Gå til innhold

Salg av eiendom i bygningen - erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg eier en leilighet i Oslo. Det er en selveierleilighet som jeg leier ut. Flere av leilighetene har en andel i loftet også.

Dette loftet ble solgt til en utbygger som skal bygge ut.

De har holdt på en stund, men jeg har å mottatt et skriv/en fullmakt jeg skal underskrive som "offisielt" overfører min eierseksjon på loftet til dem.

Slik jeg forstår det så blir oftest fortjenesten overført til selve sameiet - og brukes til vedlikehold og investeringer der.

Men i skrivet er det formulert annerledes -

"Sameiet får ikke utbetalt kjøpesummen for loftet, og den enkelte sameier får ikke utbetalt sin andel av kjøpsummen iht sameiemøtets vedtak, før fullmakt fra samtlige sameiere/registrerte hjemmelshavere foreligger."

Hvorfor sier de "utbetalt"? Er det slik at det iblant blir utbetalt til eierne?

Bor ikke i Norge, så det er et sameiemøte jeg ikke har vært på.

Beklager om noe av dette høres naivt ut, men jeg er ganske ung og det er min første leilighet :)

Anonymous poster hash: 76ecf...941
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen? :hallo:

Anonymous poster hash: 76ecf...941
Skrevet

Det beste er om du ringer eller mailer styrets leder. Det er ingen utenforstående som kan gjette seg til hva som er ment, uten å ha forelagt underlagsdokumentasjonen. Det KAN høres ut som at det formelt betraktes som en utbetaling til hver sameier og som etterpå skal innbetales i sameiet.

Men som sagt, du må høre med styret! (Ta det gjerne på mail, og formuler deg klart så er sannsynligheten for misforståelser mindre.)

Anonymous poster hash: b3cbb...11a
Skrevet

^ Alternativt er det bare en dårlig formulering.

Hovedbudskapet i skrivet er iallefall å få sameierne til å sende sin fullmakt snarest, hvis ikke stopper prosessen.

Skrevet

^ Alternativt er det bare en dårlig formulering.

Hovedbudskapet i skrivet er iallefall å få sameierne til å sende sin fullmakt snarest, hvis ikke stopper prosessen.

Du må nok beskrive situasjonen mer om du skal få noen kvalifisert hjelp.

Jeg skjønner ingen ting. Du skriver "flere av leilighetene". Har din leilighet en andel i loftet? Du skriver senere "så blir oftest fortjenesten overført til selve sameiet". Som oftest får selgeren betalt for om han selger noe han eier.

Når det er solgt til en utbygger så regner jeg med at alle andelseier har akseptert dette. Du får vel en økonomisk kompensasjon for dette og det er vel det du skal få utbetalt? Du har vel dokumentet fra sameiemøtet og kjenner til innholdet i vedtaket? De kan ikke selge noe uten at eierne er enige.

Skrevet

Ut fra det jeg leser så forstår jeg det dit at du eier en andel i loftet, og denne andelen har utbygger kjøpt av DEG, ikke av sameiet.. Derfor skal du ha utbetalingen.

Når utbyggingen er ferdigstilt blir det flere andeler å fordele felleskostnadene på, noe som sannsynligvis fører til mindre felleskostnader på de andelseierne som har andel allerede.

Men ta kontakt med styreleder eller forretningsfører for å få korrekte opplysninger.

Anonymous poster hash: abc5c...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...