AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Går det an? Mellom 42,5 og 60 av dem må være matematikk. Anonymous poster hash: 5a314...aa5
Nordvesta Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 100 studiepoeng på 6 måneder er mye, men om du har tid og lyst.... Jeg har tatt 45 poeng dette semesteret og synes det var evig nok 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Det vanlige er å ta 30 per semester, hvorfor vil du ta så mange? Hvilket universitet er det snakk om? Hadde aldri funka på uio, garantert at flere av eksamene kræsjer og mange fag har obligatorisk undervisning.Anonymous poster hash: 15f96...e43 3
SemperFi Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Ja det går fint an. Jeg tar 70 SP nå, og 50 er innen matematikk og fysikk. Du må bare være spesielt interessert i realfag, disiplinert og ikke minst sette krav til deg selv. Et godt tips er faktisk å møte opp i alle forelesninger, øvinger og labber. Selv om forelesninger streames av og til, så er det fort gjort å falle ut og ikke minst prokastinere det med å se på streamingene senere. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Det vanlige er å ta 30 per semester, hvorfor vil du ta så mange? Hvilket universitet er det snakk om? Hadde aldri funka på uio, garantert at flere av eksamene kræsjer og mange fag har obligatorisk undervisning.Anonymous poster hash: 15f96...e43 Har nesten klart å finne fag som ikke krasjer. Ønsker å inn på et studie som har opptak hvert 2. år, men da må jeg ha 180 sp og 60 sp i matematikk. Har ikke lyst til å vente 2 år. Anonymous poster hash: 5a314...aa5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Det går alltids an. Husker tilbake til en student som tok bachelorgraden sin på 1 år, men denne student fikk da (D) i snitt, så om dette er mulig så vil jeg ikke ha for store forventninger til karakterene. Anonymous poster hash: 468c0...e8f Anonymous poster hash: 468c0...e8f 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Jeg skjønner ikke at du tenker på det engang? Hvem vil utsette seg for noe sånt? Sikkert mulig, om man er så heldig at eksamenene ikke kræsjer. Men du må være veldig disiplinert, og så kan du like gjerne si takk og farvel til vennene dine i samme slengen. Anonymous poster hash: 9fcfb...e26 1
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Kan sikkert gå an, men da er du jo egentlig ekstremt utslitt før du begynner på de nye studiene, og det kan også hende at nivået ditt vil ta skade av dette. Selv om du består eksamene, har du egentlig ikke hatt tid å gå dypt inn i alle fag, og det kan dermed hende du vil slite med det drømmestudiet ditt mer enn nødvendig siden grunnlaget kan være noe ustø? Så jeg ville nok ikke anbefale dette, selv om det er sikkert mulig. Kan du i stedet studere i utlandet, vurdere et annet lærested, osv.. ?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Har nesten klart å finne fag som ikke krasjer. Ønsker å inn på et studie som har opptak hvert 2. år, men da må jeg ha 180 sp og 60 sp i matematikk. Har ikke lyst til å vente 2 år. Anonymous poster hash: 5a314...aa5 Oi, hva slags studie er det snakk om? Men ang. å ta 60-100 poeng i løpet av et halvår, det er jo ikke helt umulig. Men selvfølgelig svært avhengig av dine egne evner og arbeidsinnsats/motivasjon. Det vanskeligste er jo å holde motivasjonen oppe om to måneder når du er skikkelig sliten og lei fordi du har studert døgnet rundt, men samtidig er jeg helt overbevist om at det hjelper på å ta så mange fag innen samme tema og. Fordi du virkelig kommer inn i det da og får flyten. Det blir på en måte nesten litt som med toppidrettsutøvere, det de gjør er kun mulig på grunn av det enorme støtteaparatet de har rundt seg. Så greit å ha noen som vet hva du driver med, kan pushe deg litt og være der litt for deg. Anonymous poster hash: c4d4c...f6b 1
Genesis Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Går det an? Mellom 42,5 og 60 av dem må være matematikk. Anonymous poster hash: 5a314...aa5 Det er selvfølgelig mer sannsynlig at du greier dette hvis du allerede er god i matematikk. dessuten er pensum ofte mindre enn i lesefag, og det går mer på forståelse enn ren pugging. men hvis du har svak mattebakgrunn ville jeg styrt unna! 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Hei! Jeg går på VGS og er litt forvirret over dette. Kan man velge å bruke kortere tid enn normert tid på et studieløp? Hva vil studiepoeng si her (30 stp, 60stp og 100stp..). Anonymous poster hash: fba1a...5c3
Bergensjenten Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Hei! Jeg går på VGS og er litt forvirret over dette. Kan man velge å bruke kortere tid enn normert tid på et studieløp? Hva vil studiepoeng si her (30 stp, 60stp og 100stp..). Anonymous poster hash: fba1a...5c3 En bachelor er 3-årig, og inneholder 180 studiepoeng. Bacheloren er ikke fullført/bestått, før alle disse 180 poengene er tatt. Det vanlige er å 60 stp i året, altså 30 stp i semesteret. Det tilsvarer et fulltidsstudie. Et fag kan være på 5, 10, 15 eller 20 poeng. 5 - poengsfag er et lite fag, og kanskje bare en eksamen uten innleveringer. 10 -poengsfag er større, og 15 er enda større og mer krevende. 20-poengsfag er veldig sjeldent, men finnes. På mange studier går det fint an å ta på seg ekstra fag, utover de obligatoriske som man har. På den måten kan man, om man består, bli fortere ferdig på studiet. Men, det er ikke alle studier dette lar seg gjøre med, fordi på en del bachelorer er det mye obligatorisk oppmøte, praksis, ekskursjoner osv. Da vil timeplanene kollidere med hverandre. Eksamene kan også kollidere med hverandre. F,eks på sykepleien tror jeg det er litt vanskelig å ta på seg masse ekstrafag. På humanske studier ( språk, historie, filosofi) er det gjerne enklere, da det er lite obligatorisk oppmøte og aktiviteter. Man kan altså bruke kortere tid, men man må se an studiet og timeplanen, og så klart kjenne etter hva man har kapasitet og tid til 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Jeg ville ta 70 poeng neste semester ("ta igjen" 40 av de), men skolen min nektet meg fordi de mener det er "uforsvarlig" å ta så mange. Så nå blir jeg dumpa ned et år isteden. Hør med de om du får lov først. Anonymous poster hash: bb561...ece
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #14 Skrevet 19. desember 2013 Hei! Jeg går på VGS og er litt forvirret over dette. Kan man velge å bruke kortere tid enn normert tid på et studieløp? Hva vil studiepoeng si her (30 stp, 60stp og 100stp..). Anonymous poster hash: fba1a...5c3 Ved privatskolene kan man velge å bruke kortere tid ja. Men det er i bunn og grunn ikke mulig ved offentlige skoler. Anonymous poster hash: c4d4c...f6b
Gjest Wei Wei Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 Det vanlige er å ta 30 per semester, hvorfor vil du ta så mange? Hvilket universitet er det snakk om? Hadde aldri funka på uio, garantert at flere av eksamene kræsjer og mange fag har obligatorisk undervisning.Anonymous poster hash: 15f96...e43 Dette stemer ikke. Jeg har tatt 90 stp på et semester ved UiO. Det var mastergrad og det er helt mulig. Jobbet bare 80 % stilling ved siden av for å få tid.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #16 Skrevet 19. desember 2013 Jeg ville ta 70 poeng neste semester ("ta igjen" 40 av de), men skolen min nektet meg fordi de mener det er "uforsvarlig" å ta så mange. Så nå blir jeg dumpa ned et år isteden. Hør med de om du får lov først.Anonymous poster hash: bb561...ece Har allerede meldt meg opp. Ingen som blander seg i hvilke fag jeg tar. Merkelig skole du går på.Anonymous poster hash: 5a314...aa5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #17 Skrevet 19. desember 2013 Ved privatskolene kan man velge å bruke kortere tid ja. Men det er i bunn og grunn ikke mulig ved offentlige skoler.Anonymous poster hash: c4d4c...f6b Hva i alle dager snakker du om? Jeg går på offentlig universitet og kan melde meg opp i alle fag som ikke er begrenset til dem som har opptak på medisin etc.Anonymous poster hash: 5a314...aa5 4
Alayne Skrevet 19. desember 2013 #18 Skrevet 19. desember 2013 Dette stemer ikke. Jeg har tatt 90 stp på et semester ved UiO. Det var mastergrad og det er helt mulig. Jobbet bare 80 % stilling ved siden av for å få tid. Det kommer vel an på studieretning. En del realfag (som er instituttene TS sikter seg inn på) har gjerne mye obligatorisk undervisning, forelesninger, obligatoriske kollokvier og seminarer og lab (sistnevnte er vel ikke så aktuellt for matematikk, men i stor grad for andre realfag). Som andre har nevnt, har du godt grunnlag for matematikk og tar det lett, kan det fungere. Men læringsutbyttet og resultater kommer til å bli minimalt tror jeg... 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #19 Skrevet 19. desember 2013 Har allerede meldt meg opp. Ingen som blander seg i hvilke fag jeg tar. Merkelig skole du går på.Anonymous poster hash: 5a314...aa5 Enig. Jeg går juss på UiB og henger 40 studiepoeng etter (to eksamener jeg mangler), tenkte ta de på vårsemesteret, men fikk brev fra skolen om at de dumper meg ned et år isteden, og det hjalp ikke klage. Anonymous poster hash: bb561...ece
Gjest Wei Wei Skrevet 19. desember 2013 #20 Skrevet 19. desember 2013 Det kommer vel an på studieretning. En del realfag (som er instituttene TS sikter seg inn på) har gjerne mye obligatorisk undervisning, forelesninger, obligatoriske kollokvier og seminarer og lab (sistnevnte er vel ikke så aktuellt for matematikk, men i stor grad for andre realfag). Som andre har nevnt, har du godt grunnlag for matematikk og tar det lett, kan det fungere. Men læringsutbyttet og resultater kommer til å bli minimalt tror jeg... Her var spørsmålet om det går an. Ja, det går an. Med matematikk. Resultatene lidet litt, men fikk snittet på mellom B og C så det er greit. Selvfølgelig påvirker det karakterer, men hvis TS tar et lån hos Lånekassa, så kan h*n konsentrere seg mer om studiene enn jeg gjorde. Det er sant det de fleste skriver. Du bestemmer selv hvilke og hvor mange fag du skal ta per semester ved å velge i StudWeb. Bare pass på at undervisnings- og eksamenstidene ikke koliderer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå