Gå til innhold

Studentes økonomi vs. borteboende VGS-elever.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du mente vel ikke?

Jeg synes det er veldig forenklet. Det er vanskelig å se for seg egen økonomi 16 år frem i tid, fra man fikk barnet. Det kan være store endringer i arbeidsmarkedet som ingen kunne forutse. Og jeg tror heller ikke at foreldrene mine planla en skilsmisse for 16 år siden. Det blir for enkelt.

Det fins selvsagt nyanser, men jevnt over synes jeg det virker som det er mange som ikke gir barna sine noe når de når VGS, og min mening er at dette ikke er riktig. Andre kan få mene noe annet.

Skrevet

Det fins selvsagt nyanser, men jevnt over synes jeg det virker som det er mange som ikke gir barna sine noe når de når VGS, og min mening er at dette ikke er riktig. Andre kan få mene noe annet.

Jeg er helt enig i det. Men det er en forskjell på å ha evne til å kunne gi, og det å ville gi. Jeg tror nok det finnes en del foreldre som vil gi, men som ikke har evne til å kunne gi.

Skrevet

Jeg er helt enig i det. Men det er en forskjell på å ha evne til å kunne gi, og det å ville gi. Jeg tror nok det finnes en del foreldre som vil gi, men som ikke har evne til å kunne gi.

Selvsagt :) Jeg mener ikke at man skal gi noe man ikke har eller kan. Men jeg kan ikke få meg til å tro at det ved alle tilfeller er snakk om veldig vanskeligstilte foreldre ;) Ut fra andre tråder her inne virker det som om det er mange som MÅ ta seg jobb for å få ting til å gå rundt, selv om foreldrene har nok midler til å dekke i hvert fall minimum av utgifter.

Skrevet

Selvsagt :) Jeg mener ikke at man skal gi noe man ikke har eller kan. Men jeg kan ikke få meg til å tro at det ved alle tilfeller er snakk om veldig vanskeligstilte foreldre ;) Ut fra andre tråder her inne virker det som om det er mange som MÅ ta seg jobb for å få ting til å gå rundt, selv om foreldrene har nok midler til å dekke i hvert fall minimum av utgifter.

Det er klart, det er sunt å jobbe litt, men når foreldrene har forsørgeransvar skal en ikke behøve å jobbe for å dekke primære leveutgifter. Nettopp de som har vanskeligstilte foreldre får jo hjelp gjennom det behovsprøvde stipendet, problemet er vel kanskje det (grunnet husleiemarkedet) at denne ikke strekker til lenger. De som derimot har pengesterke og snille foreldre vil jo selvsagt kunne takle denne utfordringen bedre, ved at foreldrene gir dem mer.

Så har en derimot også de som har pengesterke foreldre som ikke vil gi (som du påpeker). Når en ikke får det behovsprøvde stipendet heller, så er det summert de som har det aller verst økonomisk.

Skrevet

Ja men da blir man nødt til å ta opp lån for å studere. Og får akkurat det samme som studentene bare mindre utgifter til bøker.

Anonymous poster hash: facb7...48f

Skrevet

Ja men da blir man nødt til å ta opp lån for å studere. Og får akkurat det samme som studentene bare mindre utgifter til bøker.

Anonymous poster hash: facb7...48f

Synes ikke det skal være nødvendig å måtte ta opp lån allerede som VGS-elev. En får da mer en nok lån som student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...