Gå til innhold

Huseiers rett til å se leietakerens leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten leilighet som jeg leier ut, og ønsker å dra å se hvordan det står til der. Jeg har grunner til at jeg ønsker å besøke leiligheten. Noen som vet hvilke rettigheter jeg har? Jeg har nå to ganger foreslått tidspunkt, og ingen passer for leietaker. Har jeg rett til å si at jeg kommer uten at han er tilstede? Han skylder på sykdom at han ikke orker å få besøk. Vet ikke helt hvor jeg finner informasjon om sånne ting, kanskje noen her kan hjelpe med en link eller to?

Anonymous poster hash: 8b2d2...b94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Skrevet

Skremmende at man i det hele tatt leier ut uten i det hele tatt vite at det er noe som heter husleieloven. Jeg blir flau. Utleier.

PS: Alle lover finnes gratis tilgjengelig på lovdata.no.

Anonymous poster hash: 861a8...ec1
  • Liker 9
Skrevet

Skremmende at man i det hele tatt leier ut uten i det hele tatt vite at det er noe som heter husleieloven. Jeg blir flau. Utleier.

PS: Alle lover finnes gratis tilgjengelig på lovdata.no.

Ja, ja jeg forventet noen sånne spydige surpumper. Men må liksom ta det med i beregningen hvis man poster noe her på KG...

Men takk til den over for nyttig info.

TS

• Liker 9
Skrevet

Ja, ja jeg forventet noen sånne spydige surpumper. Men må liksom ta det med i beregningen hvis man poster noe her på KG...

Men takk til den over for nyttig info.

TS

Spydig at noen forteller deg sannheten? Ja vel.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Altså; det skal vel tyngre grunner til å insistere på å få komme inn til leietager, enn at en bare har lyst til å se hvordan det ser ut der inne.

Er det fare for oversvømmelse, brann eller annet prekært som må ordnes øyeblikkelig er det en annen sak.

Hvorfor skal du inn ts? Er leietager en som ramponerer leiligheten og du vil sjekke tilstanden?

Så vidt jeg vet har du ikke anledning til å bare låse deg inn og begynne å snuse rundt.

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 5
Skrevet

"Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider."

Altså må det anses som legitimt at utleier ønsker å foreta tilsyn med sitt eget utleieobjekt. Det trodde jeg var helt vanlig praksis - til og med hos studentsamskipnaden kan det komme folk for å kikke innom nå og da (vanligvis en gang eller to i året). Så spørs det hva man regner som rimelig tid da - to uker bør være tilstrekkelig. Send et brev hvor du varsler tilsyn to uker fra dags dato, og finn de rette lovparagrafene som du kan vise til i ditt brev, så leietager skjønner at du mener business.

Anonymous poster hash: 82c2f...623
  • Liker 3
Skrevet

Altså; det skal vel tyngre grunner til å insistere på å få komme inn til leietager, enn at en bare har lyst til å se hvordan det ser ut der inne.

Er det fare for oversvømmelse, brann eller annet prekært som må ordnes øyeblikkelig er det en annen sak.

Hvorfor skal du inn ts? Er leietager en som ramponerer leiligheten og du vil sjekke tilstanden?

Så vidt jeg vet har du ikke anledning til å bare låse deg inn og begynne å snuse rundt.

Nå er ikke jeg ts, men jeg kan svare fordi jeg er leietager selv og vært ute for det samme for noen måneder siden.

Jeg leier en nesten ny leilighet delvis møblert, og fikk telefon fra de jeg leier av fordi de gjerne ville se hvordan det sto til med leiligheten siden jeg hadde leid i ett år.. Vi ble enig om dato og klokkeslett. Jeg hadde alt annet enn lyst til å ha de inn i leiligheten, men jeg skjønnte at jeg måtte det. Jeg har ingen ting å skjule. De kom bare med ros fordi de syntes jeg hadde det veldig fint og at jeg holdt leiligheten og uteplassen fin. noen uker senere gikk tv dekoderen i stykker, som følger leiligheten. jeg hadde ikke lyst til å spytte inn 1300kr for en ny en, men jeg ringte dem for å høre hva jeg skulle gjøre. Det endte med at de betalte for en ny en fordi de skjønnte at jeg ikke hadde ødelagt den og at jeg var ryddig og ordentlig av meg. I kontrakten er egentlig jeg anvarlig for alt innventar. og ved å faktisk hadde vist fram leiligheten så kom det til min fordel.

Anonymous poster hash: 20f9b...6ce

• Liker 6
Skrevet

Jeg ønsker å ta en tur fordi leietaker ikke har betalt husleie på to måneder og depositumsgarantien fra NAV har nå gått ut. Jeg har vært i samtaler med NAV som var ansvarlig for å betale leien direkte til meg, men etter at NAV betalte leietaker husleien for at h*n skulle overføre denne til meg selv, så har jeg altså ikke fått leie. Fra januar av, vil NAV overføre direkte igjen etter avtale med meg.

Vi har en kontrakt som avsluttes i mars, så h*n skal uansett snart ut, men jeg er selvfølgelig nå veldig nysgjerrig på hvordan det ser ut der ettersom jeg plutselig sitter uten depositumsgaranti. Dette har vært leietakers ansvar å fornye, men det har altså ikke blitt gjort. Det er heller ikke så enkelt å bare kaste ut folk på dagen, og først vil jeg se hvordan det ser ut så jeg kan evt. slutte å bekymre meg, eller fortsette...

Jeg har vært i skriftlig dialog (tar alt skriftlig) med leietaker i 3 uker for å finne et passende tidspunkt for at vi kan komme en tur, men h*n skylder på psykiske problemer og orker ikke ta imot folk. Det er jo desto større grunn til å bli bekymret synes jeg.

Vil legge til at leietaker har bodd der i 1,5 år uten at det har vært noe tull. NAV har overført husleien etter avtale, og garantien i orden. Det er først nå i november problemene startet. Har alltid hatt en god dialog med leietaker, og han har skøttet leiligheten på bra vis.

TS

Skrevet

Jeg har funnet ut av det nå, og kommer til å kreve å komme inn å se. Leietaker behøver ikke være tilstede.

Det var forresten aldri snakk om "låse seg inn å snuse rundt".

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du ønsker å se på leiligheten, og en "vanlig" leieboer ville vel ikke sagt nei til å slippe inn huseieren. Jeg anbefaler å lese husleieloven veldig grundig, så ser du hva du skal gjøre ut i fra den.

Ellers så kan du kanskje dukke opp på døra hos han med et eller annet oppdiktet spørsmål slik at du bare får tittet innenfor gangen? Da får du nå sett om du ser noen umiddelbare skader hvertfall

Anonymous poster hash: 1e404...fa6
  • Liker 2
Skrevet

Huff, det var ikke så enkelt likevel. Har hatt en skriftlig dialog med leietaker nå, som skriver pr mail svart på hvitt at h*n er så psykisk nedbrutt at det ikke er mulig å ta imot besøk før etter jul, og at h*n skal komme tilbake til meg når det passer bedre... H*n hadde heller visstnok ikke noe sted å gjøre av seg hvis vi kom innom, var svaret da jeg sa h*n ikke behøvde å være hjemme hvis problemet var å ikke takle å møte folk.

H*n har altså bil, og det var visst ikke mulig å kjøre seg en tur den halvtime vi spurte om å få komme. Dette er så mystisk at jeg som huseier virkelig har grunn til bekymring. Har virkelig ikke lyst å gå "hardt til verks" med å tvinge oss på eller evt. kontakte politi/advokat heller. Får vel bare leve i uvissa da kanskje....Kjenner jeg blir rimelig forbanna på oppførselen nå.

Jeg har ikke peiling på psykisk sykdom, så det er kanskje mulig at det h*n sier er sant. Ikke vet jeg.

TS

Skrevet

Dersom leietager er så psykisk syk at han ikke kan ta imot besøk og heller ikke evner å betale husleie så vile jeg igjen kontaktet NAV. Noen må jo se til denne mannen når han er såpass syk

Anonymous poster hash: 06d9f...638
  • Liker 1
Skrevet

Om han er psykisk syk kan dette være veldig normal oppførsel. Der man bor er gjerne den trygge sonen og det kan være veldig vanskelig å la noen slippe inn.

Anonymous poster hash: 4af46...f69
  • Liker 4
Skrevet

Huff, det var ikke så enkelt likevel. Har hatt en skriftlig dialog med leietaker nå, som skriver pr mail svart på hvitt at h*n er så psykisk nedbrutt at det ikke er mulig å ta imot besøk før etter jul, og at h*n skal komme tilbake til meg når det passer bedre... H*n hadde heller visstnok ikke noe sted å gjøre av seg hvis vi kom innom, var svaret da jeg sa h*n ikke behøvde å være hjemme hvis problemet var å ikke takle å møte folk.

H*n har altså bil, og det var visst ikke mulig å kjøre seg en tur den halvtime vi spurte om å få komme. Dette er så mystisk at jeg som huseier virkelig har grunn til bekymring. Har virkelig ikke lyst å gå "hardt til verks" med å tvinge oss på eller evt. kontakte politi/advokat heller. Får vel bare leve i uvissa da kanskje....Kjenner jeg blir rimelig forbanna på oppførselen nå.

Jeg har ikke peiling på psykisk sykdom, så det er kanskje mulig at det h*n sier er sant. Ikke vet jeg.

TS

Dette hørtes fryktelig mystisk ut. Han må vel uansett ut av leiligheten på et tidspunkt, om ikke annet så for å handle inn mat eller andre ærend. Jeg ville spurt vedkommende rett ut om han hadde noe å sjule, hørt hvordan han hadde reagert, og tatt det derfra.

Skrevet

Det er veldig fælt å si, men dette er grunnen til at veldig mange ikke leier ut til sosialklienter. Faren min har gjort det før og sa til meg da jeg skulle leie ut leiligheten min, at jeg måtte ikke finne på å leie ut til sosialklienter.

Trist, men sant. Mange problemer - ikke nødvendigvis med leietakeren selv, men å måtte forholde seg til NAV.

Anonymous poster hash: d34c3...575
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...