AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Jeg har en kjæreste som ikke har norsk opprinnelse(bodd i norge i 3år) og hun har erfaring som frisør og er også meget flink på dette feltet(snakker av erfaring). Hun sliter derimot å få seg en lærling plass, til tross for at hun snakker meget godt norsk og har gått frisør skole i Larvik Hun har derimot vært utplassert flere steder og opplevd masse trakassering og baksnakking fra andre norske jenter på de forskjellige salongene og dette har blant annet ført til at hun har måttet bytte utplassering sted et par ganger(via frisør skolen.) Hun er derimot nå et sted hvor folk virker hyggelig(sikkert mye pgr av at sjefen er en mann?) og hun håper på å få en lærlingplass her. Men hun får allikevel ikke lov til å klippe kunder, selv om hun som sagt er meget flink og har mye erfaring. Det virker rett og slett som at de andre ansatte ikke stoler på henne og dette har tydeligvis gjentatt seg alle stedene..kanskje pgr av at hun er utlending? Eller kan det være noe med at hun jobber med ustabile, konkurranse preget kvinnfolk som er mestere på dobbeltmoral? Blir kanskje litt generalisering her nå, men jeg har jobbet med kvinnefolk selv, så denne generaliseringen kommer ikke helt ut av det blå!Eller er det kanskje bare som sagt at vi fortsatt er litt rasister her til lands? Eller kanskje det bare er en kombinasjon av begge deler? Hun er ellers en meget snill(kanskje for snill?), pen, flink og hyggelig jente og jeg blir bare så jævla oppgitt over denne situasjonen her. Hva er det med kvinnefolk og drama på arbeidsplasser, for det er jo tydeligvis dette som er det store problemet her...men er er jo selvsagt mulig at jeg tar feil(håper det) Hadde forstått problemet hvis hun ikke snakket norsk og ikke var flink til å klippe, men hun er meget god på begge deler( med tanke på at hun har bodd her bare i 3år), så hva annet kan det være? Anonymous poster hash: d7352...ce1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Selvsagt finnes det mange i Norge som er rasister. Vi er veldig flink til å være redd for det vi ikke har noen kunnskap om Anonymous poster hash: 66e59...5bf 2
OppNedPåAlt Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Har to bekjente og klassekamerater(en dame og en mann) som begge er fra utlandet men godt integrert og har gått ut av universitetet med en bachelorgrad i et ettertraktet felt med gode karakterer, som ikke har fått jobb enda. Alle andre som ikke har valgt å studere videre i det kullet har fått jobb. Så da kan man lure. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Har to bekjente og klassekamerater(en dame og en mann) som begge er fra utlandet men godt integrert og har gått ut av universitetet med en bachelorgrad i et ettertraktet felt med gode karakterer, som ikke har fått jobb enda. Alle andre som ikke har valgt å studere videre i det kullet har fått jobb. Så da kan man lure. Ja, dette er dessverre Norge i ett nøtteskall! Blir helt oppgitt! Anonymous poster hash: d7352...ce1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Jeg vet om en med mastergrad som jobber som vasker.. han er opprinnelig fra Somalia og oppvokst i England. Anonymous poster hash: 13909...f5d 1
Gjest Ozelot Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Og jeg kjenner flere etniske nordmenn som har vanskeligheter med å få seg jobb. 5
Teeny Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Det er visst bevist at folk med utenlandske navn sliter mer med å få seg jobber enn ellers. Jeg tenker at det var et "sjakktrekk" at jeg tok mors norske etternavn i stedet for fars utenlandske 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Hvor du kommer fra har ingen ting med å slippe til med saksa å gjøre. Baksnakking og lite inkluderennde miljø har med dårlig ledelse å gjøre. Man kan ikke forvente å slippe til med en gang som lærling. I en seriøs salong kartlegger man kunnskapsnivået og ferdighetene til personen. Gjerne har man noen testklipp først. Det hjelper veldig lite å si at man er dyktig og har gått den og den skolen. Det er ikke førstegang man hører det. Stort sett begynner man "nederst" med å rydde, vaske og stå i resepsjonen. (Jeg har hat lærling med 6 i alle fag fra vår egen skole hvor jeg kjenner lærene og fikk gode skussmål! Hun måtte også igjennom kartleggingen og modeller, dog gikk hun lettere igjennom..) Så begynner man med modeller (kartlegging) Så har man kunder under tilsyn, osv osv.. IKKE forvent å stå med fulle lister som ny lærling i ny jobb.. Kjedelig, men alt må læres grundig. Sånn er det i en seriøs bedrift. Det finnes selvfølgelig idioter og dårlige bedrifter/salonger over alt. Det verste er salonger som nekter lærlingene å si de er nettopp lærling og tar frisør pris! Håper det ordner seg for kjæresten din! Anonymous poster hash: 60439...bb5 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Hvor du kommer fra har ingen ting med å slippe til med saksa å gjøre. Baksnakking og lite inkluderennde miljø har med dårlig ledelse å gjøre. Man kan ikke forvente å slippe til med en gang som lærling. I en seriøs salong kartlegger man kunnskapsnivået og ferdighetene til personen. Gjerne har man noen testklipp først. Det hjelper veldig lite å si at man er dyktig og har gått den og den skolen. Det er ikke førstegang man hører det. Stort sett begynner man "nederst" med å rydde, vaske og stå i resepsjonen. (Jeg har hat lærling med 6 i alle fag fra vår egen skole hvor jeg kjenner lærene og fikk gode skussmål! Hun måtte også igjennom kartleggingen og modeller, dog gikk hun lettere igjennom..) Så begynner man med modeller (kartlegging) Så har man kunder under tilsyn, osv osv.. IKKE forvent å stå med fulle lister som ny lærling i ny jobb.. Kjedelig, men alt må læres grundig. Sånn er det i en seriøs bedrift. Det finnes selvfølgelig idioter og dårlige bedrifter/salonger over alt. Det verste er salonger som nekter lærlingene å si de er nettopp lærling og tar frisør pris! Håper det ordner seg for kjæresten din! Anonymous poster hash: 60439...bb5 Btw har jeg vært leder og frisør i 20år. Anonymous poster hash: 60439...bb5
LatersBaby Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Datteren min er halvt afrikansk, og jeg har gitt henne mitt etternavn pga jeg ikke ønsker at hun skal få noen problemer på jobb markedet med sitt utenlandske navn. Skammer meg litt over oss nordmenn i blandt som kan være så trangsynte.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Hvor du kommer fra har ingen ting med å slippe til med saksa å gjøre. Baksnakking og lite inkluderennde miljø har med dårlig ledelse å gjøre. Man kan ikke forvente å slippe til med en gang som lærling. I en seriøs salong kartlegger man kunnskapsnivået og ferdighetene til personen. Gjerne har man noen testklipp først. Det hjelper veldig lite å si at man er dyktig og har gått den og den skolen. Det er ikke førstegang man hører det. Stort sett begynner man "nederst" med å rydde, vaske og stå i resepsjonen. (Jeg har hat lærling med 6 i alle fag fra vår egen skole hvor jeg kjenner lærene og fikk gode skussmål! Hun måtte også igjennom kartleggingen og modeller, dog gikk hun lettere igjennom..) Så begynner man med modeller (kartlegging) Så har man kunder under tilsyn, osv osv.. IKKE forvent å stå med fulle lister som ny lærling i ny jobb.. Kjedelig, men alt må læres grundig. Sånn er det i en seriøs bedrift. Det finnes selvfølgelig idioter og dårlige bedrifter/salonger over alt. Det verste er salonger som nekter lærlingene å si de er nettopp lærling og tar frisør pris! Håper det ordner seg for kjæresten din! Anonymous poster hash: 60439...bb5 Men hun kan klippe meget godt og har jobbet litt for sin søster, som driver en egen salong. Til og med læreren sa at hun ikke trengte å gå frisørskolen i Larvik, siden hun allerede var såpass flink. Så hvorfor kan hun ikke da klippe kunder, når hun tydeligvis er bedre en noen av de som allerede jobber der!?(etter hva jeg har forstått utifra hennes forklaring) Er det ikke det som er poenget i en bedrift, å gjøre kundene fornøyde og tjene mest mulig? Og de andre i klassen hennes, som ikke hadde noe som helst erfaring fra tidligere, har allerede fått seg lærling plass. Alle de er norske (og mindre voksne i oppførsel, etter hva jeg har hørt) Men tror jeg har svaret,;siden hun ikke er norsk av opprinnelse og de andre som jobber der et litt trangsynte. Tror hele det norske jobb markedet er trangsynt, dessverre.Men det som irriterer meg mest, er at hun har opplevd baksnakking og dårlig mottakelse på et par salonger. Dette tror jeg er typisk på slike arbeidsplasser hvor det jobber stort sett kvinner, for her snakker jeg ut av erfaring. Hun sier jo til og med selv,att de to mest hyggelige og imøtekommende sjefene hun har møtt har vært menn(men det kan jo ha sine andre årsaker). Men tror egentlig hovedproblemet ligger i at hun ikke er norsk og ikke snakker 100% rent, selv om hun gjør seg mer en nok forstått.(overraskende bra etter bare 3år i norge) Anonymous poster hash: d7352...ce1 1
Genesis Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har en kjæreste som ikke har norsk opprinnelse(bodd i norge i 3år) og hun har erfaring som frisør og er også meget flink på dette feltet(snakker av erfaring). Hun sliter derimot å få seg en lærling plass, til tross for at hun snakker meget godt norsk og har gått frisør skole i Larvik Hun har derimot vært utplassert flere steder og opplevd masse trakassering og baksnakking fra andre norske jenter på de forskjellige salongene og dette har blant annet ført til at hun har måttet bytte utplassering sted et par ganger(via frisør skolen.) Hun er derimot nå et sted hvor folk virker hyggelig(sikkert mye pgr av at sjefen er en mann?) og hun håper på å få en lærlingplass her. Men hun får allikevel ikke lov til å klippe kunder, selv om hun som sagt er meget flink og har mye erfaring. Det virker rett og slett som at de andre ansatte ikke stoler på henne og dette har tydeligvis gjentatt seg alle stedene..kanskje pgr av at hun er utlending? Eller kan det være noe med at hun jobber med ustabile, konkurranse preget kvinnfolk som er mestere på dobbeltmoral? Blir kanskje litt generalisering her nå, men jeg har jobbet med kvinnefolk selv, så denne generaliseringen kommer ikke helt ut av det blå!Eller er det kanskje bare som sagt at vi fortsatt er litt rasister her til lands? Eller kanskje det bare er en kombinasjon av begge deler? Hun er ellers en meget snill(kanskje for snill?), pen, flink og hyggelig jente og jeg blir bare så jævla oppgitt over denne situasjonen her. Hva er det med kvinnefolk og drama på arbeidsplasser, for det er jo tydeligvis dette som er det store problemet her...men er er jo selvsagt mulig at jeg tar feil(håper det) Hadde forstått problemet hvis hun ikke snakket norsk og ikke var flink til å klippe, men hun er meget god på begge deler( med tanke på at hun har bodd her bare i 3år), så hva annet kan det være? Anonymous poster hash: d7352...ce1 Det kan faktisk også være tilfellet at hun ikke er spesielt dyktig ( har du egentlig noe godt grunnlag for å mene noe om det. Har du gått frisørskolen du også?), eller at hun rett og slett ikke fremstår spesielt sympatisk. Jeg blir i alle fall automatisk skeptisk til folk som er " ekstremt dyktige og omgjenglige" men aldri kommer seg fram på grunn av at alle sjefene og kollegene er rasister på hver eneste arbeidsplass de er innom. 5
Meridian Skrevet 19. desember 2013 #14 Skrevet 19. desember 2013 Selvsagt finnes det mange i Norge som er rasister. Vi er veldig flink til å være redd for det vi ikke har noen kunnskap om Anonymous poster hash: 66e59...5bf Det heter fremmedfrykt. Rasisme er et sterkt ord, og det innholder hat. Fremmefrykt inneholder uvitenhet. 1
Meridian Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 Jeg tror det ikke har noe med utseendet eller bakgrunn. Jeg tror det rett og slett har med hvordan hun er som person. Ikke at det er noe galt med henne, men noen sliter mer enn andre med dette. Kanskje hun ikke klarer å hevde seg selv eller ta plassen sin? Da er det lett å bli tråkket på og å møte null respekt. En dame jeg kjenner var så redd for å få barn med sin utenlandske mann fra afrika, fordi hun var redd barna ville oppleve mobbing pga hudfargen i norge, men hun fikk vite at det hadde ikke med hudfargen å gjøre, men hvordan barna var som person. Alle opplever det kjæresten din opplever uansett hudfarge, så hun er ikke alene om det. Kanskje hun ikke klarer å hevde seg selv eller ta plassen sin? Da er det lett å bli tråkket på og å møte null respekt. Håper du forstod hva jeg mente?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #16 Skrevet 19. desember 2013 Begge deler stemmer, jenter er drama og det finnes rasisme i Norge. Larvik har ganske mange innvandrere da, så tror ikke det er noe som skremmer så veldig mange. Kjenner flere utlendinger, mange av de kan ikke så veldig bra norsk en gang, som har jobber. Og kjenner mange nordmenn som er arbeidsledige. Ser stadig nye mennesker innom de frisørene i Larvik, og deriblant utlendinger så tror ikke det har så mye med rasisme å gjøre egentlig. Eller så kan hun jo jobbe på Walid's. Anonymous poster hash: d5cbc...34d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #17 Skrevet 19. desember 2013 Jeg tror det ikke har noe med utseendet eller bakgrunn. Jeg tror det rett og slett har med hvordan hun er som person. Ikke at det er noe galt med henne, men noen sliter mer enn andre med dette. Kanskje hun ikke klarer å hevde seg selv eller ta plassen sin? Da er det lett å bli tråkket på og å møte null respekt. En dame jeg kjenner var så redd for å få barn med sin utenlandske mann fra afrika, fordi hun var redd barna ville oppleve mobbing pga hudfargen i norge, men hun fikk vite at det hadde ikke med hudfargen å gjøre, men hvordan barna var som person. Alle opplever det kjæresten din opplever uansett hudfarge, så hun er ikke alene om det. Kanskje hun ikke klarer å hevde seg selv eller ta plassen sin? Da er det lett å bli tråkket på og å møte null respekt. Håper du forstod hva jeg mente? Ja, mulig du er inne på noe her. Hun blir nok litt naiv og tørr ikke helt å si ifra. Men synd at det skal være slik, spesielt på en arbeidsplass. Folk må forstå at det ikke alltid er like lett å tilpasse seg den norske kulturen og væremåten.Eller som kjæresten min så ofte sier "nordmenn er kalde mennesker, men blir litt varme så raskt de har fått i seg litt alkohol"...kan egentlig ikke si meg uenig. Men jet vet at hun er flink,siden hennes søster som har drevet frisør salong i flere år skryter av henne og ikke for å nevne læreren som nesten "kastet" henne ut av skolen siden hun var såpass flink. Hun trengte bare å gå et hurtigkurs, etter slik jeg har forstått det. Men jeg kan jo ikke vite sikkert hvor flink hun er, men hun klipper i ihvertfall meg meget bra... mye bedre en hva jeg får når jeg betaler 300kr + på en salong her til lands.Men så har jo ikke jeg noe særlig avansert frisyre heller akkurat. Men har sagt til henne at hun må være litt mer bestemt og si ifra, men er jo ikke alltid så lett heller. Spesielt ikke når hun er helt ny ett sted og føler seg mindreverdig. Vet selv også det kan være på en ny arbeidsplass. Blir ofte kvalm av arbeidsmoralen og dobbeltmoralen man finner på mange arbeidsplasser her til lands.Vet strengt tatt ikke hvordan det er i andre land, men det spiller uansett ikke noe rolle. Er i Norge vi bor. Anonymous poster hash: d7352...ce1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #18 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har en kjæreste som ikke har norsk opprinnelse(bodd i norge i 3år) og hun har erfaring som frisør og er også meget flink på dette feltet(snakker av erfaring). Hun sliter derimot å få seg en lærling plass, til tross for at hun snakker meget godt norsk og har gått frisør skole i Larvik Hun har derimot vært utplassert flere steder og opplevd masse trakassering og baksnakking fra andre norske jenter på de forskjellige salongene og dette har blant annet ført til at hun har måttet bytte utplassering sted et par ganger(via frisør skolen.) Hun er derimot nå et sted hvor folk virker hyggelig(sikkert mye pgr av at sjefen er en mann?) og hun håper på å få en lærlingplass her. Men hun får allikevel ikke lov til å klippe kunder, selv om hun som sagt er meget flink og har mye erfaring. Det virker rett og slett som at de andre ansatte ikke stoler på henne og dette har tydeligvis gjentatt seg alle stedene..kanskje pgr av at hun er utlending? Eller kan det være noe med at hun jobber med ustabile, konkurranse preget kvinnfolk som er mestere på dobbeltmoral? Blir kanskje litt generalisering her nå, men jeg har jobbet med kvinnefolk selv, så denne generaliseringen kommer ikke helt ut av det blå!Eller er det kanskje bare som sagt at vi fortsatt er litt rasister her til lands? Eller kanskje det bare er en kombinasjon av begge deler? Hun er ellers en meget snill(kanskje for snill?), pen, flink og hyggelig jente og jeg blir bare så jævla oppgitt over denne situasjonen her. Hva er det med kvinnefolk og drama på arbeidsplasser, for det er jo tydeligvis dette som er det store problemet her...men er er jo selvsagt mulig at jeg tar feil(håper det) Hadde forstått problemet hvis hun ikke snakket norsk og ikke var flink til å klippe, men hun er meget god på begge deler( med tanke på at hun har bodd her bare i 3år), så hva annet kan det være? Anonymous poster hash: d7352...ce1 Selvsagt finnes det rasister, og som vi ser i dette innlegget, folk med kvinnefiendtlige holdninger også! Anonymous poster hash: a654a...712
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #19 Skrevet 19. desember 2013 Ja, mulig du er inne på noe her. Hun blir nok litt naiv og tørr ikke helt å si ifra. Men synd at det skal være slik, spesielt på en arbeidsplass. Folk må forstå at det ikke alltid er like lett å tilpasse seg den norske kulturen og væremåten.Eller som kjæresten min så ofte sier "nordmenn er kalde mennesker, men blir litt varme så raskt de har fått i seg litt alkohol"...kan egentlig ikke si meg uenig. Men jet vet at hun er flink,siden hennes søster som har drevet frisør salong i flere år skryter av henne og ikke for å nevne læreren som nesten "kastet" henne ut av skolen siden hun var såpass flink. Hun trengte bare å gå et hurtigkurs, etter slik jeg har forstått det. Men jeg kan jo ikke vite sikkert hvor flink hun er, men hun klipper i ihvertfall meg meget bra... mye bedre en hva jeg får når jeg betaler 300kr + på en salong her til lands.Men så har jo ikke jeg noe særlig avansert frisyre heller akkurat. Men har sagt til henne at hun må være litt mer bestemt og si ifra, men er jo ikke alltid så lett heller. Spesielt ikke når hun er helt ny ett sted og føler seg mindreverdig. Vet selv også det kan være på en ny arbeidsplass. Blir ofte kvalm av arbeidsmoralen og dobbeltmoralen man finner på mange arbeidsplasser her til lands.Vet strengt tatt ikke hvordan det er i andre land, men det spiller uansett ikke noe rolle. Er i Norge vi bor. Anonymous poster hash: d7352...ce1 Det jeg har uthevet sier alt! Som sagt over(innlegg #8) har jeg jobbet i bransjen i 20år, hatt min del av lærlinger, noen av de med "Bestått meget tilfredstillende" på svennebrev. Men ALDRI har de blit "kastet ut" av noen skole for de var så gode. ALT må læres! Mulig kjæresten din er superdyktig, men enten har hun nok engang kommet i en dårlig salong eller en salong med meget høyt nivå. Jeg er litt lei rasismekortet så fort det ikke går ens vei! -og ja, jeg har jobbet med ganske mange forskjellige folkeslag! Det ER personlighet og ikke hudfarge som spiller en rolle! Anonymous poster hash: 60439...bb5 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #20 Skrevet 19. desember 2013 Det er klart at det finnes rasisme her i Norge, og at mange med en annen etnisk bakgrunn blir utsatt for det! Det finnes også mye baksnakking på bedrifter der det jobber mange kvinner, så begge disse tingene kan selvsagt være grunn til at kjæresten din ikke slipper til på jobb. Samtidig er det viktig å se etter andre grunner til at ting er som de er før man tenker rasisme, selv om jeg ikke påstår at det ikke er utbredt. Jeg søkte på 26 jobber på to måneder (de fleste i ulike typer butikker) da jeg var student, og fikk ikke et eneste intervju! Jeg har et vanlig norsk navn. Hva skal jeg skylde på? Det hender ofte at jeg ikke blir hørt på den jobben jeg har og jeg opplever stadig å bli "baksnakket" på jobb og i gjengen. Dette er selvsagt ikke veldig stygge ting, men tror man bare må innse at kvinner snakker om andre kvinner uten at det ligger så mye bak, og om man ikke får det som man ønsker på jobbmarkedet betyr det ikke nødvendigvis at det dreier seg om fremmedfrykt eller rasisme. Etnisk norske nordmenn opplever det nemlig støtt og stadig uten å kunne skylde på rasisme. Greit å starte med å se på seg selv først. Er det noe jeg kan forandre? Er det egentlig urettferdig at jeg ikke har kommer lengre enn det jeg har? Kan jeg ta en prat med sjefen, og på den måten få mer ansvar? Lykke til til kjæresten, det ordner seg nok! Anonymous poster hash: 8cb71...bab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå