Gå til innhold

Skal ha norskopplæring med en gutt som ikke kan et ord norsk. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta i mot og ha norskopplæring med en gutt på 13 år. Han er helt ny i Norge og kan ikke et eneste ord norsk. Foreldrene hans kan heller ikke.

Jeg tenker og tenker på hvordan og hva jeg skal gjøre, så kom jeg på at jeg kunne skrive her for å høre om noen har gode tips og forslag :)

Takker på forhånd for svar :D

Anonymous poster hash: e1989...4df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker han engelsk?

Skrevet

Du har vel fått oppdraget fordi dette er noe du kan?

Synes det er skremmende hvis norskopplæringen skal overlates til noen som må spørre her inne hvordan man skal gjøre det....

• Liker 15
Skrevet

Har dere noe felles språk i det hele tatt?

Vet ikke om du evt. kan bruke noe fra disse linkene?

Skrevet

Du har vel fått oppdraget fordi dette er noe du kan?

Synes det er skremmende hvis norskopplæringen skal overlates til noen som må spørre her inne hvordan man skal gjøre det....

Det er faktisk greit å lete etter tips så mange steder som mulig! Med tanke på at dette er norges største forum, kan det dukke opp smarte ting her.

Det er jo ingen fasitsvar på hvordan barn lærer.

Anonymous poster hash: 7f924...13d

• Liker 2
Skrevet

Tips er nå en ting, men TS virker jo litt blank i forhold til jobben hun har tatt på seg....

Så ja, derfor stiller jeg spørsmål om man ikke bør kunne dette i hovedtrekk før man tar på seg en slik jobb?

Oppdragsgiver ville sikkert gjerne hatt informasjon om personen de hyrer/bruker har kunnskap nok til å ta på seg en slik jobb og.....

• Liker 3
Skrevet

Til å begynne med kan det kanskje være greit å gi gutten et "kommunikasjonsark" med tegninger av viktige, dagligdagse ting samt hva tingen heter med små og store bokstaver under. Det er kanskje greit for gutten å kunne peke og forklare hvis han for eksempel er sulten eller må på toalettet, selv om ordene ikke sitter enda

Skrevet

Gutten må få tospråklig norskopplæring fra en morsmålsassistent og ikke en ufaglært. Dette bør være på plass før gutten starter på skolen.

Anonymous poster hash: 2cc70...436

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere prater ett felles språk, og du kan jo selvfølgelig norsk, så er barnebøker et godt sted å begynne. Pekebøker med bilder og navn på ting er ypperlig for noen som ikke kan noe norsk :)

• Liker 3
Skrevet

Bruk av bilder er vikteg. Mange repetisjoner (jeg har nettop hørt ar det trengs rundt 90 repetisjoner før et begrep sitter). Begynn med det som er nært og konkret. Du vil sannsynligvis oppleva at han plukker opp dagligdags språk relativt kjapt.

Vi bruker ulike metoder når vi jobber med tospråklige barn. Den ene er begrepsopplæringsmodellen som går ut på å lære seg et begrep i uka og noe som heter Stenbråtenmodellen.

Skrevet

Nå er hverdagen i skolen slik at man ikke alltid har formell kompetanse i de fagene man underviser i.

Skrevet

Sjekk ut vrimlebøkene fra Susanne Rotraut. De er på Samlaget, men uten tekst. Store bøker med masse illustrasjoner. Så kan dere peke og si ordet?

Skrevet

Håper ikke du er ansatt i skole?

Hvis dere ikke har ett kløyva ord til felles, er det kanskje på plass med to/fler-språklig lærer, en tolk. Ellers vil det nok ta vanvittig lang tid å bruke tegnspråk-metoden...

Skrevet

Jeg er fremmedspråklærer og er ikke bare sjokkert over at TS åpenbart ikke har peiling overhodet, jeg er også sjokkert over rådene som gis. For det første er det ikke nødvendig med et felles språk. For det andre er det ganske respektløst å bruke barnebøker for andre enn barn. Bilder er nødvendig, det samme med en hel del fingerspråk, men det viktigste er å starte med helt enkle ord og setninger som kan brukes og innøves i dagliglivet.

Anonymous poster hash: 4c766...fab
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...