Gå til innhold

Kan en psykopat få deg til å bli som ham?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sammen med det som mest sannsynlig vr en psykopat i flere år og jeg lurer på om oppførslen hans kan "smitte" over på meg?

Han var slem og følte seg overlegen over alle andre og jeg føler jeg etter hvert ble litt som ham.. følte meg overlegen, så litt ned på andre, hadde vanskeligheter med å vite empati ovenfor andre, kunne være frekk mot folk og trodde alltid folk var ute etter å "ta" meg. Sykt behov for oppmerksomhet. Ble også veldig sjalu og kontrollerende etterhvert. Ble liksom akkurat som han var. På et tidpunkt kjentes det nesten ut som jeg var den slemme og ikke han.

Når jeg var borte fra ham i lengre perioder følte jeg ikke på de følelesene like sterkt lenger, men jeg har jo hatt dem! Føler meg som et grusomt menneske! Jeg tror ikke jeg egentlig er sånn, men blir jo usikker! Er det noen her med efaring?

Anonymous poster hash: c793a...59b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var sammen med det som mest sannsynlig vr en psykopat i flere år og jeg lurer på om oppførslen hans kan "smitte" over på meg?

Han var slem og følte seg overlegen over alle andre og jeg føler jeg etter hvert ble litt som ham.. følte meg overlegen, så litt ned på andre, hadde vanskeligheter med å vite empati ovenfor andre, kunne være frekk mot folk og trodde alltid folk var ute etter å "ta" meg. Sykt behov for oppmerksomhet. Ble også veldig sjalu og kontrollerende etterhvert. Ble liksom akkurat som han var. På et tidpunkt kjentes det nesten ut som jeg var den slemme og ikke han.

Når jeg var borte fra ham i lengre perioder følte jeg ikke på de følelesene like sterkt lenger, men jeg har jo hatt dem! Føler meg som et grusomt menneske! Jeg tror ikke jeg egentlig er sånn, men blir jo usikker! Er det noen her med efaring?

Anonymous poster hash: c793a...59b

Men greia med psykopater er jo nettopp at de ikke føler seg som grusomme mennesker, for dem er det helt naturlig. Så når du har selvinnsikt, altså at du er redd for å ha fått disse følelsene/handlingsmønstrene, så betyr jo nettopp det at du ikke er psykopat.

Anonymous poster hash: 3fe91...3fe

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er usikker og derav lett påvirkelig går det nok an at en psykopat kan få deg til å oppføre deg som en selv. Det skjedde med meg når jeg var yngre, og det tok en stund før jeg ble meg selv igjen. Tviler på at jeg er den eneste.

Skrevet

Jeg har vokst opp med en far som var psykopat. Jeg er nå 24 og jobber fortsatt med meg selv og går inn terapi. Nei jeg tror ikke di fleste blir som typen eller faren sin eller har en det nå enn er, men man stenger av så mye for å takle ting...

Anonymous poster hash: b3112...b72

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er naturlig å få en frykt for å bli psykopat selv når man har levd med en/vært i forhold med en. Jeg har vært sammen med en sykelig sjalu psykopat og er ofte redd for å bli som han. Det å bli en så forferdelig person vil jeg aldri tillate meg selv.

Skrevet

Nå slenges ord som "psykopoat" ut ganske lett...virker som om hele KG har vært i forhold med menn med alvorlige personlighetsforstyrrelser, hvilket statistisk sett antakelig ikke stemmer.

Nå sier jeg ikke at det ikke er mange som er dårlige mennesker med destruktiv oppførsel men de kvalifiserer ikke nødvedigvis for den merkelappen. Noen bruker "psykopati" som et personlighetstrekk, og det kan vel strekkes.

Men for å svare på spørsmålet ditt - mennesker med virkelige personlighetsforstyrrelser som kan settes i kategorien narsissist eller sosiopat - mange faktisk et gen for empati. Det betyr ikke at alle som mangler dette genet blir alvorlig forstyrret, men at alle som ER alvorlig forstyrret har dette genet.

Så det er faktisk noe enkelte er genetisk disponert for, og derfor ikke "smittefarlig". Selvsagt kan holdninger smitte over, for det første ved at man observerer oppførsel såpass ofte at man begynner å se på det som normalt. For det andre ved at man forherligher vedkommendes oppførsel år man er forelsket og nesten begynner å beundre det.

Det innebærer som regel at man lever ganske isolert med partneren sin. Så lenge man har et sosial nettverk av venner/familie utenfor som oppleves som en kontrast og demonstrerer hvordan mennesker SKAL oppføre seg, så er det mindre sjanse for at man blir "ett" med en sosiopat.

• Liker 1
Skrevet

Nå slenges ord som "psykopoat" ut ganske lett...virker som om hele KG har vært i forhold med menn med alvorlige personlighetsforstyrrelser, hvilket statistisk sett antakelig ikke stemmer.

Sannere ord har sjelden blitt sagt. Jeg forstår at de som er i forhold med tipp-topp karer ikke har det samme behovet for å søke råd og støtte her inne, men likevel blir ord som "psykopat" slengt ut. Psykopat er ikke en sekkebetegnelse på folk som er mindre følsomme enn en selv. Psykopater har for eksempel som regel få hemninger, og oppførselen deres vil gjerne avvike voldsomt fra normalen til tider. De fleste "psykopater" som beskrives her inne har ikke manglende impulskontroll, de er bare sleipe og tror for godt om seg selv.

Samtidig skal jeg ikke si at det TS beskriver ikke er en psykopat, det har jeg ingen forutsetninger for å vite. Det er ikke unaturlig at man plukker opp enkelte trekk fra sine partnere, gode såvel som dårlige, og da gjerne som en forsvarsmekanisme. Du er neppe noen psykopat, men for eksempel det at man har mindre empati (eller sympati) enn folk flest kan godt også skyldes miljø og ikke bare genetikk. En del herdes over tid, enten fordi de opplever noe traumatisk eller fordi de omgås andre som ikke har all verdens medfølelse.

Anonymous poster hash: 57506...8e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...