AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Kjæresten min fikk beskjed at lønningen hans skulle komme den 17. istedenfor den 20. som den pleier. 16. altså dagen før, fikk han plutselig vite at den ikke kommer før den 20. allikevel. Det er fire dager før jul! I tillegg er det helg, og han skal jobbe på lørdagen. Eneste dagen han får kjøpt julegaver må bli på lillejulaften, før jobb. Er ikke det litt sykt? Det er klart at han sikkert kunne kjøpt de på forrig lønning, men litt av meningen med halv skatt er jo at man skal ha råd til julegaver. Høres kanskje dumt ut når det er snakk om så få dager mellom 17. og 20. Men det spiller faktisk en stor rolle for hva han rekker. Og i tillegg hva sjefen hadde lovet han og de andre arbeidsgiverne. Tviler på at det er noe som kan gjøres, og det er vell litt i siste liten også, men er det ingen regler på når lønningen i desember skal utbetales? Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa
Lea2 Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Det er nok ingen regler for når denne lønningen skal utbetales, annet enn at det skal være i desember. Så lenge han har normal lønningsdag den 20. så er det vel mest vanlig at lønna kommer inn den dagen. Selvsagt litt surt at sjefen har lovet(?) at den skulle komme før og deretter gått tilbake på det, men det er nok ingenting å gjøre med. Han får tenke ut hva han skal kjøpe i julegaver da.. og evt legge av eller bruke kreditt. Julaften er ikke før på tirsdag, så han har mandagen på seg i alle fall. Ellers er det vel gjerne søndagsåpent før jul også. Jeg tror ikke den halve skatten er for julegaver i det hele tatt, men mer til hele juleferien, litt som feriepenger. 1
Meridian Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Kan han ikke kjøpe julegaver på søndagen? Det er søndagsåpent på de fleste steder, iallfall storsentrene. Fra nyåret av får han være flink å sette av litt penger gjennom året, så slipper han dette til neste jul. 3
Genesis Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Kjæresten min fikk beskjed at lønningen hans skulle komme den 17. istedenfor den 20. som den pleier. 16. altså dagen før, fikk han plutselig vite at den ikke kommer før den 20. allikevel. Det er fire dager før jul! I tillegg er det helg, og han skal jobbe på lørdagen. Eneste dagen han får kjøpt julegaver må bli på lillejulaften, før jobb. Er ikke det litt sykt? Det er klart at han sikkert kunne kjøpt de på forrig lønning, men litt av meningen med halv skatt er jo at man skal ha råd til julegaver. Høres kanskje dumt ut når det er snakk om så få dager mellom 17. og 20. Men det spiller faktisk en stor rolle for hva han rekker. Og i tillegg hva sjefen hadde lovet han og de andre arbeidsgiverne. Tviler på at det er noe som kan gjøres, og det er vell litt i siste liten også, men er det ingen regler på når lønningen i desember skal utbetales? Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa Situasjonen er kjip nok, veldig forståelig, men på en annen side er man som voken også personlig ansvarlig for å ha litt penger i bakhånd til nettopp tilfeller som dette. Å leve fra hånd til munn er sjelden noen god strategi. 8
Lea2 Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Det hadde vært noe annet om vanlig lønningsdag var den 22. og julaften var på mandag. Tror det likevel hadde vært innenfor, men det hadde vært hakket surere. Jeg kjøper stort sett alle julegavene mine dagen før julaften eller på selve julaften uansett, men det er kanskje fordi jeg har så få å kjøpe. Standard meg er å stoppe i butikken på vei til julemiddagen og raske med meg alt jeg trenger.. for så å lure på om jeg trenger å pakke det inn... *grem* 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Skal sjekke om det er søndagsåpent. Takk for tips Vet at det lønner seg å ha penger på bakhånd. Men når man allerede har dårlig råd, er ikke det en mulighet. Skjønner det er lett å si det for mennesker som har god råd. Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa 2
Meridian Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Skal sjekke om det er søndagsåpent. Takk for tips Vet at det lønner seg å ha penger på bakhånd. Men når man allerede har dårlig råd, er ikke det en mulighet. Skjønner det er lett å si det for mennesker som har god råd. Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa Jeg vil bare si at jeg vet veldig godt hvordan det er å ha dårlig råd, det var derfor jeg ga et godt råd om at i 2014 er det lurt å bare sette av litt penger hver mnd, om det nå bare er 100 kr. Det er også lurt å tenke over hva man bruker penger på. Har man dårlig råd spiser man ikke ute og shopper, da spiser man hjemme og bruker det man har. På den måten kan man spare mer penger. 5
Lea2 Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Man kan også fint kutte ned på julegavene synes jeg. Noen trenger rett og slett ikke å få julegave, andre kan man kanskje kjøpe litt mindre enn man hadde planlagt til. Alle har forståelse for at en person ikke har all verden å rutte med. Kanskje dere to kunne vente med å kjøpe gaver til hverandre? Evt gjøre/kjøpe noe sammen i stedet? Da kan jo den utgiften komme etter nyttår eller enda senere.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Mente ikke å virke som om jeg ikke tok til meg rådet fra dere altså. Men vet bare hvor lett det er for folk å si "bruk mindre", "sett av penger", "ikke kjøp noe du ikke trenger". Vi spiser ikke ute og shopper så og si aldri. Vi har strammet inn alle steder det går ann å stramme inn. Skal heller ikke kjøpe julegaver til hverandre. Skal snart flytte til ett billigere sted, så forhåpentligvis vil vi få bedre råd da. Er det ikke normalt å handle julegaver på lønningen i desember? Jeg trudde nemlig det var det de fleste gjorde.. Har dere alle penger på en sparekonto dere handler julegaver for? Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa
Lea2 Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Jeg har ikke noen fast lønn uansett (jobber for meg selv), så her kjøpes det småting i siste liten og for de pengene man evt har den dagen gavene skal kjøpes. Har jeg ikke mer enn noen få kroner, så blir det småtterier. Endret 18. desember 2013 av Lea2 1
Gjest Eurodice Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Eneste dagen han får kjøpt julegaver må bli på lillejulaften, før jobb. Er ikke det litt sykt? Det er klart at han sikkert kunne kjøpt de på forrig lønning, men litt av meningen med halv skatt er jo at man skal ha råd til julegaver. Høres kanskje dumt ut når det er snakk om så få dager mellom 17. og 20. Men det spiller faktisk en stor rolle for hva han rekker. Og i tillegg hva sjefen hadde lovet han og de andre arbeidsgiverne. Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa Er det det derfor det er halv skatt? Det var nytt for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Er det det derfor det er halv skatt? Det var nytt for meg. Viste at det var noen som kom til å påpeke det. Nei det er ikke DERFOR. Men litt av meningen for meg og kanskje endel andre. Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa
Gjest Morgun Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Dropp julegavene, da. Eller lag noe. Spikk ei fjøl. 1
TøydukkeAnna Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Jeg fordeler julegavene på 3 lønninger.. Kjøpte noen i på oktoberlønna, flest på novemberlønna og noen på lønna jeg fikk nå den 12. (har vanlig lønningsdag den 20.) 1
Gjest Citronella Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Er det det derfor det er halv skatt? Det var nytt for meg. Tanken bak halv skatt i desember er vel at folk flest skal få en grei jul. Det visste du vel? 3
Gjest Eurodice Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Tanken bak halv skatt i desember er vel at folk flest skal få en grei jul. Det visste du vel? Det hjelper på når man ellers har et stramt budsjett .
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Vet at det lønner seg å ha penger på bakhånd. Men når man allerede har dårlig råd, er ikke det en mulighet. Skjønner det er lett å si det for mennesker som har god råd. Det er dyrt å være fattig. Hvis du har penger i bakhånden og planlegger kan du f.eks. følge med på tilbud, og kommer det noe greit kan du kjøpe gavene da i stedet for å vente til i siste liten. Leste en artikkel i fjor om hvordan flere butikker faktisk varierer prisen ut fra hvor lenge det er igjen til jul. De siste dagene før kan prisene på typiske julegaver være så mye som doblet. Anonymous poster hash: 1dc2d...1d0 1
Pengebingen Skrevet 18. desember 2013 #18 Skrevet 18. desember 2013 Kanskje dere bør gjøre noe med å ha dårlig råd? Sikkert mange muligheter! Kutte kostnader eller øke inntekter? Evt om dere studerer er det helt legitimt å ikke ha råd til gaver. Vet det høres umulig ut å få bedre råd, men ofte er det mulig hvis dere er lei av å ha dårlig råd og lyst til å gjøre noe med det. Er oftes viljen det står på (ikke alltid, jeg vet det). Å ikke være avhengig av halv skatt for å kjøpe julegaver burde jo være en god motivasjon til å tenke over hva dere kan gjøre annerledes neste år
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #19 Skrevet 18. desember 2013 Det hadde vært noe annet om vanlig lønningsdag var den 22. og julaften var på mandag. Tror det likevel hadde vært innenfor, men det hadde vært hakket surere. Jeg kjøper stort sett alle julegavene mine dagen før julaften eller på selve julaften uansett, men det er kanskje fordi jeg har så få å kjøpe. Standard meg er å stoppe i butikken på vei til julemiddagen og raske med meg alt jeg trenger.. for så å lure på om jeg trenger å pakke det inn... *grem* Om lønningsdag hadde vært den 22. Altså på søndag, så hadde han fortsatt fått pengene på fredag. Anonymous poster hash: 118c3...bac
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #20 Skrevet 18. desember 2013 Kanskje dere bør gjøre noe med å ha dårlig råd? Sikkert mange muligheter! Kutte kostnader eller øke inntekter? Evt om dere studerer er det helt legitimt å ikke ha råd til gaver. Vet det høres umulig ut å få bedre råd, men ofte er det mulig hvis dere er lei av å ha dårlig råd og lyst til å gjøre noe med det. Er oftes viljen det står på (ikke alltid, jeg vet det). Å ikke være avhengig av halv skatt for å kjøpe julegaver burde jo være en god motivasjon til å tenke over hva dere kan gjøre annerledes neste år Hvis du leser litt lenger opp, så har jeg faktisk skrevet at vi har gjort alt vi kan for å få bedre råd. Vi skal også flytte til ett billigere sted snart. Det er faktisk umulig å få bedre råd sånn som det er per dags dato. Anonymous poster hash: 8bbc1...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå