Bikini Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Med et barn i vente så må vi innse at vi er godt inne i den voksne verden. Vi kjøpte oss hus i sommer, og har etter mye oppussing og utgifter i sommer bestemt oss for å stramme inn litt på pengebruken for å kunne sette av mer penger til sparing. Huset vi har kjøpt er et eldre hus, og man vet aldri hva som kan dukke opp av uforutsette problemer. Jeg har vel egentlig ikke noen konkrete spørsmål, men håper noen kan dele noen tanker med meg angående sparing, barn og hvordan man kan sette opp et enkelt budsjett. Nå føler jeg at det har vært fri flyt en periode, og vi har levd livet uten å tenke så mye. Vi er rolige og ryddige personer begge to, og kaster ikke rundt oss med penger, men det er greit å få litt orden på sakene. Det er kanskje litt vesentlig å nevne at vi er i full,fast jobb begge to, og har rundt 47 000 kr utbetalt pr.mnd til sammen. Våre største utgifter i mnd. er hus- og billån. Huslånet er på 8000 kr pr mnd, og billånet på 2750 kr. Spørsmålet er om vi har behov for to biler. Det er kun min bil det er lån på, for sambo sin bil er nedbetalt. Han har firmabil som han bruker til og fra jobb, og vi bor i gangavstand til butikker,barnehage,skole. Det blir faktisk ca 3500 kr som vi kan spare pr.mnd. Setter dere opp et månedsbudsjett hver måned? Er dere flinke til å bruke kontanter, istedenfor å dra kortet? Hvor mye penger bruker dere på mat pr.mnd?
Anglofil Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Ja, jeg setter opp månedsbudsjett hver måned. Nå eier ikke jeg et stort hus, og ikke har jeg bil, så mine utfgifter er naturlig nok ikke de samme som deres. Uansett, jeg liker å ha god oversikt. Jeg har ulike excel-ark via Google Docs som jeg har tilgang til uansett hvor jeg måtte befinne meg. Her legger jeg inn faste utgifter osv. Jeg setter av en sum hver måned som jeg kan bruke på "ting og tang" til meg selv. Synes dette er en fin måte å ha oversikt på. Jeg bruker bare kort, bruker aldri kontanter. Synes dog det er lett å holde oversikt, jeg skriver bare ned hva jeg har brukt i løpet av dagen. En gang i uken pleier jeg å sette meg ned for å få oversikt over hva som har gått ut og inn på konto. Sparer på kvitteringer for å ha full oversikt. Nå kjøper jeg bare mat til meg selv, men setter av 2500 kr til mat, som også skal dekke andre husholdningsartikler. Da lever jeg ganske godt på den summen og kan unne meg litt ekstra som f.eks en god biff osv. Hvis dere ikke trenger den ene bilen ville jeg kvittet meg med den. Mvh Yvonne Endret 18. desember 2013 av Yvonne
Gjest tuppesjura Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 Om han har firmabil som han disponerer til og fra jobb, så mener jeg at dere fint kan klare dere med en bil. Hvertfall for en periode.
Frøken Fips Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Hei 😊 Er i samme situasjon som deg, men vi har litt mindre utbetalt i mnd. Vi har 12000 i mnd i boliglån og 3500 på billån. Vi regner på hva alle utgifter vil koste per mnd Ila året og da regner vi på ALT 😊 Som f.eks hva renovasjon, årsavgift på bil, NRK lisens koster, osv og deler det på 12(mnd) og setter det beløpet inn på regningskontoen. Eks så koster NRK avgift 1300(?) per år, derfor setter vi 100 på regningskontoen hver mnd for å ha nok til den regninga når den kommer 😊 Så må dere finne ut av hva dere bruker i mnd på tv, nett, mobil, strøm, forsikringer osv og regne sammen hvor mye dette blir og sette på regningskonto. Vi sparer også i fond, setter av 300 kr hver i pensjon, (hva med å opprette sparing i fond til babyen?) Og så har vi en felles sparekonto vi setter inn 500 hver som skal bruker hvis vi f.eks må ha et nytt kjøleskap eller fikse noe på huset. Er veldig greit å finne ut hvor mye dere vil trekke i mnd, ha et fast trekk til regningskonto som igjen har automatisk trekk til sparing osv. Jeg fører over 15000 og han 17000 hver mnd til regningskontoen. Vi bruker 5000 på mat i mnd, handler inn en gang i uka 😊 Håper tipsene er til hjelp 😊
Frøken Fips Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Hei 😊 Er i samme situasjon som deg, men vi har litt mindre utbetalt i mnd. Vi har 12000 i mnd i boliglån og 3500 på billån. Vi regner på hva alle utgifter vil koste per mnd Ila året og da regner vi på ALT 😊 Som f.eks hva renovasjon, årsavgift på bil, NRK lisens koster, osv og deler det på 12(mnd) og setter det beløpet inn på regningskontoen. Eks så koster NRK avgift 1300(?) per år, derfor setter vi 100 på regningskontoen hver mnd for å ha nok til den regninga når den kommer 😊 Så må dere finne ut av hva dere bruker i mnd på tv, nett, mobil, strøm, forsikringer osv og regne sammen hvor mye dette blir og sette på regningskonto. Vi sparer også i fond, setter av 300 kr hver i pensjon, (hva med å opprette sparing i fond til babyen?) Og så har vi en felles sparekonto vi setter inn 500 hver som skal bruker hvis vi f.eks må ha et nytt kjøleskap eller fikse noe på huset. Er veldig greit å finne ut hvor mye dere vil trekke i mnd, ha et fast trekk til regningskonto som igjen har automatisk trekk til sparing osv. Jeg fører over 15000 og han 17000 hver mnd til regningskontoen. Vi bruker 5000 på mat i mnd, handler inn en gang i uka 😊 Håper tipsene er til hjelp 😊
Frøken Fips Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Oi, der ble visst innlegget mitt posta to ganger.. Vi har foresten et felles kort som vi setter inn 2500 hver på i mnd som vi bruker til å handle mat med 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå