Gjest Rune Skrevet 13. mai 2004 #1 Del Skrevet 13. mai 2004 Bare lurer på hva dere hundeelskere synes om min situasjon: Har over lang tid tenkt å anskaffe meg en hund av typen Rottweiler. Har hatt hund i barndommen , men det er fort 10-15 år siden. Nå bor jeg for meg selv i et rekkehus, med store friarealer rett utenfor. Har nok av plass med andre ord, tror jeg da. Vet at rottis er en krevende hund, men problemet mitt er om det er forsvarlig så lenge jeg bor alene, og jobber stort sett fra 7-15 hver uke dag. Blir dette for lang tid for en hund å være alene? En av grunnene til at jeg vil ha meg hund er vel å dempe litt av tomrommet ved å være alene hele kveldene og helgene, dessuten er det en unik trenings partner. Har dere noen meninger/synspunkter om dette setter jeg pris på et svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 13. mai 2004 #2 Del Skrevet 13. mai 2004 Det bør gå greit. Begynn forsiktig med å la ham være hjemme alene en halvtime, så en time osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 13. mai 2004 #3 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg har selv hatt rottis og synes ikke de er særlig krevende... Bare hunden slipper å være hjemme alene i begynnelsen så går nok det bra.. De fleste jobber jo selv om de har hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. mai 2004 #4 Del Skrevet 13. mai 2004 Vår rottweiler er alene i mellom 6 og 8 timer pr dag. Det går helt fint og jeg tror faktisk at hun synes det er greit å være alene. I begynnelsen var hun alene bare noen få timer hver dag, så økte vi gradvis. Rottweileren er ikke mer krevende enn andre raser tror jeg, utenom at de kan være litt trege i oppfattelsen (eller sta om man vil). Det du bør tenke over er om du virkelig ønsker å bruke fritiden din på en hund (uansett rase). Om svaret er ja, så er det fritt frem. Men husk at det går med MYE tid til en hund. Du bør også sjekke om familie/venner er interessert/villige til å passe hunden om du skal reise bort en helg eller når du skal på ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 13. mai 2004 #5 Del Skrevet 13. mai 2004 Det går jo stort sett greit å la de være hjemme en arbeidsdag, hvis de trenes opp til dette fra de er små. Men noen hunder takler dårlig å være alene. Det vet man jo aldri. Likevel så går det stort sett greit. Men det krever av eieren at man bruker tiden resten av døgnet sammen med den. Og at den blir sysselsatt og får jobbet. Det er ikke alltid så lett hvis man er trøtt og sliten etter en lang dag eller en travel uke. Man kan heller ikke gjøre ting etter jobbe for hjemme sitter hunden og venter og må tisse og det som værre er. men det er helt klart selskap i en hund. Og med den rette innstillingen fra eieren så burde det gå greit:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 13. mai 2004 #6 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg ville hatt en ilder i stedet jeg. :-) De sover mye om dagen og er aktive om kvelden. Tassen min elsker å gå tur, og da freser han avgårde så jeg nesten må løpe. Ildere har gjerne litt for korte bein til å være med på joggetur da:ler: Når det gjelder hund går det sikkert fint å la den være hjemme alene etterhvert. Men du må nok regne med noen oppspiste sko o.l i begynnelsen. Har selv en hund som er alene mens vi er på jobb, og han klarer seg fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 13. mai 2004 #7 Del Skrevet 13. mai 2004 Om bikkja ikke finner roen når den går hjemme alene, kan bur være et alternativ når den er hjemme...:Det blir jo som en "hule", som den kan slappe av i.. Vi (eller iallefall jeg) synes bur høres ut som fæle greier, men da vi overtok en hund som var vant med det, så jeg klare fordeler...Bikkja vår ligger der de dagene vi er på jobb..med dyne både i bunnen av buret og over seg....buret må selvsagt være stort nok til at han kan få mulighet til å stå..(og det blir kanskje et problem når man har en rottweiler?!?!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. mai 2004 #8 Del Skrevet 13. mai 2004 Bur er ikke noe problem med Rottweiler. Vi begynte med bur da hunden var liten og hun var innelåst der mens vi var på jobb. Nå er døra åpen, men hun ligger der likevel. Tasser inn i buret når jeg tar på meg sko om morgenen og kommer gjespende ut derfra når vi kommer hjem fra jobb. Det bør vel også nevnes at Rottweileren sjelden er urolig og nervøs når den er alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 14. mai 2004 #9 Del Skrevet 14. mai 2004 Ikke noe problem for en hund å være hjemme alene etterhvert. Må selvsagt tilvennes sakte. Min hund er hjemme alene 10t hver dag. Unngå bur om du kan dette, men å ha et bur med døra oppe fremme hele tiden er flott. Har brukt bur i perioder jeg også, men synes det beste er at hun kan gå løs i hele leiligheten, og så er buret oppe om hun vil i hulen sin. Det er koselig med hund. Meld deg på kurs og opplevd hvor sosialt det er. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brumm (ikke innlogget) Skrevet 14. mai 2004 #10 Del Skrevet 14. mai 2004 Rottisgutten vår er alene hjemme mens vi er på jobb om dagen, og jeg vil tro at han ligger rett ut i sengen sin, gjerne på rygg, og snorker hele dagen. Han er et skikkelig murmeldyr, som ikke helst står opp først. Men det er MYE jobb med hund, og vår kan vi ikke ta med på treningstur i hvertfall, tror ikke rottweiler er bygget for fart, mer for tyngde og overraskelsesmomentet Går gjerne lange turer, men er ikke med på løping eller sykling, der nekter han, og snusing tar jo aaaalllltttttfor lang tid når han er med... sukk.. Men vi får gått masse fine turer da! Vi prioriterer ikke å reise fra han på kvelden, siden vi er borte fra han hele dagen, da reiser vi enten til noen vi kan ha han med til, som jo ikke er alle, ellers blir vi hjemme. Så selv om man blir bundet opp, og bikkja røyter no inni h****, så ville jeg ikke unnvært koseklumpen min...... Lykke til med avgjørelsen, og vil du ha et tips til hvor de har supre rottiser, send meg en PM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
choop Skrevet 20. mai 2004 #11 Del Skrevet 20. mai 2004 Ikke alle hunderaser er like krevende. Rottweiler er trenger mosjon som alle hunder,men kan jo også være en skikkelig sofagris. Men koselig er det å ha noen å tilbringe tiden med når du er "alene". MEN pass på at hunden din får mye sosial omgang med andre mennesker også. Hunder som er mye sammen med kun en person kan opptre aggressivt mot andre mennesker. Ikke at det var det du spurte om,men jeg bare ville si det... Hunden min er alene hjemme ca 8 timer per dag,og klarer det utmerket. Som andre har sagt,så må den sakte men sikkert trenes opp til å være lengre og lengre hjemme alene. Hunden min ligger i bur(hennes "hule") og føler seg trygg der. Har også hatt hund med klaustrofobi,så da må må man selvfølgelig finne på andre løsninger når de er alene hjemme. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå