Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har hatt todelt eksamen, hvor den ene delen teller 60% og den andre 40%. Jeg fikk C på den som teller 60, og er ganske sikker på at det blir en B på den som teller 40. Blir det en C samlet uansett siden den teller mest, eller er det en sjans for at jeg kan få en B totalt?

Anonymous poster hash: 66b7e...5d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sjangs for en B når C-karakteren vektes mye mer

Anonymous poster hash: 4a624...8b9
  • Liker 4
Skrevet

Da får du C,ja. Skal du få B samlet etter C på 60% må du ha A på 40%.

Skrevet

Det kommer jo an på om det er samme sensor, som har oversikt over alt sammen. Om man vipper mellom B og C på 60 %-delen og får en ren B på 40 %-delen så får man kan man jo få B sammenlagt.

Anonymous poster hash: 62c4d...db2
  • Liker 1
Skrevet

Går ikke slikt gjerne på poeng? Det ligger jo en poengsum bak karakterene gjerne, og det er jo forskjell på om man ligger høyt oppe eller langt nede i C-sjiktet.

Skrevet

Jeg har også et spørsmål om det her.

Når jeg har levert to oppgaver som teller 30% hver, og fått B på begge, kan jeg få B i faget, selvom jeg får C på eksamen som teller de resterende 40%?

Anonymous poster hash: 36259...1f5
Skrevet

Skjønner meg ikke på dette lenger. Jeg hadde et fag der jeg fikk C på skriftlig som telte 1/3 og A på muntlig som telte 2/3. Rent regnet burde dette blitt en B, men jeg endte opp med en A. Ikke misfornøyd selvfølgelig, men forstår ikke hvordan de regner.

Anonymous poster hash: 40a50...4e2
Skrevet

Det kommer jo an på om det er samme sensor, som har oversikt over alt sammen. Om man vipper mellom B og C på 60 %-delen og får en ren B på 40 %-delen så får man kan man jo få B sammenlagt.

Nei det har aldeles ingenting å si. I systemet til skolen er det registrert C på en 60 % eksamen. Når de får karakteren på 40 %, blir karakteren satt sammenlagt av de to.

• Liker 1
Skrevet

Nei det har aldeles ingenting å si. I systemet til skolen er det registrert C på en 60 % eksamen. Når de får karakteren på 40 %, blir karakteren satt sammenlagt av de to.

Er du ts? Vet du hvilket system skolen har?

Skrevet

Er du ts? Vet du hvilket system skolen har?

Nei, men det sier da seg selv. Om en eksamen teller 60 % og den andre teller 40 %, så gjør de det og ikke noe annet, hvorfor skulle de da ha det systemet? Får du B på eksamen som teller 40 % og C på eksamen som teller 60 %, så blir det sammenlagt en C. Likeså, får du B på 40 % og A på 60 , får du en A sammenlagt. Der jeg studerte var så og si alle fagene lagt opp på denne måten, så har litt erfaring med det.

Skrevet

Siden C-intervallet er så stort så er det umulig å si uten mer informasjon.

La oss si at du har fått en "76%-C" med tyngde 60%, og en "91%-B" med tyngde 40%. Da skal du ha B totalt.

Slik er den generelle formelen: (DEL 1 score) * 0.40 + (DEL 2 score) * 0.60 = SAMLET score

Scores gitt som et desimaltall, 55% riktig -> 0.55 osv.

Jeg har tatt utgangspunkt i matematisk institutt på UiO sin veiledende karakterskala, som forresten ser slik ut:

• 92 - 100 A
  • 77 - 91 B
  • 58 - 76 C
  • 46 - 57 D
  • 40- 45 E
  • 0- 39 F
Skrevet

Nei, men det sier da seg selv. Om en eksamen teller 60 % og den andre teller 40 %, så gjør de det og ikke noe annet, hvorfor skulle de da ha det systemet? Får du B på eksamen som teller 40 % og C på eksamen som teller 60 %, så blir det sammenlagt en C. Likeså, får du B på 40 % og A på 60 , får du en A sammenlagt. Der jeg studerte var så og si alle fagene lagt opp på denne måten, så har litt erfaring med det.

Igjen: Det kommer an på hvordan de gjør det. Man kan like gjerne poeng på en skala fra 0 til 100, og vekte 60/40 og deretter foreta en vurdering, ev. en helhetsvurdering.

Det sier seg ikke selv at det er slik du sier.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hm, har surret med siteringen.

På høyskole/universitet er vel en karakter hel når den er satt, ikke som på VGS der man har plusser og minuser.

Så vidt jeg har forstått det er poengvektingen på den enkelte prøven, der spm vekter forskjellig, men karakteren du får på prøven er hel. Altså at det fortsatt ikke vil si om det er en svak eller sterk B på karakteren, det er en B uansett.

Endret av Nasse1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...