Gå til innhold

Oppsigelsestid på HYBEL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Juridisk sett så er det kortere oppsigelsesgrunn for hybler enn det er for leiligheter, dvs at man kan si opp hybelboere med 1 mnd oppsigelsestid. Dette har skjedd meg nå, men jeg er i tvil om jeg faktisk bor på hybel, eller om det egentlig er en liten leilighet? Det er 25 kvm, eget bad og kjøkkenkrok, og det er i et slags leilighetskompleks, og IKKE i en annen person sitt hjem eller bolig...

Er det noen som kjenner definisjonen på hva som er en hybel, juridisk sett?

Anonymous poster hash: 123c1...bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må man betale fra høst til sommer selv om man flytter ut. Altså ingen oppsigelsestid,for man kan ikke si opp. Derfor bør du sjekke hva som står i kontrakten

Anonymous poster hash: 3cd37...281
Skrevet

Det du bor i er en hybelleilighet. Altså, egentlig en ettroms leilighet. Dermed er det oppsigelsestid for leilighet du skal følge.

En hybel, betyr ett rom med adgang til kjøkken og bad, enten i huseier sitt hjem, eller i en underetasje/blokk med flere hybler der alle deler bad, toalett og kjøkken.

Anonymous poster hash: c7e48...5d0
Skrevet

Dette står i kontrakten din.

• Liker 2
Skrevet

Det du bor i er en hybelleilighet. Altså, egentlig en ettroms leilighet. Dermed er det oppsigelsestid for leilighet du skal følge. En hybel, betyr ett rom med adgang til kjøkken og bad, enten i huseier sitt hjem, eller i en underetasje/blokk med flere hybler der alle deler bad, toalett og kjøkken. Anonymous poster hash: c7e48...5d0

Jeg håper du har riktig! Har du tilfeldigvis peiling på om det er lov med 1 mnd oppsigelse på leiligheter?

Skrevet

Dette står i kontrakten din.

Hva er det du mener at står? Om det er hybel eller ei?

Skrevet

Ja, det er lov. Men står det i kontrakten din? Hvis det ikke står i kontrakten din, så kan du ha alt fra en til tre mnd. Er det utleier som sier deg opp?

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er lov. Men står det i kontrakten din? Hvis det ikke står i kontrakten din, så kan du ha alt fra en til tre mnd. Er det utleier som sier deg opp? Anonymous poster hash: c7e48...5d0

Ja, er utleier som sier opp. Jeg har tre forskjellige kontrakter på samme bosted. En 4år gammel kontrakt med 3 mnd oppsigelsestid, en som ble tegnet i desember i fjor, med 1 mnd oppsigelsestid, og den siste, som ble skrevet i mars-april en gang, hvor det er 3 mnd oppsigelsestid. De som har flyttet inn det siste året, har så vidt jeg vet, kontrakt med oppsigelsestid på 3mnd. Kontrakten er også tidsbegrenset, (hvertfall den siste) og løper til 2016 en gang.

Skrevet

Da har du 3 mnd oppsigelsestid, dersom det er hva som står i den siste kontrakten. Da kan ikke utleier gi deg bare en mnd oppsigelsestid.

Har utleier gitt deg en skriftlig og begrunnet oppsigelse? Hva står evt der? Og hvis du har fått muntlig oppsigelse da er ikke oppsigelsen gyldig. Hva er forresten årsaken til oppsigelsen?

Ta vare på alle dokumenter du har og evt sms/eposter.

• Liker 1
Skrevet

Da har du 3 mnd oppsigelsestid, dersom det er hva som står i den siste kontrakten. Da kan ikke utleier gi deg bare en mnd oppsigelsestid. Har utleier gitt deg en skriftlig og begrunnet oppsigelse? Hva står evt der? Og hvis du har fått muntlig oppsigelse da er ikke oppsigelsen gyldig. Hva er forresten årsaken til oppsigelsen? Ta vare på alle dokumenter du har og evt sms/eposter. Anonymous poster hash: c7e48...5d0

Det skal rives eller bygges om, og brukes til andre formål. Det stod også i begrunnelsen jeg fikk da jeg skrev ny kontrakt med 1mnd oppsigelsestid i desember i fjor. Men har som sagt skrevet enda en ny kontrakt i etter det igjen da jeg har flyttet til en annen leilighet innad i komplekset. Og på denne kontrakten står det 3 mnd oppsigelse. Men de mener at siden de har gitt advarsel for et år siden, så er det bare for dem å kjøre på :s

Skrevet

Det skal rives eller bygges om, og brukes til andre formål. Det stod også i begrunnelsen jeg fikk da jeg skrev ny kontrakt med 1mnd oppsigelsestid i desember i fjor. Men har som sagt skrevet enda en ny kontrakt i etter det igjen da jeg har flyttet til en annen leilighet innad i komplekset. Og på denne kontrakten står det 3 mnd oppsigelse. Men de mener at siden de har gitt advarsel for et år siden, så er det bare for dem å kjøre på :s

Da ville jeg anbefalt deg å kontakte leieboerforeningen i området som kan hjelpe deg til å nøste opp i dette. Jeg er usikker på om du har fått en gyldig oppsigelse. Jeg mener at du skal ha en ny oppsigelse, skriftlig, da den siste kontrakten ikke nevner noe om dette? For hver kontrakt skal du egentlig ha en ny gyldig oppsigelse. Det leieboerforeningen kan gjøre er å ta skriftlig kontakt med utleier og få svar på hva som foregår. Dersom det tydeligvis er noen lovbrudd kan de sende deg til en advokat.

Vær obs på at du må melde deg inn i leieboerforeningen for å få hjelp. Det betyr å betale en engangssum på ca 200 eller noe.

Skrevet

Siste kontrakt er gyldig. Bestridt oppsigelsen.

Anonymous poster hash: 678d3...be6

Skrevet

Siste kontrakt er gyldig. Bestridt oppsigelsen.

Det betyr at ts har krav på en ny skriftlig og gyldig oppsigelse, sant?

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du mener at står? Om det er hybel eller ei?

Mente at oppsigelsestiden skal stå der. Så om det her hybel eller leilighet har jo ikke så mye å si.

Skrevet

Her må man betale fra høst til sommer selv om man flytter ut. Altså ingen oppsigelsestid,for man kan ikke si opp. Derfor bør du sjekke hva som står i kontrakten

Anonymous poster hash: 3cd37...281

Dette stemmer ikke. Spiller ingen rolle hva som står i kontrakten, man har alltid oppsigelsesmulighet. Kontrakten er ikke gyldig om den gir dårligere vilkår enn loven ( 3 mnd oppsigelse)

Anonymous poster hash: 92498...9bf

Skrevet

Dette stemmer ikke. Spiller ingen rolle hva som står i kontrakten, man har alltid oppsigelsesmulighet. Kontrakten er ikke gyldig om den gir dårligere vilkår enn loven ( 3 mnd oppsigelse)

Anonymous poster hash: 92498...9bf

Stemmer ikke:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

(dvs i kontrakt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...