Mirakatt Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Hei Det er noe jeg lurer veldig på. I dag ble noen av mine venner beskylt for butikknasking noe som jeg vet de ikke gjør fordi de er verdens snilleste og jobber for fattige mennesker rundt om i verden. De ble jo selvfølgelig redde og oppskaket. Der og da ble de spurt fra butikkdamen om hun kunne se gjennom veskene deres. Og senere når jeg kom og vi satt på en benk og snakket om hendelsen kom Securitas(?) og 2 butikkdamer og sa vi måtte komme med dem. Når vi kom ned på butikken ba de oss om å få se veskene og gikk gjennom sakene våres i all offentlighet, i en butikk med glass vegger. Vi hadde jo private ting som vi følte at andre ikke skulle se. Vi følte oss veldig krenket! Jeg vet at de ikke har lov til å gå gjennom sakene våres, det kan bare politi gjøre. Jeg sjekket opp loven som sier at Securitas har kun lov å pågripe osv. hvis det er en forbrytelse som man kan få 6 mnd. betinget fengsel. I følge paragraf 195, 176 og 178 i straffeprosessloven. Det jeg lurer på er om de har lov å gå gjennom sakene våre når vi er under 18 og ikke viste våre rettigheter og følte at vi bare kunne svare ja?
Mirakatt Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #2 Skrevet 19. desember 2013 Hei Det er noe jeg lurer veldig på. I dag ble noen av mine venner beskylt for butikknasking noe som jeg vet de ikke gjør fordi de er verdens snilleste og jobber for fattige mennesker rundt om i verden. De ble jo selvfølgelig redde og oppskaket. Der og da ble de spurt fra butikkdamen om hun kunne se gjennom veskene deres. Og senere når jeg kom og vi satt på en benk og snakket om hendelsen kom Securitas(?) og 2 butikkdamer og sa vi måtte komme med dem. Når vi kom ned på butikken ba de oss om å få se veskene og gikk gjennom sakene våres i all offentlighet, i en butikk med glass vegger. Vi hadde jo private ting som vi følte at andre ikke skulle se. Vi følte oss veldig krenket! Jeg vet at de ikke har lov til å gå gjennom sakene våres, det kan bare politi gjøre. Jeg sjekket opp loven som sier at Securitas har kun lov å pågripe osv. hvis det er en forbrytelse som man kan få 6 mnd. betinget fengsel. I følge paragraf 195, 176 og 178 i straffeprosessloven. Det jeg lurer på er om de har lov å gå gjennom sakene våre når vi er under 18 og ikke viste våre rettigheter og følte at vi bare kunne svare ja? Det ble ransaket begge gangene.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 De pågrep dere ikke i den situasjonen der. Om dere sa dere villig til å bli med og til å bli "ransaket" så har de lov da dere har gitt de lov. Anonymous poster hash: 95854...970
Ona IX Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 nasking har strafferamme på "bøter og, eller 6 måneder betinget", dermed kan en vekter (eller egentlig hvem som helst) pågripe dere. Men! det er bare hvis de har tatt dere på fersk gjerning eller ferske spor. Securitas, og de andre vekterne har bare lov å ransake hvis de er redd for sin eget eller andres liv, altså at de tror dere har på dere kniv o.l. men de kan ikke gå gjennom for å lete etter stjålet gods. Hvis de spør om de får lov å gå gjennom, og dere sier ja, har de såklart lov. Men ofte hvis man sier nei, så øker mistanken, siden man prøver å gjemme noe. Ang. vise rettigheter, det gjelder ikke i norge, ikke for politi eller vekter. Det er spesielle regler for de under den kriminelle lavalder, altså 15 år. Da skal man i nesten alle tilfeller bare slippe personene. Håper dette var til litt hjelp. Jobber i securitas selv 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 De kan kun ransake dere om dere gir tillatelse til det, sier du nei, så er det nei. De står da imidlertid fritt til å ringe politiet da men. Har selv blitt stoppet av securitas en gang jeg antakelig mistenkeliggjorde meg selv ved å daffe lenge rundt i samme butikk for å slå i hjel litt tid mens jeg venta på toget:P Men de kunne ikke engang ta i veska mi eller stikke henda nedi der, jeg måtte løfte ting og tang opp for dem. Jeg ble tatt med inn på en korridor med en låst dør som bare var for personale når de spurte om jeg ville ta det et anna sted, og det takket jeg ja til. Så om det skjer igjen er det jo bare å spørre om dere kan gå på et kontor eller noe slikt:) Personlig synes jeg egentlig butikker er i sin fulle rett til å be om å få se i vesker og bager(dog kan dette fort ende i diskrimminering o.l dessverre), så jeg har ikke noe problem med det. Men har jeg nå veska full av p-piller, kondomer og tamponger vil jeg kanskje helst på bakrommet Men om de rote rundt i tinga deres offentlig og det var private ting oppi der(at securitas ser det er nå en ting, men butikkdamene trengte nå ikke å se), så synes jeg dere skal ta kontakt med ledelsen på senteret og si i fra. (Synd å si det, men er dere unge, ta med foreldrene deres. Skulle ikke være nødvendig men fort gjort å ikke bli tatt seriøst fordi man er ung.) Anonymous poster hash: f203a...ba2 1
Gjest Malanthor Skrevet 21. desember 2013 #6 Skrevet 21. desember 2013 De kan ikke gjøre noe som helst med mindre de tar noen på fersk gjerning. Altså ser at noen stapper noe i veska/lomma og lignende. Hvis butikkansatte eller vektere spør deg om og få se veske og lignende sier du ganske enkelt nei. Så forlater du stedet. Hvis de prøver og holde deg igjen bryter de loven og da ringer du politiet og sier at noen holder deg mot din vije og at du trenger hjelp. Så anmelder du forholdet i ettertid. 3
Mirakatt Skrevet 21. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2013 Tusen takk for all hjelp! Jeg setter stor pris på at jeg fikk litt andre synspunkter på dette, men jeg føler meg fortsatt ganske krenket. Før jeg skrev dette emne tok foreldrene våre kontakt med sentret og sentret sa at selv om de hadde gått gjennom veksene, jakkene og lommene våre 2 ganger trodde de butikkansatte ikke på oss fortsatt. Vi er under 15, vi ble dessverre ikke tatt med til et sted hvor ingen kunne se ransakingen, den skjedde i full offentlighet midt i butikken, og butikkveggen er av glass. De butikkansatta sa: "Vi må nesten få se i veska deres slik at vi slipper å se stygt på dere hver gang dere går inn i butikken" Vi følte jo ikke noe annet enn att vi ble presset til det å måtte si ja til å bli ransaka og etter hendelsen følte vi at flere ansatte så på oss, som om at det hadde blitt spredd. Jeg viste at securitas ikke hadde lov, så jeg spurte selvfølgelig, og han svarte ja og da ville jeg ikke stå der og krangle. For vi var jo ikke akkurat skyldige i saken, så om jeg sto der å kranglet så ville det gjøre ting verre.
Gjest meh Skrevet 22. desember 2013 #8 Skrevet 22. desember 2013 De kan ikke gjøre noe som helst med mindre de tar noen på fersk gjerning. Altså ser at noen stapper noe i veska/lomma og lignende. Hvis butikkansatte eller vektere spør deg om og få se veske og lignende sier du ganske enkelt nei. Så forlater du stedet. Hvis de prøver og holde deg igjen bryter de loven og da ringer du politiet og sier at noen holder deg mot din vije og at du trenger hjelp. Så anmelder du forholdet i ettertid. Eller så kan man la være å være så jævlig vanskelig og la de se gjennom veska di i 15 sekunder, så slipper du kanskje også utestengelse fra butikken.
Gjest Malanthor Skrevet 23. desember 2013 #9 Skrevet 23. desember 2013 Eller så kan man la være å være så jævlig vanskelig og la de se gjennom veska di i 15 sekunder, så slipper du kanskje også utestengelse fra butikken. Hva faan er jævlig vanskelig med og ikke villa la folk kikke gjennom tingene dine uten skjelig grunn? Hvis de har sett deg stappe noe oppi kan de holde på deg til politiet kommer, hvis de ikke har det gjetter de bare. Jeg personlig gidder ikke og la folk rote gjennom tingene mine bare fordi de har en eller annen teit hunch. Og jeg har aldri sett noen bli utestengt fra noen butikk for og ikke ville vise veske/sekk. De har jeg kun sett hvis de faktisk blir tatt for tyveri.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #10 Skrevet 23. desember 2013 Snakker om å kaste bort politiressurser da, når en vekter bare kan gå fort gjennom tingene.. Det er slikt vi har vektere for. Anonymous poster hash: 2b5e6...616
Mirakatt Skrevet 23. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 23. desember 2013 (endret) Eller så kan man la være å være så jævlig vanskelig og la de se gjennom veska di i 15 sekunder, så slipper du kanskje også utestengelse fra butikken. Det er din mening, men jeg startet tråden for å få råd, syntes ikke dette var et særlig godt råd. Det jo var unødvendig å gjøre det i all offentlighet forran kunder og de hadde heller ikke rett til å gjøre det noe som jeg fant ut i ettertid, noe som irriterte meg litt! Det var heller ikke 15 sek, de gikk jo gjennom alt fra veske til jakke og klær, og vi hadde jo private eiendeler som vi ikke ville at resten av kundene skulle se. Endret 23. desember 2013 av Mirakatt
Mirakatt Skrevet 23. desember 2013 Forfatter #12 Skrevet 23. desember 2013 Snakker om å kaste bort politiressurser da, når en vekter bare kan gå fort gjennom tingene.. Det er slikt vi har vektere for. Anonymous poster hash: 2b5e6...616 Det er jo ulovlig at vektere går gjennom tingene dine med mindre de frykter for sitt eget liv. Det er jo kun politi som har lov å ransake.
Nique Skrevet 24. desember 2013 #13 Skrevet 24. desember 2013 Det er jo ulovlig at vektere går gjennom tingene dine med mindre de frykter for sitt eget liv. Det er jo kun politi som har lov å ransake. Tull og tøys. Om du på forespørsel svarer ja til at vekter/butikkansatt/vilt fremmed kan gå igjennom tingene dine,så gjør ikke denne personen noe galt. Du har da faktisk gitt tillatelse. Men det er lov å si nei. Kun politiet kan da gå igjennom tingene dine. Men det skal da være skjellig grunn til mistanke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå