AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Hvorfor er det så delte meninger om polygami er det beste, eller monogami det beste? Er det bare kulturen/miljøet som påvirker oss så til de grader eller er det dypere forankret i ryggmargen vår? Siden mange dyr er både monogame og polygame, vet jeg ikke om det er en "kode" som gjelder for mennesker også...? Anonymous poster hash: 7af78...88e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Beste for hva? For artens helse er polygami best. Der de sterkeste og best tilpassede(vellykkede) individene fører genene videre. For enkelt individers glede så er det avhengig av preferanser. For min glede er det monogami som gjelder. Anonymous poster hash: 5c51d...4f5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Det beste for mennesket er i generell forstand monogami, fordi da får vi en større variasjon på genene, slik at samfunnet som helhet har større sjanse for å oppnå suksess. De som virkelig ikke er gode nok til å leve, vil selvsagt uansett dø, desverre. Det er dette som er grunnen til at alle suksessfulle samfunn har hatt monogame giftemål, rett og slett fordi dette er en fordel. Slik at ikke de såkallede suksessfulle i nuet (verden forandrer seg hele tiden, og den suksessfulle i dag vil være taperen i morgen) ikke ødelegger for variasjonen. For egoet er også monogami det beste, så jeg mener at det beste i generell forstand er monogami. Anonymous poster hash: d3f85...78e 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Beste for hva? For artens helse er polygami best. Der de sterkeste og best tilpassede(vellykkede) individene fører genene videre. Anonymous poster hash: 5c51d...4f5 Dette gjelder ikke hos mennesket. De suksessfulle i dag vil være taperne i morgen, de middelmodige i morgen vil være de suksessfulle. Taperne vil være de sterkes herrer. Nerdene begynner jo bare å bli mer og mer populære plutselig nå i dag Vi alle vil dermed være tjent med at vi har en stor variasjon. De som ikke greier seg, vil selvsagt dø eller ikke være i stand til å gifte seg i første omgang. Jeg vil også trekke inn reinsdyrene. Hvorfor tror du de slost om å parre seg? Det sterkeste individet med mest muskler vinner, men samtidig er forsvarsmekanismen deres å springe, luktesans og å holde varmen. Styrken har ingen ting å si, de ekstra musklene er negativt for deres overlevelse. Hvorfor er det da bra at den sterke som så vidt greier å springe parrer seg? Ingen. Det er rett og slett fordi den tar det med makt, det er kun en ufordel for arten. Om alle parret seg, ville arten overlevd bedre på sikt. Anonymous poster hash: d3f85...78e
Steinar40 Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Hvorfor er det så delte meninger om polygami er det beste, eller monogami det beste? Er det bare kulturen/miljøet som påvirker oss så til de grader eller er det dypere forankret i ryggmargen vår? Siden mange dyr er både monogame og polygame, vet jeg ikke om det er en "kode" som gjelder for mennesker også...? Anonymous poster hash: 7af78...88e Det er egoismen som styrer dette. De som tror at de selv tjener på å være monogame vil si at monogami er det beste, mens de som tror at de selv tjener på å være polygame vil påstå at polygami er det beste. Og derfor blir det altså helt ulike meninger avhengig av hvem du spør.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Dersom det hadde vært allment akseptert, ville jeg gjerne hatt: - en tømrer - en rørlegger - en bilmekaniker - en elektriker - en journalist - en psykolog - en lege - en tannlege - en bibliotekar - en kunstner - en superelsker - en kokk Vi kunne ha bodd sammen i en diger villa. Tror det ville blitt fint.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Det er egoismen som styrer dette. De som tror at de selv tjener på å være monogame vil si at monogami er det beste, mens de som tror at de selv tjener på å være polygame vil påstå at polygami er det beste. Og derfor blir det altså helt ulike meninger avhengig av hvem du spør. I alle suksessfulle samfunn har det i vertfall vert utelukkende monogami som har vert akseptert. Grunnen er som skrevet over, men også det at folk har ingen anelse om hva som er gode gener og ikke. Anonymous poster hash: d3f85...78e
Steinar40 Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 I alle suksessfulle samfunn har det i vertfall vert utelukkende monogami som har vert akseptert. Grunnen er som skrevet over, men også det at folk har ingen anelse om hva som er gode gener og ikke. Anonymous poster hash: d3f85...78e Man kan jo egentlig se det sånn at det naturlige for mennesket er monogami av den enkle grunn at det blir født sånn ca like mange gutter som jenter. Da blir det en til hver. Monogami.
interessert Skrevet 21. desember 2013 #9 Skrevet 21. desember 2013 åååååå jeg blir så lei av all evolusjonsfokuseringen....mennesker velger jo ikke ut ifra "survial of the fittest" (mange dyr gjør heller ikke det, evolusjonen har ikke en retning, den bare forandrer seg.) hvis vi alle prøvde å velge de partnerne som er de mest optimale for kommende generasjoner så ville dette være så EKSTREMT vanskelig å kalkulere at det rett og slett er en umulighet...Flott mann med masse muskler og testosteron? kjempebra. men kanskje får døtrene hans for mye testosteron og blir så maskuline at de er lite tiltrekkende for de fleste gutter. Ultrapen jente som er hinsides suksessfull som alle menn vil pule? ja, men kanskje hun er en totalt psykopat og ungene hennes ender opp med å ta selvmord eller andre lite produktive handlinger for reproduksjon. Dette blir vel egentlig en eksistensialistisk diskusjon (hva har verdi?) Kunne godt tenke meg en haug med villige koner, men tviler på at mange kvinner egentlig ville gått med på det...og strengt tatt ville vel også mange jenter kunne tenke seg en 4-5 gutter av de de liker best? men igjen, få gutter vil vel dele dama si....så vi har vel bare valgt monogami fordi det er det mest rettferdige kompromisset vi kan leve best med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå