Gjest Mona Lisa Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Regner med at de fleste spiser julemat og åpner gaver. Men utover det? Synes det er kjekt å høre hva andre gjør gjennom den dagen. :-)
Corvo Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Regner med at de fleste spiser julemat og åpner gaver. Men utover det? Synes det er kjekt å høre hva andre gjør gjennom den dagen. :-) EN PERFEKT DAG (Har ikke vært slik på mange år pga. jobb, men var slik før) Våkner - Julesokk - jippi! Kikker oppi sokken, tar ut julehefte, klementiner og litt forskjellige små godterier, med påfølgende skrelling og små spising mens vi leser knoll og toll/pondus Julegrøt til 3 nøtter til askepott - Viktig å spise så mye som overhode mulig for å utvide magesekken for resten av dagen Tegnefilmer/julefilmer og generell av slapping, kanskje jeg får lese søknene mine sine julehefter Mer avslapping, nøtter og tørket frukt, gamle klassiske filmer, kanskje litt julekaker Studere juletre (unnskylding for å sjekke ut pakkene) Hjelpe mamma med middagen, dette betyr stort sett å hente ting i kjelleren eller bære ting fram og tilbake for henne. Rører ikke selve maten. Middag - Pinnekjøtt (med ertestuing!) og alt tilbehør. (Her kommer den voldsomme porsjonen grøt inn i bildet) Pakker! PAKKER!! ÅPNE PAKKER! - dette var desverre kjekkere før i tiden, men får enda noen pakker hvert år så det er ikke helt fælt enda. Dette tar jo sin tid, for det åpnes kun 1 pakke om gangen, og alle sitter å venter på at den som henter pakker skal velge en med sitt navn på. Få alle gavene sine opp på rommet (har flyttet ut nå så må vel bli i poser) Kaker og kos resten av kvelden, kanskje en film etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Vi starter dagen med en god frokost (ganske tidlig da vi har en unge på et par år) Så kan jeg tenke meg det blir litt tv titting, siste kalendergave skal åpnes og gaven fra oss. Kjøper gave med tanke på at den skal aktivisere på formiddagen på julaften. Når ribbe er satt i ovnen og pinnekjøtt på kok drar jeg avgårde for å besøke kirkegården. Dette er en årelang tradisjon for meg og mamma, som jeg setter veldig høyt. Ennå ser jeg ikke at ungen har så stor glede for dette, og venter i hvertfall et år før vi innvier barnet i dette. Mannen passer maten mens jeg er borte. Snur ribba dersom det er behov for det. Senere setter vi på kok grønnsaker (som er skrellet ferdig og lagt i vann lillejulaften) og annet tilbehør. Ganske tidlig ettermiddag kommer mine foreldre, mitt søsken og bestemor til middag. I år skal også svigermor feire med oss, men hun overnatter Etter middagen er spist, ryddet bort, koppene vasket og kaffe er satt på kok starter gaveåpningen. Barnet legges så for kvelden og vi voksne koser oss litt utover kvelden. Når gjestene går hjem løper vi om kapp til garderoben for å finne joggebukse/nattbukse og krøller oss i hver vår stol fremfor tv en liten stund før vi finner senga. Ååå som jeg gleder meg til jul. Den barnslige julegleden kom tilbake som lyn fra klar himmel etter vi ble foreldre <3 Anonymous poster hash: 299b8...99e
Gjest Badebuksa Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Det er den kuleste dagen! Spiser kjedelig frokost. Hvis jeg gidder. Så ser vi på julefilmer, og juleshow på TV. Og sikler på pakkene under treet. Så spiser vi deilig julemiddag og koser oss, og småprater og er sosiale. Lar maten synke og så er det dessert. Risgrøt med mandel, og julekaker og snop. Og så åpner vi pakker rundt 19-20. Og sitter med det til seint på natta. i fjor hadde vi quiz og.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Vi blir vekt i 9-10 tiden av mamma og pappa, så blir det frokost i 11-12 tiden. hjemmelaget grovbrød og hjemmelaget sirupsbrød med masse godt pålegg, og kakao med MASSE krem :D Etter frokosten er det bare å finne frem julestrømpa å kose seg med den mens vi ser tv, kanskje spiller vi litt monopol eller noe viss vi blir lei av tv. Klokken 4 kommer mormor og farmor og farfar, også spiser vi ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, sosisser og julepølser osv klokken 5. Etter middagen blir det å slappe av litt, for å la maten synke, også blir det dessert. Forskjellige typer is og varme bjørnebær. Klokken 7-8 åpner vi julegavene og en halvtime etterpå så er vi ferdig Så da blir det masse prating osv Når farmor og farfar og mormor har dratt så tar det sånn ca 2 sekunder så har vi fått på oss godbukse og genser Og senere på kvelden drar jeg hjem til kjæresten Anonymous poster hash: 19bb9...620
Anglofil Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Står opp i 10-tida. Finner julestrømpa og koser meg med Disneys jul. Deretter er det å kle på seg, spise litt mer julegodt. Dra ut og legge blomster på graven til bestemor. Deretter er det middag klokken 17:00. Etter middag pakker vi oppgavene, og koser oss med litt snacks. Desserten inntas etter pakkene siden de fleste er for mette rett etter middag. Vi har mandel i desserten. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Før julemiddagen i år er det jobbing :/ Rekker akkurat fram til julemiddagen Anonymous poster hash: c956c...66a
Crizpo Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Står opp så tidlig jeg klarer så dagen skal vare så lenge som mulig! Spiser en enkel frokost og benker meg foran tv sammen med søs. Da ser vi på Reisen til julestjernen og Disneyfilmer og spiser klementiner og godterier. Etterhvert blir det på tide å ta på seg finstasen før morfar og jeg drar i kirken. Det har vært en tradisjon så lenge jeg kan huske Kl. 17 er gudstjenesten ferdig, så da drar vi hjem til ferdig ribbemiddag, mens kirkeklokkene ringer julen inn. Når vi kommer inn døren lukter det nydelg jul i hele huset og Sølvguttene står på selvfølgelig. Etter middag og dessert, blir det en rask opprydning før vi starter på gavene. Dette tar ofte laaang tid! Har pauser innimellom med kaffe og julekaker. Vi blr ferdig med gavene i 23-tiden. Da blir det tv-titting og kos resten av kvelden.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Morgen Sammen til julefrokost. Slapper av før naboen kommer på kaffe og julekaker Levere den siste gaven, rett her vi bor. Blir en kaffe der også. to-tre tlf og ønsker noen god jul Nå er vel kl sånn 13, da pynter jeg og ordner middagsbordet.Og kaffebordet Noe godt foran tv en halvtime. I dusjen. Ordne til alle lysene vi har ute. Lykter. De tennes ca kl 16 for da er mørkt her Setter ribben inn i ovnen Nå beg det å lukte jul Kjører til gravstedene ,legger ned krans og tenner lys Tar imot gjester med kaffe og noe å tygge på ipåvente av middag. Ser tv,prater Ordner middag,ønsker velkommen til bords. Da er kl ca 18 når vi spiser. Rydder og kjører oppvask etter middag. Nå er vel kl 20.30 og det er kaffi,julekaker og andre ting. halveis uti kaffen er det gaver. Så er det å slappe av resten av kvelden. Sikkert mange som bare slapper av den dagen, ser alt som er av julefilmer. Det er det lite av for meg. Har ikke sett en hel film noen gang. Det er mye og ordne med mat osv. Anonymous poster hash: 3a662...9b2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Vi blir vekt i 9-10 tiden av mamma og pappa, så blir det frokost i 11-12 tiden. hjemmelaget grovbrød og hjemmelaget sirupsbrød med masse godt pålegg, og kakao med MASSE krem :D Etter frokosten er det bare å finne frem julestrømpa å kose seg med den mens vi ser tv, kanskje spiller vi litt monopol eller noe viss vi blir lei av tv. Klokken 4 kommer mormor og farmor og farfar, også spiser vi ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, sosisser og julepølser osv klokken 5. Etter middagen blir det å slappe av litt, for å la maten synke, også blir det dessert. Forskjellige typer is og varme bjørnebær. Klokken 7-8 åpner vi julegavene og en halvtime etterpå så er vi ferdig Så da blir det masse prating osv Når farmor og farfar og mormor har dratt så tar det sånn ca 2 sekunder så har vi fått på oss godbukse og genser Og senere på kvelden drar jeg hjem til kjæresten Anonymous poster hash: 19bb9...620 Man skal aldri spise is (eller annen kald mat) etter pinnekjøtt Det er farlig! Fettet og saltet fryser og blir ikke fordøyet, eller noe. Anonymous poster hash: 7bb8a...bec 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Man skal aldri spise is (eller annen kald mat) etter pinnekjøtt Det er farlig! Fettet og saltet fryser og blir ikke fordøyet, eller noe. Anonymous poster hash: 7bb8a...bec skal jo ikke spise det RETT etterpå da... Og vi har nå overlevd i alle år, så tror det går helt fint jeg Anonymous poster hash: 19bb9...620 1
Gjest Gresshoppesang Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Man skal aldri spise is (eller annen kald mat) etter pinnekjøtt Det er farlig! Fettet og saltet fryser og blir ikke fordøyet, eller noe. Anonymous poster hash: 7bb8a...bec Fnis. Isen er ikke frossen veldig lenge etter at den er inntatt. 4
maipai Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Jeg er hjemme sammen med mamma, pappa og småsøsknene mine. Våkner til julestrømpe og barne-TV, eller vi ser vel bare på barne-TV i fem minutter før vi switcher over på How I Met Your Mother eller noe. Vi er i alderen 15 år og oppover... Lager stor julebrønsj med spekemat, hjemmebakst, lakseruller, eggerøre og pappas hjemmelagde rulle. Kler på oss finklærne før vi drar på julegudstjeneste. Pappa blir hjemme med middagen. Etter gudstjenesten drar jeg innom kirkegården og tenner lys for dem jeg skulle ønske var her enda. Kommer hjem i femtiden og er sykt sultne! Så spiser vi verdens beste pinnekjøtt til middag rundt seks. Etter middag begynner vi med pakker og dessert og snacks om hverandre. Når pakkene er ferdigåpnet skifter vi som regel til pysjamas/joggebukser. Og så ser vi samme filmen som alltid. Sær familietradisjon, da den filmen ikke finnes julete eller er spesielt koselig. JEG GLEDER MEG! Endret 18. desember 2013 av maipai
Gjest Wilhelmine Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 I år blir det ikke helt perfekt for meg, da jeg skal jobbe på juleaften. Regner med det blir omtrent noe slikt i år: - Stå opp tidlig (halv sju kanskje) for å ha skikkelig god tid før jobb. Lage kakao og spise lefser, generelt lage en god frokost, mens jeg kikker på Julemorgen på tv. Savner veldig "Nissa-og-Elisabeth"-tiden, men det er fortsatt stas med Johannas Jul og Snekker Andersen. Jeg vet ikke hvor mye jeg rekker, men får ta med det man får. - Jobb i butikken fra 9 til 13. Kan bli hyggelig, håper bare kundene har juleånden og ikke stressånden. - Har forhåpentligvis pakket og ordnet kvelden før, så det bare er å hoppe i bilen å kjøre hjem etter jobb. Tar ca to timer, så regner med å være hjemme i halv fire-tiden. - Pakke inn de siste gavene, reise til folk jeg ikke har fått levert til enda. - Dusje og skifte. Gjestene kommer, snakke med dem og se på Karl Bertil Johnsons julaften på tv. - Middag med familien rundt 18. Til stede blir vel mamma, pappa, besteforeldre og søsken. Ribbe og tilbehør. Riskrem til dessert. - Lar maten synke, før vi åpner gaver. - Drikke kaffe og kose oss. Er ikke noe problem å jobbe, men det er mer det at jeg må kjøre to timer etter jobb, og stresse for å få gjort alt. Har alltid sett på Tre nøtter til Askepott på julaften, og i år blir første året jeg ikke ser den. Det er litt sårt, enda så teit det er å være så opptatt av en film. Har ikke tenkt så langt som på å kjøpe den heller, så da får det bli uten den i år. Jaja. Krysser fingrene for at det ikke er veldig glatt da jeg skal kjøre hjem, er ikke så glad i å kjøre på glatta...
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Står opp Dusjer og steller seg Spiser frokost Ser på tv/gjør seg klar til kirka Gudstjeneste Besøk nr 1 ankommer nok omtrent nå Grøt med mandel til lunsj Prating, gjør i stand middag Kanskje litt tv Nå kommer nok besøk nr 2 Spiser middag Åpner opp presanger når magen har "letta" litt Koser seg med presanger Tar oppvasken Prater mer, kanskje tv, det ene besøket reiser hjem, og vi andre sovner Anonymous poster hash: edb94...44e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Er det ingen som er ute å leker med barne på juleaften da?? Når jeg var barn var vi altid på skøytebanen noen timer på formiddagen. Så nå er det første julen med smått i huset her, så gode tradisjoner skal lages, Men ut i ake bakken( hvis det er snø) eller på skøytebanen :-)Anonymous poster hash: 694c8...d26
Gjest caramiacaramella Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Julaften er så koselig! Jeg gleder meg så mye at jeg såvidt kan sitte stille her jeg sitter og leser til eksamen. Jeg bor i utlandet, men reiser hjem til mamma og pappa til jul. Jeg pleier å våkne tidlig og da henger julesokken min der med masse godteri og julehefter. Vi spiser god frokost sammen, så benker jeg og brødrene mine oss foran TVen og ser på tegneserier og Tre Nøtter til Askepott mens vi spiser godteriet vårt og bytter mellom oss (jepp, vi er voksne hele gjengen...). Så går vi i kirken, så drar vi på kirkegården med lys til gravene til familiemedlemmer før vi drar hjem igjen. Så kommer hele familien og vi slapper av litt før vi spiser julemiddag, vi pleier å sitte lenge og kose oss. Så er det kaffe og riskrem og bare å sitte og kose oss med full julestemning. Så pleier vi gå rundt juletreet og synge. Vi har småbarn i familien, så dette er veldig stas for barna I år er den engelske kjæresten min med og feirer jul hos oss, og han synes det høres kjemperart ut å danse rundt treet, hehe. Så det blir gøy å ha ham med! Etter det er det gavetid og vi pleier å bruke endel tid på dette da vi vil følge med på hva alle får. Så bare koser vi oss en stund til før det er på tide å legge seg
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #18 Skrevet 18. desember 2013 Er det ingen som er ute å leker med barne på juleaften da?? Når jeg var barn var vi altid på skøytebanen noen timer på formiddagen. Så nå er det første julen med smått i huset her, så gode tradisjoner skal lages, Men ut i ake bakken( hvis det er snø) eller på skøytebanen :-)Anonymous poster hash: 694c8...d26 Her er det ikke snø eller is, så blir vanskelig å ut å ake eller gå på skøyter Uansett så har vi aldri vært ute på julaften Vi sitter heller inne med julefilmer og spill og slapper av i varmen Anonymous poster hash: 19bb9...620
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #19 Skrevet 18. desember 2013 Står opp i 10-11-tiden, spiser en god frokost og ser på tegnefilmer/julefilmer. 3 nøtter til Askepott, Kalle Ankas jul og alt det der Sitter i pysjen noen timer før jeg ordner meg og tar på finstasen, hjelper min mor med maten. Pinnekjøtt med poteter og rotmos, namnam! Alltid middag kl 17, da synger sølvguttene julen inn. Kjempekoselig. Lar maten synke litt før vi begynner på pakkene i 19-tiden. Jeg spiser ikke kaker eller noe sånt så koser meg med noe sjokolade og vin, ser på film og sånt utover kvelden. I love julaften Anonymous poster hash: fecfb...e36
Salmonella Skrevet 18. desember 2013 #20 Skrevet 18. desember 2013 Jeg og pappa står opp først for å se snekker Andersen før resten av huset står opp og vi spiser julefrokost sammen. Julefrokosten er den beste frokosten i året med bl.a. hjemmelaget sylte, rull og julebrød NAM! Så er det å sitte i pysjen å se tre nøtter til askepott, lese litt julehefter, spise mandariner og litt snop. Så ser vi disneys jul før vi begynner med middagen. På med finstasen. Spiser klokken 17 med sølvguttene i bakgrunnen. Dessertspising før vi åpner julegavene og etter dette er det litt telefoner som må tas for å takke for gaver og så er det enda litt mer snop med litt vin eller øl til. Og så står alltid midnattsmessen på når den begynner. Synes det er noe spesielt med den midnattsmessen. Det er nesten sånn at man ikke vil legge seg for man vil bare at kvelden skal vare lenge..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå