Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Jeg har vært så superheldig å få omskolering at Aetat til sykepleier og begynner på skolen til høsten. Jeg har praksis fra helsevesenet og ønsker mer nå i sommer. Men jeg klør meg litt i hodet - for som ufaglært er det jo noe begrenset hva man kan få av oppgaver (det kan fort bli kun rompevask og lakenbretting! :-? )

Jeg har erfaring fra psykiatrien, alders-og sykehjem og portør på sykehus...og har veldig lyst til å prøve noe nytt! Noe litt mer orginalt som kanskje ikke nødvendigvis er det første man tenker på når man tenker sykepleier... :klø: Aetat er så geme at de betaler lønna mi (det blir såkalt hospitering) så da blir det jo straks lettere å få innpass :wink: !!

Har tenkt på rusmiddelomsorgen, fengselet og apotek... Er det noen som har noen forslag til andre arbeidsplasser? Blir kjempeglad for forslag :blomst_opp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Bolig innen psykiatri og utviklingshemming.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke mye rettferdig altså...betalt full utdannelse og på toppen av alt betalt sommerjobb.

Mange studenter hadde gjort mye for å få dette, man vil jo gjerne ha en studierelevant sommerjobb, og når arbeidsgiver slipper å gi deg lønn, gir det jo uante muligheter.

Hvordan kan du ha samvittighet til å utnytte samfunnet og mine skattepenger slik!!!???!

Skrevet

Feltsykepleien er utrolig spennende, krisesenter er kanskje aktuelt hvis du likte deg innen psykiatrien.

Skrevet
Er ikke mye rettferdig altså...betalt full utdannelse og på toppen av alt betalt sommerjobb.

Mange studenter hadde gjort mye for å få dette, man vil jo gjerne ha en studierelevant sommerjobb, og når arbeidsgiver slipper å gi deg lønn, gir det jo uante muligheter.

Hvordan kan du ha samvittighet til å utnytte samfunnet og mine skattepenger slik!!!???!

...og du hadde selvsagt ikke utnyttet deg av sjansen hvis den hadde bydd seg.... :roll:

Skrevet

...og du hadde selvsagt ikke utnyttet deg av sjansen hvis den hadde bydd seg.... :roll:

Gjest Emera
Skrevet

Herlighet, det handler da ikke om å "benytte seg av en sjanse" som byr seg!?

Det er en grunn til at en kan få omskolering, eller attføring. Ingen kan bare troppe opp hos Aetat å si at "jeg er litt trøtt av det jeg holder på med, var det mulig å få noen kroner til ny karriere...?"

For samfunnet, og dine skattepengers del, gjest, så lønner det seg å omskolere en person framfor at han/hun skulle gå over på uføretrygd. For det vil gjerne være alternativet!

Skrevet

Det er tydelig at du ikke har satt deg inn i hvordan velferdssamfunnet vi lever i fungerer.

Hva tror du er billigst? At et menneske blir uføretrygdet for resten av livet, eller at et menneske får hjelp til utdannelse, og å komme inn på arbeidsmarkedet igjen? Du vet, da kan dette mennesket betale skatt igjen. Og hvem vet? Kanskje det er du som er avhengig av skattepenger en annen gang. (Men du takker vel nei, og velger å leve på staten resten av livet i stedet?)

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Nei vet du hva, Anonym - nå må du roe deg! Tirell skal gjennom omskolering - dvs hun har et annet yrke som hun av en eller annen helt konkret grunn ikke lenger kan ha, og har rett til å få omskolering til annet yrke med støtte av aetat. Tirell har også betalt sin skatt i alle år, det er jeg bombesikker på. Du har ingen grunn overhodet til å bli sint for dette!

Betalt sommerjobb...? Er ikke alle sommerjobber betalt kanskje? :roll: Forskjellen er at Tirell sannsynligvis får mindre betalt enn deg i din sommerjobb, fordi det er snakk om hospitering som Tirelli får "lønn" fra Aetat for.

Skjerp deg, Anonym... :roll: Vær heller glad for at vi har Aetat og trygdekontoret som sikkerhetsnett dersom vi blir arbeidsuføre eller arbeidsledige! :Nikke:

Og til Tirelli:

Tips hvis du skal hospitere:

Falken/annen trygghetsalarm-"operatør"

Sykehus/poliklinikk

Hjemmesykepleie

Bedriftshelsetjeneste

Legevakt

Lykke til med studiet! Sykepleie er et spennende fag :wink:

:klem: fra søster Hulderjenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...