Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Min far giftet seg på nytt etter skilsmisse fra min mor. De fikk 2 barn, og etter noen år ble han alvorlig syk psykisk, med sterk depresjon. Nå orker den nye konen ikke mer, og har tatt ut seperasjon og skal flytte ut med barna. (noe som for så vidt er helt greit) Det som er helt sprøtt her er at hun har ordnet seg selv advokat, men ikke ham. Hun har sagt til oss klart at de ordner alt selv, og at alt skal gjøres rett. Hun var ikke ute etter å ta noe, osv. Jeg har stolt på det, men ble overrasket da alt skjedde så fort nå. Huset (hans) har hun solgt, og hun har lagt inn bud på leilighet til seg selv allerede. Alt på en uke! Vi gikk til faren vår, som er i avlastningsbolig, som skal bli permanent nå etter at hun flytter, fordi man mener at han klarer ikke å ta vare på seg selv. Han hadde huset gjeldfritt da de giftet seg + penger i banken. Han hadde fått tomten av en onkel, og fikk arv av to tanter på 600 000 da min mor flyttet ut. Dette hadde han fra før da han giftet seg på nytt. Hun hadde ingen ting. Nå når han har vært syk har hun belånt på huset, bl.a til bil, oppussig, og for det meste til klær og tull nå i det siste. Hun har klart å bruke ca.150 000 (minst) på å "shoppe" i løpet av de siste 6 månedene f.eks. Nå står huset belånt med 1,1 mil. Hun skal ha halvparten av formuen etter nedbet. av gjeld + en splitter ny bil til over 200 000. Med andre ord får hun gjeldfri leil + ny bil, og han har gjort henne til millionær. Han må selge huset, som han ikke vil, og "får" 600 000. Dersom hun ikke får dette, har hun sagt at hun tar barna og flytter til hjemstedet sitt som er langt borte. Bilen må hun ha dersom han vil se barna, for hun må kjøre dem til og fra...... Nå har vi skaffet ham advokat, og klarer forhåpentligvis og forhindre salget av huset. Han selv visste ikke engang han kunne det. Han visste ikke hvordan han skulle betale en regning. Han er ikke i stand til å kjøpe seg en melk engang, og nå skal han alikevel kunne ta bestemmelser i dette, en så alvorlig ting. Han selv vil gi henne alt, for han er redd hun bryter sammen hvis ikke. Han er bekymret for ungene. Hun kommer og spiller på alle hans følelser når han sitter der og er sterk nedbrutt og syk. Hun gråter og spiller på barna. Da han bodde hjemme, sa hun til alle at hun orket ikke se ham. Hun sa at hun ble kvalm når hun hørte ham i trappen. Hun sa at datteren hadde problemer p.g.a ham, og hun sa til min far at datteren hatet ham, og at det eneste de delte sammen var postkassen. Nå kommer hun på hjemmet og sier hun er glad i ham, og at hun skal hilse fra den samme datteren og si at hun er glad i ham.... I går begynte hun å gråte da hun ble konfrontert av oss, og sa vi!! kunne ta alt, hun måtte bare flytte med barna da... Vi er enige at han kan gi henne noen hundre tusen ekstra, men ikke over halve formuen hans. Det eneste hun har bygd opp, er gjelden, og det mens han var syk! Hun løp ut, og min far etter henne, mens han sa hun kunne ta alt, det var ikke han som sa dette, det var advokaten osv. Jeg vil gjerne høre deres synspunkt på dette. Er dette galt av oss å "blande" oss. Hva synes dere bør gjøres moralsk (og juridisk dersom noen har peiling på det) Jeg vil gjerne gjøre alt "rett", men jeg vet at min far aldri ville solgt huset dersom han var frisk og sterk. Nå er han syk, og bare en skygge av seg selv, og så blir han utnyttet på en slik måte.. Det er det jeg føler, men det kan hende jeg tar feil.
Gjest Myumi Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Det er i høyeste grad deres plikt og hjelpe din far som ikke er i stand til å se konsekvensene av hva han er i ferd med å gjøre. Og den "kona" hans skulle hatt pryl :evil:
Gjest Poirot Skrevet 13. mai 2004 #3 Skrevet 13. mai 2004 Høres ut som om faren din trenger hjelp til rådgivning, ja... Kanskej han trenger en midlertidig hjelpeverge? Bra at dere har skaffet advokat til han. Hvis det er slik at han har vært syk og hun har drevet husholdningen, er det ikke så rart at hun har økt gjelden. Han er i høyeste grad medeier i bilen, og oppussingen har nok ført til høyere verdi på huset. Spørsmålet er om hun har økt den for mye. Jeg skjønner ikke hvorfor skiftet må skje så innmari raskt, hva er det som haster for henne? Gi advokaten dere alle opplysninger, og sørg for at denne er en som har mye erfaring med skilsmissesaker.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2004 #4 Skrevet 13. mai 2004 En kammerat av min far har pusset opp kjellerleiligheten som en gjentjeneste, og selv om min far har vært syk så har han hatt en god inntekt. I kjelleren får de 5000 kr. i leieinntekter. Hun har tatt seg av alt, og det virker som hun bruker handling som en "trøst". (Det har hun alltid gjort, før han ble syk også.) Veldig opptatt av merkeklær, og kjøpte de dyreste merkene selv når barna var babyer. Nå i det siste har de fått alt mulig, og straks hun ser noen med noe nytt/bedre løper hun og kjøper. Sko til tusenvis av kr. Det er gått så langt at tenåringsdatteren klager på fargen etter noen gangers bruk.. Moren snakker til alle om alle klærne til barna i detaljer, beltene som står til sko og vesker i alle farver osv. I feriene har de med seg 50 000 kr i lommepenger, og hun lurer på om det er nok!!!? Min far sitter da hjemme på hjem.. Det er luksus min far aldri hadde tillatt dersom han var frisk. Han var veldig nøye, og nesten for forsiktig med å ta opp lån. Men jeg har aldri tenkt jeg skulle si noe på det, da de har levd i ekteskap og jeg ikke føler jeg har noe med det. Men nå må jeg si stopp. Nå blir han jo fratatt "alt". Ifølge advokaten er det ikke mye hun har krav på, men dersom min far ønsker å gi ekstra bør han jo få gjøre det, bare det ikke går over alle støvleskaft. Det viktigste i hvert fall er at han får ivaretatt sine rettigheter, får fremlagt forskjellige muligheter, og ikke minst, får tenke litt på det. Dersom han fremdeles skal legge seg flat, må vi nesten bli verge for ham, og sørge for at alt går riktig for seg. Hun er rasende på oss nå, og mener vi har dolket henne i ryggen. Og det bare for at vi har ordnet advokat til ham, og lagt alt på vent. Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg sa at hun skulle få det hun har rett på og mer til, men vi må først og fremst passe på rettighetene til min far også, og deretter se på delingen. Ja, ja dette er veldig trist. Jeg har hatt mye kontakt med henne, og er veldig glad i mine stesøsken. Det er trist hvis det skal bli full krig, men jeg håper det kan unngås. Prøver bare å gjøre hva som er rett, håper i hvert fall at det blir resultatet. Det beste for alle. Barna vil kanskje også beholde barndomshjemmet med min far, dersom han klarer å sitte med det.
birgitte242 Skrevet 14. mai 2004 #6 Skrevet 14. mai 2004 Ja dere gjør det eneste rette! Han er jo helt klart ikke istand til å håndtere dette selv. Jeg ville også undersøkt dette med hjelpeverge.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #7 Skrevet 14. mai 2004 Nå har jeg nettopp blitt utskjelt av en venninde av henne. Vi er helt grusomme, vi har dolket henne i ryggen, og vi skal vite at dette går hardt utover barna, og at den største vet alt. Når jeg sier at min far er syk, og at han ikke ville selge huset, som han også har sagt til dem (han visste ikke at han kunne beholde det, han trodde han måtte selge). Da skriker hun at ja, han er syk, men han er ikke dum i hodet. Dette skulle ikke vi blande oss i. Dette var mellom dem, osv. Jeg sa at det eneste vi vil, er at han får sine rettigheter også! At det minste han har krav på er å få vite sine rettigheter, og å få ha advokat, slik som hun har. Det er det eneste vi vil! Til og med kan hun få ekstra penger, dersom han vil gi henne det. Men han må få ha sin advokat. De sier at Ja, de har aldri nektet ham det heller..... Men hadde ikke vi stoppet det, hadde han aldri hatt en sjanse til å vite hva han har rett til. Han gjorde bare det han trodde han måtte gjøre, skrev der de sa han skulle skrive, osv. Ja, ja, jeg vil barte alt godt, men nå er det full krig, og hun er visst helt knust og nedbrutt. Sykemeldt, og bare gråter....
ellapille Skrevet 15. mai 2004 #8 Skrevet 15. mai 2004 Stå på for faren din. Støtt ham og hjelp ham. Bland dere inn så mye som mulig. Når ikke kona kan ivareta hans innteresser så får den øvrige familie gjøre det sammen med en advokat. Den dama skulle hatt pryl som en annen her inne sier. Att det går ann å være så ondskapsfull som denne kjerringa. :evil: ( BITCH ) :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2004 #10 Skrevet 15. mai 2004 Ja, men min far vet ikke hva han vil lenger. I det ene øyeblikket sier han at han vil beholde huset, i det andre at vi skal glemme advokat og alt. Huset vil han sterkt beholde uansett, og han føler dette er feil. Men det kan være vi ikke kan gjøre noe. Det er jo solgt, og alt avhenger av kjøpere osv. Min far har skrevet under på megleroppdrag, men ikke på salgspapirene. Han er veldig bekymret for de som har "kjøpt" det. Jeg er noen ganger på nippet til å bare gi opp, særlig når min far tviler, og vil droppe alt for å få fred. Han er redd sammenbrudd, og barna oppi dette. Men jeg kan da ikke forstå at han skal måtte kjempe så hardt, bare for å få vite sin rett. Det burde vært en selvfølge. Håper alt går bra. Takk for støtten her inne. Greit å høre andres synspunkt, samtidig som man er anonym og utleverer ingen her.
ellapille Skrevet 15. mai 2004 #11 Skrevet 15. mai 2004 Siden han vakler så mye frem og tilbake på hva han vil,så bør noen med klart hode ta de klokeste valgene for ham. Når man er syk,langt nede og er litt psykisk ustabil så kan man ikke klare å ta slike avgjørelser alene eller stå alene og kjempe. Så jeg synes du skal lytte til ditt indre og gjøre hva som er best for ham. Når han trenger såpass mye hjelp og støtte i hverdagen så må han ikke stå alene om dette. Det er så lett å gi opp og la den onde part vinne..........................kun i den hensikt å få fred. Dette blir feil. Dette kan også være med på å gi han et tilbakeslag når han en gang får opp øynene for hva som egentlig har skjedd rundt ham. En dag når faren din blir friskere og ser hva som har hendt så vil han nok takke deg og de som har stått på og kjempet for ham.
Gjest Far til 2 Skrevet 15. mai 2004 #12 Skrevet 15. mai 2004 Dette er en sak du virkelig bør kjempe for. At hans nye kone og hennes venninde bruker barna i den uenigheten som nå har oppstått vitner i høy grad om hvilke midler de ønsker å bruke for å nå et økonomisk mål, uten tanke på andre enn seg selv. Det er slik jeg oppfatter det ingen tvil om at deres far ikke klarer å ivareta noen sitt behov, inkl seg selv, i den fasen konflikten er nå. Mulig du også må kontakte hans lege for å avklare om han er utilregnelig slik saken står i dag. Om har har hatt psykiske problemer tidligere vil ikke et samlivsbrudd med en ektefelle som overkjører han hjelpe på en slik situasjon. Dessuten har du/dere også deres egne økonomiske krav å ivareta. Å overlate hele arven til hans nye kone er ikke riktig, noe hun også bør forstå. Jeg antar da at de lever i uskiftet bo. Samlivsbrudd fører ofte med seg konflikter. Om en av partene forsøker å overkjøre den andre vil dette som oftest ikke være med å å dempe situasjonen. det bør hans nye kone være klar over med et minimum av meneskelig forståelse. Dine/deres halvsøsken er sikkert like glad i dere som det dere er i dem. Om de begynner å komme opp i en alder hvor det går an å snakke sammen (15 år) vil de sikkert også forstå hva som skjer og hvorfor dere måtte gripe inn. I neste omgang er de de som kan tape alt om moren gifter seg på nytt med en som overkjører henne på samme måte som hun gjør i dag. Det virker som du fikk tatt tak i saken i siste liten. Nå tror jeg imidlertid dere kan nå langt om dere har fått tak i riktig advokat som har privatrett/familierett som spesialområde. Denne saken må du IKKE GI DEG på. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #13 Skrevet 16. mai 2004 Fy f** for en sleip kjerring!!! Hjelp faren deres, så hun ikke ribber han fullstendig.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #14 Skrevet 16. mai 2004 Klart dere skal blande dere inn i en slik situasjon. Det er da ikke lov for en ektefelle å ta opp lån på huset utens begges underskrift. Og alt du brakte med inn i ekteskapet blir vel her å regne som særeie. Hun kan jo true med så mye hun vil, men her må det gå juridisk rett for seg og da er en advokat på sin plass i dette tilfellet. Mulig noe kan beskrides da din far ikke har vert "tilregnelig"?? Håper dere får hjelp til din far. Lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #15 Skrevet 16. mai 2004 Vil hun i det hele tatt ha noe omsorg for han?etter hun flytter? De har to barn, men han har barn fra før også. Det er en del av deres arv også. Om hun ikke aksepterer at han får advokat på lik linje med henne så sier det veldig mye om henne. Når hun viser seg fra denne siden, så hadde jeg gjort alt for at hu ikke skal ha noe utover det hun har krav på, men heller satt inn noen kr.på sperret konto til ungene. Din far kan da en dag komme seg på bena igjen, og hva da? Han vil også trenge en plass og bo. Og penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå