Gå til innhold

Fortell om din SA/MA historie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gravid for første gang, gledet meg og hadde så trua..

Kjente livmoren strakk seg hver dag og var overbevist om jeg, JEG skulle bli mor! Kunne ikke tro det!

Var alltid redd for å se blod og gransket dopapiret hver dag. Ukene gikk og ømme bryster og livmor var i full sving.. Men var ikke kvalm overhodet. Bare kjempetørst..

Plutselig i uke 10 begynte jeg å blø, det kom mange blodstriper på papiret og jeg kjente det stakk inni meg.. Jeg googlet og googlet og prøvde å trøste meg med at det kunne være andre årsaker. Gravid symptomene hadde blitt borte..

Jeg spottet i en uke og bestilte time på tidlig ul. Det var en veldig trist skjerm å se på, grått og svart og trist. Ikke noe liv. Jeg var i uke 11-12 men fosteret hadde dødd i 6 uke.

Det var veldig vondt. Jeg dro på sykehuset på fredag og fikk forberdende pille og skulle få utskrapning mandag.

Men på lørdagen begynte jeg kjenne noe som jeg ville anta var rier, men det ante meg ikke at det faktisk var rier og den kvelden fikk jeg vondere og vondere og gikk på doen, da kastet jeg opp og kaldsvettet og hadde enorme smerter.

Samboer ringte legevakt og vakthavende jordmor sa vi måtte komme inn, ambulanse kom og jeg ble kjørt inn og ble værende der over natta.

Jeg er og var ganske flau over å bli kjørt inn i ambulanse for dette er jo noe mange har opplevd og opplever hver dag! Og også flau over at jeg måtte bli over natten, da sikkert flere av sykesøstrene der hadde opplevd dette og tenkte sikkert sitt om meg...

Så det var min historie... Håper noen vil dele sin :)

Anonymous poster hash: 86b80...a5a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ps. glemte å skrive at eg spontanaborterte på doen og jeg ville ikke se ned for jeg kjente at det var fosteret som kom. jeg bare dro ned uten å se... :( ville bare ikke se...

Anonymous poster hash: 86b80...a5a
Skrevet

Mistet i uke 11, fosteret døde i uke 9. Dette var en MA. Blødde utover vegger og tak, blod overalt... Hadde rier i 8 timer før det endelig kom ut. og da var all fysisk smerte over.

Da jeg miste ti uke 6 er det jo veldig lite, fremdeles bare et embryo og ikke et foster, og når man går lenge med en MA så minsker det også i størrelse, jeg så ingenting iallefall. Ikke mye blod, men veldig vondt i ryggen og menssmerter hele dagen/natten.

Jeg forstår ikke hvordan folk sier "Jeg skal bli mamma!" ...det vet man ikke. Har man mistet en gang så vet man nok dette til neste gang og tar det ikke for gitt.

Anonymous poster hash: 9f0bc...7e6
Skrevet

Ble uplanlagt gravid i uke 6 med eksen. Han ville jeg skulle ta abort, men jeg ville ikke det. Ble en del krangling, men vi bestemte oss for å beholde. Var ikke det minste kvalm, hadde bare stadig vonde kramper i leggene av en eller annen grunn. Så var jeg en del tørst og tisset mye. På dagen av uke 6 begynte jeg å spotte, så vi dro til gyn legevakt og fikk ta ultralyd. Det var et lite fostersekk der uten embryo inni og visstnok for lite til å være uke 6. Så gyn trodde det var MA eller at jeg bomma på unnfangelsesdato, men var sikker pga temp charting som jeg har gjort i årevis. Senere på kvelden fikk jeg ekstremt sterke menssmerter som varte i noen minutter. Deretter kom det fostersekk ut med morkake lignende struktur på. Husker bare at jeg syns det hele var veldig vondt og min frykt var å bli gravid igjen pga det fysiske vonde, men også det emosjonelle. Var veldig deppa etter dette, begynte å lure på hvorfor i all verden jeg skulle leve og livet virket bare meningsløst. Kanskje hormoner!? Det var så tungt at jeg gjorde det slutt med den eksen ca 1 år etterpå.

4 år senere nå og jeg er gravid på nytt med ny type og forlovede. Denne gangen var ddet planlagt. Pussig nok fikk jeg nøyaktig samme termindag og mnd som jeg hadde for 4 år siden...

Skrevet

Visste ikke at jeg var gravid (selv om jeg i ettertid ikke skjønte hvordan jeg kunne ha unngått å oppdage det, hadde plutselig fått strekkmerker på puppene og en del andre ting som burde fått varsellampene til å blinke. Jeg hadde testet meg 8-9 uker før og fått negativt utslag, så underbevisst nektet jeg vel å innse det for å unngå enda en skuffelse) Fikk plutselig kraftige blødninger, tenkte først at det vel var mensen, selv om tidspunktet ikke stemte, blodmengdene var ulikt noe jeg hadde sett før, masse klumper og smertene uutholdelige uten store mengder smertestillende. Tok en graviditetstest etter 4-5 dager, og den var positiv så det var jo ingen tvil hva som skjedde. Hadde store blødninger og smerter i ca. 1 uke. Blødde vel i ca. 2 uker totalt, med litt spotting den tredje uka.

Gikk ikke til lege, så vet ikke hvor mange uker jeg var på vei.

Anonymous poster hash: 528e0...49a

Skrevet

Visste ikke at jeg var gravid (selv om jeg i ettertid ikke skjønte hvordan jeg kunne ha unngått å oppdage det, hadde plutselig fått strekkmerker på puppene og en del andre ting som burde fått varsellampene til å blinke. Jeg hadde testet meg 8-9 uker før og fått negativt utslag, så underbevisst nektet jeg vel å innse det for å unngå enda en skuffelse) Fikk plutselig kraftige blødninger, tenkte først at det vel var mensen, selv om tidspunktet ikke stemte, blodmengdene var ulikt noe jeg hadde sett før, masse klumper og smertene uutholdelige uten store mengder smertestillende. Tok en graviditetstest etter 4-5 dager, og den var positiv så det var jo ingen tvil hva som skjedde. Hadde store blødninger og smerter i ca. 1 uke. Blødde vel i ca. 2 uker totalt, med litt spotting den tredje uka.

Gikk ikke til lege, så vet ikke hvor mange uker jeg var på vei.

Det er gratis legetime når det forbinder med graviditet - du bør få deg en sjekk hvis du har blødd så lenge?

Anonymous poster hash: d3948...61a

Skrevet

Jeg mistet i uke 7. Det begynte med at jeg var på do, og da jeg tørket meg var det blod på papiret. Dagen etter ringte jeg legen og hun sa det var helt normalt med litt blødninger. Dagen gikk og ikke mer blødninger. På natten våknet jeg av forferdelige smerter. Gikk på do og da kom det masse blod. FIkk bestilt time via legen min for undersøkelse på sykehuset for å se om at alt var ute. Ble ledd av på sykehuset fordi jeg kom for å sjekke.

Skrevet

Jeg mistet i uke 7. Ble ledd av på sykehuset fordi jeg kom for å sjekke.

WTF!?!

:klemmer:

Anonymous poster hash: e2121...140

• Liker 1
Skrevet

Hva betyr MA? Vet at SA er forkortelse for spontanabort...

Anonymous poster hash: c4977...c67
  • Liker 1
Skrevet

Det er gratis legetime når det forbinder med graviditet - du bør få deg en sjekk hvis du har blødd så lenge? Anonymous poster hash: d3948...61a

Du har sikkert rett, men jeg har litt legeskrekk. I tillegg leste jeg innlegg på nettet hvor flere sa de hadde blitt avvist på legekontoret, og da ble dørstokkmila enda lenger. Jeg har verken smerter eller blødninger lenger, så da går det vel greit uten legetime ?

Skrevet

Hva betyr MA? Vet at SA er forkortelse for spontanabort... Anonymous poster hash: c4977...c67

Missed abortion.

Skrevet

Missed abortion.

Men hva er forskjellen?

• Liker 1
Skrevet

At fosteret dør inni magen men ikke aborteres. Altså kan det ligge i magen ganske lenge før det blir oppdaget, og kommer ut med eller uten hjelp.

Det er det skumleste med å gå gravid synes jeg. Tenk å komme på ul i uke 18 og få vite at fosteret har vært dødt i ukevis.. Livredd

Men hva er forskjellen?

Anonymous poster hash: 685d0...dac

Skrevet

Men hva er forskjellen? Anonymous poster hash: c4977...c67

Når fosteret dør inni deg uten at det blir oppdaget.

Spontan abbort er når fosteret dør og man abborterer det, mer eller mindre uten hjelp.

Spontan oppdager man relativt kjapt, det gjør man ikke med en missed. Der kan man gå lenge uten å vite om at fosteret er dødt.

Skrevet

Trodde ma stod for medisinsk abort?

Oppdaget tidlig at jeg var gravid og var på tidlig ul i uke 7. Har fortsatt bilde. Termin var satt til 22 mars 2010. Dagene og ukene gikk. Var på shopping i byen og skulle prøve sko. Merket en foss komme mellom beina og tenkte at dette var en sa. Løp til nærmeste do og blodet fosset ut og ut kom en stor klump og noen mindre. Ringte legen og fikk komme. Gyn legen sa det var en sa og at dette kom kroppen til å klare fint selv. Etter 2 uker hadde jeg fått ekstreme kramper i underlivet. Hadde fått betennelse i livmora siden kroppen ikke klarte det selv. Rett på akutten for medisinsk utskrapning av restene. Mistet i slutten av uke 11.

Skrevet

Kan skrible ned min SA-historie.

Jeg fikk litt brunt blod i utfloden min da jeg var 6+0. Ble veldig nervøs og sykt stressa. Kom ikke noe mer den neste dagen, men da jeg var 6+2 begynte jeg å få lyserosa utflod. 6+3 kom det friskt blod, og 6+4 fossblødde jeg og hadde ekstreme menssmerter. Blødde i omtrent 9 dager, og fikk heldigvis aldri med meg at embryoet kom ut. Var veldig vondt både fysisk og psykisk, og håper jeg slipper å måtte oppleve det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...