Gå til innhold

Gjør det noe å fråtse i blant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Syns dere det er dumt å ha en fråtsedag en gang i blant hvor man skeier helt ut?

-hvor ofte fråtser du?

Anonymous poster hash: 63888...104

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Har ikke behov for å fråtse. Ikke er magesekken stor nok til at jeg verken klarer eller vil det. Koser meg med god mat og mørk sjokoalde, men stopper når jeg er mett.

• Liker 1
Skrevet

Hm, 2 ganger i halvåret. Blir så mett at jeg sovner før jeg rekker å spise alt jeg har kjøpt da :fnise:

Skrevet

Jeg spiser snop og alt jeg vil ha på lørdager, jeg MÅ ha den ene dagen der jeg kan spise det jeg vil, Men jeg går jo ikke helt amok i snopehylla (eller jo det har jo hendt), men det ender i at jeg spiser litt godt og så blir jeg mett, så spiser jeg resten på søndagen, det er jo veldig fy skam.

Vet om en som er våken fredag natt til lørdag og når klokka slår 00.01 så piler han for å hente to chipsposer og fråtser gjerne begge posene på under 5 minutter før han sluker en melkesjokolade og deretter sitter å har diare i en time før han er ferdig og spiser mer. Det virka ikke særlig sunt og ikke slik jeg ville gjort det. Denne fyren er personlig trener og har ganske stram kropp

Men, hvis man ikke har en dag der det er lov så er det for gjort å sprekke.. hvertfall for meg.

Skrevet

Jeg spiser snop og alt jeg vil ha på lørdager, jeg MÅ ha den ene dagen der jeg kan spise det jeg vil, Men jeg går jo ikke helt amok i snopehylla (eller jo det har jo hendt), men det ender i at jeg spiser litt godt og så blir jeg mett, så spiser jeg resten på søndagen, det er jo veldig fy skam.

Vet om en som er våken fredag natt til lørdag og når klokka slår 00.01 så piler han for å hente to chipsposer og fråtser gjerne begge posene på under 5 minutter før han sluker en melkesjokolade og deretter sitter å har diare i en time før han er ferdig og spiser mer. Det virka ikke særlig sunt og ikke slik jeg ville gjort det. Denne fyren er personlig trener og har ganske stram kropp

Men, hvis man ikke har en dag der det er lov så er det for gjort å sprekke.. hvertfall for meg.

Det jeg har lært av dette forumet og som forbauser meg, er at de fleste synes å ha en oppfatning om at de må / vil ha en "spisedag" eller snopdag en gang i uken. og da på lørdag. Og at det er allmenn kunnskap at dette er ok og "tillatt". Jeg syns mest det høres ut som småskolebarn som får godteri av foreldrene en gang i uken, og som ikke voksne mennesker som forsøker å leve sunt.

Denne personen du forteller om, vil jeg påstå har en alvorlig spiseforstyrrelse, og valg av tidspunkt for å innta store mengder med drittmat er neppe det heldigste. Er han oppe halve natten da, for å spise opp hele mengden usunn mat som han bevilget seg en forhåndtillatelse til å spise som "lørdagskos"? Og så ruller seg i seng, og har en ellers vanlig lørdag?

Anonymous poster hash: d5180...14b

Skrevet

Jeg er på slankeren. Og har jeg fråtsedag, så går jeg jo i kalorioverskudd totalt selv om jeg har vært flink å spise med kaloriunderskudd resten av uken. Så nei. Jeg unner meg noe godt i blant. Men ikke i fråtse-mengder.

Skrevet

Det jeg har lært av dette forumet og som forbauser meg, er at de fleste synes å ha en oppfatning om at de må / vil ha en "spisedag" eller snopdag en gang i uken. og da på lørdag. Og at det er allmenn kunnskap at dette er ok og "tillatt". Jeg syns mest det høres ut som småskolebarn som får godteri av foreldrene en gang i uken, og som ikke voksne mennesker som forsøker å leve sunt.

Denne personen du forteller om, vil jeg påstå har en alvorlig spiseforstyrrelse, og valg av tidspunkt for å innta store mengder med drittmat er neppe det heldigste. Er han oppe halve natten da, for å spise opp hele mengden usunn mat som han bevilget seg en forhåndtillatelse til å spise som "lørdagskos"? Og så ruller seg i seng, og har en ellers vanlig lørdag?

Anonymous poster hash: d5180...14b

Folk flest er oppvokst med at lørdager er en kosedag, og jeg syns det er greit å fortsette med den regelen selv om jeg er eldre.

Lørdagen er en fridag der man skal slappe av å kose seg, jeg vil ikke ha kosedagen min på en mandag eller annen vanlig ukedag, de er ikke like koselige som lørdager.

I tilegg er det faktiskt helt OK å ha en dag man kan spise det man vil, spiser du grønnsaker og sunt hver dag?

Jeg vet selv at jeg ikke hadde klart meg om jeg var såpass streng mot meg selv at jeg ikke tillot meg litt sjokolade eller mer en gang i uka.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Litt forskjellig på å unne seg litt sjokolade, og å fråtse. Ser for meg at man langer innpå med store McDonald's-menyer til lunch og 200 grams sjokoladeplater og chipsposer. + 2-3 porsjoner med middag. Og alkohol og brus, selvsagt :-)

Endret av Jade
Skrevet

Spisedag er et litt misforstått konsept. Om man fråtser kan man ende med å spise i seg hele underskuddet man har hatt resten av uka og derfor ikke ende opp spesiellt sunn likevel. Dette gjelder jo spesiellt om man ønsker å gå ned i fettprosent (også forstått/misforstått som vekt).

Min PT anbefaler å spise sunt hele uka, og heller unne seg 2-4 timer hvor man spiser det man ønsker uten å tenke særlig på hva det er. I løpet av den perioden er det begrenset hvor mye man får stappa i seg, samtidig som at man får dekket det verste søtsuget eller hva slags sug man nå skulle ha.

Funker genialt for meg, og jeg kunne spise sjokolade daglig før jeg begynte med dette!

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Folk flest er oppvokst med at lørdager er en kosedag, og jeg syns det er greit å fortsette med den regelen selv om jeg er eldre.

Lørdagen er en fridag der man skal slappe av å kose seg, jeg vil ikke ha kosedagen min på en mandag eller annen vanlig ukedag, de er ikke like koselige som lørdager.

I tilegg er det faktiskt helt OK å ha en dag man kan spise det man vil, spiser du grønnsaker og sunt hver dag?

Jeg vet selv at jeg ikke hadde klart meg om jeg var såpass streng mot meg selv at jeg ikke tillot meg litt sjokolade eller mer en gang i uka.

Vi er like du og jeg :fnise: Jeg pleier også å ha en lørdag der jeg fråtser litt. Men ikke hver lørdag da. Hender jeg hopper over en lørdag også :) Men jeg må også ha en dag jeg skeier ut i ny og ned, ellers så blir jeg gal :P

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bedre å spise litt av det gode flere ganger i uka enn å trøkke i seg uante mengder en dag i uka

Anonymous poster hash: 54f31...335
  • Liker 1
Skrevet

Det hender jeg er så gæren at jeg spiser sjokolade midt i uka altså. Men i helgene spiser jeg smågodt, drikker brus og lager meg god mat. Pleier trene 2-3 ganger i uka + holder meg generelt aktiv så har ikke dårlig samvittighet for det. Spiser ellers sunt i uka, drikker mye vann.

Anonymous poster hash: 0a13d...d22
  • 2 uker senere...
Gjest Ingaborga
Skrevet

En dag uten trening + dårlig kosthold vil ikke gjøre deg feit, usunn eller ødelegge alt du har jobbet for, akkurat som at en dag med trening og sunt kosthold ikke vil gjøre deg til en sunn, slank/muskuløs person. Jeg ville ikke lagt meg til å ha en fast dag med fråtsing, men litt snop eller søppelmat går helt fint, så lenge det er i moderasjon. Alt handler om moderasjon :)

Skrevet

Spiser egentlig det jeg vil, når jeg vil. Men jeg er ikke glad i hverken godteri eller potetgull, så det er ikke et stort problem :)

Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg har heller aldri vært tilhenger av såkalte fråtsedager. Unner meg noe godt innimellom, spiser gjerne dessert til middag på en helt vanlig onsdag, men det har aldri falt meg inn å planlegge et kjempe inntak av junk på lørdag. Dette gjelder uavhengig av om jeg prøver å gå ned i vekt eller ikke. Jeg er stor tilhenger av å kose seg med måte, heller spise to sjokoladebiter hver dag enn 2 store plater hver lørdag. Siden jeg unner meg noe godt jevnlig har jeg egentlig aldri hatt behov for en dag jeg kan fråtse.

Endret av Vinglepetra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...