AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Ser for meg at utleiere kan deles inn i tre grupper; gode, nøytrale eller dårlige. Hva syntes dere utgjør forskjellen på disse forskjellige typene? Kom gjærne med eksempler.Anonymous poster hash: b1eb6...005
ekkoet Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Jeg ville bare delt dem inn i gode eller dårlige. Gode forholder seg til reglene og er ellers fleksibel mot leietaker. Dårlige tenker kun profitt, utnytter det at som regel kan utleier reglene bedre enn leietaker og at utleier som oftest er eldre enn leietaker. Typiske eksempler er depositumsrot (feks at det settes på privat konto), tilgang til husværet (uanmeldte besøk), ulovlige konrtaksforhold (feks ang varighet og oppsigelsestid). Så har man grader av god og dårlig. Problemet er at om man blir for "god" så setter man seg i en risikosituasjon. Feks. vil jo alle leietakere være fornøyd med en utleier som ikke krever depositum og som godtar at leien kommer litt sent, men jeg vil ikke kalle dette en "god" utleier. Snill, men ikke god. Verdens beste utleier ville jo i tilfelle være en som lar deg bo gratis og fyller kjøleskapet ditt jevnlig (aka foreldre).
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 En god utleier har orden på sakene og ordner opp i det som skal ordnes. Jeg lurer på om ts laget tråden for å få tips til hvordan skille de gode fra de ikke så gode? Når du går på visning, ha en liste med spørmål klar, slik at du får svar på mange ting som er aktuelt å vite før du signerer. Lag en nøktern krav liste. En ting som også kan være viktig å huske er å spørre om leiligheten er godkjent for utleie. Anonymous poster hash: 98a00...607
Surriball Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 En god utleier har alt på stell, holder seg til reglene, fikser ting uten å krangle på det, og oppfører seg hyggelig og ordentlig. Huseieren min i dag er kjempeålreit! Da Ivar blåste i stykker postkassa vår kjøpte han ny dagen etterpå. Han var nettopp innom med batteri til røykvarsleren (helt ute av det blå) siden hans egen trengte nye batteri. Han er alltid blid og hjelpsom når det er noe, og ellers legger han seg ikke borti hva vi gjør
Binta Ba Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 God: Har papirene og depositumskonto på stell, ordner det som ordnes skal så snart som h*n får beskjed, og gir ellers aldri lyd fra seg. Er fleksibel ved å endre betalingsdato f.eks ved jobb-bytte og annen utbetalingsdato. Ligger på 500kr minus i forhold til området ( men skal selvsagt enda greie seg helt fint med utleien, misforstå meg rett ), slik at leier BLIR, og ikke leter etter noe nytt etter nesten ett år. Dårlig: Uanmeldte besøk, ingen ordning på hverken papirer eller depositum/nøkler. Mener leier skal ordne ting som f.eks fukt/mugg som tydelig var der fra før, nye hvitevarer når det var inkludert i kontrakt/leie o.l. Tar for høy leie.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 God utleier: Har orden i både papirer og utleieobjekt. Bruker standardkontrakt og oppretter depositumskonto SAMMEN MED leietaker. Sjekker objektet før ny leietaker tar over, slik at h*n vet at den ikke leies ut med store grove feil, eller skader fra forrige leietaker. Fixer ting innen rimelig tid, og er ellers blid og hyggelig mot leietaker og blander seg ellers ikke. Ser også fordelen med å ha langtidsleieboere. Dårlig utleier: Tenker kun profitt, rører med kontrakter/regler, fixer ikke ting som må fixes, driter i alt så lenge han får penga sine, kommer stadig på uanmeldte besøk/inspeksjoner, prøver å få leietager til å utføre arbeid som skulle vært gjort på eiendommen/utnytter leieboeren i ett trangt marked. Anonymous poster hash: 9ffe3...466 1
Gjest strykebrett Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 God utleier: følger loven, tar brannsikkerhet på alvor. Har greie og tydelige husregler og orden i det økonomiske. Tar godt vare på eiendommen. Dårlig utleier: Bryr seg ikke om brannsikkerhet og hva som står i husleieloven. Vil bare ha mest mulig penger, og ikke bruke noe på nødvendig vedlikehold og på sikkerhetstiltak.
GirlWithOneEye Skrevet 29. desember 2013 #8 Skrevet 29. desember 2013 Jeg har hatt litt forskjellige erfaringer, med utleiere som både kan være gode og dårlige samtidig. Min første utleier holdt knallhard orden (han og hans kone bodde i overetasjen, begge var i slutten av 70-årene). Men han kunne også plutselig komme på helt uanmeldte besøk for å skifte en lyspære som ikke var gått, fordi han mente den kom til å gå snart. Han nektet oss (vi var to jenter som bodde sammen) også å bruke vår kontraktfestede parkeringsplass, med mindre det var våre foreldre som var på besøk. Vi delte vaskerom med han og hans kone fordi det var bak badet vårt, og han kom i blant også inn for å si at vi var nødt å vaske klær, fordi nå var kleskurven vår veldig full. Ganske creepy. Nå bor jeg og min samboer hos en dame som er egentlig helt grei, hun har aldri kommet på uanmeldte besøk, og depositum er satt inn på en slik konto av hun ikke kan ta ut noen penger derfra uten at jeg personlig er med i banken og skriver under. Det eneste som er veldig irriterende er at hun får totalpanikk hvis pengene ikke er inne på konto daget før de egentlig skal være der. Og at hun satt opp husleien vår fordi hun selv pusset opp sin egen leilighet i overetasjen. Hittil er min aller beste leieerfaring med studentsamskipnader, men vet ikke om det er særlig relevant her.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #9 Skrevet 29. desember 2013 En god utleier vet at han er en profesjonell part og følger husleieloven. Vedkommende har også en buffer til å fikse ting som går i stykker, og er ikke avhengig av å få inn husleia på samme dag som huslånet blir trukket. Et skikkelig dårlig tegn er dersom de begynner å prate om alle de sprø leietakerne de har hatt før, gjerne på visning. De gangene jeg har møtt på slike har jeg alltid sett hvem som egentlig var sprø, før jeg har flytta igjen. Anonymous poster hash: 121bd...b54
Passereaux Skrevet 29. desember 2013 #10 Skrevet 29. desember 2013 En god utleier er tilgjengelig på telefon, utbedrer mangler og følger norsk lov. Har erfart det motsatte og må gå rettens vei for å få tilbake depositumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå