Gå til innhold

14 måneder - stadig oppvåkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger vi sårt litt hjelp, da vi har lyst til å sove litt bedre nattestid. Ungen vår på 14 måneder har en tendens til å våkne flere ganger om natta, og vi begynner å bli slitne. Vi er ikke helt i målt med leggerutiner. Fram til nå har vi holdt han i hånda/holdt en hånd på han til han sovner. Hvis han er i humør, så kan han finne på å reise seg opp i senga og tulle en del. Tanken nå er å sitte inne hos han så han vet at en av oss er der, uten å holde på han, slik at han kan finne søvnen helt på egenhånd. Når dette begynner å gå seg til, tenker vi å sette oss utenfor og evt gå inn dersom han begynner å gråte.

Men en ting er legging. Vårt største problem er oppvåkningene. Og her trenger jeg tips. Han bruker smokk, men det er ikke alltid at han har mistet smokken når han våkner og begynner å gråte. Men uansett gråter og gråter han, evt skriker, til en av oss kommer inn og holder en hånd på han.

Noen som kjenner seg igjen og har noen gode tips å komme med?

Anonymous poster hash: 8d5dc...ef6
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Det som er når man holder hånd og slikt når de legger seg for kvelden, et at da trenger de ofte det stimuliet når de våkner på natten også, for p klare å sovne igjen.

For barn har mange oppvåkninger, men de skal kunne sovne igjen med en gang.

Så jeg ville begynt med å gjøre endringer på leggingen på kvelden, før jeg hadde forventet bedring på natten.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Det var det jeg mente med at vi nå skal begynne med å kun sitte inne på rommet uten holde på han/ta han i hånda. Men så er spørsmålet, hva gjør vi da dersom han begynner å gråte og skrike fordi han vil ha nærkontakt?

Anonymous poster hash: 8d5dc...ef6
Skrevet

Nå blir jeg nok halshugd her, men jeg ville latt han gråte litt før dere går inn til ham om kvelden. Når ungen er så stor så er det blitt en uvane å trenge stimuli for å sove. Så lenge han får nok nærhet på dagtid så skal det ikke være noe problem. Det fungerte i hvert fall her.

Anonymous poster hash: ab1fe...874

Skrevet

Vår var sånn. Vi valgte tilslutt å la henne gråte i senga, mens far satt ved siden av, sa noe rolig av og til. La henne ned igjen når hun reiste seg opp. Tok henne opp og holdt henne litt inntil seg dersom hun ble helt hysterisk. Hun ville helst ha pupp, så derfor var det best om far gjorde dette i starten. Veldig rask bedring her hvertfall, hun skjønte fort greia og lærte seg å sovne selv:) Nå sitter vi ikke der inne heller, hun sovner rolig alene. Våkner fortsatt av og til, men da er det bare å legge henne ned igjen og gå ut.

Anonymous poster hash: 35655...dc1
Skrevet (endret)

Takk for begge svar. Vi har prøvd å la han gråte, men det har bare ført til at han har blitt mer og mer hysterisk.

Vår var sånn. Vi valgte tilslutt å la henne gråte i senga, mens far satt ved siden av, sa noe rolig av og til. La henne ned igjen når hun reiste seg opp. Tok henne opp og holdt henne litt inntil seg dersom hun ble helt hysterisk. Hun ville helst ha pupp, så derfor var det best om far gjorde dette i starten. Veldig rask bedring her hvertfall, hun skjønte fort greia og lærte seg å sovne selv:) Nå sitter vi ikke der inne heller, hun sovner rolig alene. Våkner fortsatt av og til, men da er det bare å legge henne ned igjen og gå ut.

Anonymous poster hash: 35655...dc1

Hadde dere på noe lys inne på rommet, eller holdt det at hun hørte stemmen til far en gang i blant? Godt å høre at noen har brukt samme fremgangsmåte :)

Endret av Makrell
Skrevet

Jeg med halshuggingen; vi hadde på lys, virket som det gjorde ungen roligere. Vi hadde også døren litt åpen slik at han hørte oss. Nå går leggingen som en drøm. At han våkner på natta og tror det er morgen, er en helt annen sak 😜

Anonymous poster hash: ab1fe...874

Skrevet

Vi får vel bare se hva som funker best. Tenker vi starter med lyset av. Ja, er det ikke det ene, så er det det det andre :) Kjedelig med en så morgenfugl. Håper det går seg til snart!

Skrevet

Jeg ville fortsatt å gi nærhet, men trukket meg tilbake når han roet seg, framfor å gi nærhet helt til han sovner. Som andre inne på, er det ofte ikke så heldig om de venner seg til visse stimuli for å få sove, og at det kan ha betydning for oppvåkning om natta. Det kan sikkert kreve litt i starten, men det viktige er å prøve én strategi en stund, og ikke gi seg for tidlig. Barn trenger noen ganger tid til å venne seg til nye rutiner, og jeg har inntrykk av at en del blir så desperate at det prøver ut masse forskjellig, men ingenting ordentlig.

Og jeg ville ikke løpt til ved første antydning til gråt, men heller ikke latt ham ligge og gråte.

Skrevet

Vi faller nok inn i kategorien prøve-ut-ulike-ting-uten-å-gjøre-noe.ordenlig. Ikke så dumt det å gi nærhet til han roer seg ned, så blir det ikke like drastisk for han. Vi er veldig innstilt på å gjøre ting ordentlig denne gangen, for det går utover både vår og hans nattesøvn.

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi koste han, la han ned, sa god natt, og gikk ut.

Gråt han, så gikk vi inn igjen prøvde å roe i sengen, og gikk ut.

Gråt han igjen gikk vi inn igjen og gjentok i det uendelige.

Roet han seg ikke i sengen, løftet vi han opp, uten for mye dill og dall, la han ned når hadde roet seg, og gikk ut igjen.

Det tar litt tid i starten, men det er ufattelig godt med unger som legger seg, og sovner sv seg selv, så det er verdt litt strev.

Skrevet

Gode tips fra AB 12.05 og Vera vinge. Vi har i alle fall gjort ca sånn, med godt resultat :-)

Skrevet

Takk for alle svar. Tror vi kommer til å starte med å være i rommet når han skal sove, for så, etter en stund, å gå over til å gå ut av rommet når han skal sove.

Skrevet

Vi koste han, la han ned, sa god natt, og gikk ut.

Gråt han, så gikk vi inn igjen prøvde å roe i sengen, og gikk ut.

Gråt han igjen gikk vi inn igjen og gjentok i det uendelige.

Roet han seg ikke i sengen, løftet vi han opp, uten for mye dill og dall, la han ned når hadde roet seg, og gikk ut igjen.

Det tar litt tid i starten, men det er ufattelig godt med unger som legger seg, og sovner sv seg selv, så det er verdt litt strev.

Samme her, men vi tar han aldri opp (med mindre han blir helt hysterisk, kan telle de gangene på en hånd). Det blir mange turer ut og inn i de periodene man holder på, men er veldig effektivt her.

Skrevet

Det som er når man holder hånd og slikt når de legger seg for kvelden, et at da trenger de ofte det stimuliet når de våkner på natten også, for p klare å sovne igjen.

For barn har mange oppvåkninger, men de skal kunne sovne igjen med en gang.

Så jeg ville begynt med å gjøre endringer på leggingen på kvelden, før jeg hadde forventet bedring på natten.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er riktig bestandig. For vi har måtte vært i nærheten da våres barn skulle sove, men han har våknet mange ganger etter dette og ikke trengt stimuli i det hele tatt. Og det har vi både sett og hørt det ettersom vi har hatt babycall med video hele veien.

Anonymous poster hash: de18f...51b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...