ut av det blå, ville jeg også ha stusset. Eller hvis noen tok bilder av halvnakne barn på stranden. Men det kommer an på settingen som sagt. Jeg har i mange år tilbragt 17 mai i Oslo sentrum med bitteliten jente i bunad, og det er ikke få album jentene mine figurerer i vil jeg tro Å anmelde noen på dette grunnlaget er nok rimelig håpløst, det hadde vært bedre å be henne slette bildene.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #16 Skrevet 21. desember 2013 Det er fullt lovlig å fotografere hva det måtte være i offentlig rom. Du kan si at du ikke liker det til vedkommende som fotograferer, men det er fullt ulovlig. Publisering derimot er det regler for. Lovdata om publisering: http://lovdata.no/lov/1961-05-12-2/§45c Anonymous poster hash: 39658...7c2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #17 Skrevet 21. desember 2013 hvis det er nok til å gi deg sjokk,så har du mye i vente. Ugreit å ta bilder av folk uten godkjennelse ,hvis det var din sønn personen faktisk tok bilde av. Du får øve deg på å være tydelig,til en annen gang. Anonymous poster hash: d8cab...bac 1
GammelKaktus Skrevet 22. desember 2013 #18 Skrevet 22. desember 2013 Jeg har og vært ute for no lignende, jeg og lillegutt var sammen med en venninne på en festival. Vi sitter å spiser, plutselig komme¨r en turist å begynner å ta bilder av oss. Jeg klikka helt, gikk bort til fyren å sa at han faktisk ikke hadde lov til å ta bilder uten tillatelse osv... Endte opp med at han sletta bildet og ba om unnskyldning. Det er jo helt sært at mennesker går rundt og tar bilder av folk de ikke kjenner... Creepy... Burde vært ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #19 Skrevet 23. desember 2013 Slapp av! Det er ikke alle som kan de etiske reglende. Det var bra det var så åpenbart da, værre om det hadde vært snik fotografering med mobil eller skjult kamera. Når du kan kjøpe skjuld HD kamera til 200 kr på nettet, så tror jeg det heller er veldig uskyldig om noen kommer åpenbart bort med en mobiltelefon med blitz og tar bilde. Anonymous poster hash: e21d7...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå