AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Har du fått bivirkning av kontrastvæske? Leste en plass at det blir sprøytet inn og en annen plass at den må drikkes. Er det noen grunn til at det gjøres forskjellig? Er hodet mitt de skal undersøke i MR eller CT, vet ikke ennå hva det blir. Anonymous poster hash: dffab...af0
Gjest Badebuksa Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Ja. Jeg fikk i armen. Jeg ble dritkvalm.. Og varm. Men ellers så merket jeg ikke noe. Fått det to ganger.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Nei, jeg fikk ikke bivirkninger. Ble bare VELDIG varm! Trodde jeg tisset på meg. Anonymous poster hash: a593c...a17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Nei, jeg fikk ikke bivirkninger. Ble bare VELDIG varm! Trodde jeg tisset på meg. Anonymous poster hash: a593c...a17 Det er jo en bivirkning Takk for svar dere begge. Anonymous poster hash: dffab...af0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Skal du ta MR av hjernen får du kontrastvæske intravenøst. Jeg tåler lite av medisiner og blir veldig dårlig av narkose, men jeg tålte kontrastvæske helt fint. Anonymous poster hash: b12b8...8d7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Skal du ta MR av hjernen får du kontrastvæske intravenøst. Jeg tåler lite av medisiner og blir veldig dårlig av narkose, men jeg tålte kontrastvæske helt fint. Anonymous poster hash: b12b8...8d7 Har aldri vært i narkose men får som regel bivirkninger av medisiner. Men overlever vel Anonymous poster hash: dffab...af0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Det er jo en bivirkning Takk for svar dere begge. Anonymous poster hash: dffab...af0 Jaja, men det er noe de fleste får sa hun legen. Det er helt vanlig når du får kontrastvæske. Anonymous poster hash: a593c...a17
Lillemø Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 Man får kun kontrastvæske ved bruk av PET.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Man får kun kontrastvæske ved bruk av PET. PET? Anonymous poster hash: a593c...a17
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Man får kun kontrastvæske ved bruk av PET. Tull. Man får radioaktivt sporstoff ved PET. Kontrastvæske kan benyttes ved CT,MR og gjennomlysing. Hilsen radiograf.Anonymous poster hash: 3628b...fe6 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har fått i arm og drukket. Da jeg fikk i armen fikk jeg ingen bivirkninger. Fikk i armen da jeg tok CT av hodet og måtte drikke da jeg skulle ta MR av magen. Da jeg drakk kontrastvæsken ble jeg ekstremt dårlig. Ble fortalt at det av og til hendte at folk fikk litt diaré rett etter. Jeg kastet opp mens jeg lå i maskinen, da jeg kom ut, hadde kraftig diaré enda legen sa at tarmen så tom ut. Jeg hadde vel 18 tømninger på 1 1/2 timer og kastet vel opp resten av tiden. ...Og som konsekvens av at jeg var så dårlig, fikk jeg kraftige blodtrykksfall og besvimte. Da jeg besvimte klarte jeg selvsagt å pådra meg hjernerystelse... Hadde fortsatt tømninger og oppkast 24 timer etter undersøkelsen. Anonymous poster hash: ac235...e87
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #12 Skrevet 19. desember 2013 Fikk i armen, merket ikke annet ubehag enn at det ble VELDIG varmt. Gikk fort over:) Anonymous poster hash: 83f1e...8ba
Lillemø Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 Tull. Man får radioaktivt sporstoff ved PET. Kontrastvæske kan benyttes ved CT,MR og gjennomlysing. Hilsen radiograf.Anonymous poster hash: 3628b...fe6 Hei radiograf! Takk for et hyggelig svar. Hva inneholder kontrastvæsken som brukes ved CT/MR? og i hvilke tilfleler brukes det? PET omtales jo som en invasiv metode da den bruker radioaktivt stoff, kan man regne de andre metodene som invasiv da, eller er det "ulik grad" invasiv? Ingen av mine lærebøker nevner MR og CT som så invasiv som PET, og har selv hatt MR uten kontrastvæske - så da må dette kun brukes i spesielle tilfeller, feks. hjerne? Hilsen student
Gjest Blubberella Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Jeg har fått intravenøs kontrastvæske både ved CT-røntgen og MR-røntgen (undersøkelse av henholdsvis bekken, bukhule og nyrer. Den gang jeg tok CT-røntgen av bukhulen fikk jeg kontrastvæske både intravenøs og utblandet i vann. Det pleier å stå i innkallelsen at jeg vil få kontrastvæske under undersøkelsen og derfor må sjekke kreatinin-nivået i blodet ca en uke før undersøkelsen. Så nei, Lillemø, det er ikke uvanlig i det hele tatt. Jeg har ikke fått andre bivirkninger/plager av kontrastvæske enn den småekle varmefølelsen rett etterpå når væsken brer seg ut i kroppen via blodårene, men det er så kortvarig ubehag at det er ikke noe å bry seg om. Selv om jeg kjenner varmen bre seg har jeg i grunnen aldri fått helt den der følelsen av å tisse meg ut som legene snakker om Det mest ubehagelige for meg var den gang jeg tok MR og fikk tarmavslappende middel for da fikk jeg skikkelig ille hjertebank. Greit nok at det i følge legen var normal reaksjon og at jeg ble advart om det på forhånd, men jeg fikk hjerteslagene helt opp i halsen og følte at hjertet slo helt ukontrollert. Heldigvis gikk det fort over.
loffen Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 Jeg fikk kontrastvæske intravenøst da jeg tok MR av ryggen, merket ikke så mye annet enn at jeg ble litt varm og 'rar'. Reagerer allergisk på alt mulig annet, men dette gikk fint.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Jeg fikk i brystet da jeg skulle operere ut noen lymfeknuter. Merket ingenting. Anonymous poster hash: 577f2...d0b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #17 Skrevet 20. desember 2013 Hei radiograf! Takk for et hyggelig svar. Hva inneholder kontrastvæsken som brukes ved CT/MR? og i hvilke tilfleler brukes det? PET omtales jo som en invasiv metode da den bruker radioaktivt stoff, kan man regne de andre metodene som invasiv da, eller er det "ulik grad" invasiv? Ingen av mine lærebøker nevner MR og CT som så invasiv som PET, og har selv hatt MR uten kontrastvæske - så da må dette kun brukes i spesielle tilfeller, feks. hjerne? Hilsen student Hva kontrastmiddelet eksakt inneholder vet jeg ikke, jeg jobber ikke med modalitetene CT/MR. Men det er en forskjell på de i forhold til hvilken anatomi som skal undersøkes. Skal man på CT og undersøke f.eks. Colon kan man benytte kontrast som settes inn i rektum. Skal man undersøke noe i GI tractus (mellom munn og anus er dette noe man ofte drikker og som kan blandes ut i f.eks. saft for å dempe den vonde smaken. som oftest er det ganske store mengder man skal drikke også). Skal man undersøke organer injiseres kontrastvæsken i blodbanen. Det er den kontrasten som injiseres i blodbanen som kan gi de verste allergiske reaksjonene. Det er derimot helt vanlig å få en følelse av å ha tisset på seg, varmefølelse, hjertebank og metallsmak i munnen. Jeg har selv aldri jobbet med MR og vet derfor ikke i hvilke tilfeller man benytter kontrast her. Men jeg vet det i noen tilfeller blir gjort. Har selv tatt MR av hodet og benyttet ikke kontrast i mitt tilfelle. Invasiv metode betyr at man på et tidspunkt må enten lage et snitt i huden eller penetrere huden (f.eks. Med en nål for å gi kontrast). Derav kan man vel grovt sett si at så lenge kontrastmiddelet (eller det radioaktive isotopet for den saks skyld) skal injiseres via blodbanen ved å benytte nål så kan vel dette går under invasiv metode. Dette med invasiv og non invasiv benyttes om mye forskjellige ting i stor eller liten grad ( slik jeg har forstått det).Anonymous poster hash: 3628b...fe6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #18 Skrevet 20. desember 2013 Beklager for skrivefeilene. Skriver på en litt vanskelig iPad.Anonymous poster hash: 3628b...fe6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #19 Skrevet 10. desember 2014 Hvor lenge sitter kontrastvæsken i kroppen? Anonymous poster hash: 24ede...663
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #20 Skrevet 10. desember 2014 Jeg ble veldig varm, skulle ta CT av magen. Etter en stund fikk jeg utslett over hele meg. Selv de som utførte dette var overgjidd. Måtte vente lenge før jeg kunne gå hjem i tilfelle de måtte sende meg på sykehus. Så jeg kan aldri mer ta kontrst ved CT/MR undersøkelse. Det gikk over etter en stund. Var ingenting som skulle tilsi at jeg var allergisk overfor innholdet i kontrasten. Ble helt fin igjen. Anonymous poster hash: 129f6...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå