Ingvilddd Skrevet 19. desember 2013 #1 Del Skrevet 19. desember 2013 Jeg har ofte tenkt på dette med lavkarbo, men har hver gang funnet ut at dette ikke er noe for meg. Føler det er så mye man ikke kan spise. Hva spiser dere som går på lavkarbo i stedet for f.eks. ris, poteter, pasta og brød? Kan aldri tenke meg en middag hvor jeg erstatter dette med f.eks. mer grønnsaker. Og hva om dere er på besøk hos andre? Skjønner at dere kan skeie ut en dag i blant, men hva om besøket er langvarig? Dette er ikke ment som kritikk mot lavkarbo og dere som følger dette, men jeg er bare nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 19. desember 2013 #2 Del Skrevet 19. desember 2013 Nå er ikke jeg lavkarboer, men glad i å lage mat og har ofte annet tilbehør enn det tradisjonelle, dvs poteter, ris etc. Blomkålpurè, pastinakkpurè, jordskokkpurè, sellerirotpurè feks, alt dette er utrolig godt og synes egentlig det er mye bedre enn poteter Lager hjemmelaget granola og spiser istedet for brød, er ikke så glad i brød.. Vet det er mulig å lage lavkarboversjon av granola 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Corvo Skrevet 19. desember 2013 #3 Del Skrevet 19. desember 2013 Nå er ikke jeg lavkarboer, men glad i å lage mat og har ofte annet tilbehør enn det tradisjonelle, dvs poteter, ris etc. Blomkålpurè, pastinakkpurè, jordskokkpurè, sellerirotpurè feks, alt dette er utrolig godt og synes egentlig det er mye bedre enn poteter Lager hjemmelaget granola og spiser istedet for brød, er ikke så glad i brød.. Vet det er mulig å lage lavkarboversjon av granola Nei Det er godt, men det er ikke potet,ris eller pasta. Jeg har heller aldri hatt lyst til å kjøre lavkarbo fordi jeg ville aldri spist kjøtkaker uten poteter. Det hadde sikkert vært godt med noe pure ved siden av, men det er ikke i nærheten like godt. Noen synes kanskje det er deilig å spise babymat til alle måltider i steden for fantastisk gode poteter eller ris, men det gjør i alle fall ikke jeg :D Og brød er kilden til alt liv på jorden, bare så du vet det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Del Skrevet 19. desember 2013 Lavkarbo høres egentlig ut som et utrolig styr. Koke bønner, linser, og alt mulig. Tar evigheter å lage, og det virker som at det er ekstremt mye fokus på egg og fløte. Og de fløtesausene som jeg har sett at mange tipser om virker jo nitriste. Å helle fløte opp i panna etter en har stekt seg et fettete stykke kjøtt eller feit fisk er ikke saus, og høres utrolig kjipt ut egentlig. Og etter å ha sett flere oppskrifter og bilder av middagstallerkenen som legges ut i diverse sosiale medier så kan jeg trygt si at lavkarbo hadde ikke fått meg til å spise mer grønnsaker. Hvis det som vises er å spise mer grønnsaker så er det virkelig ikke rart at folk kan si at de spiser sunnere nå enn før. Anonymous poster hash: 76810...de3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvilddd Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 19. desember 2013 Nei Det er godt, men det er ikke potet,ris eller pasta. Jeg har heller aldri hatt lyst til å kjøre lavkarbo fordi jeg ville aldri spist kjøtkaker uten poteter. Det hadde sikkert vært godt med noe pure ved siden av, men det er ikke i nærheten like godt. Noen synes kanskje det er deilig å spise babymat til alle måltider i steden for fantastisk gode poteter eller ris, men det gjør i alle fall ikke jeg :D Og brød er kilden til alt liv på jorden, bare så du vet det Det er jo forskjellig hva folk liker, og noen liker kanskje purè og slikt bedre enn poteter, ris og pasta. Men jeg synes det virker rett og slett vanskelig å gå på lavkarbo, siden det du får servert på "vanlige" steder ofte er mat som lavkarbere ikke spiser. Det er dette som får meg til å ikke ville følge et slikt kosthold, i tillegg til at jeg synes det er trist med en middagstallerken uten poteter, ris, pasta eller brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 19. desember 2013 #6 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er jo forskjellig hva folk liker, og noen liker kanskje purè og slikt bedre enn poteter, ris og pasta. Men jeg synes det virker rett og slett vanskelig å gå på lavkarbo, siden det du får servert på "vanlige" steder ofte er mat som lavkarbere ikke spiser. Det er dette som får meg til å ikke ville følge et slikt kosthold, i tillegg til at jeg synes det er trist med en middagstallerken uten poteter, ris, pasta eller brød. Joda Hvis man er veldig glad i poteter, skjønner jeg at det blir vanskelig. Min far feks kan ikke spise et eneste måltid uten at potet er involvert Som sagt er jeg ikke lavkarber selv, men synes ikke det virker som noe problem å være det siden det finnes så mange alternativer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 19. desember 2013 #7 Del Skrevet 19. desember 2013 Lavkarbo høres egentlig ut som et utrolig styr. Koke bønner, linser, og alt mulig. Tar evigheter å lage, og det virker som at det er ekstremt mye fokus på egg og fløte. Og de fløtesausene som jeg har sett at mange tipser om virker jo nitriste. Å helle fløte opp i panna etter en har stekt seg et fettete stykke kjøtt eller feit fisk er ikke saus, og høres utrolig kjipt ut egentlig. Og etter å ha sett flere oppskrifter og bilder av middagstallerkenen som legges ut i diverse sosiale medier så kan jeg trygt si at lavkarbo hadde ikke fått meg til å spise mer grønnsaker. Hvis det som vises er å spise mer grønnsaker så er det virkelig ikke rart at folk kan si at de spiser sunnere nå enn før. Anonymous poster hash: 76810...de3 Bare bra å spise mer bønner og linser og det er virkelig ikke noe styr eller problem å koke. Man kjøper bønner, koker opp vann, så kan man gjøre andre ting mens det koker. Enkelt! Jeg koker opp mengder i gangen og fryser ned i porsjonsbokser. Chili con carne er en av favorittrettene, så det går endel bønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvilddd Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 19. desember 2013 Joda Hvis man er veldig glad i poteter, skjønner jeg at det blir vanskelig. Min far feks kan ikke spise et eneste måltid uten at potet er involvert Som sagt er jeg ikke lavkarber selv, men synes ikke det virker som noe problem å være det siden det finnes så mange alternativer. Enig i at det finnes mange gode alternativer! Men hva om man er på besøk hos andre over lang tid? Jeg er ofte hjemme hos foreldrene mine f.eks en uke i strekk, og mamma er mildt sagt en motstander av lavkarbo, og ville nok servert meg "vanlig" mat uansett hvilket kosthold jeg hadde begynt med. Å skeie ut en uke i strekk ganske ofte er vel ikke særlig positivt dersom man skal følge et lavkarbokosthold og oppnå de positive fordelene man tydeligvis får av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #9 Del Skrevet 19. desember 2013 jeg spiser lavkarbo og spiser aldri bønner og linser. Baker eget knekkebrød. Anonymous poster hash: 43fc6...5fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 19. desember 2013 #10 Del Skrevet 19. desember 2013 jeg spiser lavkarbo og spiser aldri bønner og linser. Baker eget knekkebrød. Anonymous poster hash: 43fc6...5fd Bønner og linser er kanskje ikke lavkarbo? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #11 Del Skrevet 19. desember 2013 Bønner og linser er kanskje ikke lavkarbo? Det er ikke det mest vanlige på lavkarbo, men det spørs hvor streng man skal være. Selv spiser jeg det ikke først og fremst fordi jeg ikke liker det noe særlig. Anonymous poster hash: 43fc6...5fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #12 Del Skrevet 19. desember 2013 Før spiste folk vanlig husmannskost, med brød, poteter og alt som hører med. Overvekt blandt befolkningen har aldri vært større enn nå i disse lavkarbotider, med alskens dietter og fokus på mat. Merkelige greier. Anonymous poster hash: edba3...6e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #13 Del Skrevet 19. desember 2013 Før spiste folk vanlig husmannskost, med brød, poteter og alt som hører med. Overvekt blandt befolkningen har aldri vært større enn nå i disse lavkarbotider, med alskens dietter og fokus på mat. Merkelige greier. Anonymous poster hash: edba3...6e6 Det er fordi mat er blitt billigere. Før var utgiftene til mat over halve lønna. Anonymous poster hash: 08cf3...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boblebrus Skrevet 19. desember 2013 #14 Del Skrevet 19. desember 2013 Jeg spiser lavkarbo. I begynnelsen følte jeg også at det var litt styr, fordi jeg er veldig glad i brød, vant med poteter som tilbehør osv. Men nå går det veldig greit, og jeg har blitt vant til å finne alternative løsninger. Jeg spiser lavkarbobrød, kjøper eller baker selv. Så er det ekstra grønnsaker som tilbehør fremfor poteter eller ris. Når jeg er borte spiser jeg dog det jeg får servert, og kan ta et kakestykke i selskaper uten at det er noen krise. Har dog forståelsesfulle foreldre og svigerforeldre som gjerne tilpasser maten litt, og som heller ikke blir fornærmet hvis jeg tar med meg egen mat hjem til dem. Og ang. middag forsyner vi oss stort sett selv. Da er det ikke noe problem å ta kun kjøtt og grønnsaker og droppe å forsyne seg av potene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 19. desember 2013 #15 Del Skrevet 19. desember 2013 Med en innstilling om at noe er vanskelig, kan hva som helst blir vanskelig! Jeg syntes det var litt problematisk i starten, fordi 1/3 av middagen alltid besto av pasta, potet eller ris. I tillegg spiste jeg brød til minst to av dagens måltider, kanskje til og med tre. Men det finnes så mange gode alternativer! Mos av blomkål, brokkoli eller kålerabi. Ris av brokkoli eller blomkål (raspes og stekes), wok, gryte med kjøtt og fet du ønsker av grønnsaker, gratenger.. Mye salat med olje og krydder, eller annen hjemmelaget dressing. Ostechips, omelett, lag "pasta" av squash. Brød og knekkebrød er kjempelett å lage selv. På restaurant ber jeg om ekstra grønnsaker fremfor ris/potet/pasta. På besøk erdet litt verre. Da kan det være greit å spise litt hjemme på forhånd. Muligens brudd på normal folkeskikk, men la gå. Er det kun én middag gjør det jo ingenting å ta litt ris og mye grønnsaker Ved lenger besøk kjøper jeg inn det jeg trenger av mat. Hjelper til med maten, og ordnerdet slik at alle blir fornøyde. For å få bukt med den negative innstillingen, er det lurt å kjøpe en del kokebøker, og finne oppskrifter på nettet. Prøv deg frem! Mye går raskt å lage. Særlig gratenger er egentlig bedre dagen etter, så for å spare tid kan man lage den kvelden før. En del mat kan forberedes 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 19. desember 2013 #16 Del Skrevet 19. desember 2013 Og de fløtesausene som jeg har sett at mange tipser om virker jo nitriste. Å helle fløte opp i panna etter en har stekt seg et fettete stykke kjøtt eller feit fisk er ikke saus, og høres utrolig kjipt ut egentlig. Anonymous poster hash: 76810...de3 Du, de fløtesausene er bedre enn noen andre sauser jeg har smakt! Og det er superenkelt - vinn vinn! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #17 Del Skrevet 19. desember 2013 Lavkarbo høres egentlig ut som et utrolig styr. Koke bønner, linser, og alt mulig. Tar evigheter å lage, og det virker som at det er ekstremt mye fokus på egg og fløte. Og de fløtesausene som jeg har sett at mange tipser om virker jo nitriste. Å helle fløte opp i panna etter en har stekt seg et fettete stykke kjøtt eller feit fisk er ikke saus, og høres utrolig kjipt ut egentlig. Og etter å ha sett flere oppskrifter og bilder av middagstallerkenen som legges ut i diverse sosiale medier så kan jeg trygt si at lavkarbo hadde ikke fått meg til å spise mer grønnsaker. Hvis det som vises er å spise mer grønnsaker så er det virkelig ikke rart at folk kan si at de spiser sunnere nå enn før. Anonymous poster hash: 76810...de3 Bønner og linser er ikke typisk lavkarbovarer. Det er bare for de som spiser type Fedon-lavkarbo og de er det ikke så mange av. Størstedelen av lavkarberne spiser LCHF. Fløte oppi panna etter man har stekt et stykke kjøtt eller fisk (trenger ikke å være fett kjøtt/fisk, vi spiser magert kjøtt/fisk også) og putte i krydder er herlig. Don't knock it until you've tried it. Etter man har stekt kjøtt (og grønnsaker) så er det fortsatt smak igjen i panna. Spør enhver kokk. Fett bærer dessuten smak, så derfor er det lett å få LCHF-mat til å smake godt. Jeg spiser 5-6 brokkolier i uka. Har ofte en hel brokkoli til middagen. Og brokkoli er ikke den eneste grønnsaken jeg spiser heller. Spiser også mye blomkål, sopp, purre, løk, paprika, rosenkål, kål og spinat for eksempel.Selvsagt spiser ikke alle mer grønnsaker enn før, men de fleste gjør det. Jeg vet til og med om ei som spiser mer grønnsaker på LCHF enn hun gjorde som vegetarianer. Anonymous poster hash: 8b542...d0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #18 Del Skrevet 19. desember 2013 Før spiste folk vanlig husmannskost, med brød, poteter og alt som hører med. Overvekt blandt befolkningen har aldri vært større enn nå i disse lavkarbotider, med alskens dietter og fokus på mat. Merkelige greier. Anonymous poster hash: edba3...6e6 Det var etter nøkkelhullsmerkingen at overvekten skjøt fart, ikke etter lavkarboens renessanse. Etter lavkarboens renessanse har overvekten begynt å stagnere. Anonymous poster hash: 8b542...d0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. desember 2013 #19 Del Skrevet 19. desember 2013 Det var etter nøkkelhullsmerkingen at overvekten skjøt fart, ikke etter lavkarboens renessanse. Etter lavkarboens renessanse har overvekten begynt å stagnere. Nøkkelhullet må vel være det mest kontraproduktive tiltaket som noen gang har blitt innført. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #20 Del Skrevet 19. desember 2013 Bare tull hele lavkarboen. Folk kan si hva de vil, når de desperat skal forsvare dietten sin. Neeeeiiida det er ikke en diett men en livsstil. My ass. Med dagens muligheter til å få tak i rask middag eller andre måltider er hele lavkarboen bare stress og håpløst å drive med. Dett er sannheten, så kommer det vel masse tullinger og nok en gang skal forsvare idiotiet sitt. Anonymous poster hash: ead0e...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå