AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Jeg lurte på om det er greit for muslimer å feire jul. Vil egentlig ha svar fra andre muslimer, og en god forklaring. Overalt på nettet står det at det ikke er tilatt fordi man hærmer etter andres (ikke muslimer) hellidager og at vi skal bare feire eid. Jeg har også hørt noen folk i utlandet (der jeg er fra) si at det er forbudt. Men muslimene rundt meg her sier at det er ok, og broren min spurte en shiek som sa at det var "et dumt spørsmål" Er forvirra. Hva er greia? Anonymous poster hash: 3492d...44a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Eid er jo nesten det samme som jul, så hvorfor skulle ikke det være ok? Anonymous poster hash: 51803...11f
Gjest Sebraen Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Muslimene jeg kjenner har ingen problemer med jul. Noen av dem feirer jul, noen gjør ikke det.
Sapientia Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Jeg har en svoger som er kulturell muslim, men ikke spesielt religiøs. Han har ingen problemer med å feire jul. Han feirer også eid på tidspunktet for den festen
omarel Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Fra et teologisk perspektiv er beretningen om Jesus veldig ulik i islam og kristendommen. Vi feirer ikke noen profet verken deres død eller fødsel. Den eneste feiringen vi markerer er eid som har med Abraham å gjøre. Du finner sikkert muslimer som feirer Mohammad på noe vis, men det har ikke noe referanse i islamsk historie eller lov, det er kun tradisjon og kulturelt relatert feiring som ikke har noe grobunn i islamsk teologi. Når det er sagt så er vi pålagt av Gud å følge Guds siste sendebud gjennom de lovene han har gitt og de tradisjonene han etablerte. I det så feires verken Jesus fødsel eller hans stigning til Gud eller noen andre. Endret 19. desember 2013 av omarel
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 For oss litt mer opplyste har jul ingen verdens ting med kristendom å gjøre. Vil muslimer også feire at sola er snudd og det går mot lysere tider, så er vel det helt naturlig. Anonymous poster hash: 6bb98...659 6
omarel Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 For oss litt mer opplyste har jul ingen verdens ting med kristendom å gjøre. Vil muslimer også feire at sola er snudd og det går mot lysere tider, så er vel det helt naturlig. Anonymous poster hash: 6bb98...659 Islamsk kalender er ikke bygget på den Gregoriansk kalender som følger solen. Den arabiske kalender følger månen og allikevel er det ingen tradisjoner i å feire verken fullmåne eller solrotasjon. Islamsk teologi fokuser kun på religiøse feiringen som Gud verdsetter. Hva menneskehetens ferier er opp til enhver individ.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 For meg er jul for kristne og feiring for min del er helt greit. Selv feirer jeg ikke, men sier god jul, spiser julemat (-svin), gir og får julegaver etc Hilsen praktiserende muslim:) Anonymous poster hash: 0101e...083 1
Mann 42 Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 For oss litt mer opplyste har jul ingen verdens ting med kristendom å gjøre. Vil muslimer også feire at sola er snudd og det går mot lysere tider, så er vel det helt naturlig.Anonymous poster hash: 6bb98...659 Ørkenreligiøse ser sikkert ingen grunn til å feire at dagene blir lengre igjen.... Og varmere. Og jævligere. Forbauser meg ikke at det ikke finnes noen tradisjon for å markere dette på sydligere breddegrader. Denslags har bare relevans for oss nordboere, hvis forfedre sikkert en gang må ha hatt en viss frykt for at sola ikke skulle begynne å stige. Eller iallfall ikke følt seg HELT sikre på det.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Men nå er det en god del muslimer her i nord, det var først og fremst dem jeg tenkte på ifbm denne tråden. Anonymous poster hash: 6bb98...659
Gjest ms_kwang Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Jeg har ett par muslimer på jobb jeg og familien dems feirer jul, men ikke pga av kristendommen, de liker ideen med å gi gaver, ta vare på de nærmeste og all kosen som jula bringer (og garantert en god unnskyldning på å proppe seg med GOD mat )
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 Har hørt at Jul på muslimsk er Jalla så jeg tror de feirer det. Anonymous poster hash: 678f4...a66
Gjest Amber Rose Skrevet 20. desember 2013 #13 Skrevet 20. desember 2013 Hvis muslimer ikke har noe imot jul som flere her skriver så lurer jeg på hvorfor flere bedrifter har kick-off istedet for julebord. Jeg trodde det var akkurat derfor de må kalle det noe annet for de stakkars muslimene blir støtt om de blir bedt på noe som har med jul å gjøre.
Gjest Arch Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Når ikke-kriste ferier jul kan vel muslimer og feire jul. Jeg tror nok jesus har forsvunnet ut av julefeiringen for såpass mange at julen snart ikke ses på som en kristen høytid.
Gjest Gunfreak Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Var ihvertfall en som jobber i butikken der jeg jobber som gikk med nisse lue, så nisser er vist ikke mot islam.
Gjest Whitestripes Skrevet 20. desember 2013 #17 Skrevet 20. desember 2013 Jeg kjenner en god del muslimske familier, og så og si alle feirer jul. De sier selv at de gjør det for barna sine sin skyld, og for at de ønsker å være mest mulig norske på de fleste områder. Barna er med på julegudstjeneste i kirka med barnehage og skole, de har juletre, god mat og gaver, akkurat som oss.
Alina X Skrevet 21. desember 2013 #18 Skrevet 21. desember 2013 De fleste feirer nok jul,men vil de tro de mest religiøse muslimene ikke gjør det.
Alina X Skrevet 21. desember 2013 #19 Skrevet 21. desember 2013 For oss litt mer opplyste har jul ingen verdens ting med kristendom å gjøre. Vil muslimer også feire at sola er snudd og det går mot lysere tider, så er vel det helt naturlig. Anonymous poster hash: 6bb98...659 Før ja,før....nå så handler juletiden om noe annet. Ingen som går rundt og svarer "fordi sola snur"på spm om jul nå til dags....og det er ikke å være "opplyst"dette er allmennkunnskap man lærte på ungdomsskolen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #20 Skrevet 22. desember 2013 Mine muslimske venner gir og tar imot julegaver, men det var først for to år siden at de fant ut av gavene åpnes den 24, og ikke på nyttårsaften. Anonymous poster hash: 4a63c...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå