Gå til innhold

kostholdshysteri i barnehage/skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråd på Barn og Familie om hva vi hadde i matpakka da vi var små.

Jeg er født i 1962 og begynte på skolen i 1968. Vi var store barnekull, og klassene hadde gjerne 28-30 barn.

Frokost:

2 brødskiver (kneip eller "langebrød") med brunost, søtt bananpålegg eller sjokoladepålegg. Melk (helmelk, selvfølgelig. Det fantes ikke annet).

Skolemat:

Kneip med søtt bananpalegg, sjokoladepålegg eller farepølse. Saft (med sukker, det fantes ikke lett-saft). Sjeldent frukt.

Middag:

Diverse gammeldags norsk mat. Dvs. noe protein sammen med kokte poteter, saus og til nød noen ihjelkokte grønnsaker (ikke mye, gjerne 2-3 gulrotbiter).

Kvelds:

Samme som frokost/skolemat.

I vår klasse var det 28. En - 1 - av mine klassevenninner var overvektig (fra 1. klasse og utover.) Tror det var noe genetisk, hennes mor var kjempefet. Jeg har akkurat nå sjekket klassebildene fra 1. til og med 9. klasse. Bortsett fra den ene jenta, var vi slanke og glade barn. Jeg har også dobbeltsjekket med venninnen min (samme årgang). Samme der. Slanke barn som har klart seg bra i livet. Og jeg kan ikke huske at det "klikket" for oss pga. for mye sukker i maten. Vi hadde stor respekt for lærerne og var en rolig klasse.

Ikke misforstå meg. Jeg mener ikke at ungene i 2013 skal begynne å spise hvitt brød med sjokoladepålegg. Men har ikke "kostholdshysteriet" tatt litt av? I dag får jo foreldrene melding fra skole/barnehage dersom ikke den medbrakte maten er definert som sunn. Sukker er vel mer eller mindre regnet som livsfarlig. Og det sies at ungene blir helt "gale" dersom de får sukkerholdig mat. Lettmelk, lettmargarin, lettost, lettfandensoldemor.

Hilsen en 51 år gammel dame. Fremdeles slank og ved god helse (gjelder også flere hundre av samme årgang jeg har kontakt med via Facebook).

Anonymous poster hash: 1bfc2...d76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mjah. Alt med måte, synes jeg.

Hjemmelaget brød og hjemmelaget syltetøy er langt sunnere enn de fleste kneip og pålegg man får i butikken, som er tilsatt veldig mye rart. Det er gjerne derfor restriksjonene er der, blandet med mer stillesitting enn før, spesielt på fritiden.

Gjest Runforit
Skrevet

Nå er jeg en 82 modell og det var likt da jeg vokste opp også. Men det er en stor forskjell på barn nå og da. Det eksisterte ikke pc eller tv spill. Var såvidt kommer sega da jeg gikk på slutten av barneskolen.

Hovedsakelig så var vi ute og lekte hele dagen. Vi løp, syklet, svømte, hadde masse fritidsaktiviteter og var egentlig nesten ikke hjemme før vi skulle legge oss.

Vi hadde i snitt 1-2 overvektige på skolen. Resten var slanke barn.

Vi spiste ikke utenom måltider da. Og lørdagsgodt var kun på lørdager.

Tror nok den store forskjellen ligger der når det kommer til barn idag. Jeg mener; hallo? I dag får barn som ikke har startet i barnehagen egne Ipad'er. Hvor sykt er ikke det? Sosiale medier, mobiltelefoner, laptop'er, gaming. Det er så mye dupeditter der ungene bare sitter inne og glor på en skjerm.

Alt jeg så på var barne tv klokka 18.00 på NRK. Resten av tiden fartet vi rundt som Speedy Gonzales.

All stillesittingen gjør at barna i dag trenger sunnere kosthold. Fordi de sitter mer inne på rumpa inaktive og småspiser hele dagen.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig! Jeg forstår at det er lurt å kutte ned på raske karbohydrater, salt og sukker, men herlighet; det er ofte snakk om hysteri!

Anonymous poster hash: c2bf5...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...