AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Hei! Jeg er nettopp kommet ut av et forhold som har vært preget av mye psykisk og fysisk vold. Forholdet varte i 4 år - av og på. I de første 1-2 årene (husker ikke helt, minnet er dårlig) var det veldig mye vold og trusler. Han truet ofte med å drepe og skade meg. Også seg selv, og han drapstruet både familien min og menn han så på som truler mot forholdet. Han kjørte ofte fort og svingete og truet med å kræsje inn i fjellvegger og lignende. En gang kjørte han meg opp i skogen midt på vinteren uten jakke, kastet meg ut av bilen og lot meg være der - for så å hente meg igjen 10 min senere. Skrek til meg for ingenting. Kontrollerte alt jeg gjorde. Dyttet meg inn i vegger og kvalte meg osv. Så ble det slutt men vi var fortsatt sammen hver dag og volden avtok ettersom jeg satte ned foten og ble sterkere, jeg skjønte at han ikke kom til å ta steget helt ut og jeg ble også ganske syk så jeg kom meg uansett ikke mye ut. Han maste hele tiden på at vi måtte bli sammen igjen, fortalte meg hele tiden hvor mye han elsket meg osv. Og jeg hadde til tider mye av overtaket i "forholdet". Jeg ville ikke si jeg elsket ham selv om han sa det til meg hver dag. Jeg var mye sliten og var mye sur og tverr egentlig. Var ikke alltid snill med ham heller i denne perioden. Var ikke voldelig altså. Så begynte han plutselig å lyve for meg hele tida, jeg fant ut at han drev og møtte folk bak min rygg osv. Ikke at han trengte å rapportere til meg, men han løy om ting og folk han møtte hele tiden uten å ha grunn til det egentlig. I ettertid virker det også som om han prøvde å gjøre meg veldig sjalu, flørtet med andre mens vi var ute sammen, snakket hele tiden om andre "deilige damer" mens han samtidig bedyret at han elsket meg over alt annet i hele verden. Nedveriget meg ofte. Og jeg var nok ganske sint på ham i denne perioden, spesielt fordi han løy til meg om alt mulig hele tiden og han visste at det var en av de få tingene jeg ikke aksepterer. Men det er mulig jeg har overreagert litt på enkelte ting. En gang kastet jeg noe etter ham og traff ved et uhell. Har også skreket mye osv. Så etter en stund - ikke spør meg hvorfor, jeg aner egentlig ikke - ble vi sammen igjen og han flyttet inn hos meg. Han begynte å fortelle meg daglig hvor lite verdt jeg var, hvor kjedelig og prippen jeg var, han følte han måtte late som han var en annen enn han var rundt meg. Rakket ned på meg og nedverdiget meg hver dag. Kunne finne på å true med å forlate meg for ingenting. Laget jeg ikke mat fort nok til ham når han var sulten kunne han snakke nedlatende til meg, storme ut døra eller bare sitte og være kjempesur og se stygt på meg. Bevisst saboterte så jeg ikke fikk lest til eksamen, eller ikke fikk hvilt når jeg var syk og sliten. Kvalte meg mens han lo, kastet meg i vegger og møbler, truet meg. Latterliggjorde meg og i et par tilfeller truet meg med å slå mens jeg gråt, for jeg måtte jo håndtere livet bedre. Så jeg gråt alltid på do. Han var aldri kjærlig lenger. Jeg prøvde å snakke med ham gang på gang, men han ville aldri høre og tok det aldri alvorlig. Sa at jeg ikke kom til å gå fra ham uansett. Etter en stund ville jeg endelig kaste ham ut, men da skulle han plutselig forandre seg og hadde kjønt det nå, og endelig var han kjærlig igjen. Og jeg skyldte ham jo å gi ham en sjanse til, han hadde jo forandret seg! Jeg følte han bare ville ha et sted å bo, men det nektet han plent for og kalte meg gal. Så han fikk et par uker men han var bare hyggelig, det var forskjellen. Han satt fortsatt bare i sofaen og hjalp nesten aldri til i huset, og vi hadde vel en voldelig episode i uka. Så jeg ville fortsatt han skulle flytte ut. Han sa greit, men ingenting skjedde, jeg ble frustrert og skrek og skjelte han nok ut mer enn en gang. Jeg måtte til slutt få hjelp av familie til å få han ut. Så... kommer vi endelig til spørsmålet.. advokaten min vil at jeg skal få besøkelsesforbud møt ham og anmelde.. er det for voldsomt? Er det alvorlig nok? Han har ikke truet livet mitt siden han dro, han sender bare meldinger om hvor mye han elsker meg og vil ha meg tilbake. Jeg tar ham selvfølgelig ikke tilbake denne gangen. Jeg vet ikke om han kommer til å bli voldlig nå egentlig, han vet det ikke funker. Tror jeg. Det eneste han sier er at han skal ødelegge mitt navn og rykte. Hva synes dere? Hodet mitt er helt i kaos og jeg vet ikke opp og ned på ting, så trenger egentlig innspill fra noen utenforstående her. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 27ad7...db8
pantertante Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Jeg synes du skal høre på advokaten din og anmelde ham. Du har klart å komme deg ut av det, men fortsatt truer han med å ødelegge deg verbalt. Han har vært voldelig mot deg og vil sikkert være det mot andre kvinner i fremtiden. Er nok greit da at politiet har en sak på ham fra før enten det fører til noe i ditt tilfelle eller ikke. Og ja, du bør be om besøksforbud. Endret 18. desember 2013 av pantertante 4
Eolin Skrevet 18. desember 2013 #3 Skrevet 18. desember 2013 les igjennom det du har skrevet. se på alt han har gjort. se hvor sykt ustabil han er. se hvor mye du har lidd og slitt. vil du at han skal få slippe unna? vil du at han skal kunne fortsette slik med en ny jente? anmeld. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Du har hatt et forhold til en meget syk mann, og du har gjort helt rett i å gå ut av dette syke opplegget. Du kan så absolutt anmelde ham for både trusler av div art samt å ha utøvd vold ovenfor deg. Så lenge han ikke truer deg eller plager deg, nå i etterkant, er det ikke grunnlag for hverken voldsalarm eller besøksforbud. Anonymous poster hash: c1475...791
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Så lenge han ikke truer deg eller plager deg, nå i etterkant, er det ikke grunnlag for hverken voldsalarm eller besøksforbud. Anonymous poster hash: c1475...791 Men han plager henne jo. Anonymous poster hash: bbb98...e5c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Men han plager henne jo. Anonymous poster hash: bbb98...e5c Sitat: "Han har ikke truet livet mitt siden han dro, han sender bare meldinger om hvor mye han elsker meg og vil ha meg tilbake" Dette vil juridisk sett ikke gå under definisjonen å plage noen. For at det skal være grunnlag for besøksforbud og/eller voldsalarm må det være et trusselbilde i bakgrunn. Slik TS framstiller det så er dette ikke tilstedeværende, og derfor heller ikke grunnlag for hverken VA eller BF. Anonymous poster hash: c1475...791
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Takk for svar dere! Jeg blir så usikker fordi han har jo ikke slått og vært fysisk voldelig hele tiden de siste par årene, som sagt var det verst det første året. Og har vel hatt kanskje 10 episoder med vold (kanskje?) det siste året. Så jeg lurer på om jeg overdriver. Og jeg vet jo at jeg har vært kald mot ham, skreket til ham og ikke vært så hyggelig heller liksom. Har vel trigget ham til tider og skreket og så har han blitt voldelig. Anonymous poster hash: e2846...a42
Gjest navnelapp Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Takk for svar dere! Jeg blir så usikker fordi han har jo ikke slått og vært fysisk voldelig hele tiden de siste par årene, som sagt var det verst det første året. Og har vel hatt kanskje 10 episoder med vold (kanskje?) det siste året. Så jeg lurer på om jeg overdriver. Og jeg vet jo at jeg har vært kald mot ham, skreket til ham og ikke vært så hyggelig heller liksom. Har vel trigget ham til tider og skreket og så har han blitt voldelig. Anonymous poster hash: e2846...a42 Du ser at du unnskyldar han her, ikkje sant? Viss du anmelder han så vil sannsynlegvis anmeldelsen bli henlagt relativt summarisk, spesielt fordi det ikkje er ein akutt trusselsituasjon no. Dersom du godtek det, og syns det er greitt, så kan du anmelde han, det statuerer eit eksempel for han. Samtidig kan det trigge han, og eskalere ein situasjon som no er ganske roleg, så det er ikkje sikkert det er det beste å gjere. Besøksforbod er relevant viss det er ein tydeleg risiko, og det kjem an på korleis han er som person overfor deg no. Du kan også be om forbod mot at han skal kontakte deg, stadige meldingar er også veldig slitsomt. Snakk med politiet om dette, det er dei som best kan gi deg råd om kva som er smart å gjere. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Tusen takk for svar! Jeg forteller alle detaljer til politiet så kan de bestemme seg for hva de synes er riktig. Er litt bekymret for hva slags konsekvenser dette har for meg også. Men man kan jo ikke behandle folk sånn.... Anonymous poster hash: e2846...a42 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Den dagen det for alvor går opp for han at du ikke kommer til å ta han tilbake vil du VIRKELIG ha behov for besøksforbud! Han kommer til å klikke når det går opp for han at du ikke er i hans makt lenger og han ikke lenger har kontroll på deg. For psykopater er makt og kontroll veldig ofte alfa og omega. Så lenge de har den kan de holde seg på matta. Med en gang de mister den, da går de helt i vranglås. Noen går inn i en psykose. Da er det ikke godtmå vite hva de kan finne på... Nei, skaff deg besøksforbud før det er forsent!!!Anonymous poster hash: d8f72...b78
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Tusen takk for svar! Jeg forteller alle detaljer til politiet så kan de bestemme seg for hva de synes er riktig. Er litt bekymret for hva slags konsekvenser dette har for meg også. Men man kan jo ikke behandle folk sånn.... Anonymous poster hash: e2846...a42 Bra. Anonymous poster hash: bbb98...e5c
Gjest Daenerys Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Tråden er ryddet for krenkende innlegg. Daenerys, mod.
Kyrre Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 Denne mannen har typiske Psykopatiske trekk. Hold deg langt unna. Han vil gjøre alt i sin makt for å manipulere deg for senere å kunne hevde seg selv. Antar du er nødt til å annmelde for å få besøksforbud... Alternativt flytte og bytte identitet. 1
Bernardette Skrevet 19. desember 2013 #14 Skrevet 19. desember 2013 Og har vel hatt kanskje 10 episoder med vold (kanskje?) det siste året. Så jeg lurer på om jeg overdriver. Og jeg vet jo at jeg har vært kald mot ham, skreket til ham og ikke vært så hyggelig heller liksom. Har vel trigget ham til tider og skreket og så har han blitt voldelig. Ti episoder på et år. Det er ti for mye. Også på bare et år!? Det er jo nesten hver måned jo! Du har trigget ham, sier du. Du har jo vært kald, skal vite. NEI! TS, du har ikke trigget ham. Han har gjennom fire år fått deg til å tro at hans manglende selvkontroll, egoistiske psykopatiske oppførsel, og generelle rævhølpersonalitet, er DIN feil, og det er det overhodet ikke på en prikk. Glad du er borte fra ham. Gå aldri tilbake til ham. Gå til politiet og anmeld ham for samtlige episoder, så slipper du og resten av samfunnet å se ham på en stund. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 Tusen takk for svar! Jeg forteller alle detaljer til politiet så kan de bestemme seg for hva de synes er riktig. Er litt bekymret for hva slags konsekvenser dette har for meg også. Men man kan jo ikke behandle folk sånn.... Anonymous poster hash: e2846...a42 Har du vært hos politiet nå? Hvordan gikk det, i tilfelle? Anonymous poster hash: bbb98...e5c
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #16 Skrevet 19. desember 2013 TS her! Har ikke vært der enda, men oppdaterer så fort jeg har. Veldig nervør og lurer på hva de vil si. Håper bare jeg husker nok, er så mye som er blitt borte. Og tenk om jeg er den som er slem! Uff nå tenker jeg for mye, men skal oppdatere! Takk for alle svar, det har hjuplet veldig Anonymous poster hash: e2846...a42 2
Gjest navnelapp Skrevet 20. desember 2013 #17 Skrevet 20. desember 2013 TS her! Har ikke vært der enda, men oppdaterer så fort jeg har. Veldig nervør og lurer på hva de vil si. Håper bare jeg husker nok, er så mye som er blitt borte. Og tenk om jeg er den som er slem! Uff nå tenker jeg for mye, men skal oppdatere! Takk for alle svar, det har hjuplet veldig Anonymous poster hash: e2846...a42 Ta ei utskrift av det første innlegget ditt, og tenk over dette ein gong til. Dette er typisk mishandla-kvinne-tankegang, og er eit resultat av å ha levd i angst så lenge: Han har planta tankar om at det er din feil i hovudet ditt. Det er ikkje det! Ingen skal bli terrorisert på den måten som du har blitt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #18 Skrevet 21. desember 2013 Hei! TS her med en liten oppdatering! Nå har jeg vært hos politiet og anmeldt ham og de var helt klare på at jeg skulle få besøksforbud, der var det ikke noen tvil. Fikk også tilbud om voldsalarm. Politidamen var kjempeflink og støttende og jeg må si jeg føler meg mye bedre nå i ettertid enn jeg gjorde i dagene før. Så nå begynner etterforskningen og det kan jo ta sin tid. Håper jeg har fått med nok og at jeg ikke har glemt viktige ting osv, men det var godt å få bekreftelse på at det ikke er lov å være så voldelig UANSETT hvor dårlig forholdet hadde vært eller hvor kjip jeg har vært osv. Fikk høre saken min var et skoleeksempel på mishandling i hjemmet i alle fall. Vil takke for alle støttende ord, det har hjulpet veldig, KLEM til dere Anonymous poster hash: e2846...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå