AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 Jeg jobber i kassa i en matbutikk og er relativt fersk, og lurer på hva kunden setter mest pris på ved de som har denne jobben. Skjønner at jeg skal være blid og hyggelig, men utdyp litt mer? Anonymous poster hash: bfcd7...168
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Som kunde krever jeg ikke så veldig mye av deg som sitter i kassen. Liker imidlertid at du ser på meg i minst ett sekund mens du smiler og sier hei. Da er jeg i grunnen fornøyd. Spør gjerne om jeg vil ha pose dersom jeg glemmer å si det selv. Foretrekker også at du ikke kommenterer noe av det jeg handler. Dersom det er lite folk i butikken: husk at private samtaler med andre ansatte overhøres av de få kundene inne i butikken. I min nærbutikk er det et par ansatte som har veldig private samtaler. Kan bli litt pinlig til tider. Føler meg nesten litt i vegen når jeg forstyrrer samtalen deres for å betale varene mine. Handler ofte på kvelden og forstår selvsagt at folk er leie av jobben og kunne ønske seg fri i stedet. Men ikke si dette så veldig høyt med kunder til stede. Ellers: smil. Anonymous poster hash: 12939...211 11
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #3 Skrevet 20. desember 2013 Som kunde krever jeg ikke så veldig mye av deg som sitter i kassen. Liker imidlertid at du ser på meg i minst ett sekund mens du smiler og sier hei. Da er jeg i grunnen fornøyd. Spør gjerne om jeg vil ha pose dersom jeg glemmer å si det selv. Foretrekker også at du ikke kommenterer noe av det jeg handler. Dersom det er lite folk i butikken: husk at private samtaler med andre ansatte overhøres av de få kundene inne i butikken. I min nærbutikk er det et par ansatte som har veldig private samtaler. Kan bli litt pinlig til tider. Føler meg nesten litt i vegen når jeg forstyrrer samtalen deres for å betale varene mine. Handler ofte på kvelden og forstår selvsagt at folk er leie av jobben og kunne ønske seg fri i stedet. Men ikke si dette så veldig høyt med kunder til stede. Ellers: smil. Anonymous poster hash: 12939...211 Sjefen snakker om at det viktigste er at jeg ikke er beskjeden når jeg sitter i kassa. Spurte hva han mente med det, og han sa: Du vet vel hva jeg mener :-) (Skjønte ikke helt det svaret). Så er det å ikke være beskjeden, kun å smile å si hei? Det er jo ikke så vanskelig Anonymous poster hash: bfcd7...168
Binta Ba Skrevet 20. desember 2013 #4 Skrevet 20. desember 2013 Smil, si hei, spør om de vil ha kvittering og pose, og ønsk de en god dag videre. Ikke småprat MENS du betjener kunder, og avbryt alltid samtale med kolleger for å "servere" neste kunde. Holder du på med f.eks tobakksfylling og det kommer en kunde, smil og si "ett lite øyeblikk" og betjen h*^n raskest mulig. Småprating med stamkunder er lov MENS de står i kassa, men ikke mens man betjener neste kunde. Spør om de trenger lighter når de kjøper røyk ( Noen hater det, andre blir sjeleglade fordi de har glemt lightern. ) ( Basert på noen år i bransjen. ) 3
cellar Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Spør om de trenger lighter når de kjøper røyk ( Noen hater det, andre blir sjeleglade fordi de har glemt lightern. ) Ikke gjør det. Skjønner at mange blir sure, man skal slippe mersalgs-aktiviteter i matbutikker syns jeg. 10
Binta Ba Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Ikke gjør det. Skjønner at mange blir sure, man skal slippe mersalgs-aktiviteter i matbutikker syns jeg. Påtvunget fra de fleste sjefer. Og ca 9/10 sier enten neitakk eller JA, den glemte jeg. Den siste er en surpeis fra begynnelsen av uansett. 2
cellar Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Påtvunget fra de fleste sjefer. Og ca 9/10 sier enten neitakk eller JA, den glemte jeg. Den siste er en surpeis fra begynnelsen av uansett. Jeg har hatt 5 forskjellige sjefer i matbutikk, og har aldri opplevd å måtte presse på kunden ekstra greier i kassen. Heldigvis! 9
Binta Ba Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Jeg har hatt 5 forskjellige sjefer i matbutikk, og har aldri opplevd å måtte presse på kunden ekstra greier i kassen. Heldigvis! Alt spørs på hvordan man gjør det også
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Så om man ikke liker mersalg i matbutikker er man en surpeis? Anonymous poster hash: e6ea5...d90 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Påtvunget fra de fleste sjefer. Og ca 9/10 sier enten neitakk eller JA, den glemte jeg. Den siste er en surpeis fra begynnelsen av uansett. Jeg sier nei takk mens jeg tenker onde tanker om å la sjefene gå på lego. Det er ikke kassepersonens skyld, så jeg trenger ikke lekse opp for ham/henne MEN mersalg i kassa i matbutikker er en uting. Anonymous poster hash: 15def...688 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Jeg sier nei takk mens jeg tenker onde tanker om å la sjefene gå på lego. Det er ikke kassepersonens skyld, så jeg trenger ikke lekse opp for ham/henne MEN mersalg i kassa i matbutikker er en uting. Anonymous poster hash: 15def...688 Anonymous poster hash: e6ea5...d90
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 Så om man ikke liker mersalg i matbutikker er man en surpeis? Anonymous poster hash: e6ea5...d90 Ja! Er det så vanselig å si ja takk eller nei takk enn å begynne å grine for småting???????? Anonymous poster hash: 57c4e...9c9 2
cellar Skrevet 20. desember 2013 #13 Skrevet 20. desember 2013 Jeg hadde blitt surpeis i kassa selv, om jeg i tillegg til "Hei, hade, pose, kvittering, takk skal du ha", måtte ha spurt/opplyst om lighter, rizla, tyggis og de kjeeempegode druene vi har på tilbud nå. Matbutikker er bygd, og varene plassert, slik at mersalg inngår overalt i hele butikken. Da er det unødvendig å spørre i kassen i tillegg. Det hadde blitt ramaskrik blant mine kolleger dersom sjefen skulle ha fått en slik idé plantet i hodet iallefall 2
Genesis Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Så lenge du er normalt hyggelig og ikke utpreget sur, at jeg fårbetalt varene mine, og du er relativt effektiv med å kjøre varene gjennom er jeg fornøyd. Jeg synes det er sært å ha sterke meninger om hvordan kassefolk skal oppføre seg.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 Sjefen snakker om at det viktigste er at jeg ikke er beskjeden når jeg sitter i kassa. Spurte hva han mente med det, og han sa: Du vet vel hva jeg mener :-) (Skjønte ikke helt det svaret). Så er det å ikke være beskjeden, kun å smile å si hei? Det er jo ikke så vanskelig Anonymous poster hash: bfcd7...168 Det han mener er (sannsynligvis) den tingen de aller, aller fleste butikkansatte er elendige på: å se kundene. Kunder som føler seg sett stjeler mindre, kjøper mer, spør mer om hjelp og går derifra blidere og dermed er sannsynligheten stor for at de kommer igjen. Jeg har en begrenset mengde butikker jeg går i der betjeningen er slik, resten unngår jeg som pesten. Så se rundt deg. Ser du noen som ser hjelpeløse ut så spør om de finner frem e.l. Har du laaaaang kø forran kassa så møt blikket til kundene bakover i køa og vis dem at: ja, jeg ser at dere er her. Vi setter inn mer folk, eller jobber så mange vi er. Ikke pjatt med kollegaen om tåpelige ting eller se ned og bli stressa nå når trøkket er enormt nå i julestria. Møt folk. For folk venter gjerne, men de hater å bli oversett eller forbigått. Særlig når de alt har fått 14 albuer i sida av andre kunder. Anonymous poster hash: d09ac...88b 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Vær rask, og prat minst mulig, så er jeg fornøyd Anonymous poster hash: a9c87...708 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #17 Skrevet 20. desember 2013 Hvis noen spør om feks "hvor er eggene?" så skal du ikke bare peke å si "der til venstre bak brødhylla" feks, gå alltid med kunden bort sånn at kunden ser varen han leter etter. Aldri svar "Nei, det tror jeg ikke" dersom kunden har sprøsmål, man skal ikke tro noe, si heller "Jeg skal sjekke det opp, et lite øyeblikk" Møt blikket til kunder som kommer inn i butikken, kunder du går forbi i butikken og alle kundene i kassen. Prøv å vær deg selv, ikke vær en robot. Du kan godt snakke "vanlig" med kunden, le osv.. Anonymous poster hash: 48449...199 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #18 Skrevet 20. desember 2013 Den perfekte kassaansatte i min verden: (med trykk på perfekte. Det er ikke sånn at jeg synes en butikkansatt er forferdelig og udugelig om h*n ikke følger alt dette til punkt og prikke) - smiler (og ser ut som h*n mener det, Hvis ikke er det bedre med et nøytralt fjes enn et påklistra smil) - sier hei, hadet etc. - sitter ikke og slafser tyggis i kassa - lar være å ta private samtaler med venner etc. mens h*n betjener kunder - spør om jeg skal ha pose. Ikke bare slår det inn. Det har jeg opplevd flere ganger nå, ikke bare er det ulovlig - det er også usannsynlig frekt. - lar være å kommentere varene jeg kjøper - lar være å til stadighet rope til de andre ansatte. Selv om det ikke er noen kunder i kassa, så er det bare rart og plagsomt. (vi har en sånn på lokalbutikken her) - ikke bruke masse parfyme - ikke kast varene mine nedover båndet, for faen! Noen er ganske så voldsomme når de har scannet, og nærmest hiver varene bortover. Ikke gøy å komme hjem med bløte flekker på bananene eller brus som eksploderer. - om dere har øl som er modnet på flaske (Nøgne Ø, Haandbryggeriet, BrewDog og endel fler): det samler seg gjærgrums i bunn av disse flaskene. Det smaker ikke godt, og de fleste drikker ikke alt fra en sånn flaske, men lar bunnfallet være igjen. Da er det viktig å ikke tippe på flaska når den scannes eller legge den ned når den sendes nedover båndet, for da vil gjæren vrimles opp i ølet. Og da tar det et par dager før den legger seg på bunn igjen. Utrolig irriterede, og det virker som om det er dårlig opplæring på dette i butikkene. - sett gjerne skjøre ting som urter, egg, blader/aviser, potetgullposer, rømmebokser etc. på siden av båndet sånn at de ikke blir truffet av de andre varene og kan knuses. - stopp båndet når det begynner å bli fullt. Elelrs kan varene i bunn bli klemt i stykker og ødelagt. Anonymous poster hash: a4627...b08 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #19 Skrevet 20. desember 2013 Hvis noen spør om feks "hvor er eggene?" så skal du ikke bare peke å si "der til venstre bak brødhylla" feks, gå alltid med kunden bort sånn at kunden ser varen han leter etter. Anonymous poster hash: 48449...199 Da må hun være forberedt på at det koker hos de som står bak i køen. Selv om dette strengt tatt er kundens feil, varene sine må man finne før man kommer til kassen. Anonymous poster hash: a9c87...708 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #20 Skrevet 20. desember 2013 Hvis noen spør om feks "hvor er eggene?" så skal du ikke bare peke å si "der til venstre bak brødhylla" feks, gå alltid med kunden bort sånn at kunden ser varen han leter etter. Anonymous poster hash: 48449...199 Hvis man sitter i kassa og det er andre kunder der, så kan man ikke bare gå fra den. Jeg oppfattet det ihvertfall slik at TS kun sikker i kassa? Men om man har mulighet er det selvfølgelig en fin ting å gjøre Anonymous poster hash: a4627...b08 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå