Gå til innhold

forskjell på alpin og langrenn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

er over 20år siden jeg sto på ski. hva er forskjellen på langrenn og alpin? skal til Kongsberg skisenter og prøve meg, og ikke helt sikker hva jeg skal leie..

hvilken bane foreslår dere for en nybegynner?

Anonymous poster hash: 51d03...37d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langrenn er at at man går på skitur, alpin er nedover i bakke med heis....

Anonymous poster hash: df962...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrenn er bortoverski, alpint er nedoverski. Det er forskjellige ski, forskjellige staver, forskjellige bindinger. Alpint er helst med hjelm, langrenn er uten. Langrenn er bedagelig tempo bortover, litt oppover og litt nedover, ofte med innlagt kvikk lunsj-/appelsinpause. Helt forskjellige idretter, rett og slett. Petter Northug går langrenn, Aksel Lund Svindal står alpint.

Hvis du går for alpint: Det er en stund siden jeg var der, men på Kongsberg Skisenter er det vel fortsatt en løype som heter Turisten, og det er den enkleste løypen i alpint, såkalt grønn løype. Den er litt over 2 km lang, jeg tror det er 2200 meter. Så har de også en blå, en rød og en sort løype, om de ikke har endret siden sist jeg var der. Den blå tror jeg heter Ormen Lange, den røde Konningen og den sorte Eksperten. De er gradvis brattere enn Turisten, rekkefølgen i stigende vanskelighetsgrad er grønn-blå-rød-sort. Eksperten er mer eller mindre rett nedover, Turisten har mange svinger og slake partier. Det er også en barnebakke på andre siden av parkeringsplassen fra de store bakkene (du ser den fra bunnen av de lange bakkene) dersom du trenger å øve deg litt.

Når det gjelder langrenn er det fine langrennsløyper hvis du kjører videre fra bunnen av slalåmbakken og helt til enden av parkeringsplassen, men mildværet gjør at jeg ikke er sikker på om det er preparert der nå.

Anonymous poster hash: 56bbf...221
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

ja,vi skal til Kongsberg skisenter. har noen spørsmål til noen som har vært der: (har ringt skisenteret men ikke fått svar,og sendt mail ikke svar heller,så får prøve her)

1. finnes det egen akebakke for barn? kan man ha med egen akebrett eller må dette leies av dem? kan voksne bli med og ake med barna? de er 5 og 7 år
  2. kan man gå på ski og snowboard på samme bane/løype eller er det en bane for hver av dem? ser på kartet dems at grønn er lettest, men ikke sikker om man kan gå på ski eller snowboard der. skal på ski den første dagen og den andre dagen prøve meg på snowboard
  3. når det gjelder leie av utstyr, skal dette bestilles på forhånd? eller tar jeg det når jeg er der? vi har absolutt ingenting og må leie alt, ALT.... leier de også ut klær?? vil ikke kjøpe klær til flere tusen kr og bare bruke en gang i året....

Vi skal overnatte hos funkelia.har noen erfaring med dette? når det gjelder mat og sånn, hvor får vi kjøpt litt mat? har ikke lyst å lage mat den dagen vi skal kose oss og bare slappe av. tror sentrum er stengt 25des, så ingen fastfood å få heller...

tusen takk for svar...gleder meg.... vil bare få alle fakta først og forberede meg før jeg skal dit. hele oppholdet blir jo litt dyrt så det er greit at det ikke skjærer seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha stått alpint noen gang når du ikke vet disse tingene. Man går ikke på ski i bakkene, man står ned på alpinski/snowboard/telemark. Har aldri hørt om at de leier ut klær. Har dere ikke vinterklær? Du trenger ikke bestille utstyr på forhånd, men vær tidlig ute. Aking har ingenting i alpinanlegg å gjøre, da må dere finne en annen bakke utenfor anlegget. Når det gjelder mat så får du ringe cafeen og spørre om det er åpent.

Anonymous poster hash: 999fc...864
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er det parkingsplass på funkelia? vi har 2biler.

Jeg ser på kartet at det finnes en løype som heter lysløype, er den lett siden den er grønn? er dette noe for barna? er denne løypa man kan bare gå rett på, altså ikke trenger skiheis kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alpint er for late idioter uten balanse. Langrenn er for trente folk som har balanse nok til å gå på skia uten å være fastspent med noen kolosser av noen støvler til skiene.

Anonymous poster hash: fc3c2...614
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er over 20år siden jeg var i Kongsberg og sto på ski,så jeg er litt utdatert ja. derfor trenger jeg hjelp.. så du mener at det ikke er noe akebakke for barn på Kongsberg skisenter og at det ikek skal akes? og at man ikke kan gå på langsomt nybegynner ski i en av disse løypene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er det parkingsplass på funkelia? vi har 2biler.

Jeg ser på kartet at det finnes en løype som heter lysløype, er den lett siden den er grønn? er dette noe for barna? er denne løypa man kan bare gå rett på, altså ikke trenger skiheis kort?

Det er en langrennsløype, det er kun alpinbakker som har fargekode. Og, nei, der trenger man ikke heiskort, der går man på langrennsski. Selvfølgelig er det parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er over 20år siden jeg var i Kongsberg og sto på ski,så jeg er litt utdatert ja. derfor trenger jeg hjelp.. så du mener at det ikke er noe akebakke for barn på Kongsberg skisenter og at det ikek skal akes? og at man ikke kan gå på langsomt nybegynner ski i en av disse løypene??

Man aker ikke i alpinbakker, nei. Det er mulig de har et eget område for dette. Har du ikke lett på nettsiden?

Med det siste skjønner jeg ikke hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har googlet litt og fant ut at langreen er nok det beste for en "nybegynner".her kan man velge klassisk stil, følge et skiløype, I fristil skyver løperen skiene utover fra kroppen slik som skøyteløpere.det høres mye lettere ut enn alpin, fordi det skjer i høy fart i bratte bakker. så til AB7, det stemmer nok ikke det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har googlet litt og fant ut at langreen er nok det beste for en "nybegynner".her kan man velge klassisk stil, følge et skiløype, I fristil skyver løperen skiene utover fra kroppen slik som skøyteløpere.det høres mye lettere ut enn alpin, fordi det skjer i høy fart i bratte bakker. så til AB7, det stemmer nok ikke det du sier.

Det er mye vanskeligere å lære seg å skøyte enn å stå alpint. Det er for viderekommende langrennsløpere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir uansett vanskelig å gå langrenn på Kongsberg med tanke på været som er meldt. Et alternativ er da å kjøre til Blefjell og gå langrenn der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke leie klær der, nei. Du kan leie hjelm, staver, støvler og ski. Til alpint, neppe til langrenn, jeg tror i hvert fall ikke de leier ut langrennsski også. Du må ikke varsle om leie på forhånd, de har nok av utstyr, men du kan som sagt neppe leie langrennsutstyr. Langrenn går man i flate langrennsløyper, alpint gjør man i bratte utforbakker, og det er alpintbakkene som har fargekoder. Det er naturlig nok også i alpintbakkene det er heis til toppen, i langrennsløypene trenger du ikke noe kort til noe som helst.

Jeg synes likevel at alpint er lettere enn langrenn. Langrenn blir slitsomt og ineffektivt om du ikke aner hva du driver med. Snowboard og slalåm (samt Telemark, men det tror jeg ikke dere skal prøve dere på) foregår i samme løyper, altså de med fargekoder, uten akere og langrennsløpere. I langrennsløypene kan du fint gå sakte og virre litt rundt, selv om det er fint om dere flytter dere litt om det kommer noen på treningstur som vil forbi uten å måtte slakke farten all verden. Men som det sies her: Det er mildt om dagen, og langrennsløypene er avhengige av natursnø. Kommer det ikke snø kan dere ikke gå i dem, da må dere eventuelt en liten tur nordover til Blefjell. På Blefjell blir det neppe så varmt at all snø forsvinner. I alpintbakkene går snøkanonene, så der er det neppe noe problem med for lite snø.

Aking er jeg litt usikker på. Du kan definitivt ikke ake hverken i langrennsløyper (som jo stort sett er flate) eller de fargekodede slalåmbakkene (da blir det krasj, gråting og vondt, i tillegg til at dere antagelig blir bortvist), men jeg tror det har vært egne akebakker der i hvert fall en sesong eller to. Hvordan det er i år vet jeg ikke.

Jeg har aldri sovet over i Funkelia, vi har eiendom på Kongsberg, så jeg vet ikke hvordan det er å sove der. Sannsynligvis helt fint. Det er sikkert plass til et firesifret antall biler der oppe, parkeringen er ikke noe problem. Mat får dere kjøpt i Kongsberg sentrum, jeg har vanskelig for å se for meg at absolutt alt av restauranter, kinamatsteder (Kongs kinamat er det noe som heter) og kebabsjapper er stengt selv første juledag. Hvis det likevel skulle være tilfelle antar jeg at du kan ordne noe i Funkelia eller dra på bensinstasjonen, men da får du nesten sjekke med dem selv.

Anonymous poster hash: 56bbf...221
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...