Gå til innhold

Hvem er urimelig, meg eller mannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig ordnet jobbsituasjonen min seg og jeg fikk anledning til å kjøpe meg ny bil. :reise: (jippi) Fra en sliten Toyota uten air-conditioner falt valget på en flott stasjonsvogn fra 2010. Min mann er overhodet ikke interessert i bil, men jeg har hele tiden prøvd og involvere han. Noen få ganger har han tittet på bil med meg og sjekket ut kostnader på lånekalkulatorer.

Saken er at min gamle Toyota var kjøpt for våre felles sparepenger og den hadde vi ikke lån på. I hodet mitt var det bare å overføre disse pengene fra den ene bilen til den andre. Utgiftene som kom i tillegg betalte jeg gladelig med min lønn.

Jeg kjøpte ny bil, solgte min gamle og var til å skulle overføre pengene fra Toyotaen over på billånet. Da sa det stopp!

Mannen min som jeg har vært gift med i 10år ble veldig sur på meg. Dette var våre sparepenger og jeg kunne ikke bare bruke dette som jeg ville!

Jeg ble jo irritert som fy! :frustrert: Hvorfor komme med dette etter jeg har kjøpt og solgt bil? Hvorfor ikke fortelle meg dette før jeg planlegger bilkjøpet?

Enden på visa var jo at jeg satt alle pengene inn på vår felleskonto. I vent på hva vi skulle komme frem til. Plutselig ser jeg 20 000,-(mye penger for oss) er borte fra kontoen??

Jeg spør mannen min hva han har brukt penger på, sier han at de pengene har han satt på sin BSU konto.

Dette er jo i utgangspunktet lurt. Det som ikke er greit er at han gjør jo denne type handling uten og involvere meg! -Var det ikke dette du ble så sint for når jeg kjøpte bil da, spurte jeg han.

- Jo, dette var greit mente han. Siden det er lurt å spare på BSU og ikke lurt å kjøpe ny bil.

Er det noen som overhode gidder å lese dette og prøve å komme med en objektiv tilbakemelding.

Hvem er det som er urimelig her?

Anonymous poster hash: 0f917...ba0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge to? Eller er det greit for ham at du også tar 20.000 til din bsu? Hvis ikke er det han.

Dere kjøpte den gamle bilen sammen, så 50% av pengene er "hans". Han vil ikke ha ny bil går jeg ut ifra? Og har ikke tenkt å bruke den? Da er det bare rett å rimelig at du tar det på din regning hvis det slik økonomien deres fungerer.

Selv har vi bare 1 bil, pga. at det er så dyrt, og hun har bilen på jobb og jeg går, skulle gjerne kjørt bil men det blir så dyrt. Vi har betalt 50/50 selv om jeg kun bruker bilen når vi er sammen, og ikke MÅ ha. Hun betaler mesteparten av bensinen og vi deler alt annet (årsavgift, bom, eu-kontroll= likt.

Hun "vinner" vel på den avtalen, men jeg ser jo for meg en framtid med dama og da er liksom penger bare penger..

Anonymous poster hash: e06ef...a0d
  • Liker 14
Skrevet

Dere burde diskutert det skikkelig på forhånd - de vil si, du burde fortat ham at du planla å bruke pengene fra bil #1 til å betale bil #2, og han burde gjort det VELDIG klart at han ikke likte den ideen.

Er det (minst) 20.000 igjen etter salget av din gamle bil så har han jo teknisk sett ikke gjort noe galt økonomisk sett - men hvorfor du skal ville fortsette å ha et forhold til noen du kommuniserer / samarbeider så dårlig med, det skjønner jeg ikke...

• Liker 7
Skrevet

Men er det greit at han kan bestemme fordi han har lure ideer og jeg kan ikke bestemme fordi mine ideer ikke er så lure?

Min mann er verdens dårligste på å kommunisere! Etter 10år må jeg innrømme at jeg har blitt dårlig på dette området jeg også. Spør meg selv det samme spørsmålet noen ganger jeg også - hvorfor gidder vi dette!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke felles økonomi fungerer for dere om den er felles kun når det går i hans favør.

Tror dere skal satse på delt økonomi.

Og husk å ta betalt om han ønsker å sitte på med deg i den nye bilen!

(Milde makter, for en mann!)

• Liker 23
Gjest Heartbeat
Skrevet

Det er han som er helt på jordet her. Han kan jo ikke si at du ikke skal ta fra felles til ditt formål, når han gjør det samme? Makan til idioti!

• Liker 4
Skrevet

Å hvis forholdet ryker, kan du se langt etter de 20.000,- som han satte på sin BSU.

Anonymous poster hash: 6fa31...7df
  • Liker 10
Skrevet

Reagerer også mest på at pengene på BSU etter all sannsynlighet vil følge han ved et brudd.

Dessuten er holdningen hans helt gal. Hjemme hos oss er det jeg som styrer med alt som er av økonomi, og holder oversikt. Samtidig er det mannen som reel som innhenter priser på dyre ting som bil, dyr oppussing osv. Men han bruker ikke 10 000 på ny pipe, og jeg setter ikke 10 000 inn på bsu uten å snakke med den andre.

Hadde vært helt høl i huet om noen av oss kontrollerte slike summer uten å konferere med den andre.

• Liker 8
Skrevet

Han er helt på jordet, hvor trodde han at egenkapital til bilen skulle komme fra da? Greit nok at han vil ha 50% av overskuddet fra salget, men det er rett og slett bare barnslig og konfliktskapende å TA pengene for å sette de på en personlig konto.

Du får nesten bare si nøyaktig hva du mener om det, og ta 20 000 kr til deg selv og hvis han står på sitt.

Anonymous poster hash: 8e08b...35d
  • Liker 5
Skrevet

hvor mye fikk du for bilen totalt?
Og hvor mye betalte dere da dere kjøpte den?
Er det bare du søm bruker bilen, og aldri han?

Anonymous poster hash: 65347...d30
  • Liker 1
Skrevet

hvor mye fikk du for bilen totalt?

Og hvor mye betalte dere da dere kjøpte den?

Er det bare du søm bruker bilen, og aldri han?

Anonymous poster hash: 65347...d30

Jeg lurer også på om dere har felles barn, å om de ev. kjøres til/ fra barnehage/ sfo, fritidsaktiviteter osv...

Anonymous poster hash: 6fa31...7df

• Liker 4
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Vi ga 90 000,- for den gamle bilen og fikk 60 000,- for den nå. Det som er dumt av meg er jo at jeg ikke trodde det spilte noe rolle om pengene var investert i den gamle bilen eller i en "ny". Ble vel til at jeg lente meg på en felles avgjørelse vi hadde den gangen vi kjøpte Toyotaen.

Han har selv en god og fin bil(nyere og mye dyrere enn Toyotaen) men med fult lån og har aldri vært interessert i å bruke den bilen jeg har.

Grunnen til det er vel at jeg alltid hatt dårligere bil enn han, men vil han bruke den bilen jeg kjører hadde han selvfølgelig fått lov til det!

Vi har 2 barn sammen som skal både på skole og i barnehage.

Skrevet

Dere har vært sammen i 10 år og har felles barn.

Selvfølgelig burde dere ha diskutert det med ny bil.

At han stikker av med 20 000 til egen bsu er ikke ok. Dette følger ham ved et brudd.

Mine tanker er om dere ser på dere som en enhet hvor dere deler inntekter og utgifter og diskuterer sammen om bruk av penger.

Anonymous poster hash: 3732a...8e9

• Liker 3
Skrevet

Synes du er urimelig. Det er jo du som vil ha ny bil.

Hvorfor skal han ikke da på sin del av pengene?

Anonymous poster hash: 8c1d2...133
  • Liker 3
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Sett 20.000,- inn på billånet ditt eller på din BSU, så er det likt fordelt, tenker jeg.

• Liker 7
Skrevet

Hvis du fikk 60 så kan du ta 30 å bruke på den nye bilen hvertfall! For da har dere jo delt overskuddet, han kan ikke bare ta 20 om du ikke kan :P

Skrevet

Har dere så mye mitt og ditt i ekteskapet generelt? Høres kjedelig ut å tenke sånn hvis realiteten er at det egentlig er felles! Eller har dere særavtaler ifht økonomien?

Anonymous poster hash: 29c0f...d30

• Liker 2
Skrevet

Kan dere ikke dele 50/50 med 30.000 på hver og sette strek der? Han bruker sine Toyotasparepenger på BSU blant annet, og du bruker dine 30.000 på å betale ned billån, for eksempel? Jeg skjønner godt at du blir skikkelig irritert (jeg kjenner jeg blir litt irritert selv, faktisk:-) av at han krever noe av deg uten selv å etterleve reglene, men du får stå på krava og kreve din del av bilpengene. Forhold skal ikke være lett.

Anonymous poster hash: d9f25...d49

• Liker 1
Skrevet

Har dere egentlig delt eller felles økonomi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...