AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har tenkt en del på noe i det siste. Det er jo utrolig mye kritikk rettet mot utlendingene her i Norge for tiden. Noe av kritikken er fortjent, mens mye er også ufortjent. Vi snakker om at de tar seg til rette og ikke skal komme her og komme her. Ikke lærer de seg norsk og de "tar over" Norge. Jeg er 100% for strenger innvandringspolitikk, men jeg syns det er dumt at vi rakker så ned på innvandrere når vi er minst like ille selv. Jeg har selv bodd i Spania, nærmere sagt Costa Blanca. Og jeg kan si en ting, og det er at nordmenn i Spania er mye værre enn utlendinger i Norge når det kommer til å ta seg til rette. Her snakker vi norske butikker, mange svære (!) kirker, egne barnehager, barneskoler og videregående, egen norsk avis (spaniaposten) og tilogmed eget bibliotek. VG og Dagbladet kan man kjøpe på hver hjørne. Jeg gikk på spansk skole når jeg bodde i Spania, og i en by med utrolig mange nordmenn gikk jeg på en skole med rundt 3000 elever, og jeg var den eneste norske. ALLE norske gikk på norsk skole. Og selv de som hadde bodd i Spania i flere år kunne så vidt bestille taxi over telefon. Nordmenn godter seg på nedgangen i Spania, og bor i store villaer med svømmebasseng, men spanjolene bor i små leiligheter. Jeg kjente rasismen på kroppen på den spanske skolen, og de har skikkelig fordommer mot oss. Ikke lærer vi oss spansk og vi har tilogmed helt egne skoler. Det er ganske sykt egentlig. Vi er akkurat som, om ikke værre, dem vi ser ned på her... Anonymous poster hash: 61b3f...922 18
Skilpadden Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Du har så utrolig rett. Stor respekt for deg 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Forskjellen er vel at nordmenn i Spania ikke raner, voldtar og utfører blind vold som hverdagskost. De hater og ser ikke på spanjoler som uverdige horer og hunder. Anonymous poster hash: 58dfd...1bd 12
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Forskjellen er vel at nordmenn i Spania ikke raner, voldtar og utfører blind vold som hverdagskost. De hater og ser ikke på spanjoler som uverdige horer og hunder.Anonymous poster hash: 58dfd...1bd Det gjør ikke de fleste utlendinger i Norge heller Det finnes forresten nok av nordmenn som ser ned på spanjolene. Så vet du det Anonymous poster hash: 61b3f...922 5
Lea2 Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Jeg bor i Spania og er enig i en del av det du sier. Mange nordmenn (og svensker, tyskere, engelskmenn osv) klikker seg til i egne miljøer. Det er flere nordmenn som lærer seg spansk enn feks engelskmenn. Mange av de som bor her er jo eldre mennesker, jeg kan skjønne at det er vanskelig for dem å lære seg språk enn de som er litt yngre. Men når det er sagt så er ikke dette helt svar hvitt. "Innvandrerene" på Costa Blanca/Costa del Sol legger igjen en god del penger også. De fleste spanjoler er positive til nordmenn. Det er ikke nordmennenes skyld at spanjolene bor i små leiligheter og jeg har ikke opplevd at nordmenn godter seg over nedgangen i spansk økonomi heller. JA, nordmenn kjøper boliger som aldri før. Alternativet er at boligene ikke blir solgt eller går på tvangssalg. Mange eiendommer eies av spanjoler (by-spanjoler fra innlandet). De har ikke noe annet valg enn å selge. Alternativet er mye verre for dem. Det som er negativt er når innvandrere nekter plent å integreres. Dette gjelder alle. Veldig mange Nordmenn lærer seg spansk og prøver i alle fall å bruke språket. Det er også en økende trend med at barn settes inn på spansk skole i stedet for den norske skoien. Det kommer an på barnas alder. Men forskjellen på innvandring i Norge vs nordmenn i Spania er ofte at vi kommer med penger. Vi pusser opp, spiser, bygger kirker, handler og får ting til å gå rundt (sammen med mange andre nasjonaliteter selvsagt). Vi får ikke trygd fra Spania, vi oppfører oss stort sett pent og har en ting felles med Spanjolene: Vi elsker Spania. I tillegg får faktisk kommunene tilskudd for innbyggere, selv om de ikke er permanent bosatt. Dette setter de pris på. Det som ofte blir helt feil er når vi begynner å handle norske varer, spise på norske restauranter, bruke norske håndverkere osv. Det er faktisk folk som går og kjøper Toro tomatsuppe i norske butikker. Britene gjør det samme i mye større grad. De har store supermarkeder med importerte, britiske varer. Her bor de i et land der det bugner over av friske råvarer og fantastisk mat, men så går de heller til en overpriset butikk som er eid av en nordmann og kjøper søppel. Sånt har jeg null respekt for. Nå er det stor forskjell på områdene langs spanskekysten. Det er mange pensjonister og en del familier som bosetter seg for et år eller to. Jeg kan skjønne at de ikke setter et barn rett inn på spansk skole for et enkelt skoleår. De har derimot spanskundervisning på de norske skolene. Jeg har selv gått flere kurs i Spansk og halvparten av elevene der har vært nordmenn. Jeg synes det er en viss forskjell på nordmenn i utlandet og en del innvandrere i Norge. Men det er fortsatt et poeng i det du skriver. Endret 19. desember 2013 av Lea2 11
Mulancholy Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Nordmennene i Spania bidrar faktisk til å bedre økonomien i landet med å bruke av sine norske penger. Ellers er eg enig i at folk bør gjøre meir innsats for å integritere seg i landet dei oppholder seg, uansett om det er nordmenn i utlandet eller utlendinger i Norge. 3
Lea2 Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Og akkurat som det er noen få(?) som ødelegger ryktet til innvandrere i Norge, så er det noen få(?) som ødelegger ryktet til nordmenn i Spania også. Det er et likhetstrekk. Tross alt.. vi er ikke så ille. Det er nok av bobilturister i Spania som kommer med bilen full av alt de trenger hjemmefra. De bruker ikke et rødt øre mens de er i landet, annet enn på bensin. Og må de absolutt ha noe, så kan du banne på at det kjøpes på Lidl eller Aldi.. Og der er nok Ola Nordmann ganske flink. 1
Marie90 Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Tittelen burde vel heller vært "Nordmenn i Spania vs utlendinger i Norge"? Det er fler utenlandsstudenter enn aldri før og mange blir også ute hvis de får en jobb eller en partner. Jeg har bodd i Marseillie, Cannes, Paris, New York, Oxford og bor nå i London. Har venner som bor alle disse stedene. Alle er hardtarbeidende når det gjelder studier, har internasjonale vennekretser og representerer i det hele tatt Norge veldig bra. Nå er det ressurssterke mennesker som studerer og jobber ute, så de representerer uansett en viss elite. Likevel, nesten alle jeg møter (inkl. amerikanske kjæresten min og hans venner) har et veldig godt inntrykk av nordmenn som både intelligente og morsomme. De glir godt inn i miljøet og tar aktivt del i kulturen. Du har sikkert rett ang. der du bor. Men "utlandet" er jo ganske mye mer enn Spania. Og jeg tror spanskekysten er unntaket når det gjelder nordmenn i utlandet. Endret 19. desember 2013 av Marie90 5
Lea2 Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Det finnes norske samfunn flere steder enn i Spania som fungerer på samme måte. Metropoler og studenter er vel kanskje en litt annen greie enn dette. Men jeg tror nok at TS har vært litt "uheldig" med skolekamerater. Jevnt over er nordmenn godt likt i Spania. Både fordi vi legger igjen penger, fordi vi i stor grad prøver å tilpasse oss og lærer språket og fordi vi er høflige og tar hensyn. Det vi blir kritisert for er at vi er "kalde"/reserverte og det er jo en kjent sak. Unge mennesker som studerer i utlandet kommer uansett inn i et samfunn og opplegg, som gjør at de på mange måter MÅ inn i kretser for å overhode få til det de er der for å gjøre. Dette er ganske unikt for studenter. Det samme gjelder ikke de som bosetter seg nær andre nordmenn og kanskje også jobber med nordmenn.. eller er pensjonister eller hjemmearbeidende.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Du skriver "Det er jo utrolig mye kritikk rettet mot utlendingene her i Norge for tiden." Kritikken i Norge handler jo ikke om amerikanere , spanjoler (ja, de flytter også til Norge for tiden) engelskmenn og svensker, polakker og litauere som stort sett er i Norge for å jobbe. Jeg hører aldri noen uttrykke noe rasistisk om dem. Når du nevner "utlendinger", vil jeg tippe du mener asylsøkere og/eller ikke vestlige innvandrere, som ikke er utlendinger, men norske statsborgere med fremmedkulturell bakgrunn og forøvrig alle rettigheter som nordmenn har? Ang asylsøkere I Oslo er det tildels store problemer knyttet til asylsøkere som reiser fra mottak i andre deler av landet, for å selge dop eller på annen måte begå kriminalitet. (Sier politiet)). Dette skremmer. I tillegg blir "folk" skremt av hatet som mange fremmedkulturelle helt åpenbart har mot det norske samfunnet, og mange føler nok at rasismen i enkelte fremmedkulturelle miljøer og kritikken mot Norge og norsk kultur er mye større enn omvendt. Som norsk kvinne i Oslo har jeg merket rasismen og nesten hatefull oppførsel mer enn én gang. Ikke dermed sagt at alle nordmenn er geie og alle fremmedkulturelle er ugreie! For sånn er det jo ikke, vet vi alle. Mange blir selvsagt også forbannet over det de opplever som urettferdig og utnyttende mht f.eks økonomisk støtte og krav om ytelser av mange slag. Her snakker jeg igjen om enkelte miljøer, og de fleste dømmer ikke på bakgrunn av dette alle med en annen kultur enn den norske. Det er også bekreftet fra miljøene selv at normenn heller enn å gi lønn for innsats, velger en vei som passifiserer folk og sørger for at integrering ikke skjer. Med én gang "folk" (ingen nevnt ingen glemt) kommer til Norge, begynner de å klage og kreve (les aviser). For sånn er den norske kulturen, vi lærer folk at det er synd på dem og at man skal kreve sin rett, heller å anerkjenne dem som en velkommen ressurs og bidragsyter til samfunnet. Selvrespekt er et stikkord. En debatt om dette er sunn og ikke rasistisk. Jeg er verken ekspert på feltet eller rasist, men bare så det er nevnt tviler jeg ikke på at problemet eksisterer. At vi ofte er dobbeltmoralske og selvgode er jeg ikke uenig i. Jeg er heller ikke spesielt kjent med norske "kolonier" i Spania. Men hvis nordmenn er så brautende og belastende for det spanske samfunnet som du beskriver, skjønner jeg godt at spanjolene også er betenkt. Vi burde opptre med respekt. I mange år hadde jeg feriested på "Solkysten", og merket faktisk at mange så litt ned på vestlige turister med mer penger enn kulturell respekt og forståelse. På den tiden var det så mange turister at samfunnet begynte å få problemer med å takle det. Så jeg skjønner at "fremmedkulturelle" av alle slag representerer et problem dersom de krever å bli tatt hensyn til og tilrettelagt for, spesielt om de selv ikke er villig til å gi noe tilbake. (Beklager at dette ble et så langt innlegg..) Anonymous poster hash: e1dfe...007 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 PS. Jeg i innlegget ovenfor bruker begrepet "rasistisk" flere ganger i teksten ovenfor. Jeg skjønner egentlig at du, TS, snakker om kritikk og dobbeltmoral, ikke om rasisme. Beklager. Anonymous poster hash: e1dfe...007 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #12 Skrevet 19. desember 2013 Heh, enig der! Jeg har også bodd i spania, i costa blanca og gikk på spansk skole. Jeg var den eneste norske, men det var derimot en god del engelske der. Lærerne behandlet oss innvandrere annerledes enn det de gjorde mot spanjolene. Jeg strøk i et fag på grunn av en helt usaklig grunn. Flere engelske fikk stryk på prøver utenatt lærerne i det hele tatt leste gjennom. Jeg fikk ingen spanske venner, men fra alle andre plasser i verden. Anonymous poster hash: df322...51d 1
Corvo Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 Vi nordmenn klaget vel fint lite på at utlendinger kom hit og arbeidet og ferierte, vi hadde internasjonale skoler uten at noen kritiserte det, kritikken kom når innvandrene kom og tok seg til rette på den måten at de tar penger fra staten uten å gi noe tilbake, de nekter å leve på vår måte og de vil at alt skal være slik som det var i hjemlandet. Dette gjelder mindretallet av innvandere, men det er de vi legger merke til. Jeg tviler sterkt på at pensjonister i spania "hater" fiestaen og vil brenne alle som tar fiesta? Det er forskjell på hvordan "vi" tar oss til rette i et land som har omtrent de samme verdier som vi har, og de som kommer fra en kultur som ligger flere hundre år bak oss og krever at vi skal tilpasse oss dem, og det gjør vi faen meg også dumme som vi er. Det er ikke mange juleavsluttninger i oslo snart, bare "årsavsluttninger"... 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #14 Skrevet 19. desember 2013 Disse to sakene synes jeg ikke kan sammenlignes. De andre har skrevet godt og utfyllende om de ulike sidene ovenfor, så noen lang utredning ser jeg ikke som nødvendig, men selv om jeg absolutt har forståelse for problematikken med norske kolonier i mindre velstående land, er det ikke det samme som de problemene vi møter med innvandring til Norge i dag. I går ble jeg skjøvet opp mot en vegg, slått og truet med å voldtekt og drap. Det er ikke riktig det samme som at nordmenn kjøper suppepose fra Toro. Anonymous poster hash: 7a22c...668 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 Du skriver "Det er jo utrolig mye kritikk rettet mot utlendingene her i Norge for tiden." Kritikken i Norge handler jo ikke om amerikanere , spanjoler (ja, de flytter også til Norge for tiden) engelskmenn og svensker, polakker og litauere som stort sett er i Norge for å jobbe. Jeg hører aldri noen uttrykke noe rasistisk om dem. Anonymous poster hash: e1dfe...007 Men også blant de ikke-vestlige er det store forskjeller. Indiske og filippinske ungdommer tar høyere utdannelse, deltar mer i valg og har lavere forekomst av kriminalitet enn etnisk norsk ungdom har. Det samme gjelder foreldrene deres også, forsåvidt. Ser du derimot på Indias naboland Pakistan er situasjonen en helt annen, og det samme gjelder innvandrere fra alle nordafrikanske land. Jeg mener selvsagt ikke at det faktum at enkelte ikke-vestlige grupper oppfører seg eksemplarisk betyr at du ikke kan kritisere resten, men i Norge har man en lei tendens til å skjære samtlige ikke-vestlige innvandrergrupper over en kam. Kanskje mer enn i mange andre vestlige land også. Se på USA, for eksempel, der skiller man veldig klart mellom de svært populære kinesiske, koreanske og indiske innvandrerne og den langt mer problematiske innvandringen fra Latin-Amerika. Vi hadde kanskje hatt godt av å skille ikke bare mellom vestlige og ikke-vestlige innvandrere, men mellom enkelte undergrupper i de to. Anonymous poster hash: 12dbe...054
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #16 Skrevet 19. desember 2013 Men også blant de ikke-vestlige er det store forskjeller. Indiske og filippinske ungdommer tar høyere utdannelse, deltar mer i valg og har lavere forekomst av kriminalitet enn etnisk norsk ungdom har. Det samme gjelder foreldrene deres også, forsåvidt. Ser du derimot på Indias naboland Pakistan er situasjonen en helt annen, og det samme gjelder innvandrere fra alle nordafrikanske land. Jeg mener selvsagt ikke at det faktum at enkelte ikke-vestlige grupper oppfører seg eksemplarisk betyr at du ikke kan kritisere resten, men i Norge har man en lei tendens til å skjære samtlige ikke-vestlige innvandrergrupper over en kam. Kanskje mer enn i mange andre vestlige land også. Se på USA, for eksempel, der skiller man veldig klart mellom de svært populære kinesiske, koreanske og indiske innvandrerne og den langt mer problematiske innvandringen fra Latin-Amerika. Vi hadde kanskje hatt godt av å skille ikke bare mellom vestlige og ikke-vestlige innvandrere, men mellom enkelte undergrupper i de to. Anonymous poster hash: 12dbe...054 Jeg er helt enig i at man ikke skal skjære alle over én kam. Jeg prøvde å uttrykke det i den alt for lange teksten min, men klarte det sikkert ikke. I Oslo opplever jeg i mitt miljø at kritikken rettes mot relativt snevre innvandrergrupper. De gruppene du fremhever som eksemplariske har jeg aldri hørt noe negativt om. Jeg tror det er vel kjent at de fleste nasjonaliteter yter til fellesskapet, studerer og i det hele tatt fungerer veldig godt. Anonymous poster hash: e1dfe...007
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #17 Skrevet 19. desember 2013 Jeg er helt enig i at man ikke skal skjære alle over én kam. Jeg prøvde å uttrykke det i den alt for lange teksten min, men klarte det sikkert ikke. I Oslo opplever jeg i mitt miljø at kritikken rettes mot relativt snevre innvandrergrupper. De gruppene du fremhever som eksemplariske har jeg aldri hørt noe negativt om. Jeg tror det er vel kjent at de fleste nasjonaliteter yter til fellesskapet, studerer og i det hele tatt fungerer veldig godt. Anonymous poster hash: e1dfe...007 Godt å høre. Det var ikke ment som noe angrep på deg, det var mer eller mindre tilfeldig at det ble deg jeg siterte. Bare tenkte på det da du ramset opp forskjellige vestlige innvandrergrupper, men kun "asylsøkere og ikke-vestlige innvandrere". Jeg ser likevel at du jo understreker klart og tydelig at du sikter til enkelte grupper og miljøer blant de ikke-vestlige, så jeg tror på ingen måte at du ikke skiller mellom dem. Du skriver godt og fornuftig, og jeg er i det store og det hele helt enig med deg Anonymous poster hash: 12dbe...054
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #18 Skrevet 19. desember 2013 Heh, enig der! Jeg har også bodd i spania, i costa blanca og gikk på spansk skole. Jeg var den eneste norske, men det var derimot en god del engelske der. Lærerne behandlet oss innvandrere annerledes enn det de gjorde mot spanjolene. Jeg strøk i et fag på grunn av en helt usaklig grunn. Flere engelske fikk stryk på prøver utenatt lærerne i det hele tatt leste gjennom. Jeg fikk ingen spanske venner, men fra alle andre plasser i verden.Anonymous poster hash: df322...51d Akkurat slik var det for meg også. Det var mange nasjonaliteter på skolen, og jeg fikk gode venner fra hele verden, men ikke noen norske. Vi ble absolutt behandlet annerledes fordi vi var utlendinger. Anonymous poster hash: 61b3f...922
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #19 Skrevet 19. desember 2013 Vi nordmenn klaget vel fint lite på at utlendinger kom hit og arbeidet og ferierte, vi hadde internasjonale skoler uten at noen kritiserte det, kritikken kom når innvandrene kom og tok seg til rette på den måten at de tar penger fra staten uten å gi noe tilbake, de nekter å leve på vår måte og de vil at alt skal være slik som det var i hjemlandet. Dette gjelder mindretallet av innvandere, men det er de vi legger merke til. Jeg tviler sterkt på at pensjonister i spania "hater" fiestaen og vil brenne alle som tar fiesta? Det er forskjell på hvordan "vi" tar oss til rette i et land som har omtrent de samme verdier som vi har, og de som kommer fra en kultur som ligger flere hundre år bak oss og krever at vi skal tilpasse oss dem, og det gjør vi faen meg også dumme som vi er. Det er ikke mange juleavsluttninger i oslo snart, bare "årsavsluttninger"... At det ikke lengre er juleavslutninger har jo ingenting med utlendingene å gjøre - det er jo vi nordmenn som skal tilrettelegge alt. Jeg har aldri hørt en eneste muslim klage på at vi bruker nisseluer eller har juleavslutning, dette må vi selv ta skylden for. Jeg var nettopp på nissefest i barnehagen til sønnen min, og det var flere muslimske barn m/ foresatte som var med. Det er selvklart flott at vi kan tilføre noe positivt til økonomien i Spania, men det er jo helt forkastelig at hele Costa Blanca norskifiseres pga dette. Vi må da kunne tilføre noe positivt uten å ta over. Dette hadde ikke jeg syns var greit her i Norge. Bare fordi vi har penger betyr det ikke at vi skal ta oss til rette som vi selv vil. Anonymous poster hash: 61b3f...922 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #20 Skrevet 19. desember 2013 Tittelen burde vel heller vært "Nordmenn i Spania vs utlendinger i Norge"? Det er fler utenlandsstudenter enn aldri før og mange blir også ute hvis de får en jobb eller en partner. Jeg har bodd i Marseillie, Cannes, Paris, New York, Oxford og bor nå i London. Har venner som bor alle disse stedene. Alle er hardtarbeidende når det gjelder studier, har internasjonale vennekretser og representerer i det hele tatt Norge veldig bra. Nå er det ressurssterke mennesker som studerer og jobber ute, så de representerer uansett en viss elite. Likevel, nesten alle jeg møter (inkl. amerikanske kjæresten min og hans venner) har et veldig godt inntrykk av nordmenn som både intelligente og morsomme. De glir godt inn i miljøet og tar aktivt del i kulturen. Du har sikkert rett ang. der du bor. Men "utlandet" er jo ganske mye mer enn Spania. Og jeg tror spanskekysten er unntaket når det gjelder nordmenn i utlandet. Jeg sikter ikke akkurat til studenter som studerer i utlandet med denne teksten. Jeg sikter til barnefamilier og pensjonister som flytter til utlandet for å leve det gode liv. Jeg er ganske sikker på at de fleste studenter en en flott tilførsel til andre land Anonymous poster hash: 61b3f...922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå