Gå til innhold

Krise- hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare sånn til opplysning så er luftrøret og spiserøret ett og samme rør.

Det skulle tatt seg ut... Luft i magen og vann i lungene?

Anonymous poster hash: cf15e...67a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare ned til mellom 6. og 7. halsvirvel :) Fra munnen og ned svelget har vi ganske riktig bare en åpning, men etter der skiller det seg, og spiserøret ligger bak og inntil luftrøret. Derfor kan TS godt kjenne at det presser på luftrøret selv om maten antakelig satt fast i spiserøret. (Mat på tur ned i lungene er en fryktelig dårlig ide, kan få mekanisk lungebetennelse.)

Det er de nok ikke. Da ville vi jo fått mat og drikke i lungene hele tiden, og da hadde vi druknet.

Heldigvis har vi strupelokket som lukker seg over åpningen til luftrøret på refleks når vi svelger mat/drikke. :)

Anonymous poster hash: 4f86a...830

Skrevet

Trenger kanskje ikke å gjenta det de andre har sagt allerede, men jeg har i de anatomitimene jeg har hatt, lært at luft-og-spiserør er to adskilte kanaler: Luftrøret, som man kan kjenne når man tar på halsen, leder luft ut og inn av lungene, mens spiserøret leder mat og væske ned i ventrikkelen, altså magesekken. ;)

Skrevet

Men maten/klumpen som nå sitter fast sitter vel fast i spiserøret og ikke pusterøret? Fikk ikke legetime før etter jul, og eneste som får meg til å slappe av er at klumpen ikke kan kvele meg?! :/

TS

Anonymous poster hash: 15cd1...3e7

Skrevet

Trenger kanskje ikke å gjenta det de andre har sagt allerede, men jeg har i de anatomitimene jeg har hatt, lært at luft-og-spiserør er to adskilte kanaler: Luftrøret, som man kan kjenne når man tar på halsen, leder luft ut og inn av lungene, mens spiserøret leder mat og væske ned i ventrikkelen, altså magesekken. ;)

Sant nok, men fra munnen og ned svelget er det ganske riktig bare en åpning - før det deler seg i luft og spiserør. Tror nok det er der forvirringen kommer fra.

Skrevet

Men maten/klumpen som nå sitter fast sitter vel fast i spiserøret og ikke pusterøret? Fikk ikke legetime før etter jul, og eneste som får meg til å slappe av er at klumpen ikke kan kvele meg?! :/

TS

Om klumpen hadde sittet i luftrøret, tipper jeg du hadde merket den rimelig godt når du hadde pustet. Og tenk på en sak: når man får mat, eller et fremmedlegeme i luftrøret, vil kroppen på refleks,prøve å kvitte seg med det. Og da hoster man som regel maten opp igjen. :)

Så jeg tror du kan ta det med ro! Men ta deg en tur til legen, og hvis det blir verre, en tur på legevakten. :)

Skrevet

Sant nok, men fra munnen og ned svelget er det ganske riktig bare en åpning - før det deler seg i luft og spiserør. Tror nok det er der forvirringen kommer fra.

Det kan stemme, men nå påsto jo brukeren at luft-og-spiserøret var et og samme rør. Og det er det jo ikke ;)

Skrevet

Sykt, maten sitter enda fast og ødela hele julen rett og slett, da jeg ikke får spist. Fikk ikke legetime før midten av januar og legevakten mente dette var legens oppgave. Kan ikke huske hvordan det er å spise og være mett :(

• 9 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2013 den 13.26):

Sykt, maten sitter enda fast og ødela hele julen rett og slett, da jeg ikke får spist. Fikk ikke legetime før midten av januar og legevakten mente dette var legens oppgave. Kan ikke huske hvordan det er å spise og være mett :(

Var det mat som som satt fast og fikk Du hjelp? 

Anonymkode: 72f83...7e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...