AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Hei! Mange tråder som handler om hva man burde spise med tanke på vekt, men hva er egentlig det optimale kosthold med tanke på å forebygge sykdom? Altså, hva skal man spise om vekten allerede er i orden? La oss si at man får i seg dette hver dag: - Minst to skiver grovbrød - Minimum to kopper hvit te - En skje tran eller en porsjon fisk - En tallerken med broccoli og andre grønnsaker - En frukt - Et glass juice - Et glass biola eller kultura - Mat krydret med vitløk, gurkemeie eller ingefær Spiser man da relativt optimalt iforhold til å forebygge kreft, hjertelidelser og opprettholde et sterkt immunforsvar? (basert på "det man vet idag") Annen mat kommer selvsagt i tillegg, og man får ikke inn alt hver dag, men er det en grei mal? Noe mer man trenger, eventuelt burde fjerne? Har ikke særlig peiling, så malen er basert på diverse ting jeg har hørt og lest. Prøver å legge inn flere sunne matvarer i rutinen Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Det er faktisk individuelt få deg time med ernæringsfysiolog. Anonymous poster hash: 30995...4d5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 overvekt fører direkte til en rekke sykdommer, forhøyet risiko for diabetes, hjerteproblemer, kreft etc etc. Så ved å forebygge overvekt så forebygger du sykdom. Ellers ser ikke kostholdsplanen din så ille ut, det blir mye sukker med juice og biola hver dag. Variasjon og måteholdenhet er nøkkelord. Anonymous poster hash: 01066...8dd 1
Supraspinatus Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Hei! Mange tråder som handler om hva man burde spise med tanke på vekt, men hva er egentlig det optimale kosthold med tanke på å forebygge sykdom? Altså, hva skal man spise om vekten allerede er i orden? La oss si at man får i seg dette hver dag: - Minst to skiver grovbrød - Minimum to kopper hvit te - En skje tran eller en porsjon fisk - En tallerken med broccoli og andre grønnsaker - En frukt - Et glass juice - Et glass biola eller kultura - Mat krydret med vitløk, gurkemeie eller ingefær Spiser man da relativt optimalt iforhold til å forebygge kreft, hjertelidelser og opprettholde et sterkt immunforsvar? (basert på "det man vet idag") Annen mat kommer selvsagt i tillegg, og man får ikke inn alt hver dag, men er det en grei mal? Noe mer man trenger, eventuelt burde fjerne? Har ikke særlig peiling, så malen er basert på diverse ting jeg har hørt og lest. Prøver å legge inn flere sunne matvarer i rutinen Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe - Hvete, som 99% av butikkbrød inneholder, er et kornslag man bør unngå. - Grovt korn og nøtter inneholder antinæringstoffer og bør spires, bløtes, etc. - Både laktose og kasein er problematisk for mange når det gjelder meieriprodukter. Syrning og bruk av bare de feteste variante som fløte, ost og smør gjør at du slipper unna mesteparten av problemene samt at du får i deg gunstige bakterier. - Fermentert mat gir tilskudd av viktige tarmbakterier. - Grønnsaker i dag inneholder mindre mikronæringstoffer per energi enn tidligere. Kosttilskudd kan være nødvendig for å oppnå ideelle nivåer i kroppen (f.eks. Antioksidanter og D-vitamin). - Sukkerinntak bør begrenses. Alle produkter som har tilsatt sukker i seg bør unngås, samt fruktjuice. - Frukt kan spises, men ikke i ekstreme mengder. De er ikke så næringsrike. - Alle måltider bør inneholde proteiner. - Gressbetet storfekjøtt inneholder ofte mer omega3 enn soyamatet oppdrettslaks. Endret 18. desember 2013 av Supraspinatus 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 - Grovt korn og nøtter inneholder antinæringstoffer og bør spires, bløtes, etc. Hmm, det ante jeg ikke! Betyr det at vanlig grovbrød ikke er sunt? Rundstykker laget av helkorn f.eks er ikke "innafor" om man ikke tilbereder på en spesiell måte? Angående D-vitamin - tar tilsammen 15 mg daglig. Det burde vel holde? overvekt fører direkte til en rekke sykdommer, forhøyet risiko for diabetes, hjerteproblemer, kreft etc etc. Så ved å forebygge overvekt så forebygger du sykdom. Ellers ser ikke kostholdsplanen din så ille ut, det blir mye sukker med juice og biola hver dag. Variasjon og måteholdenhet er nøkkelord. Anonymous poster hash: 01066...8dd Kanskje jeg skal bytte ut biolaen med sånne probiotika tabletter da? Skjønner ikke helt hvordan bakteriene klarer å overleve helt tørt men Og ja, klar over at overvekt ikke er sunt, men for meg er det ikke der problemet ligger. Rett og slett fordi vekten er så stabil. Ikke at jeg er spesielt tynn heller, men tror ikke jeg klarer å spise på meg overvekt om jeg prøver engang. Derfor er nok ikke vekten den beste kostholdsindikatoren for meg. Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe
Supraspinatus Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Hmm, det ante jeg ikke! Betyr det at vanlig grovbrød ikke er sunt? Rundstykker laget av helkorn f.eks er ikke "innafor" om man ikke tilbereder på en spesiell måte? Angående D-vitamin - tar tilsammen 15 mg daglig. Det burde vel holde? Kanskje jeg skal bytte ut biolaen med sånne probiotika tabletter da? Skjønner ikke helt hvordan bakteriene klarer å overleve helt tørt men Og ja, klar over at overvekt ikke er sunt, men for meg er det ikke der problemet ligger. Rett og slett fordi vekten er så stabil. Ikke at jeg er spesielt tynn heller, men tror ikke jeg klarer å spise på meg overvekt om jeg prøver engang. Derfor er nok ikke vekten den beste kostholdsindikatoren for meg. Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe Ting er sjelden sunt, eller usunt. Ofte er det en flytende grense. Jeg mener at grovbrød ikke er definert sunt, men det betyr ikke at det er usunt, eller at det ikke kan inngå i et sunt kosthold. Det er også forskjell på å spise 2 skiver om dagen og det å bare spise brød til frokost, lunsj, og kvelds. Jeg spiser ikke korn, og synes det er noe alle bør prøve i perioder. Jeg ante ikke at jeg hadde unormalt mye luft i magen før jeg sluttet med brød. Probiotikatabletter er bra. Anbefaler f.eks. biodophilus som selges på helsekost. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Sant nok, men likevel er det vel slik at noen ting er sunnere enn andre. Helkorn er vel f.eks sunnere enn hvete? Noen tips til flere typer mat man burde prøve å få i seg i hverdagen? Anonymous poster hash: 01a74...afe
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Jeg synes også det var mye sukker. Spis heller frukt og bær som kos noen få dager i uken, ikke hver dag. Lag heller kefir selv istedet for å kjøpe sukkerbomber. Anonymous poster hash: 7551e...3c1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Jeg synes også det var mye sukker. Spis heller frukt og bær som kos noen få dager i uken, ikke hver dag. Lag heller kefir selv istedet for å kjøpe sukkerbomber.Anonymous poster hash: 7551e...3c1 Hmm, ett glass biola er mye sukker for en dag altså? Med juice tenkte jeg egentlig på grønnsaksjuice, det er vel sunt? Er sukkeret så ille, at det er direkte skadelig i såpass små mengder om man ellers spiser sunt og ikke går opp i vekt? Daglig inntak av ett glass biola, eller tre ruter melkesjokolade for den saks skyld, kan det i det hele tatt utgjøre noen økt sykdomsrissiko om det kommer på toppen av et sunt kosthold? Anonymous poster hash: 01a74...afe
Gjest Whitestripes Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Sukker er noe du absolutt ikke trenger. Sukker gjør deg overvektig, om du er syk eller brygger på noe, er sukker med på å fore bakteriene, om du sliter med soppinfeksjoner er sukker med på å gjøre det verre å bli kvitt den, sukker skader tennene, og det gjør at du lagrer fett lettere. Det beste er å spise tre balanserte måltider hver dag, dvs riktig fordeling av proteiner, fett og langsomme karbohydrater, og i tillegg to små mellommåltider. I tillegg skal man sørge for å få i seg det man trenger av vitaminer, mineraler og sporstoffer som kroppen trenger. Bruk gjerne tallerkenmodellen til hovedmåltidene, dvs 25% av tallerkenen skal være protein, 25% langsomme karbo, og 50% grønnsaker/salat. Velg magre meieriprodukter, lag ren mat fra bunnen av. Mellommåltider skal også være noe kroppen kan gjøre seg nytte av, og forhindre at du går sulten. F.eks en neve usaltede nøtter sammen med noen fruktbiter (frukt er ok i moderate mengder), eller en skyr og noen nøtter. Det er også viktig å legge til en fettkilde om man spiser salat, for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg det sunne i salaten. Feks noen ostebiter eller en hjemmelaget, oljebasert dressing. Som tidligere nevnt, brød er slett ikke så sunt i store mengder, og det skal være veldig grovt for å være bra for kroppen. Vær obs på at den grovhetsskalaen på posen kan være misvisende. Om brødet inneholder 51% grovt mel, kan det fint merkes med 75% grovhet. Selv spiser jeg bare grove, hjemmebakte knekkebrød eller proteinbrød.
Gjest Whitestripes Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Kan for øvrig anbefale bøkene og nettsiden til Berit Nordstrand. Den siste boka heter Mat til sinns. Hun skriver veldig fint om hvorfor vi bør spise de ulike matvarene for å få best mulig helse. 1
Pringle Skrevet 21. desember 2013 #12 Skrevet 21. desember 2013 (endret) La oss si at man får i seg dette hver dag: - Minst to skiver grovbrød - Minimum to kopper hvit te - En skje tran eller en porsjon fisk - En tallerken med broccoli og andre grønnsaker - En frukt - Et glass juice - Et glass biola eller kultura - Mat krydret med vitløk, gurkemeie eller ingefær Spiser man da relativt optimalt iforhold til å forebygge kreft, hjertelidelser og opprettholde et sterkt immunforsvar? (basert på "det man vet idag") Annen mat kommer selvsagt i tillegg, og man får ikke inn alt hver dag, men er det en grei mal? Noe mer man trenger, eventuelt burde fjerne? Har ikke særlig peiling, så malen er basert på diverse ting jeg har hørt og lest. Prøver å legge inn flere sunne matvarer i rutinen To skiver grovbrød om dagen er OK, mer trenger man ikke (er man enslig er det sikkert greiest med knekkebrød) Hvit te ser jeg ikke hensikten med... Heller fet fisk enn tran, da spiser du mat samtidig som du er sunn, istedenfor å bruke penger på harsknet fiskeolje. Vet ikke hvor mye en tallerken er, men tre-fire porsjoner (dvs så mye du selv synes er passe) forskjellige grønnsaker hver dag er bra. Anbefaler 2-3 forskjellige frukter hver dag. Friske bær kan erstatte frukten, hvis du er opptatt av karbohydrat, men ikke penger. Dropp juice, bra for vitaminer, men du misser fiberinnholdet, ikke bra siden frukt inneholder mye sukker. Spis frukt isteden. Ja, og drikk vann. Syrnet melk er bra, men dropp det som er tilsatt sukker eller kunstig søtning. Krydder får maten til å smake godt, men gjør lite fra eller til for helsa. Ville hatt med egg, nøtter og kjøtt, om ikke hver dag, så flere ganger i uka. Ellers er "sunt" et så vidt og misbrukt begrep at det snart ikke gir noen mening. Finn det som fungerer for deg, så blir du så frisk som maten kan gjøre deg. Endret 21. desember 2013 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #13 Skrevet 21. desember 2013 Hei! Mange tråder som handler om hva man burde spise med tanke på vekt, men hva er egentlig det optimale kosthold med tanke på å forebygge sykdom? Altså, hva skal man spise om vekten allerede er i orden? Sjekk frukt.no eller bama.no og liknende sider, her kan du søke opp frukt, bær og grønnsaker og lese om næringsinnhold/helsegevinst. La oss si at man får i seg dette hver dag: - Minst to skiver grovbrød Bytt ut brød med knekkebrød. Om ikke hver dag, så ofte. - Minimum to kopper hvit te Grønn te er vel sunnere? Du kan også sjekke ut matcha grønn te. - En skje tran eller en porsjon fisk OK - En tallerken med broccoli og andre grønnsaker OK - En frukt OK - Et glass juice Drikk heller vann. - Et glass biola eller kultura Bøt byttes ut med et sukkerfritt alternativ. Eventuelt kan du bruke kefi, biola nat eller yoghurt naturell til å lage deg en smoothie med frukt og bær, så kontrollerer du sukkerinnholdet selv. - Mat krydret med vitløk, gurkemeie eller ingefær Spiser man da relativt optimalt iforhold til å forebygge kreft, hjertelidelser og opprettholde et sterkt immunforsvar? (basert på "det man vet idag") Annen mat kommer selvsagt i tillegg, og man får ikke inn alt hver dag, men er det en grei mal? Noe mer man trenger, eventuelt burde fjerne? Har ikke særlig peiling, så malen er basert på diverse ting jeg har hørt og lest. Prøver å legge inn flere sunne matvarer i rutinen Jeg ønsker å forebygge kreft og da spiser jeg minst mulig sukker. Itillegg lager jeg meg en grønn smoothie til frokost hver dag. I dag ble den slik: 2 ss magerkesam 2-3 dl vann 3-4 valnøttkjerner 1ts kokosnøttolje 1/2 matcha grønn te-pulver 2 kaffekopper fersk spinat 1 kaffekopp fersk grønnkål 1 neve rå squash litt fersk ingefær 1 kopp frossen blanding av ananas, banan og mango. Anonymous poster hash: 7d66d...620
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #14 Skrevet 22. desember 2013 Noterer flittig! Flott med fine innspill:) Må bare komme med et par kommentarer/spørsmål også: Hvit te ser jeg ikke hensikten med.... Grønn te er vel sunnere? Du kan også sjekke ut matcha grønn te. Hvorfor det? Noe spesielt som er negativt med hvit te? Synes jeg ser overalt at te skal være så bra, at tre kopper om dagen kan forebygge kreft og styrke immunforsvaret osv. Masse antioksidanter vel? Og hvit skal være bedre enn grønn så vidt jeg skjønner. Har testet matcha også ja, men det kan kanskje bli litt for mye av det gode igjen, siden det er så sterkt? Krydder får maten til å smake godt, men gjør lite fra eller til for helsa. Denne påstanden strider også litt mot det man får høre rundt om kring: For å komme med et par eksempler: - Hvitløk irriterer kreftcellene mest av nesten alt, sier MacDonald til NRK Puls. - Og det mest interessante krydderet er gurkemeie, som er en veldig sterk antioksidant. Det er kilovis av beskyttelse i denne maten, avslutter han. http://www.nrk.no/livsstil/mat-som-hjelper-mot-kreft-1.7409130 En gruppe forskere i Kina har ifølge Daily Mail funnet ut at du ved å spise rå hvitløk to ganger i uken nesten kan halvere sjansen for å få lungekreft. --- Det er ikke uten grunn at man i Østen har brukt hvitløk som medisin i flere tusen år.Hvitløk er full av antioksidanter som er med på å redusere skader fra frie radikaler i kroppen, og de smakfulle feddene skal blant annet kunne dempe betennelser i kroppen. http://www.kk.no/920609/derfor-skal-du-spise-raa-hvitlok Gurkemeie hjelper mot "alt" Gurkemeie er langt mer enn krydder i maten. Det gule pulveret er også kraftkost for immunforsvaret. Det demper betennelser og hindrer kreftceller i å vokse. – Det er nesten utrolig hva gurkemeie kan utrette, sier helhetsmedisineren Allan Fjelstrup. http://www.klikk.no/produkthjemmesider/hjemmet/article634716.ece Men du må selvsagt gjerne være uenig, finnes sikkert motargumenter også. Er vel ingenting som er sikkert her Sjekket ut siden til Berit Nordstrand, ser ut som det var en del bra der ja Anonymous poster hash: 01a74...afe Anonymous poster hash: 01a74...afe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå