AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 Er det slik at vanlig julemat (ribbe, pinnekjøtt osv.) er veldig usunt? Vet jo at f.eks. pølser og medisterkaker ikke er særlig sunt, men spiser heller ikke så mye av det. Men hva med ribbe uten svor og pinnekjøtt? Spiser det gjerne med poteter og litt saus. Skjønner ikke hvorfor det skal være så fetende? Anonymous poster hash: 8d549...eb5
murray Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Er det slik at vanlig julemat (ribbe, pinnekjøtt osv.) er veldig usunt? Vet jo at f.eks. pølser og medisterkaker ikke er særlig sunt, men spiser heller ikke så mye av det. Men hva med ribbe uten svor og pinnekjøtt? Spiser det gjerne med poteter og litt saus. Skjønner ikke hvorfor det skal være så fetende? Anonymous poster hash: 8d549...eb5 Hvis man spiser i moderate mengder og ikke dynger maten i saus med fløte og ribbefett, så ser ikke jeg heller at julematen skal være så fetende. Men vi spiser jo oss stappmette på julaften, lesser på med saus og forsyner oss mange ganger, da blir det fort mange kcal i ett måltid. Brus, akevitt og juleøl er heller ikke kalorifritt, også kommer desserten i tillegg etterfulgt av konfektspising. Det tar jo helt av når jeg tenker meg om 1
Gjest Funky Punk Skrevet 20. desember 2013 #3 Skrevet 20. desember 2013 Selve julaften er vel kanskje ikke så sunn om man spiser masse til middag og masse snop og kaker i tillegg. Men når det er sagt, så tror jeg ikke det er generellt usunt å ha en sånn dag innimellom hvor man fråtser litt. Ikke sånn at den dagen i seg selv hindrer f.eks en vektnedgang. Jeg går selv på lavkarbo, men har ingen planer om å tenke på hva jeg spiser på julaften. Da skal jeg bare nyte av alt som blir servert Og etter den dagen så blir jeg uansett så mettet på godis og masse mat at det ikke er noen problemer med å spise mindre/sunnere resten av ddagenei jula 3
Druid Skrevet 20. desember 2013 #4 Skrevet 20. desember 2013 Er det slik at vanlig julemat (ribbe, pinnekjøtt osv.) er veldig usunt? Vet jo at f.eks. pølser og medisterkaker ikke er særlig sunt, men spiser heller ikke så mye av det. Men hva med ribbe uten svor og pinnekjøtt? Spiser det gjerne med poteter og litt saus. Skjønner ikke hvorfor det skal være så fetende? Anonymous poster hash: 8d549...eb5 Ribbe uten fett, er svinekjøtt, og du skal komme greit ut av det. Pinnekjøtt har høy fettprosent. Kort sagt er den tradisjonelle julematen sikringkost og vil med tanke på dagens generelle kosthold være usunt. På den annen side er det usunt å konsentrere seg unødvendig om sunnhet av mat. 3
Elze Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Ribbe og pinnekjøtt er veldig fett og har derfor høyt kaloriinnhold. Pinnekjøtt er i tillegg veldig salt. Men det gjør jo ingenting en gang i året!
skrue Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Er det slik at vanlig julemat (ribbe, pinnekjøtt osv.) er veldig usunt? Vet jo at f.eks. pølser og medisterkaker ikke er særlig sunt, men spiser heller ikke så mye av det. Men hva med ribbe uten svor og pinnekjøtt? Spiser det gjerne med poteter og litt saus. Skjønner ikke hvorfor det skal være så fetende? Anonymous poster hash: 8d549...eb5 Om du spiser det noen ganger i jula spiller det ingen rolle. Ta deg heller tid til å nyte maten enn å tenke på innholdet. 1
Butter Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Igjen det er mengden det kommer alt. Alt med moderasjon. For øvrig å fråtse en dag i året er ikke noe problem. Men tenk deg om før du fråtser fra 1 des til 1 jan. 1
Pringle Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Er det slik at vanlig julemat (ribbe, pinnekjøtt osv.) er veldig usunt? Vet jo at f.eks. pølser og medisterkaker ikke er særlig sunt, men spiser heller ikke så mye av det. Men hva med ribbe uten svor og pinnekjøtt? Spiser det gjerne med poteter og litt saus. Skjønner ikke hvorfor det skal være så fetende? Mengde og frevens er alfa og omega! Men... ribbe uten svor? Svoren er jo det beste på hele grisen! 3
Fresi Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Sunt meg her og sunt meg der. Der er jo jul, jo. Selv spiser jeg sjelden eller aldri ribbe, men jeg hadde heller valgt bort fettet enn svoren. Den er jo good! Å henge seg opp i om julematen er sunn eller ikke er for meg usunt (og ganske koko). 1
Fresi Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Dessuten synes jeg alle spørsmål om hva som er sunt eller ikke bør postes i kostholdsforumet. 1
Gjest Skrevet 21. desember 2013 #11 Skrevet 21. desember 2013 Det er vel noe som heter at det er ikke mellom jul og nyttår at man legger på seg, men det man putter i seg mellom nyttår og jul.Jeg tåler ikke fett (etter en sleeve-operasjon) og kan kun spise kjøttet på ribba, og ikke medisterkaker eller medisterpølser.På julaften her spiser vi en fantastisk fiskesuppe til forrett og ferskvannsørrett og kling-lefse til hovedret. Ingen dessert. Da spiser man seg ikke fordervet mett og har plass til litt godter og kaker etterpå.
Chien Skrevet 21. desember 2013 #12 Skrevet 21. desember 2013 Lutefisk, pinnekjøtt, lammelår og kalkun er vel forholdsvis magert og grei mat. Man bør vel heller passe litt på tilbehøret, sånn sett. Og selvfølgelig dessertene, julekakene og godisen innimellom. For ikke å snakke om drikkevarene. Sprit, øl, vin og brus inneholder jo en del kalorier som man gjerne glemmer fordi man drikker dem. Forøvrig tror jeg ikke problemet bare er innholdet i julematen, men måten man spiser på i jula. Ekstra store porsjoner og lite mosjon og bevegelse. Greit nok at man skal kose seg i jula, men man trenger jo ikke fråtse. Jeg skal for min del kose meg med god mat og drikke, men i moderate mengder og legge inn litt mosjon innimellom sånn at jeg slipper å bli skremt når jeg trer på vekta på nyåret.
Chien Skrevet 21. desember 2013 #14 Skrevet 21. desember 2013 Jeg synes man skal fråtse. Deg om det. Det får vel være opp til enhver om man ønsker det eller ei. Jeg for min del syns det er helt unødvendig å legge meg i ekstra trening på nyåret, for å komme tilbake til den ideelle formen fordi jeg har inntatt for mye julemat.
Fresi Skrevet 21. desember 2013 #15 Skrevet 21. desember 2013 Deg om det. Det får vel være opp til enhver om man ønsker det eller ei. Jeg for min del syns det er helt unødvendig å legge meg i ekstra trening på nyåret, for å komme tilbake til den ideelle formen fordi jeg har inntatt for mye julemat. Deg om det. For de fleste vil det dessuten regulere seg helt av seg selv. Hvis man blir skremt av sin egen vekt på nyåret bør man skaffe seg noen nye interesser som handler om noe annet enn sitt eget utseende. Å mane til moderasjon i noen få dager synes jeg er koko. Å spørre om ribbe er sunt er like koko. 3
Chien Skrevet 21. desember 2013 #16 Skrevet 21. desember 2013 Deg om det. For de fleste vil det dessuten regulere seg helt av seg selv. Hvis man blir skremt av sin egen vekt på nyåret bør man skaffe seg noen nye interesser som handler om noe annet enn sitt eget utseende. Å mane til moderasjon i noen få dager synes jeg er koko. Å spørre om ribbe er sunt er like koko. For det første så spurte jeg ikke om ribbe er sunt eller ei. Og for det andre; jeg anser ikke vekt for en interesse. Men jeg anser det for min interesse å være så sunn og frisk som mulig, og å holde vekta stabil over tid. Jeg ønsker ikke å gå opp og ned i vekt som en jojo. Jeg trives når jeg holder meg stabil Dessuten er det rett og slett ubehagelig å fråtse. Man blir oppblåst, og kroppen føles "tung" lenge etterpå. Mye koseligere å spise litt av alt det gode, og å være i kjempeform i dagene etterpå, mener jeg. Når ble det galt å ta vare på kroppen sin egentlig? Beklager, men vi får si oss uenige.
Fresi Skrevet 21. desember 2013 #17 Skrevet 21. desember 2013 For det første så spurte jeg ikke om ribbe er sunt eller ei. Og for det andre; jeg anser ikke vekt for en interesse. Men jeg anser det for min interesse å være så sunn og frisk som mulig, og å holde vekta stabil over tid. Jeg ønsker ikke å gå opp og ned i vekt som en jojo. Jeg trives når jeg holder meg stabil Dessuten er det rett og slett ubehagelig å fråtse. Man blir oppblåst, og kroppen føles "tung" lenge etterpå. Mye koseligere å spise litt av alt det gode, og å være i kjempeform i dagene etterpå, mener jeg. Når ble det galt å ta vare på kroppen sin egentlig? Beklager, men vi får si oss uenige. Du snakker om dine private interesser, men forbeholder deg retten til å si til andre at "man trenger ikke fråtse", noe jeg finner nedlatende (og personlig også helt koko). I tillegg skriver du at man bør passe på tilbehøret og drikken og gudvethva. Jeg er uenig. Spis moderat så mye du vil, du, men jeg hadde jammen tatt en god titt på kostholdet resten av året dersom todagers julefråtsing gir deg søvnløse netter. Jeg synes at litt julefråtsing er sunt og absolutt å ta vare på kroppen og helsen sin. Ja til fråtsing! 2
Chien Skrevet 21. desember 2013 #18 Skrevet 21. desember 2013 Du snakker om dine private interesser, men forbeholder deg retten til å si til andre at "man trenger ikke fråtse", noe jeg finner nedlatende (og personlig også helt koko). I tillegg skriver du at man bør passe på tilbehøret og drikken og gudvethva. Jeg er uenig. Spis moderat så mye du vil, du, men jeg hadde jammen tatt en god titt på kostholdet resten av året dersom todagers julefråtsing gir deg søvnløse netter. Jeg synes at litt julefråtsing er sunt og absolutt å ta vare på kroppen og helsen sin. Ja til fråtsing! Hehehe. TS spør om julematen er veldig usunn, og jeg svarer hvorfor julematen kan være usunn. Jeg svarer strengtatt bare på spørsmålet - jeg tvinger ingen til å moderere seg i jula. Jeg skjønner bare ikke poenget med å fråtse, rett og slett. Jeg gir kroppen min så mye mat den trenger, og jeg spiser akkurat hva jeg har lyst på. Jeg bare passer på at jeg ikke ruller ut av stua om kvelden. Så kan du velge heeelt selv hva du ønsker å gjøre. Fint? Flott. Takk. Ferdig med den diskusjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå