Gå til innhold

Forhøyet leververdi/leverprøve -hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Forrige Fredag var jeg hos legen og tok noen blodprøver da jeg har hanglet med forkjølelses-symptomer i flere uker. Fikk svaret i dag og det stod at jeg hadde mangel på vitamin d og forhøyete lerververdier. Og det stod kun det, ikke verdiene selv.

Jeg har ikke en spiseforstyrrelse og jeg drikker ikke. Men jeg har en del kilo for mye på kroppen og tar Cipralex hver dag ( har gjort det i 2-3 år nå ). Jeg tar kun smertestillende når behovet melder seg og da tar jeg gjerne 2 stk 500mg tabletter. Det går hovedsaklig i Panodil Zapp og av og til paracet/ibux.

Legen anbefaler meg å komme inn igjen for å ta nye prøver om 2-3 uker. Nå kommer jeg til å kverne på dette i hele julen. God jul til meg liksom. For nå tenker jo jeg automatisk på alvorlige sykdommer, selv om det helt sikkert ikke er det....

Fortsetter under...

Forhøyet leververdier har vel sammenheng med rusmidler (alkohol, smertestillende) og mat-inntaket ditt. Sa legen noe mer? At du må kutte ut noe eller gjøre noe annet? Hvis ikke var det vel lite vits å gå til legen?

Du kan hvertfall ta litt d-vitamin over høytiden hvertfall =D Og hadde det vært stort sannsynlighet for farlige sykdommer ville ikke legen bedt deg vente 2-3 uker.

red: jeg tror det betyr at du har mer fett på leveren enn det som er bra. TROR jeg. som svar på tittelen

Endret av Corvo

Forhøyet leververdier har vel sammenheng med rusmidler (alkohol, smertestillende) og mat-inntaket ditt. Sa legen noe mer? At du må kutte ut noe eller gjøre noe annet? Hvis ikke var det vel lite vits å gå til legen?

Du kan hvertfall ta litt d-vitamin over høytiden hvertfall =D Og hadde det vært stort sannsynlighet for farlige sykdommer ville ikke legen bedt deg vente 2-3 uker.

red: jeg tror det betyr at du har mer fett på leveren enn det som er bra. TROR jeg. som svar på tittelen

Legen sa ikke noe mer enn at det bare var forhøyet leververdi. Jeg tar som sagt ikke rusmidler, så jeg synes dette er veldig merkelig. Men jeg får nå gå og ta nye prøver om et par ukers tid. Vil jo gjerne finne ut av dette.

En kan få litt kluss med leverprøver /verdier om en er overvektig.Aka fettlever.

Normalt ikke farlig. Men en fin måte å få ut finger'n og starte med vektnedgang.

Jeg har fått samme beskjed. Og har nå gått av meg en del kilo 25stk. for å være nøyaktig!

• Liker 1

Legen sa ikke noe mer enn at det bare var forhøyet leververdi. Jeg tar som sagt ikke rusmidler, så jeg synes dette er veldig merkelig. Men jeg får nå gå og ta nye prøver om et par ukers tid. Vil jo gjerne finne ut av dette.

Cipralex og smertestillende er "rusmidler", men jeg burde kanskje heller sagt giftstoffer så dekker det mer.. Det er stoffer som skal "renses" ut av kroppen gjennom leveren. Nå vet jeg ikke noe om cipralex uten hva det brukes for, men det er jo stoffer i det som må ut igjen, på samme måte som alkohol og alle andre giftstoffer.

Du sier du tar kun smertestillende ved behov, men hva vil det si? 1 gang i mnd/uken/dag? Jeg ville nok ikke bekymret meg veldig som sagt.

Du sier du tar kun smertestillende ved behov, men hva vil det si? 1 gang i mnd/uken/dag? Jeg ville nok ikke bekymret meg veldig som sagt.

En gang i mnd eller sjeldnere. Jeg hadde ikke tatt noe smertestillende i forkant av blodprøvene. Vi får nå se om det går an å finne ut av. En fin måte for kroppen min å gi meg et spark i ræva da, hvis det er pga overvekten.

Annonse

En gang i mnd eller sjeldnere. Jeg hadde ikke tatt noe smertestillende i forkant av blodprøvene. Vi får nå se om det går an å finne ut av. En fin måte for kroppen min å gi meg et spark i ræva da, hvis det er pga overvekten.

Ja, men veldig dårlig tidspunkt rett før jul :P Er selv på slanken akkurat nå, og det er forferdelig¨rett rundt jul. Jeg håper det ordner seg for deg.

Det er mye som kan gi forhøyede leververdier. Leververdiene som vanligvis måles er:

- Bilirubin: Fargestoffet i de røde blodlegemene. Når disse brytes ned, skilles de ut med gallen i levera. Ved dårlig leverfunksjon vil de i større grad gå over i blodbanen og deretter skilles ut i urinen. Resultatet er at du blir gul i huden og på øyeeplene, og urinen blir mørk.

- ALAT: Ensym som skilles ut når leverceller dør. ALAT-verdi høyere enn normalområdet kan bety at du har en akutt eller kronisk sykdom som virker inn på levera.

- ASAT: Også et ensym som frigjøres når celler nedbrytes, men fins i flere typer celler og er ikke så leverspesifikt.

- Gamma GT: Også et enzym som frigjøres når leverceller brytes ned.

Mononukleose (kyssesyke) er en faktor som kan gi forhøyede leververdier. Det er ikke alle som har mononukleose som blir skikkelig dårlige, men det henger lenge igjen uansett.

Det fins andre leversykdommer det kan være. Det som er enklest å avgjøre er å teste for de forskjellige hepatitt-formene. Hepatitt A og E er akutt leverbetennelse. Det er som regel ikke noe særlig tvil hvis du har en av disse; du blir skikkelig dårlig i en del dager, med vondt i levera. Hepatitt B og C er kronisk leverbetennelse som du kan ha i mange år før du blir så dårlig at det blir merkbart. Hepatitt D er ikke så farlig i seg selv, den er verre i kombinasjon med B eller C. Hepatitt testes med en blodprøve.

Hepatitt A og E smitter ved dråpesmitte. Du kan bli smitta ved å spise salat som er tilberedt av en som er smitta eller via spytt. Hepatitt B og C smitter bare gjennom blod.

Det fins også autoimmune leversykdommer, disse er det ikke fullt så enkelt å teste for. Da må du gjennom såkalt ERCP-undersøkelse, der man går ned med slange gjennom magen og opp i gallegangene i levera.

Hvis du tok smertestillende en dag eller to før du tok blodprøven kan de har gitt lett forhøyede leververdier. Hvis ikke, er det mest sannsynlig at du har hatt en infeksjon og/eller at overvekta spiller inn.

Det trenger ikke å bety noe som helst, men det er jo uansett ok med kontroll om noen uker som legen din sa! :) en del av cipralexn metaboliseres i leveren, og ved redusert leverfunksjon har man virkestoffene lengre i kroppen og man får sterkere effekt. Er nok spesiel derfor legen din ønsker å følge opp, og se om det bare er noe forbigående :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...