AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 I løpet av rundt fem år må antagelig Norge avvikle innskuddsgarantien på 2 millioner, isteden blir den på 100 000 euro. Jeg må si jeg ikke synes det er riktig at EU skal bestemme dette på Norges vegne. Ser ikke for meg at mange eldre med oppsparte penger på bok kommer til å spre innskuddene sine på flere banker for å sikre dem. Anonymous poster hash: caf50...e3e 1
Corvo Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Det er bra at det komme strengere å strengere regler for hvor solide bankene skal være da, slik at vi reduserer risikoen for at man har brukt for denne garantien. 1
Alayne Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Innskuddsgarantien gjelder vel på samlet innskudd, altså hjelper det ikke å spre over flere banker? Eller har jeg misforstått? Irriterer meg mer og mer over tullete regler EU trekker over hodene våre. Greit nok at vi er avhengig av avtaler med tanke på handel og slikt, men skjønner ikke helt hvorfor vi skal innlemmes i regler som dette.
Testosteron Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Innskuddsgarantien gjelder vel på samlet innskudd, altså hjelper det ikke å spre over flere banker? Eller har jeg misforstått? Ifølge http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/finansmarkedene/den-norske-innskuddsgarantiordningen.html?id=634479 gjelder den "per innskyter per bank". Altså kan samme person spre pengene sine i flere banker og dermed oppnå at det samlede innskuddet i alle bankene omfattes av garantien. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Ifølge http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/finansmarkedene/den-norske-innskuddsgarantiordningen.html?id=634479 gjelder den "per innskyter per bank". Altså kan samme person spre pengene sine i flere banker og dermed oppnå at det samlede innskuddet i alle bankene omfattes av garantien. Jepp, man kan spre innskuddene på flere banker for å sikre dem (hjelper ikke å spre på ulike konti i samme bank). Men får jo dårligere renter da, hvis man ikke tar sjansen på å ha alt i banken mest best rentebetingelser. Luksusproblem, I know, men det er som sagt mange eldre som har spart opp en del og som ikke kommer til å feie inn på nettbanken for å sikre midlene sine, eller satse alt i fond. Jeg synes uansett ikke EU skal diktere norsk politikk på denne måten. Hva blir det neste, pensjoner reduseres til EU-standard? Ikke at det nødvendigvis hadde vært en dårlig ide, men vi bør få bestemme vår egen politikk. Anonymous poster hash: caf50...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå