Gå til innhold

6 åring og oppvåkning om natta..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette normalt? Bare lurte, for en 6 åring skal vel klare å sove hele natta igjennom?

Stebarnet til samboer som er her 50/50, gjør dette. Slår aldri feil, det skjer hver natt.

Det er jo greit når barnet bare skal på do, og går å legger seg igjen. Men som regel så våkner h*n og kommer traskende innpå stua til oss, eller på soverommet om vi har lagt oss.

Da sier h*n som regel "pappa, kom". Samboer går som regel da, men det er jo ingenting ungen vil, så det har vel bare blitt ei lei uvane? Barnet vet jo at pappa kommer som regel.

Og om pappa ikke kommer inn til barnet med en gang, kommer h*n ofte inn på stua, og kan finne på å sette seg i sofaen og sitte der pal til pappa har mulighet til å komme. Om det tar 5 minutter eller 20 minutter før han er ledig til å komme, ungen sitter der likefullt.

Jeg tenker det at det hadde vært bedre for far og si til barnet at "nå er det natta, gå å legg deg igjen" o.l. og fortsatt med det helt til barnet skjønner at på natterstid så sover man.

Det er vel heller ikke bra for barnet med slike oppvåkninger, med tanke på å stå opp tidlig neste morgen og at h*n da blir sliten?

Mitt spørsmål er vel da, igjen, er dette normal oppførsel fra en 6åring? Hvordan er deres 6åringer?

Anonymous poster hash: d9e9b...9d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her igjen.

Det skal sies at sambo har sagt i noen tilfeller at "nå er det natta, så du må legge deg igjen" om det har kommet inn på soverommet til oss eller stua, og da går jo barnet å legger seg igjen.

Hadde han sagt det hver gang, hadde det vel kanskje blitt en bedring?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hender ganske ofte at min våkner og kommer inn til meg (men legger seg og sovner med en gang da). Det er nok ikke helt unormalt. Man må velge sine kamper. Er dette et problem for dere og for barnet (får han/hun nok søvn?) går det an å prøve å gjøre noe med det, men mest sannsynlig går det over av seg selv etterhvert. Kan nok dreie seg om behov for oppmerksomhet eller trygghet.

Skrevet

Hender ganske ofte at min våkner og kommer inn til meg (men legger seg og sovner med en gang da). Det er nok ikke helt unormalt. Man må velge sine kamper. Er dette et problem for dere og for barnet (får han/hun nok søvn?) går det an å prøve å gjøre noe med det, men mest sannsynlig går det over av seg selv etterhvert. Kan nok dreie seg om behov for oppmerksomhet eller trygghet.

Det har vel pågått i et halvår kanskje, om ikke lenger, så vet ikke om dette er noe som kommer til å gå over med det første.

Merker på dagtid at h*n higer veldig etter oppmerksomhet fra alle, og er absolutt den som snakker høyest, så at det kan handle om oppmerksomhet ser jeg ikke bort ifra.

Vil tro h*n får nok søvn, kommer ikke frem noe annet ihvertfall.

Ts

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det har vel pågått i et halvår kanskje, om ikke lenger, så vet ikke om dette er noe som kommer til å gå over med det første.

Merker på dagtid at h*n higer veldig etter oppmerksomhet fra alle, og er absolutt den som snakker høyest, så at det kan handle om oppmerksomhet ser jeg ikke bort ifra.

Vil tro h*n får nok søvn, kommer ikke frem noe annet ihvertfall.

Ts

Har det skjedd noe spesielt som gjør at han/hun krever mer oppmerksomhet enn før, da?

Skolen? Familiesituasjon? Venner? Sykdom?

Skrevet

Har det skjedd noe spesielt som gjør at han/hun krever mer oppmerksomhet enn før, da?

Skolen? Familiesituasjon? Venner? Sykdom?

Nei, er vel ikke noe særlig. H*n sier ikke så mye, hverken om det ene eller det andre. H*n begynte jo på skolen i høst, men da dette har pågått lenger, er det vel ikke det heller?

Tror mye av det hele bunner ut i oppmerksomhet, h*n er veldig pappadalt og vet hvilke knapper h*n skal trykke på på dagtid også for å få det, om det er negativt eller positivt. Liker å være midtpunktet, med andre ord, til enhver våkne tid. Har vel noen rolige stunder hvor h*n kanskje ser på tv, tegner osv.

Ts

Skrevet

Ingen andre her som kan svare?

Om dere har noen egne erfaringer e.l.

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 år. Han har aldri hatt problemer med søvnen, han har godt sovehjerte, men det hender han våkner om natta. Enten for å gå og tisse eller fordi han er tørst, men en sjelden gang kommer han inn til oss fordi han har hatt mareritt.

Også hvis han har sovet borte noen netter, da våkner han flere ganger og griner. Dette tolker jeg som oppmerksomhetsbehov, og har valgt å imøtekomme det. Lar han få være opp ei lita stund, gir han noe varm melk og sitter og snakker litt, så sovner han som en baby etterpå.

Det virker som hun/han savner pappaen sin. Er det han som legger ungen? Tar seg litt tid, gjerne leser ei bok? Det kan gjøre stor forskjell.

Skrevet

Nei, er vel ikke noe særlig. H*n sier ikke så mye, hverken om det ene eller det andre. H*n begynte jo på skolen i høst, men da dette har pågått lenger, er det vel ikke det heller?

Tror mye av det hele bunner ut i oppmerksomhet, h*n er veldig pappadalt og vet hvilke knapper h*n skal trykke på på dagtid også for å få det, om det er negativt eller positivt. Liker å være midtpunktet, med andre ord, til enhver våkne tid. Har vel noen rolige stunder hvor h*n kanskje ser på tv, tegner osv.

Ts

Liker ikke helt dette, føler du har en litt negativ innstilling til barnet, og jeg får litt vondt av h*n. Kanskje barnet savner pappaen sin når det ikke er hos dere, og trenger litt ekstra da.

Anonymous poster hash: 981fd...012

Skrevet

Liker ikke helt dette, føler du har en litt negativ innstilling til barnet, og jeg får litt vondt av h*n. Kanskje barnet savner pappaen sin når det ikke er hos dere, og trenger litt ekstra da.

Anonymous poster hash: 981fd...012

Ser nå at dette kunne se litt krasst ut, det var ikke meningen.

Men vi hører aldri om slike ting når barnet ligger over f.eks hos besteforeldre, da sover visst barnet hele natta igjennom.

Det som jeg bekymrer meg for er jo at dette skjer hver eneste natt barnet er hos oss. Hadde det vært en gang iblant, hadde det jo vært noe annet. Men siden det er hver natt, og kanskje flere ganger i løpet av natta, tenker jeg mye på søvnen til barnet. Da med tanke på at h*n skal opp igjen tidlig dagen etter, og på skolen i mange timer.

Hensikten med denne tråden var vel for å høre om dere hadde noen lignende erfaringer, og hva som eventuelt ble gjort..

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...