AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Skal lage marsipan.I oppskrifta står det 1 ts vaniljepulver.Har bare vaniljestang.Kan jeg bruke frøene istedet for pulveret?Anonymous poster hash: 2348c...301
Amens Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Noen vanilje frø ilag med litt melis burde funke bedre enn vaniljesukker som vanligvis ikke inneholder vanilje i det hele tatt;)
Gjest navnelapp Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Men ikkje ei teskei full! Frøa frå ei kvart stang burde vere meir enn nok. Husk på at dei gir marsipanen farge, vurder om du syns det er ok. Marsipanen blir heilt fin utan vanilje og.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Jeg pleier å lage marsipan med bare melis og mandler, jeg. Ingen vanilje. Anonymous poster hash: 33028...de7 1
evybergen Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Takk for svar.Dette er lavkarbovarianten.Vaniljepulveret skal egentlig siktes sammen med sukrinmelis.Skal jeg bare ha frøene fra en kvart stang rett i røra?
sullå Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Vaniljepulver er IKKE vaniljesukker! Så hvis du ikke har ekte vaniljepulver bruker du frøene fra vaniljestang ja. Ha de rett i røra, det skal gå bra. Bruk det som vaniljepulver, men ha i litt mindre enn det står i oppskriften.
Gjest navnelapp Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Vaniljepulver er IKKE vaniljesukker! Så hvis du ikke har ekte vaniljepulver bruker du frøene fra vaniljestang ja. Ha de rett i røra, det skal gå bra. Bruk det som vaniljepulver, men ha i litt mindre enn det står i oppskriften. Kva er vaniljepulver då? Det er ikkje eit veldig vanleg begrep å bruke. Det kan hende at oppskrifta er omsett frå engelsk, der kallar dei det ofte vanilla powder. Det finst vaniljesukker med ekte vanilje, Tørsleff har det, kvit boks med grønne striper. Viss ein med vaniljepulver meiner oppmalte vaniljestenger, altså det svarte pulveret, er ein knivsodd nok for å oppnå smaken.
sullå Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Kva er vaniljepulver då? Det er ikkje eit veldig vanleg begrep å bruke. Det kan hende at oppskrifta er omsett frå engelsk, der kallar dei det ofte vanilla powder. Det finst vaniljesukker med ekte vanilje, Tørsleff har det, kvit boks med grønne striper. Viss ein med vaniljepulver meiner oppmalte vaniljestenger, altså det svarte pulveret, er ein knivsodd nok for å oppnå smaken. Her ser du vaniljepulver. Muligens knuste vaniljefrø? Vaniljesukker er vel bare knust sukker med vaniljesmak, men mulig jeg er ute på tynn is. Vaniljepulver er ikke sukker.
Brunhilde Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Vaniljepulver er sannsynligvis oppmalt vaniljestang. Vaniljesukker er ofte melis med vanillin, et biprodukt fra treindustrien. 1
Topplue Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Vaniljepulver er oppmalt vaniljestang. Selges ofte i små bokser til ca. hundrelappen på helsekost.
Antoinette Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 Vaniljepulver er sannsynligvis oppmalt vaniljestang. Vaniljesukker er ofte melis med vanillin, et biprodukt fra treindustrien. Og derfor kjøper man ekte vaniljesukker og ikke det fra Freia.
Brunhilde Skrevet 19. desember 2013 #12 Skrevet 19. desember 2013 Og derfor kjøper man ekte vaniljesukker og ikke det fra Freia.
Gjest Lille-pus Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 Og derfor kjøper man ekte vaniljesukker og ikke det fra Freia. Eller man lager det selv (vaniljesukkeret altså). Vaniljestang du har brukt, - splittet og skrapt ut frøene, settes i et glass med sukker. Hver gang du har brukt en vaniljestang så setter du stangen ned i sukkerglasset. Etter en liten tid (husker ikke helt nå hvor lenge) vil alt sukkeret i glasset ha fått en nydelig vaniljesmak. Du vil også se at sukkeret etter en tid og antallet stenger skifter farve.
Brunhilde Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Jeg lager både vaniljesukker og vaniljeekstrakt selv. Når jeg lager sukker bruker jeg demerarasukker, liker den lysebrune fargen. I tillegg har jeg kjøpt krydderkvern med oppkuttede vaniljestenger som jeg kan bruke til å gi et dryss av vanilje, den er i grunnen veldig praktisk.
skrue Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 Og derfor kjøper man ekte vaniljesukker og ikke det fra Freia. Det gjør jeg også stort sett. Men, vanilin er et helt greit stoff å bruke. Det finnes uansett ikke nok ekte vanilie i verden til å møte behovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå