Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier og har fått en vannskade. Jeg har i to uker i forkant av arbeid hatt industriell vifte og fuktoppsuger stående. Som bråker. Veldig.

Forrige uke ble gulvet i gangen og et soverom fjernet. Vegger i gang og soverom er delvis fjernet. Det er altså ikke beboelig. Arbeidet med å bygge opp igjen vil skje i januar. Frem til da skal vifter og oppsuger stå på.

Til jul flytter vi ut, det er ikke plass til oss og det er murstøv og skittent hele tiden. Får ingen utgifter den tiden vi blir borte.

Dersom eiers forsikring ikke dekker leien, noe den muligens gjør, hvor stort prosentvist avslag kan jeg be om?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg måtte flytte ut av min hybel som jeg leide pga fuktskade,og jeg betakte da null i husleie fordi huseier fikk dekket dette av forsikring.

Skrevet

Men da må man vel ha det fra de som fikser at leiligheten ikke er beboelig? Vi bor jo i halve, sort of, her. Huseier fikk ikke tak i forsikringsduden i dag, så det spørs om vi får vite noe før jul. Kanskje mandag.

Gjest Blomst83
Skrevet

Men da må man vel ha det fra de som fikser at leiligheten ikke er beboelig? Vi bor jo i halve, sort of, her. Huseier fikk ikke tak i forsikringsduden i dag, så det spørs om vi får vite noe før jul. Kanskje mandag.

Ja det måtte han nok ha.Her ble jo alt revet opp,så det stiller seg kanskje noe anderledes hvis dere fremdels kan bo der. Håper dere får svar snarest mulig da,men ting kan fort da tid med sånne forsikringsduder.

Skrevet

I utgangspunktet skal vel avslaget i leie svare til andelen som ikke er beboelig. Du skal altså kunne trekke fra en prosentsats tilsvarende hvor mye de ubeboelige rommene utgjør av den totale utleieverdien på leiligheten.

Skrevet

I areal eller i antall rom?

Gjest Blondie65
Skrevet

Krev avslag i henhold til rett paragraf i husleieloven - andel for den tiden dere har bodd der og en større andel for den tiden dere flytter ut. Du finner husleieloven på lovdata.no.

Teksten sier ikke noe om antall rom eller kvadratmeter men at det skal være vesentlig.

Hvis alle rom i leiligheten er berørt - dvs at vegger/tak/gulv i hvert rom er berørt - ville jeg krevd en større andel redusert leie fordi dere da burde vært tilbudt alternativ bolig. Dersom noen rom er fullt beboelige, men dere må slå dere sammen i fullt beboelige rom ville jeg fremlagt krav om reduksjon i andel tilsvarende kvadratmeterne på de ubrukelige rommene. Dersom støyen gjør resten av boligen vanskelig å bo i ville jeg trukket fra et ubekvemstillegg på de rommene også. Dette fordi dere fortsatt har tingene deres der, og ikke er tvunget til å flytte disse. Derfor blir det ikke 100 % i noen av tilfellene.

Dersom huseier får dekket leietap 100 % av sin forsikring skal dere selvsagt ikke betale noe i samme periode som han er dekket alt.

Skrevet

I areal eller i antall rom?

Ingen av delene hvis jeg har forstått det rett.

En hver del av leiligheten utgjør en gitt andel av total utleieverdi. Hovedsoverom, bad og kjøkken vil være rom som utgjør en større verdi enn for eksempel gang, gjestetoalett og mindre soverom.

Skrevet

Det er jo denne delen jeg ikke aner noe om og husleieloven er da ikke spesielt klar. ;)

Skrevet

Jeg misstenker at det er litt tenk på et tall greier som er løsningen. Du må rett og slett bestemme deg for hva du mener er en fornuftig reduksjon og så må du prøve å overtale utleier om det.

Skulle h*n ikke være enig så får du vurdere om du kan være fornøyd med mottilbudet.

Skrevet

Du har nok rett. Takk for svar alle sammen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Pass på å ta litt i i ditt forslag slik at det er rom for pruting :)

Skrevet

Hehe. Fornuftig for meg er ingenting, men det er nå av årsaker som ikke dekkes av loven. Som konstant hodepine, utgifter til fysioterapi for å løse opp nakken som er blitt helt stresset av dette osv. Men jeg tenker vel kanskje halvert, om man skal forholde seg saklig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville også gått for det og halvert helt frem til boligen er fullt beboelig igjen.

Gjest Blomst83
Skrevet

Men spør du meg mener jeg at boligen din per def er bostedsløs nå. Er jo mye som er revet opp. Har du pratet med huseier om det? Og jeg føler virkelig med deg ang den byggtørkeren. Jeg bodde på non og tyve kvadrat,og hadde den lufttørkeren på 24/7 i to uker før jeg måtte flytte ut. Den bråker no helt forjævelig.

Skrevet

Men spør du meg mener jeg at boligen din per def er bostedsløs nå. Er jo mye som er revet opp. Har du pratet med huseier om det? Og jeg føler virkelig med deg ang den byggtørkeren. Jeg bodde på non og tyve kvadrat,og hadde den lufttørkeren på 24/7 i to uker før jeg måtte flytte ut. Den bråker no helt forjævelig.

Jeg har den heldigvis bak en dør nå. De første ukene sto den rett utenfor stuen. Jeg hadde så intens hodepine til slutt av valget sto mellom å slå den av eller hoppe fra en bro, hehe.

Jeg håper jo at de som driver med bygget her har skrevet at den er mer eller mindre bostedsløs, slik at forsikringsselskapet er villig til å dekke alt. Det blir vel maks to husleier, så det er jo småpenger for de. ;)

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har den heldigvis bak en dør nå. De første ukene sto den rett utenfor stuen. Jeg hadde så intens hodepine til slutt av valget sto mellom å slå den av eller hoppe fra en bro, hehe.

Jeg håper jo at de som driver med bygget her har skrevet at den er mer eller mindre bostedsløs, slik at forsikringsselskapet er villig til å dekke alt. Det blir vel maks to husleier, så det er jo småpenger for de. ;)

Jeg hadde den i samme rommet som jeg oppholdt meg,så forstår godt hva du mener med å hoppe fra en bro. Ang det med forsikring og husleie,så er det forsikringselskapet til huseier som skal dekke for husleia,men ditt som skal dekke evt midelertidg bosted.

Skrevet

Jeg hadde den i samme rommet som jeg oppholdt meg,så forstår godt hva du mener med å hoppe fra en bro. Ang det med forsikring og husleie,så er det forsikringselskapet til huseier som skal dekke for husleia,men ditt som skal dekke evt midelertidg bosted.

Ja, jeg vet det er hans som skal ta det. Men de har vært bortreist i to uker og nettopp kommet hjem og den ene virkedagen han forsøkte å få tak han som har med saken, så var ikke han tilstede. Så kanskje på mandag. Jeg betaler uansett ikke noe før det er avklart, så vi får se hva som skjer.

Kan ikke begripe å holde ut med et sånt opplegg på kun et rom, det er helt insane.

Gjest Blomst83
Skrevet

Ja, jeg vet det er hans som skal ta det. Men de har vært bortreist i to uker og nettopp kommet hjem og den ene virkedagen han forsøkte å få tak han som har med saken, så var ikke han tilstede. Så kanskje på mandag. Jeg betaler uansett ikke noe før det er avklart, så vi får se hva som skjer.

Kan ikke begripe å holde ut med et sånt opplegg på kun et rom, det er helt insane.

Ok. Godt å høre at du ikke betaler noe før ting er avklart.

Ja det var helt insane,og det verste av alt er at de som kommer og setter den opp sier at nei da den bråker ikke så mye.Du vil så vidt merke den.

Skrevet

Hahaha, såvidt merke den? Jeg kjenner bare det murrer i nakken bare jeg åpner døren fra soverommet og får kun en fremfor to dører mellom. Er bare sjeleglad den høres lite der jeg sover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...