Gå til innhold

Lei sykepleier - studere Folkehelse eller Sosialt Arbeid?

Anbefalte innlegg

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Jeg ble utdannet sykepleier for 1,5 år siden.

Imidlertid har jeg funnet ut at prosedyrer osv ikke er noe for meg. Jeg liker fortsatt det å jobbe med mennesker, men ikke den "tekniske" biten av det på sykehus o.l.

Har nå bestemt meg for å ta en ny bachelor. Står nå litt mellom Folkehelse og Sosialt Arbeid (sosionom). Er det noen her som har gått noen av disse eller som har noen meninger om hvilken av disse jeg burde satse på?

Jeg liker godt kontorarbeid osv også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan du bruke den utdanningen du allerede har til adskillig mer enn å jobbe på sykehus.

Skrevet

Jobber du på sykehus eller sykehjem/hjemmesykepleie nå?

Skrevet

Uff, jeg er splittet mellom sykepleien og sosionom selv... Jeg elsker å stille opp for mennesker rundt meg, og hjelpe de på alle måter jeg kan. Men jeg får litt skrekken av tanken på å jobbe på sykehus, med masse blod, skadde mennesker, syke mennesker osv. Jeg vil være en tillitsperson som kan hjelpe, veilede og inspirere andre mennesker. Jeg vil gjerne snakke med mennesker. Jeg har heller ikke noe imot litt kontorarbeid, men vil helst omgås mennesker og hjelpe dem som sagt. Skal på veiledningstime på høgskolen i januar, men setter veldig stor pris på innspill her også. Dersom du føler at jeg blandet meg inn i tråden din, TS, så kan jeg godt starte min egen. Men det minte meg litt om min egen situasjon bortsett fra at jeg ikke er utdannet sykepleier ennå.

Anonymous poster hash: 1c59c...602
Skrevet

Er det ikke noen mastergrader som er bedre å ta, da? Både med tanke på lønn og å heller bruke 2 år til i stedet for 3 år til.

• Liker 6
Skrevet

Du kan ta videreutdanning og bli familieterapeut. Om det kunne vært noe for deg?

• Liker 1
Skrevet

Hva med en master i folkehelse i stedet?

Anonymous poster hash: 06c6f...db1

• Liker 2
Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Jeg har vurdert master i folkehelse men der jeg bor er det ganske vanskelig å komme inn :/

De andre videreutdanningene krever 1-2 års fulltidjobb i relevant praksis - og det oppfyller jeg ikke. Derfor jeg er litt stuck :/

Jeg jobbet på sykehuset i somatikken som første jobben min, likte ikke det og har prøvd sykehjem og hjemmespl etterpå. Liker ingen av delene :/

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Jeg har vurdert master i folkehelse men der jeg bor er det ganske vanskelig å komme inn :/

De andre videreutdanningene krever 1-2 års fulltidjobb i relevant praksis - og det oppfyller jeg ikke. Derfor jeg er litt stuck :/

Jeg jobbet på sykehuset i somatikken som første jobben min, likte ikke det og har prøvd sykehjem og hjemmespl etterpå. Liker ingen av delene :/

Skrevet

Jeg går master i folkehelse selv, er derfor jeg foreslo det. Har noen ved studiet som har gått bachelor i folkehelse, og de fikk ikke jobb med det. Jeg vet jo ikke om jeg får en jobb med master heller, men man kan i alle fall jobbe flere steder. Så hvis du skal velge mellom sosialt arbeid og folkehelse (bachelor), ville jeg gått for sosialt arbeid. Kan jeg spørre hvor du bor, sånn for å komme med flere tips?

Helsesøsterutdanning har jo også en del med folkehelse å gjøre da, selv om det ikke er en så bred utdanning.

Anonymous poster hash: 06c6f...db1
Gjest Eurodice
Skrevet

Du utdannet deg til sykepleier, men liker ingen av oppgavene en sykepleier har. Har du forlest deg på legeromaner og håpet å treffe selve drømmemannen blant alle legene? Jeg tror nok sykehusromantikk er oppskrytt.

• Liker 2
Skrevet

Du utdannet deg til sykepleier, men liker ingen av oppgavene en sykepleier har. Har du forlest deg på legeromaner og håpet å treffe selve drømmemannen blant alle legene? Jeg tror nok sykehusromantikk er oppskrytt.

Herregud, hvorfor er du så frekk?

Anonymous poster hash: c043a...ccc

• Liker 13
Skrevet

Jeg tror, ut i fra det jeg har lest de siste årene, at det er lettere å få jobb med sosialt arbeid som bakgrunn enn med folkehelse. Har bachelor selv og går nå master.

Du blir veldig allsidig som sosionom, og kan jobbe både innen sykehus, nav sosial, nav ellers, ot, flyktningetjeneste, skole osv.. så, mtp muligheter ville jeg gått for sosialt arbeid.

Men du må jo også ser på egne interesser, hva vil du?

Skrevet

Jeg studerer sosialt arbeid nå og er veldig fornøyd! En venninne av meg på studie skal slutte til fordel for sykepleie faktisk siden hun føler sosialt arbeid er for lite spesifikt og hun vil lære mer medisinsk og ha noe spesifikt og hjelpe folk med da. Sosialt arbeid er veldig vidt og man kan jobbe med utrolig mye forskjellig. Jeg gleder meg til keg er ferdig utdanna så jeg kan begynne å jobbe :)

Skrevet

Hei:) sosionom her, vil bare påpeke at det er vanskelig å få jobb etter endt studie. I tillegg må en forvalte ett system som sparker folk når de ligger nede............../ bør vel heller kalle meg eks sosionom

Anonymous poster hash: b04e3...601

• Liker 3
Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Dette handler ikke noe om sykehusromantikk eller andre "forestillinger". Jeg trivdes i praksis, og har vært kjempeengasjert under hele studiet - imidlertid synes jeg det var alt for travelt, hektisk - jeg følte meg ikke trygg på prosedyrer - og følte meg som en tjenestepike/slave for mange av pasientene i stedet for en hjelper. På sykehjem er de veldig takknemmelige og jeg opplever mer av den "hjelperrollen" som jeg ønsket - imidlertid synes jeg det er lite spennende, og veldig tungt å jobbe på sykehjem da det er mye løft, heis osv. Derfor er dette heller ikke kurrant.

Jeg ser det er både positive og negative erfaringer med både bachelor i folkehelse og sosialt arbeid.
Fordelen med folkehelse slik jeg ser det er at jeg er opptatt av livsstil, kosthold osv - som går inn under fokehelse. Imidlertid vil jeg jo også ha en jobb å gå til når jeg er ferdig så jeg ikke er "like langt" som nå, med utdannelse - men ingen jobb jeg kan få som jeg vil ha.

Huff, for et dilemma!

Skrevet

Hei:) sosionom her, vil bare påpeke at det er vanskelig å få jobb etter endt studie. I tillegg må en forvalte ett system som sparker folk når de ligger nede............../ bør vel heller kalle meg eks sosionom

Anonymous poster hash: b04e3...601

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner.

Jeg har valgt å holde meg unna nav systemet for å slippe å forholde meg til det, og har ikke møtt på hverken vanskeligheter med å få jo eller den følelsen du beskriver i de feltene jeg jobber / har jobbet.

• Liker 1
Skrevet

Når du sier folkehelse, tenker jeg videreutdanning som helsesøster eller jordmor. Men jeg er ikke i helsevesenet, så jeg kan ikke underbygge med egen erfaring.

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Jeg tenker at jordmødre jobber med svangerskap og fødsler og i grunnen ikke jobber med folkehelse i det hele tatt?

Skrevet

Hmmm kanskje bare jeg som oppfattet graviditeten og barseltida som en eneste lang videreutdanning i ernæring, trening, hygiene, forebyggende familievern og psykisk helse ;-) var derfor jeg puttet jm inn i folkehelsekategorien :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...