Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en del tråder i det siste om dette å ha god råd, så jeg lurer: hva legger dere i god råd? Mener du selv at du har god råd?

Jeg har selv en helt grei lønn og klarer meg fint. Jeg er ikke rik, så jeg kan ikke kaste om meg med penger, men jeg føler jeg har råd til det jeg har lyst på, stort sett. Jeg prioriterer bolig og reiser. Og sunn og god mat. Liker å spare og trives godt i min økonomiske situasjon.

Det jeg legger i god råd er kanskje at man har økonomisk frihet til å gjøre stort sett hva man vil. Jeg tenker dog det også handler om prioriteringer, at smarte valg der man ikke sløser vekk pengene på unødvendigheter også kan gjøre at man får god råd.

Hva med dere?

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tjener ikke så godt, men føler likevel at jeg har god råd. Jeg har lite gjeld (Lånekassen og et lite billån jeg er ferdig med til sommeren). Jeg har lave utgifter og sparer en god del.

Har ikke frihet til å kunne gjøre akkurat som jeg vil, men jeg har nok penger så jeg ikke ligger søvnløs over ubetalte regninger.

"Folk flest" vil kanskje tenke at jeg burde ha dårlig råd, men med kun 1 liten og 1 stor i husstanden har vi mer enn nok.

Anonymous poster hash: 6f0e2...6b2
Skrevet

Jeg synes ikke jeg har god råd selv, men når 16.000 går til bolig, og vi spiser akkurat det som passer oss (6-7000 i mnd på mat, og vi allikevel sparer 6-8000 i mnd så har vi vel sikkert ganske god råd.

Vi kunne gjort ganske mye kjekt hvis vi ikke prøvde å spare til større hus en gang.

Anonymous poster hash: bcedb...773
Skrevet

Det har vært en del tråder i det siste om dette å ha god råd, så jeg lurer: hva legger dere i god råd? Mener du selv at du har god råd?

Jeg har selv en helt grei lønn og klarer meg fint. Jeg er ikke rik, så jeg kan ikke kaste om meg med penger, men jeg føler jeg har råd til det jeg har lyst på, stort sett. Jeg prioriterer bolig og reiser. Og sunn og god mat. Liker å spare og trives godt i min økonomiske situasjon.

Det jeg legger i god råd er kanskje at man har økonomisk frihet til å gjøre stort sett hva man vil. Jeg tenker dog det også handler om prioriteringer, at smarte valg der man ikke sløser vekk pengene på unødvendigheter også kan gjøre at man får god råd.

Hva med dere?

Med de småkjøpene du viser til i eBay tråden, så kaster du om deg med pengene. I følge min standard i alle fall.

Anonymous poster hash: c5efc...dac

• Liker 2
Skrevet

God råd, godt spørsmål. Jeg har aldri problemer med regninger eller lignende, og har kunnet reise på mange flotte ferier de siste årene. Men jeg kan aldri gå ut og kjøpe en masse klær, faktisk har jeg ikke kjøpt et eneste plagg til meg selv i hele høst. Jeg har måttet prioritere pensumbøker og legeregninger. Jeg har begynt en omfattende hudbehandling, men i høst måtte jeg avbryte den pga økonomien.

Før sommeren tjente jeg ca 4000 mer i måneden, det er klart man merker når de pengene blir borte... Håper 2014 byr på en litt bedre økonomi!

Skrevet (endret)

Med de småkjøpene du viser til i eBay tråden, så kaster du om deg med pengene. I følge min standard i alle fall.

Anonymous poster hash: c5efc...dac

Dette er ikke korrekt. Mulig du tror det er slik, men virkeligheten er en ganske annen. Jeg foreslår du sjekker fakta før du slår om deg med påstander som overhodet ikke er sanne.

Jeg har ikke handlet på eBay siden oktober. Da kjøpte jeg meg nye vintersko (to par, et par ordentlig tykke til mye snø, og et par som ikke er altfor varme), som jeg forøvrig trengte, og ja, en dvd. Jeg handler i det store og det hele faktisk svært sjelden på eBay. Jeg velger å unne meg noe i ny og ne, akkurat som alle andre. Måneden før kjøpte jeg meg en brukt Michael Kors-veske. Det var altså i september. I august kjøpte jeg noen gaver.

Det eneste jeg "sløste" litt vekk var da jeg fikk ny mobil og kjøpte meg 10 deksler eller hva det var. For slikk og ingenting. Noen av dem var også igjen gaver. Jeg kaller ikke akkruat det å søle vekk pengene, 100 kr eller hva det nå var er ikke all verden. Før det igjen handlet jeg i april. Da var det blant annet joggesko, som jeg også trengte fordi mine gamle joggesko hadde gått i stykker. Å handle på eBay er uansett såpass billig at det blir sjelden mer enn et par hundrelapper.

Ser ikke helt at det å bruke et par hundrelapper på seg selv er sløseri. I det store og det hele kaster jeg overhodet ikke om meg pengene. Hvis du kan påstå det så vil jeg heller påstå du kjenner meg særdeles dårlig.

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Ja, jeg har god råd. Jeg trenger ikke tenke før jeg drar kortet, enten kjøpet er en hundrelapp eller 10 000. Det er litt dumt, for nå ligger den vanen der. Det kommer til å bite meg i ræva den dagen jeg blir syk eller arbeidsledig eller noe annet skjer. Så jeg prøver å skjerpe meg.

Jeg sparer gjennomsnittlig et stykke over 10 000 i måneden likevel og kan klare meg ganske lenge uten inntekt hvis jeg må.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg mener at om man skal kunne si at man har god råd, må man ha årslønn rundt en million. Å tjene under 500 000,- og kjøpe ting på salg, velge billige reiser, er ikke å ha god råd.

Anonymous poster hash: fe287...5f9

Skrevet

Jeg mener man har god råd når man har råd til det man har lyst på...

F.eks er i byen, og møter en man ikke har sett på lenge, men har da råd til spontant å sette seg ned på kafè eller Peppes uten å måtte tenke over om man har råd til det.

Og på den samme byturen ser noen plagg man har veldig lyst på (uten egentlig å ha planlagt shopping denne dagen) og kan kjøpe de, uten å tenke over om man egentlig har råd. Og når man da har igjen penger til dette etter at regninger og lignende er betalt, har man god råd etter min mening.

Jeg snakker ikke om overforbruk som champagne og dyre reiser overalt, men den lille hverdagsluksusen det er å ikke snu på hver krone, for at man skal ha mat ut måneden....

Jeg har IKKE god råd....

Anonymous poster hash: f3ff7...403
Skrevet

God råd forbinder jeg med frihet i hverdagen, og å ha en økonomi som gjør at man egentlig ikke må tenke så mye på pengene sine. Annet enn hva man skal gjøre for å få de til å vokse og gro, hehe. Ikke nødvendigvis å ha råd til ALT man har lyst på, så god råd har vel de færreste. Det finnes vel alltid mer som frister jo mer man tjener ;)

Jeg synes jeg har fått god råd etter jeg fikset opp i økonomien min. Har ca 13.000 til overs hver måned, disse spares jo vanligvis, men gjør også at jeg har stor frihet til å velge bort sparing hvis lyst/behov.

Skrevet

Jeg føler at jeg har god råd. Jeg har alltid penger igjen på konto når jeg får ny lønn, og jeg bruker penger stort sett som jeg føler for det innenfor rimelighetens grenser.

Skrevet

Som andre her sier mener også jeg man har god råd når man kan bruke de pengene man vil uten å tenke stort over det.

Vi syns vi har god råd. Tiltross for boliglån, et billån, campingvognlån og en bhgplass kan vi bruke penger storsett når vi vil. Selvfølgelig bruker vi ikke masse penger hver mnd, men vi har storsett mulighet til det. Nå i desember feks har vi kjøpt alle julegavene, nye lenestoler til oss selv og snøfreser. I sommer kjøpte vi gaver til hverandre til en samlet sum på 18.000kr.

Mars er en mnd vi ikke handler noe annet enn småting, da det ikke kommer mindre enn 5 årsavgifter som skal betales :-) har penger på konto til disse nå, men det holder med hva som går ut av konto i mars i fasteutgifter. Dessuten er det veldig greit å opprettholde størrelsen på regningskontoen så godt det lar seg gjøre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...