Gå til innhold

Vekk fra baby/barn for første gang....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at arbeidsplassen til samboeren min skal arrangere tur til utlandet i april, langhelg med tre overnattinger. Babyen her vil være ca 15 mnd rundt reisetidspunktet, og har hittil ikke vært borte fra meg over natten ( eller mer enn tre timer for den saks skyld...). Babyen har ikke bhgplass, og er vant til å være med meg i hovedsak. Besteforeldrene, som barnet ser flere ganger i uka, hoppet i taket og tilbudte seg å være barnevakt da vi nevnte turen for dem. Vi tenkte da to dager hos mine foreldre, og to dager hos hans. Huset vårt vil også stå til disposisjon dersom de vil være her.

Men kjenner jeg gruer meg veldig. Samboer har en jobb som gjør at han er mye vekk fra baby, og han tenker ikke på det på samme måte som meg da han er vant med å være vekk.

Vil gjerne vite hva dere erfarne mødre tenker. Er det helt bak mål å være så lenge vekk fra baby? Vil det være lurt å "trene" på forhånd, at de passer baby over en natt når vi er i nærheten først? Andre tanker eller erfaringer?

Det er påmelding før utgangen av dette året, så har ikke lange tiden på oss til å ta en avgjørelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ville trent på det på forhånd med en overnatting av og til, og passet på å bruke mye tid sammen med besteforeldrene i tiden frem mot turen slik at de kjenner rutiner osv.

Men jeg ville nok heller latt det ene paret passet han hele perioden om det gikk, for å få det mest mulig stabit for barnet. Han er ikke så stor enda, tross alt. Det kommer utallige sjanser for det andre paret senere. Dere er forresten heldige som har villige besteforeldre!

Anonymous poster hash: 70b37...91c
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt fra min så lenge da han var 15 måneder. Da han var to år var vi borte så lenge som du beskriver (hos et sett besteforeldre hele tiden), og det ble litt lenge for han. Men for all del - det går nok helt fint :)

Anonymous poster hash: 5de9b...e58

Skrevet

Oj. Jeg er ihvertfall ikke så tøff. Vi hadde treåringen på tre netters overnatting hos besteforeldre han kjenner godt, og det ble i lengste laget, både for ham og meg.

Jeg tror nok ikke jeg hadde klart å reise bort så lenge fra en ettåring. Da må dere i hvertfall øve masse på forhånd. Jeg tror egentlig bare du må lytte til deg selv her. Det er vel ikke siste gang en sånn sjanse dukker opp?

• Liker 1
Skrevet

Jeg var borte fra min i tre netter da han var 14 måneder, men da var han sammen med pappaen. Det var ikke spesielt greit for meg (jobbrelatert), og det tok noen dager før alt var normalt mellom mini og meg etterpå også.

Da han var 17 måneder, overnattet han én natt borte for første gang, hos besteforeldrene som han har veldig god kontakt med. Det gikk over all forventning mens vi var borte, men igjen var han veldig snodig i noen dager etter at vi kom hjem.

Jeg tror nok ikke at jeg ville vært borte fra min i fire dager når han er så liten. Ikke fordi at han ikke har det fint med besteforeldrene, men fordi jeg merker i etterkant at det går inn på ham.

Anonymous poster hash: 80030...d5f
Skrevet

Test en natt først, kanskje mest for din skyld. :)

Ellers ville jeg hatt kun et av besteforeldreparene til å passe, som noen her oppe nevner så gir dette mer stabilitet for den lille. Det andre paret får få sin sjanse senere.

Selv hadde vi barnevakt i 5 dager da den lille var 1,5 år, det gikk bra, men merket at hun var veldig kontaktsøkende da vi kom hjem igjen og ville være med oss hele tiden. Har hatt barnevakt i 2-3 netter etter dette og det har gått veldig bra.

Anonymous poster hash: ed17d...e5c
Gjest Magdalene
Skrevet

Her har det vært null problem.

Var borte seinest for et par uker siden (da var minsten 1år og 2mnd) 4netter. Ingen problemer da vi kom hjem igjen, men nå er barna vandt med å overnatte hos besteforeldrene, og har gjort det siden de var noen mnd.

Skrevet

absolutt ikke noe problem, så lenge han kjenner besteforeldrene godt!

Jeg reiste bort 1 uke når minsten var 6 mnd, ikke noe problem, han hadde kost seg hele uka:)

Når dem er så store som 15 min, går det helt fint! Og jeg er sikker på at du også har det.

Jeg har en på 15 mnd nå, og han går i bhg, er sosial som bare det. I tilegg til at han overlevde den uka jeg var borte, har han også storkost seg på overnatting både hos tante og besteforeldre.

Så bare du søger for at de kjenner hverandre godt, er det ikke noe problem.

Evt. kan dere jo "øve" litt, ved at du og mannen drar ut ett par timer/en kveld, og besteforeldrene legger han.

Kos deg og nyyyyyt litt barnefri:)

Anonymous poster hash: 5123d...09b
Skrevet

Jeg er enslig og har jobbehelg hver 6. uke. Fra min datter var ca 13 mnd har hun hatt overnatting hos besteforeldre (farmor og farfar) den helgen (lørdag ettermiddag til søndag kveld) fast. Litt småsutring noen ganger, men så fort jeg/de har dratt har det gått helt fint. De storkoser seg sammen, har et kjempegodt forhold. Som 2,5-åring var hun med på en ukes påskeferie med dem - fortsatt ingen problemer. Verdens tryggeste jente, med et kjempeflott forhold til begge "sett" besteforeldre.

Dette går nok helt fint TS. Dra på tur og nyt barnefri. :)

Anonymous poster hash: 70913...8f5
Skrevet

Det går veldig fint! Var borte fra min datter like lenge da hun var 9 Mnd og det gikk veldig bra!

Viktig at du klarer å kose deg på tur også da :) så husk at han er i de beste hender :)

Anonymous poster hash: d53a9...167

Skrevet

Jeg har vært borte fra min på 15 mnd 4 netter. Hun har gått en stund i bhg og er vant til å være med andre og har også sovet hos mine foreldre flere ganger både med og uten meg. Det gikk kjempe bra. Men enig med de over som sier at du burde begynne å "øve". Men hvis du kommer frem til dagen og kjenner selv at dette er noe du/dere ikke er klare for, så ville jeg droppet det. Lykke til

Skrevet

Vi vendte vårt barn til å overnatte hos besteforeldere allerede fra 8 måneder. Ingen problem for barnet, men verst for oss voksne. Så får noen kalle oss dårlige foreldre om de vil det.

Anonymous poster hash: fea53...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...